Itthon sokak emlékeiben a megállíthatatlan 6×6-os V8-as tehergépként él a Kraz, és ez a videó sem cáfolja meg a legendákat. Nincs az a sár, amiből az orosz technika ne szabadulna ki.

Aki volt katona, az emlékszik a Krazra

“A Kremencsukban található, 1945-ben alapított, nehéz teherjárművek gyártására szakosodott AvtoKrAZ első gyártmánya egy KrAZ-222, 10 tonnás dömper volt. 1967-ben kezdődött a KrAZ-255-ös teherautó gyártása, melyet összkerékhajtással és off-road abroncsokkal láttak el. A 14,9 literes, JaMZ V8-as dízelblokkal szerelt járműből Magyarország és Lengyelország mellett még Észak-Korea, valamint Libanon is vásárolt. 1979-ben a gyár elérte a csúcspontját: egy dolgozóra 1,66 darab legyártott teherautó jutott.

1982-ben bemutatták az extrém igénybevételre tervezett KrAZ-260-as sorozatot. Ezeket a járműveket 14,9 literes JaMZ dízelmotorral szerelték, mely 1500 percenkénti fordulatszám mellett 1079 newtonméteres maximális nyomatékteljesítményre volt képes. A KrAZ-260-as három évvel később Moszkvában is letette a névjegyét, amikor egy Vörös téri díszszemlén 152 milliméteres, 2A36-os nukleáris lőszer tüzelésére alkalmas tábori ágyút vontatott. A KrAZ-260-as teljes rakománnyal megterhelve még további 10 tonna vontatására volt alkalmas, míg önmagában közel 30 tonnát volt képes cipelni.” – Aranyi Péter