Egy szomorkás, esős téli este a Könyves Kálmán körúton, a Rákóczi híd felé haladt komótosan a forgalom, amíg meg nem érkezett az ideges suzukis, aki úgy érezte, bárhová befér a Swifttel. Nem fért be…

 

A Swift vezetője nem mérte fel kellően sem a távolságokat, sem azt, hogy mennyi autó van előtte, hiszen láthatóan be akart vágni a Ford KA (?) elé, de ott már volt egy másik autó, aztán úgy gondolta, hogy simán átcsusszan két autó között.

A suzukis nem kizárt, hogy nincs tisztában a bűvös 2 másodperces “szabállyal” sem. Egy általános nézet szerint az előttünk haladó jármű mögött akkora követési távolságot kell tartani, amennyit járművünk két másodperc alatt megtesz. De honnan is jön ez a szám?

Bár különböző képességekkel és reakcióidőkkel rendelkezünk, átlagosan egy másodpercig tart, amíg felismerjük, hogy az előttünk haladó jármű fékez, azaz féklámpái felvillannak, rálépünk a fékre, és a fékhatás érvényesülni kezd. Ez az úgynevezett reakcióidő. A második másodpercre a tényleges fékezés megvalósulásához, a vészhelyzet elkerüléséhez van szükség, ideértve annak a kompenzálását is, hogy az eltérő tulajdonságú gumiabroncsokban, fékrendszerekben és autónk műszaki állapotában is jelentős eltérések lehetnek. A fizikai és műszaki szempontok mellett figyelembe kell venni az emberi tényezőt is, hiszen a reakcióidő is több dologtól függ, mint például a sofőr állapotától, kipihentségétől, koncentrálóképességétől, feldúlt, vagy éppen nyugodt lelkiállapotától stb.

De a legalább két másodperc követési távolság tartása azt jelenti, hogy nagyjából biztonságban vagyunk. Persze kivételek is vannak, mert aki szeszes italt, vagy bódító hatású szert fogyasztott, extrém módon fáradt, vagy éppen a “sekundenschlaf” (mikro alvás) állapotában van, annál a két másodperces szabály természetszerűleg borul.

…és hány métert is jelent a két másodperc?

Természetesen ez attól függ, mekkora sebességgel haladsz. 130 km/óránál 2 másodperc alatt az autód durván 72 métert tesz meg. És ne felejtsük el, ha valami elvonja figyelmet, például a mobiltelefon, rádióállítgatás, vagy hátrafordulunk csekkolni a gyermeket – és ez a művelet mondjuk 3 másodpercig tart –, akkor a minimális biztonságos követési távolság azonnal 5 másodpercre növekszik, és így tovább. Tehát a lényeg: egyrészt tarts mindig biztonságos követési távolságot, továbbá tartsd a szemed az úton!