Az ország számos településén elég nagy fennakadást okoz még mindig az utak katasztrofális állapota. A kisebb városokon, falvakon átvezető főutak ugyan le vannak takarítva, de a mellékutakon 5-10 centiméter vastag jég figyel.

Ez annak az eredménye, hogy a havat nem takarították le, amikor még friss volt, rátaposták az autók, azóta ez a letaposott hó valamelyest megolvadt, jött az újabb hideg, és szépen visszafagyott. Jogosan merül fel tehát bennünk a kérdés, hogy vajon miért csak a főutakat hótalanították?

És innen kanyarodunk rá arra a magyar autósra, aki durván két hete jött Ausztriából hazafelé, és ez a látvány fogadta:

“Valaki végre értelmesen magyarázza el, mi a különbség Magyarország és Ausztria hótakarítási módszere között. Ausztriában szinte száraz utakon, rendes tempóban lehet közlekedni, itthon pedig fehérek az utak a hótól. A felvételt a Fertőd-Pamhagen határátkelőnél készítettem Ausztria felől érkezve. Látszik, hogy Ausztriában rendben van az út, utána más világ jön. Pedig nagyjából egyenlő mennyiségű hó esett a határ mindkét oldalán. Mi teszi a különbséget?” – írta a videót készítő autós.

Kérdését pedig egy ország nevében tettük fel a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-nek, akik az alábbi válasszal éltek:

“A Fertődről a pomogyi (Pamhagen) határátkelő felé vezető 8531-es jelű mellékutat a Fertőszentmiklósi Mérnökségünk kezeli őrjáratos rendszerben (az út teljes hosszán történik síkosságmentesítés). Társaságunk előtt is ismert, hogy a burkolat minősége jelentősen elmarad az osztrák oldali csatlakozó út minőségétől, emiatt ezen kevésbé lehet hatékony a hóeltakarítás, mint egy jó minőségű, sík felületen. A nem leromlott állapotú burkolatokon az osztrákok acél-élű ekéket is használhatnak, amivel az általunk használt gumiélű ekékhez képest sokkal hatékonyabb tisztítást tudnak végezni.”

Röviden: ismét egy dolog, amiért a magyarországi ramaty úthálózat a felelős. Csakúgy, mint számos sebességkorlátozásért, amiről nemrég beszámoltunk. Itthon táblával javítanak aszfaltot, a szar utakat pedig nyilván nem lehet normálisan letolni, ha esik a hó, maximum a sebességkorlátozó-táblákat hólapátként használva.

Persze ez még mindig nem válasz arra, hogy a kisebb városok mellékútjait miért gyorskorcsolya- és szánkóversenyek rendezésére használják a lakosok, nem pedig közlekedésre. Mondjuk a sport fontos, lehet, hogy inkább megköszönni kellene a helyi közútkezelőknek, mintsem hőbörögni a jeges út miatt.

Szóval köszönjük! Vagy nem…

–  Nálatok milyenek az utak, takarítják? Nem? Küldjetek fotókat: vezess.hu@gmail.com –