Az első magyar autótulajdonosok, akárcsak Bertha Benz, Karl Benz felesége, legendás autóútján a patikákból vásárolták az ördögi gépezet működtetéséhez szükséges üzemanyagot. Ez a helyzet 1924-ben változott meg végérvényesen, amikor telepítésre került a Fővárosi Autóüzem Rt. első két töltőkútja. A világ első benzinkútja Bertha Benz a világ első hosszú távú, mintegy 106 kilométeres Mannheimből Pforzheimbe tartó autóútja alatt mindent megtett azért, hogy felhívja a figyelmet férje találmányára, az önjáró háromkerekűre. A karburátort hajcsatjával pucolta ki, benzint egy patikában vett félúton, Wieslochban, ahol ma sétálóutca és egy emléktábla őrzi az első, 1888-as “tankolás” emlékét. A világ első, kifejezetten csak tankolás céljából épült benzinkútját az Egyesült Államokban 1905-ben állították üzembe, St. Louisban. A hazai motorizáció fejlődésével sorra nyíltak Magyarországon is a benzinkutak. Ezeket a második világháborút követő államosítás után egységesen az Ásványolajforgalmi Rt. (Áfort), majd később Ásványolaj Forgalmi Vállalat (Áfor, Mol elődje) kezelte. A Shell vagyonát 1949-ben államosították, a világcég csak 1960-ban jelenhetett meg újra Magyarországon; a háború utáni első Shell-töltőállomás 1966-ban nyílhatott meg Budapesten. A hatvanas évektől más cégek is megjelentek a piros Áfor-benzinkutak mellett, a már említett Shell- és Agip-, valamint a zöld BP-kutak.

1959. július 23.
Fiatal nő átadja a kifizetett üzemanyagról a pénztárblokkot a benzinkutasnak egy balatoni ÁFOR-benzinkútnál. Jobbra egy Warszawa M201-es típusú gépkocsi várakozik a tankolásra.
A felvétel készítésének pontos helye ismeretlen.
MTI Fotó: Járai Rudolf

Budapest, 1959. október 19.
Nő tankol az autójába a Liszt Ferenc téri ÁFOR-benzinkút új teletömlős kútjánál. Az új töltőkút mutatja a kiadott üzemanyag mennyiségét és a fizetendő összeget.
MTI Fotó: Bojár Sándor

Budapest, 1960. július 30.
Egy benzineskannát tölt meg egy alkalmazott az ország első mozgó benzinkútjánál. A mozgó kutat – mely mintegy négyezer liter benzin szállítására alkalmas – a Kőbányai Jármű Kisipari Termelőszövetkezet készítette el az ÁFOR részére, és a miskolci motokrosszversenyen mutatják majd be.
MTI Fotó: Kácsor László

Eger, 1961. október 13.
Férfi üzemanyagot tölt egy nő motorkerékpárjába Észak-Magyarország legkorszerűbb benzinkútjának töltőállomásán. A benzinkúton az autósok és motorosok öt kútoszlopból tankolhatnak, a tartályok 125 000 liter benzin állandó tárolására alkalmasak.
MTI Fotó: Fehérváry Ferenc

Budapest, 1977. január 26.
Sofőr tankol az ország első önkiszolgáló üzemanyagtöltő állomásán: az ÁFOR (Ásványolaj Forgalmazó Vállalat) Kerepesi úti benzinkútjánál.
MTI Fotó: E. Várkonyi Péter

Budapest, 1983. április 22.
Elektronikus vezérléssel működő, digitális kijelzésű kútfej mutatja a tankolt üzemanyagot és a fizetendő összeget, mely alapján a benzinkutas átveszi a pénzt az autóstól az Interag Rt. Alkotás utcai Shell töltőállomásánál.
MTI Fotó: E. Várkonyi Péter

Budaörs, 1986. január 3.
Budaörsön, az M7-es autópálya melletti Áfor-benzinkútnál már megkezdődött a hazai ólommentes benzin árusítása. Az Áfor (Ásványolaj-forgalmi Vállalat) tizenegy és az Interag két üzemanyagtöltő állomása forgalmazza a 91-es oktánszámú ólommentes benzint, ami a Dunai Kőolajipari Vállalatnál készül és mindenben megfelel a szigorú nyugat-európai előírásoknak.
MTI Fotó: Földi Imre
Kommentek