Orosz autóépítők ügyesen nyúltak az öreg, már alig fellelhető veterán típushoz. A Pobjedát látványos terepgéppé építették át, ahol a vad, célszerű külső némi hot rod beütéssel találkozik. Egyedi darab lett, egyedi jellemzőkkel, többek között immár 535 lóerős motorral, automata váltóval, és 250 literes üzemanyagtankkal rendelkezik, elméleti végsebessége pedig 200 km/óra. 

A GAZ–M20 Pobjeda egy szovjet autótípus, amelyet 1946-1958 között gyártott a Gorkiji Autógyár. A második világháborúban elért győzelemre emlékeztet a Pobjeda típusnév, amely magyarul “győzelmet” jelent.

Iszonyat menő terepjáró készült egy öreg orosz vasból 1Iszonyat menő terepjáró készült egy öreg orosz vasból 2Iszonyat menő terepjáró készült egy öreg orosz vasból 3Iszonyat menő terepjáró készült egy öreg orosz vasból 4Iszonyat menő terepjáró készült egy öreg orosz vasból 5

A 12 éves termelési ciklus alatt jó néhány modellváltozata készült, míg 1958-ban végleg átadta a helyét a Volga típusnak. Varsóban szovjet segítséggel létesült az FSO autógyár, amely kezdetben szovjet licenc alapján a Pobjedát Warszawa néven gyártotta. A magyar utakon is látható volt a Pobjeda, amelyet taxiként és az ÁVH-nál is gyakran alkalmaztak.

Hozzátartozik a teljes történethez, hogy nem ez a modern kivitel az első terepre szánt verzió, már az eredetiből is készítettek az orosz földutakra szánt, átalakított változatot. Az összkerékhajtású M72 végsebessége 90 km/óra volt, és 100 kilométeren 16 liter üzemanyagot nyelt le a 2,1 literes erőforrás. Három éven keresztül gyártották a modellt (1955-1958), ez idő alatt 4677 példány gurult ki a gorkiji üzemből (ma Nyizsnyij Novgorod).

Forrás: Fishki
Kapcsolódó címkék: GAZ orosz