Pár évente, elvétve akad egy-egy hobbimérnök, önjelölt feltaláló, aki fagáz üzeművé alakítja autóját. Szerepelt már az oldalon Lada Niva, és egy egész válogatást szedtünk össze az Ukrajnában működő, fagáz generátorral ellátott, házilag átépített autókból.

Fagáz, az meg mi?

A fagáz magas, legalább 7-800 Celsius-fokos hőmérsékleten, korlátozott mennyiségű oxigén felhasználása mellett lezajló tökéletlen égés mellett jön létre. A folyamat során az égés alapanyagául szolgáló fából (vagy egyéb biomasszából) különféle gázok szabadulnak fel, melyek közül számos éghető, így a keletkezett magas hőmérsékletű keverék a lehűtést és szűrést követően felhasználható a benzinüzemű motorokban.

A módszer elterjedt volt a XX. század első felében, amikor a motorizáció jobban fejlődött, mint az azt kiszolgáló benzinkút-hálózat, de igazi fellángolást a II. világháború hozott. A megszállt Dániában például a civil járművek nagy többségére fagáz generátorokat szereltek, a világon milliónál is több ilyen generátor működött (ebből a legnagyobb rész járművek meghajtására szolgált). A megoldásnak azért akadnak hátulütői, relatív alacsony a hatékonysága, macerás az üzemeltetés, és a szén-monoxiddal együtt járó egészségügyi kockázat is magas. Ezért amikor az olajipar erőre kapott a háború után, a fagáz generátorok is eltűntek, jobbára ócskavasként végezték.

Napjainkban, tőlünk keletre viszont pár autós újra felfedezi magának ezt az üzemanyagot.

Mind közül ez az UAZ talán a legtökéletesebb, ehhez a típushoz illik a leginkább a civilizált világtól való elszakadást nagyban támogató megoldás. Az ember elképzeli, hogy már napok óta járja a végtelen tajgát, és nem kell aggódnia a kanna alján lötyögő kevés benzin miatt. Elég csak vágni némi rőzsét, bedurrantani a fagáz generátort, és már haladhat is tovább.

A fehérorosz Szergej javarészt 1930-as leírások alapján alkotta meg művét, ami 20 kilogramm fát fogyaszt száz kilométeren. Az üzemeltetés nem csak a tüzelés miatt nehézkes, a fából nyert gázt tisztítani, szűrni kell, és ezt az egyszerű, fűrészport tartalmazó szűrőt is cserélni kell kétezer kilométerenként, ahogy a gyakori olajcsere sem árt. Szergej állítása szerint 300 dollárból hozta össze a benzinkútkerülő megoldást.  (via auto.onliner.by)

Forrás: Vezess