Előkerült az Orbán család egyik vállalkozásának a könyveiből egy „légi jármű”, amelyre több tízmillió forintot fordíthatott a cég – írja a Magyar Nemzet.

A cikkből a girokopter technikai adatai is kiderülnek, amire azonnal felkaptuk a fejünket, hiszen néhány éve egy hasonló járművet teszteltünk, az is lehet, hogy pont ugyanezt a típust, de az biztos, hogy Autogyro Calidus mindkettő. A gép 4,8 méter hosszú, alig 300 kilogrammos, és 600 kilométert tud egyhuzamban repülni, végsebessége nem éri el az óránkénti 200 kilométert, hangzik el a Magyar Nemzet cikkében, ami szinte megegyezik azzal a modellel, amit mi is kipróbálhattunk.

A fehér, áramvonalas masina a német Autogyro modellje, Calidus néven fut. Illetve repül, na. Egymás mögötti üléses (tandem) gép, állítható lapátszögű tolólégcsavarral, zárt kabinnal, három, burkolt, nem behúzható kerékkel, négyhengeres, kettős gyújtású, 100 lóerős Rotax 912 vagy turbós, 115 lóerős Rotax 914 típusú, lég- és folyadékhűtéses motorral. A főrotor 8,4 méter hosszú, legszélesebb pontján 20 cm széles, kétlapátos, a rotortengely rezgéseit csillapítók szigetelik el a kabintól. Emelkedési sebessége 5 méter másodpercenként.

265 kiló a csővázas, kompozit műanyag burkolatú gép saját tömege, felszállósúlya 450 kilogramm – papíron. A gyakorlatban a 39 literes tankkal és két mázsás utassal is gond nélkül repül a Calidus, sőt: a nagy tömeggel kiegyensúlyozottabb, finomabb viselkedést mutat szeles időben. A Calidus tervezési végsebessége 185 km/h, utazótempója 160 körül alakul, hatótávolsága pedig akár 800 km is lehet normál repülési viszonyok között. Botkormány, gázkar hátul is van, a gép oktatásra is alkalmas.

2013-ban 60 000 euró (18 millió Ft) körül volt a Calidus listaára. Olcsóbbak és drágábbak is vannak a piacon, az Autogyro zárt gépe talán egy gazdagon extrázott új Golfnak felelne meg a maga kategóriájában, ha autós hasonlatot keresnénk. Mire hazaért, belajstromozták és hivatalosan is nekifuthatott első felszállásának a gép, húszmillió forintba került a tulajdonosának. Innentől viszont zárt kabinban ultralight (fél tonna alatti) kategóriában neki a legkönnyebb az élete a hobbicélú polgári repülésben.

A karbantartást 100 üzemóránként kell elvégezni szakszervizben, pár tízezer forintos költséget jelent ez a munka. Az óránkénti 14-17 litert nem hétszáz forintos repülőbenzinből, hanem sima 95-ösből kéri. A legjobb pedig az autogirókban, hogy még akkor is lehet repülni velük, amikor mással már nemigen. Mivel az oldalszélre minimálisan érzékeny, még akkor is repülhet, amikor a merevszárnyú gépekkel már istenkísértés lenne a felszállás.

Kíváncsi vagy a teljes tesztre? Erre tessék!