Úgy hittük, ezt az anyagot elég lesz idén november végén elővenni, mert már kopogtat a tavasz. Helyette a tél rúgta ránk az ajtót újra, minden eddiginél komolyabb lendülettel. Így újra aktuálisak a téli autózással kapcsolatos örök érvényű tanácsok.

Ha minden rendben kell-e melegíteni?

Ezernyi kérdése akad a témának, kezdve a téli gázolajtól, a megfelelő felszerelésen át egészen az olyan apróságnak tűnő dologig, mint a hidegindítás. Pár évtizede ez még valódi procedúra volt, manuális szívatóval, hidegindítóval. Mára egyszerűen beindul minden autó, de vajon van értelme percekig egy helyben állva járatni a motort. Ezt a témát jártuk körbe Gajdán Miklóssal.

Legyen nálunk túlélőcsomag

Főképp a váratlan torlódás, várakozás idejére kell gondolni az összeállításkor, illetve az alapvető továbbjutáshoz szükséges, egyszerű segédeszközök magunknál tartása fontos. Némi tartós, száraz élelem, ivóvíz, zseblámpa, jégkaparó, meleg ruházat, vontató, és bikakábel. Tartalékoljunk üzemanyagot, ami nem feltétlen a csomagtartóban kallódó kannát jelenti. Elég, ha nem engedjük ötven százalék alá csökkenni az üzemanyag szintjét, ezzel felkészülve a hosszabb dugókra, esetleges útlezárásra, kerülőutakra.

Akkudat gondozd, óvd, mintha gyermeked lenne

Sokunk számára ismerős lehet a téli autózás élményeiből az az ijesztő pillanat, amikor a slusszkulcs elfordítására csak egy gyengülő nyögdécselés, esetleg egy halk kattanás a válasz. Következő kis videónk erről a helyzetről, vagyis a tél és az akkumulátorok kapcsolatából fakadó problémákról szól, a teljesség igénye nélkül.

Hosszabb cikkeink a témában:

– Megdöglött az akkumulátor – hova szaladjak?
– Mi kell ahhoz, hogy mindig induljon a motor?

Még mielőtt minden kötél szakad, bikázzunk

Motorindítás külső, segédakkumulátorral, vagyis bikázás. Már maga a hazai elnevezés is elgondolkodtató, nem tudjuk honnan ered. Az angol “jumper cable”, vagy a beszédes német “Starthilfekabel” semmilyen állati utalást nem tartalmaz, ha valaki ismeri a bikakábel eredetregéjét, ossza meg velünk.

Arról viszont van pár megfontolandó, sőt vitaindító gondolatunk, hogy miként kell ezt a műveletet kivitelezni. Mindennapi helyzetekre fókuszáló autós tanácsadó videóink sorában tehát jöjjön most a teljesen lemerült akkumulátorújraélesztése. Ne feledjük, hogy a videón is emlegetett áttöltés, ami után egy dermedtre merült akkus autóban érdemes indítózni, 8-10 perc és közben járjon a donorautó motorja legalább 2000-2500-as fordulatszámon.

Gáz a gázolajjal?

Az üzemanyagra a dízeleknél fokozottan kell ügyelni, mivel az állandó alacsony szint páralecsapódással, és hideg időben jegesedéssel járhat. Ezért célszerű fagypont alatt, a fagyos idő beköszöntével teletankolni a gázolajos autót, mert ilyenkor csak kis mennyiségű levegő van a tartályban, aminek víztartalma nem tud az üzemanyagba kerülni.

Ma már az üzemanyag-forgalmazók a téli időszakban kifejezetten a nagy hidegekre kifejlesztett, már a finomítóban adalékolt gázolajjal töltik fel kútjaikat. Az átállás Magyarországon november derekára történik meg, és egészen február végéig (cégtől függően akár tovább) olyan üzemanyagot kapunk a töltőállomásokon, amelynek adalékanyagai mínusz húsz fokig hatékonyan akadályozzák meg a parafinkristályok problémás méretűre történő növekedését.

A módosított összetételű üzemanyagnak el is kell azonban jutnia az autóba: az a dízelüzemű autó, amelyet utoljára augusztusban tankoltunk meg, januárban szinte biztos, hogy nem fog beindulni. A mínusz húsznál keményebb hidegek esetén az ‘extra téli’ üzemanyag hozhat megoldást – ezeknek, akárcsak a normál gázolajtípusoknak, minden paraméterét magyar és nemzetközi szabványok szabályozzák, így elvileg bárhová állunk be tankolni (a “sufnikutak” kivételével), megfelelő minőségű üzemanyagot kell kapnunk.

A legfontosabb: odafigyelés, megfontoltság, és semmi pánik!

Ne legyünk rest rendesen letakarítani a havat a kocsiról, az ablakokon nyitott lőrés nem elég. A tetőn összegyűlt mennyiséget is távolítsuk el, ez később az idő enyhülésével veszélyes tömbbé állhat össze, ami balesetet okozhat. Jó ha tudjuk, Németországban bírság jár az autón hordozott nagy mennyiségű hóért. Vezetés közben  pedig elsődleges a megelőzés, a defenzív, megfontolt, de forgalmat nem akadályozó haladás. 

Forrás: Vezess