Ha valami igazán gyakran keseríti meg a hazai autósok életét, akkor az a rengeteg kátyú az utakon. Különösen a hideg idő után szaporodik meg a számuk észrevehetően, melyek közül sok komoly károkat okozgat az autóban. A futómű elemei, a felnik és a gumik sem viselik jól a szörnyedelmes krátereket.

Az aszfalt réseibe szivárgó csapadék ilyenkor télen megfagy és feszíti szét a burkolatot. Csupán Budapesten évente majdnem 35 ezer kátyú keletkezik, a károk 70%-a pedig az első negyedévben történik, hiszen az időjárás is ekkor a legkegyetlenebb ilyen szempontból – derül ki a Europ Assistance közleményéből. Az autósok harmadának egyébként már volt ilyen jellegű, cseppet sem kellemes tapasztalata útja során. Leggyakrabban a gumik sérülnek és a felnik, rosszabb esetben elállítja a futóművet, de ennél súlyosabb kár is keletkezhet kátyúk miatt.

Jó tudni, hogy a kátyúk okozta károkért az út üzemeltetője a felelős, így a bejelentést is ott kell megtenni. Ez a közutakon a Magyar Közút Nonprofit Zrt, a fővárosban a Budapest Közút Zrt.,vidéki településeket az illetékes önkormányzatot kell keresni ilyen ügyben.

Nagyon fontos a megfelelő dokumentálás, mely ma az okostelefonok és a kamerás készülékek korában jóval egyszerűbb lett. Ez már csak azért is szükséges, mert a bizonyítás minden esetben a kárt szenvedett gépjármű vezetőjét terheli.

Ha megtörtént a baj, akkor erősen ajánlott fényképet készíteni a kátyúról, valamint a sérülésről és az érintett szakaszról. Az előbbi két képen nem árt, ha van valamilyen jól ismert használati tárgy vagy jobb esetben mérőszalag a méretek érzékeltetése miatt. A kátyúk nagysága és mélyége is fontos paraméter. Ha súlyos a sérülés, akkor ajánlott rendőrt hívni, aki jegyzőkönyvet vesz fel az esetről.

Elutasíthatják a kátyúkár fizetését, amennyiben erre figyelmeztető táblát helyeztek ki az adott útszakaszon. De akkor is, ha a sebességkorlátozó  táblát nem vette figyelembe az autó vezetője, valamint nem bizonyítható a sérülés eredete.

Forrás: Europ Assistance