Mikor az ENSZ felszabadította az Irak által megszállt Kuvaitot 1991 februárjában – az Öbölháború végén -, a kuvaiti eget felgyújtott fúrótornyokból előtörő fekete füst borította be. Miközben az amerikaiak robbanóanyagot használtak az oltáshoz, a csepeli MB Fúróvállalat négyfős magyar csapata egy öreg T34-es orosz tankra épített speciális eszközzel oltotta ki a lángokat.
 
A gépet a Budapesti Műszaki Egyetem akkori Aero- és Thermotechnika (jelenleg Repülőgépek és Hajók) Tanszéke tervezte a szolnoki Kőolajkutató Vállalat megbízásából, a kivitelezést pedig a Magyar Honvédség központi repülőgép-javító kecskeméti üzeme végezte.
 
Magyar fejlesztés, ami rendet vág 1
Magyar fejlesztés, ami rendet vág 2

Magyar fejlesztés, ami rendet vág

Magyar fejlesztés, ami rendet vág

Magyar fejlesztés, ami rendet vág 11
Magyar fejlesztés, ami rendet vág 12
Magyar fejlesztés, ami rendet vág 13
Magyar fejlesztés, ami rendet vág 14
Magyar fejlesztés, ami rendet vág 15
Magyar fejlesztés, ami rendet vág 16
Magyar fejlesztés, ami rendet vág 17
Magyar fejlesztés, ami rendet vág 18
Fotó megosztása:

Magyar fejlesztés, ami rendet vág 19

A brutális járművet “Big Wind”-re (Nagy Szél) keresztelték a Kuvaitba vezényelt segélycsapatok, mivel a 42 tonnás tűzoltó tetejére két MiG-21-es vadászgép hajóművét szerelték fel, hogy a lehető leghatékonyabban tudják eloltani a kigyulladt olaj- és gázkutakat. A T34-es tankot később egy VT55A harcászati vontatójárműre cserélték, erre rakták át a felépítményt.
 

A Big Wind működése

Magyar fejlesztés, ami rendet vág 20

 

 

 

Míg más tűzoltócsapatok robbanószerekkel próbálták meg elvonni az oxigént a tűztől, a Big Wind oltóanyagot vezetett a gázturbinákba, és megcélozta az olaj forrását a lángok alatti részen. Azért ez az irányzék, mert a kútból előtörő olajsugár az első néhány méteren még nem lángol, ott ugyanis még nincs ideje oxigénnel keveredni. “Elvágják” az olajsugarat, ezzel megszűnik a lángok utánpótlása, majd ezt követően kioltható a tűz. A magyar négyes 42 nap alatt kilenc lángoló olajkutat oltott el, volt olyan, amelyet 34 másodpercen belül.

 

A két vadászrepülő turbinának segítséget nyújtott még hat nagynyomású fecskendő is. A módszer ráadásul biztonságosabb a robbanóanyagos megoldásnál. Somlói Nándor, a Big Wind tűzoltóparancsnoka így fogalmazott: “Lenne-e kedved besétálni a sok száz fokos lángok és a fröcskölő olaj alá, úgy, hogy a kezed tele van robbanószerrel?”forrás

 
A gépezet elkészítéséhez fél évre és 670 millió forintra volt szükség. Az építést azzal kezdték, hogy lyukat vágtak a VT55A elején levő 10 centiméter vastag páncélzatba, majd erre 2 centis hőálló ajtót szereltek. Ezen át juthatott be a vezető a fülkébe, mivel az átépítés során megszűnt az eredetileg erre szolgáló tetőajtó. A VT55A vontatón nincs lövegtorony aminek a segítségével mozgatni lehetne a turbinákat, így ráépítették a T34-ből származó lövegtorony-csapágyat. Ezen a csapágyon forog a hidraulikusan mozgatott tűzoltó-platform.
 
Magyar fejlesztés, ami rendet vág 21
A jármű hátsó részén, hőálló üveggel ellátott kabinban nyomorgott a tűzoltó, hiszen hely az nem sok volt benne. Az általa irányított két MiG-21-es hajtómű másodpercenként hatvanöt köbméter vizet lövellt ki, olyan erővel, hogy akár autókat is könnyedén el tud görgetni az útból. A turbinák szívó végeire biztonsági rácsot szereltek, nehogy valaki véletlenül a vérével segítsen oltani a tüzet, mikor beszippantja a hajtómű.
 
Magyar fejlesztés, ami rendet vág 22
Az oltóanyagot a hajtóműből kilépő gázsugárba keveri a jármű. Az oltóanyagot hagyományos tűzoltórendszerek szolgáltatják, és tömlőkön át juttatják a járműhöz. Az egyveleg percenkénti adagolása a következőképpen áll össze hajtóművenként: 6000 liter víz, 4000 liter hab, és 40 kilogramm por. 
 
Egy átlagos medence vizének kiszippantásához körülbelül 50 másodpercre van szüksége. A lángok környékén közel 340 °C fokos a hőmérséklet,  ezért a tűz kioltása után a Big Wind tovább permetezi a vizet a levegőbe, nehogy később újra kigyulladjon a terület. Ugyanez a permet hűti le magát a járművet is, hiszen a gép egy-egy akció során olyannyira felhevül, hogy a kezelő kizárólag hőálló kesztyűben tudja mozgatni a kormányokat, karokat.  
 
Magyar fejlesztés, ami rendet vág 23
A két gázturbina működéséhez óránként 6000 liter kerozinra van szükség, ezért a forgatható platformon elhelyezett tartályban 3000 liter üzemanyag lötyög. Ennek is van némi hővédelme, de fél óránál garantáltan nem bírja tovább felhevülés nélkül, ezért bőven elég bele a 30 percnyi mennyiség. Csúcssebessége 3 km/óra, ami nem sok, de el lehet vele araszolni, ha úgy alakul. 
 
 
A járművet 1991. szeptember 13-án légi úton egy An-124 repülőgépen Kuvaitba szállították, ahol nagy sikerrel szerepelt a világ tűzoltóinak seregszemléjén, hatékonyságának csodájára jártak. Napjainkban páncélos tűzoltó néven ismert oltógép a Pestvidéki Repülőgép Javító Üzemben parkol, Tökölön.