“Feltámad a Trabant, 1,4 millióba fog kerülni!”
Megint oltári kamu terjed, be ne dőlj!
Muszáj írni egy olyan álhírről, ami futótűzként terjed a közösségi hálókon, és egyre több oldal hiteles állításként veszi át, pedig csak nyomokban igaz.
“Megérkezett az új Trabant modell. 1,4 millió forintba kerül, már kapható!
Bemutatták az új Trabant modelljét! Mindössze 1,4 millióba fog kerülni! A bejelentés szerint februártól lehet majd hazánkban is megvásárolni a Traban új modeljét, ami első ránézésre nagyon hasonlít egy mini-re” – olvasom a Facebook-üzenőfalamat beterítő hírt, és forr bennem a méreg.
Mert mindenki osztja ezerrel, nagy lelkesedéssel, hittel, reménnyel, hogy ez egy valós hír, nem csak pletyka, ebből lesz valami, feltámad gyerekkoruk legendás típusa, és formája tovább él majd a jövő generációi számára.
Csakhogy ez ordas kamu. Sőt, kegyetlen átverés, mert nincs április elseje. A hír pedig sehogy sem ad okot arra, hogy ironikus átverésre gondoljunk. Mert vannak képek, vannak valósnak tűnő adatok, szinte már várnánk a debütálást, ami természetesen el fog maradni.
Ferdít a Mindenegyben.blog.hu, a Staxnet.com, a Poenbomba.eu, és minden lájkvadász, megosztáshajhász oldal.
Az általuk előkapart hír 2009-es, és egy tanulmányról a Trabant Nt-ről vannak benne képek. Amit akkor tényleg a későbbi sorozatgyártás reményében mutattak be a Frankfurti Autószalonon.
A kiállításon szerepeltetett kocsit az ötletgazda, az autómodelleket gyártó és a Trabant jogait birtokló Herpa és a kocsi fejlesztését vállaló Individual Karosseriebau (IndiKar) összefogásával állították talpra. Épp kész lett a szalonra, a gyártás beindítását 2012-re jósolták, feltéve ha akad tőkeerős befektető.
Kollégánk akkor látta a tanulmányt, kérdezhette a fejlesztőket. “Jellegzetes bilikékben pompázik a Trabant nt, amely a sarkokba kitolt, széles kerekeivel olyan jó kiállású, mintha a MINI-re épülne. Erről nincs szó, bár futóműelemeket és más alkatrészeket is átvettek sorozatgyártású kisautókból. Ronald Gerschewski, az autót megépítő cég ügyvezetője hallgat a donorokról, de hangsúlyozza, hogy normál, megvásárolható alkatrészekről van szó.
Búcsút mondhatunk a jellegzetes hangnak, mert a kétütemű helyett egy 47 kW (64 LE) teljesítményű villanymotor suttog az orrban. Az aszinkron villanymotorral 130 km/órás végsebességet ad meg a márkatulajdonos, hatótávolságként 160 kilométert, de az elektromos hajtású autók hatótávját minden gyártó erősen optimistán szokta becsülni.”
A már említett befektetők érdeklődése elmaradt, a projekt szép lassan leállt, és feledésbe merült. Mindmáig, amikor valaki valahonnan előhúzta a februári sorozatgyártást, és a 1,4 milliós vételárat. Igaz, utóbbi adat lehet az ironikus jelzőlámpa, a vörösen villogó “KAMU” felirat a villanyautók áraival tisztában lévő olvasóknak, hiszen ilyen olcsón egy gyártó sem kínál épkézláb típust, és nem is fog a következő 20-30 évben.
Természetesen megkerestem a Trabant Nt készítőit, akik készségesen válaszoltak a feltámadást taglaló kérdésre. Tömören: nem, nincs esély jelenleg a Trabi gyártásának beindítására.
Ehhez egyetlen e-mail-váltás elég volt, a válasz két napon belül megérkezett, negyedórányi munkát fordítottam a biztos információ megszerzésére. Remélem, a kissé lelombozó, de igaz hír is annyi emberhez eljut majd, mint a vágyakat valósággá nemesítő pletyka.