Minden idők egyik legjellegzetesebb sportos Fordja az Escort RS Cosworth, ami eredetileg A csoportos raliautónak készült, de a homologizációs szabályok miatt utcai modellt is piacra kellett dobni. Első körben 2500 példányt, majd 5000-re emelkedett a limit, végül azonban az Escort RS Cosworthból több mint 7000 darab készült. Az autó, ami valójában sokkal inkább a korábbi Sierra, amire az Escort átdolgozott vonalai kerültek.

Már az is feltűnő, hogy a mezei Escorttal szemben a Cosworth hosszmotoros és nagyjából egyik karosszériaeleme sem egyezik. A kiszélesített sárvédők, a nagy lökhárítók és a lyukas gépháztető mind feltűnően más elemek. A leginkább azonban a hatalmas hátsó szárny szúr szemet, amit Frank Stephenson tervezett és az eredeti vázlatokon épp így három emeletes. Ez az autó szerepelt egyébként a Mike Brewer-féle Autókereskedőkben is.

Akár több szárny is lehetett volna az Escort Cosworthon 2

Dupla kerek fényszórói és OZ Racing Compomotive teli felnijei megfelelnek korabeli tuningnak, a harmadik szárny megalkotása viszont egyedi ötlet volt a műsorban, de nem céltalan. A szélcsatornás teszteken kiderült, hogy így 30%-kal több leszorítóerőt termel (alapból 19,4 kg-ot termel 180 km/óránál). Nem csak az optikára mentek rá, hanem a motort is gondozták többek közt felújított turbóval, új katalizátorral és kuplunggal.

Akár több szárny is lehetett volna az Escort Cosworthon 3

2,0 literes, négyhengeres motorján a korai változatokban még Garrett T35-ös turbó van, az ehhez hasonló későbbi darabokon már kisebb, T25-ös. Gyári adatai szerint közel 230 lóerőt ad le 6250-es fordulaton és 304 Nm nyomatéka van 3500-tól. Kevesebb mint 6 másodperc alatt gyorsul 100-ra és 230 km/óra feletti a végsebessége. Ez itt viszont úgy 280 lovasra izmosodott.

Akár több szárny is lehetett volna az Escort Cosworthon 4

82 ezer kilométer után még újszerű a Lux csomagos beltér. Ez annyit takar, hogy Recaro bőr ülések, légkondicionáló és gyári napfénytető is van az Escort Cosworthban. Az autót három gyári kulccsal, eredeti szerszámkészlettel és pótalkatrészekkel, gyári kerekekkel és felfüggesztéssel adják át annak, aki nem kap szívrohamot, miután megkérdezte az árát.

Forrás: Classic Driver