Tizenhét évnyi szendergés után leporoltak, trailerre tettek és elszállítottak egy hirosimai tuningműhelyből egy régi versenyautót: a japán túraautó-bajnokság hőskorának legendás szereplőjét, a 36-os rajtszámú Castrol TOM’s Toyota Suprát.

Egy legendás versenyautó megmentésére kalapoznak 1
Egy legendás versenyautó megmentésére kalapoznak 2

Egy legendás versenyautó megmentésére kalapoznak

Egy legendás versenyautó megmentésére kalapoznak

Egy legendás versenyautó megmentésére kalapoznak 15
Egy legendás versenyautó megmentésére kalapoznak 16
Egy legendás versenyautó megmentésére kalapoznak 17
Egy legendás versenyautó megmentésére kalapoznak 18
Egy legendás versenyautó megmentésére kalapoznak 19
Egy legendás versenyautó megmentésére kalapoznak 20
Egy legendás versenyautó megmentésére kalapoznak 21
Egy legendás versenyautó megmentésére kalapoznak 22
Egy legendás versenyautó megmentésére kalapoznak 23
Egy legendás versenyautó megmentésére kalapoznak 24
Egy legendás versenyautó megmentésére kalapoznak 25
Egy legendás versenyautó megmentésére kalapoznak 26
Fotó megosztása:

A szigetországban a hatvanas évek végétől kezdve rendeztek túraautó-bajnokságokat. A kilencvenes évek elején két nagy széria közös utódaként jelent meg a naptárban az összjapán túraautó-bajnokság (All Japan Grand Touring Car Championship, JSPC), amelyet 2005 óta Super GT néven ismerünk. A két géposztály 1996-ban vette fel a máig alkalmazott GT300, illetve GT500 elnevezéseket, és a Toyota már egy évre rá uralta a mezőnyt: 1997-ben hét futamból ötben a Supra győzött. Az egyéni bajnokságot végül a 36-os rajtszámú Toyota Supra pilótái, Michael Krumm és Pedro de la Rosa nyerték meg a TOM’S Racing csapat színeiben. Ez autó a mai napig eredeti pompájában hirdeti a márka dicsőségét a Toyota gyári múzeumában.

Egy legendás versenyautó megmentésére kalapoznak 27

A bajnok Supra a Toyota-múzeumban

Ez a mostani 36-os rajtszámú Toyota Supra tehát egy másik példány – minden bizonnyal a következő, 1998-as évadra fejlesztett modell. Abban az évben nem termett sok babér a Tacsi Nobuhide és Oiva Kijosi által 1974-ban alapított csapatnak, ám 1999-ben ugyanez az autó – a géposztály aktuális előírásai szerint átalakítva – ismét sikeresen versenyzett. Kuroszava Takuja és Szekija Maszanori pilóták két futamgyőzelemmel végül ezüstéremmel búcsúztatták az évezredet. Kétség sem fér ahhoz, hogy a hirosimai Leg Sport tuningműhely raktárában legalább 2002 óta porosodó autó ez a ’99-es Supra: míg ugyanis az előző két évben változtatható szélességű hátsó légterelővel szerelték a Suprát, az új előírások értelmében ezt 1999-re egy darabból álló, nagy leszorítóerejű szárnyra cserélték.

Egy legendás versenyautó megmentésére kalapoznak 28

Apró szépséghiba, hogy hiányzik a motor az autóból. A TOM’S azt mondja, megvan az, csak nem a helyén.

Az autót a Leg Sport munkatársa, Kuraszako Koki hozta vissza a köztudatba, amikor az online médiában fényképekkel illusztrálta a bevezetőben említett mentési folyamatot. Az internet felbolydult a hírre: többen is jelezték, hogy emlékeznek az autóra a legkorábbi évekből. A rossz hír, hogy az autóból már akkor is hiányzott a sebességváltó és az a kétliteres, 500 lóerős 3S-GT turbómotor, amelyet ugyanúgy a Toyota sikeres raliprogramjából vettek át, ahogy a főtámogató Castrol harci festését is. A jó hír, hogy ennek ellenére minden bizonnyal féltő gondját viselték az autónak, amelyet tulajdonosa, Tacsi Nobuhide (igen, a TOM’S Racing alapítója) megbízásából őriztek a Leg Sport raktárában.

Egy legendás versenyautó megmentésére kalapoznak 29

Baloldalt plakett hirdeti, hogy ez a 98/0001-es alvázszámú versenyautó

Úgy tűnik, nem véletlenül bukkantak rá az autóra: a TOM’S Racing restaurálni szeretné azt. Pénzük persze nincs rá, ezért a világ autórajongóihoz fordultak támogatásért. Összesen 50 millió japán jenre, avagy 140 millió forintra volna szükségük. Cserébe felírják a támogatók nevét a restaurált autóra: ha csak kevéssel tudsz hozzájárulni, mondjuk úgy 15 ezer forintnyival, valahol a karosszérián találnak neked helyet. Ha azonban tekintélyesebb (értsd: nyolc számjegyű) összeget adsz, akár az utastérben elhelyezendő plakettre is felvésik a nevedet. A kalapozás eredményét igyekszünk nyomon követni, és beszámolunk a fejleményekről, akár így, akár úgy fordul a Supra sorsa.

Egy legendás versenyautó megmentésére kalapoznak 30

Úton egy – reméljük – szebb jövő felé. A hátsó szárnyat hasonlítsd össze a múzeumi példány állítható légterelőjével.