A VAZ 2101-es, a durván 14 millió legyártott hátsókerekes Lada őse, épp a mai napon lett 45 éves, és ez az igen fontos évforduló majdnem kiment a fejünkből, de szerencsére az utolsó pillanatban beugrott, így ezzel a néhány piszkosul menő Zsigulival kívánunk neki boldog születésnapot. Vasárnap estére ennél kellemesebb összeállítást keresve sem találhatnál.
A Lada az orosz AvtoVAZ járműgyártó vállalat gépkocsimárkája. A szovjet időszakban ezt a márkanevet csak az exportra szánt járműveknél használták, ugyanezek a modellek a szovjet piacon Zsiguli néven váltak ismerté.
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 3
Az első VAZ 2101 és a kombi VAZ 2102 típusoknak az 1967-es év autója, a Fiat 124 volt az alapja, melyből az olasz mérnökök fejlesztették ki a 124R jelzésű, a Zsiguli alapjaként szolgáló típusváltozatot.
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 4
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 5
Az 1970-ben megjelenő 2101, bár a Fiat 124-en alapult, mégsem egyezett meg vele teljesen. Az autó felépítése hasonló volt ugyan, de pár helyen fejlesztettek, néhol pedig egyszerűbb megoldásokat alkalmaztak. A motor például fejlettebb volt, mint az olasz változaté. A 73*71,5 mm-es furat-löket arány 76*66 mm-re változott, tehát a motor pörgősebb, rövidebb löketű lett. 
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 6
 A Fiat nyomórudas vezérlését a Zsigulinál felülfekvő vezérműtengely váltotta. A vízszintes áramú Solex karburátor helyett egy 32 mm-es Weber porlasztó licence alapján készült szovjet DAAZ-t szereltek fel.
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 7
A motor egyébként szintén Fiat-tervezésű volt, egy terepjáróba szerették volna beépíteni, de végül az olasz gyár soha nem használta.
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 8
A gyár nagyszerűen használta az építőszekrény-elvet a típuscsalád kiépítésénél: kétféle löketű főtengely (66 mm, 80 mm) és kétféle furatú hengerblokk (76 mm, 79 mm) felhasználásával 1200, 1300, 1500 és 1600 köbcentis blokkot tudtak építeni. Az ezekhez tartozó karosszériák is csereszabatos elemekből álltak, így a motorokat szabadon be tudták építeni bármelyik kaszniba. 
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 9
A főbb megoldások a hátsókerekes Zsigulik/Ladák gyártása során végig megmaradtak, lényeges újítás csak a 2103-ason bevezetett vákuumos fékszervó, előgyújtás-szabályzó és önbeálló hátsó fék, a kockák (2105-2104-2107) új karosszériája (csak az ablakvonal alatt) és halogén fényszórói, valamint új, mikrokapcsolós takarékrendszerrel szerelt “Ózon” karburátora és a 2105 korszerűsített, fogasszíjas vezérlésű motorblokkja volt.
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 10
Magyarországra 1971-ben érkezett az első Zsiguli, Debrecenben vette át tulajdonosa, dr. Zsadányi Ottóné.
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 11
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 12
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 13
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 14
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 15
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 16
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 17
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 18
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 19
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 20
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 21
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 22
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 23
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 24
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 25
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 26
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 27
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 28
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 29
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 30
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 31
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 32
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 33
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 34
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 35
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 36
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 37
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 38
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 39
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 40
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 41
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 42
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 43
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 44
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 45
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 46