A világ első űrhajósa nem csak MIG vadászgépek, és a Vosztok-1 fedélzetén élvezte a sebességet. A szárazföldön is vonzódott azokhoz a járművekhez, amelyek többet ígértek a komótos cammogásnál. Bár az ünnepi parádékon főleg a protokollrendezvényekre kifejlesztett, nyitott Zil-111V hátsó ülésén integetett, a privát életben pedig a szovjet autóipar csodás termékeit (egy Volga M21-est hajtott, ami némileg eltért az átlagtól, több krómdíszt, és égszínkék belsőt kapott) használta, azért volt egy különleges négykerekűje is, ami meglepően idegenül hatott az orosz utakon.

A Gagarin által használt M21-es Volga kiállítva a Csillagvárosban

A Gagarin által használt M21-es Volga kiállítva a Csillagvárosban

Amikor Gagarin 1965-ben az űrtechnológiában (is) utazó Matra üzemébe látogatott, feltűnt neki egy nehezen azonosítható, guruló tárgy. A Matra rakéták mellett autókat is gyártott akkoriban, és a világhírű asztronautának egy különleges Matra Bonnet Djet VS Coupé tetszett meg.

Rajongása érthető, a Matra által 1964-ben felvásárolt Djet, René Bonnet alkotása, ízig-vérig sportautó, középmotoros elrendezéssel, tárcsafékekkel, és 600 kilogrammos tömeggel. A pillekönnyű karosszéria mozgatásáról a Renault 8-asból származó 1,1 literes 65 erős motor gondoskodott az eredeti verzióban, de később a Matra felügyelete alatt már Gordini-blokkot kapott a Djet, 90 illetve 105 lóerővel.

A hatvanas évek Szovjetuniójában ez a Matra valódi UFO-nak számított a közutakon

A hatvanas évek Szovjetuniójában ez a Matra valódi UFO-nak számított a közutakon

Gagarin érdeklődésére felfigyeltek az éles szemű franciák, és ajándékot küldtek neki Moszkvába a francia nagykövetségre, méghozzá a Matra Bonnet Djet VS 90 lóerős, 190 km/óra végsebességre képes változatát.

Akárcsak egész életét, a francia ritkasággal való kapcsolatát is ködös pletykák lengik körül. Van, ahol arról írnak, hogy az orosz nép egyszerű fiaként inkább nem használta a túlzó luxust szimbolizáló sportkocsit, máshol pedig arra hivatkoznak, hogy a közlekedési rendőrök már előre köszöntötték a különleges géppel közeledő Gagarint. Annyi biztos, hogy kevés közös kép készült, az autó pedig halála után a Csillagvárosba került. Innen egy litván gyűjtő vásárolta meg, akitől, szintén szóbeszédek szerint, több alkalommal megpróbálták ellopni.

6613162s-9604745d64s-960