El lehet felejteni a kormányt és a gázpedált, lassan de biztosan a gépek veszik át az irányítást autóink felett.

El lehet felejteni a kormányt és a gázpedált, lassan de biztosan a gépek veszik át az irányítást autóink felett.

Ha belelapozunk a sajtó friss híreibe, minden alkalommal megakad a szem a biztonsági fejlesztéseken. Amelyek már nem gyűrődési zónákról és újabb légzsák csomagokról szólnak. Sokkal inkább automata baleset megelőző rendszerekről. A BMW már vészfékez helyettünk, a Volvo szintén élen jár, Jeremy Clarkson-t pár éve egy gépagy vezérelt 3-as bajor gép rémisztett halálra, amikor versenytempóban száguldott a tesztpályán.


Tényleg nem kell messzire menni, a legtöbb jól felszerelt mai Volkswagen magától parkol párhozamosan, nekünk csak a pedálokat kell kezelni és ámulni a Terminátor szerűen pörgő volánon.

Még gyerekcipőben jár a teljes gépi vezérlés, de a most következő Olaszországból Kínába tartó túra nagy lökést adhat a fejlesztéseknek. 

A Vislab olasz mérnökei vállalkoznak erre a merész utazásra, Marco Polo után szabadon. Életszerű körülmények között akarják kipróbálni az általuk kifejlesztett technikát, hegyi kanyargós utakon, kietlen pusztákon, illetve nagyvárosi forgalomban. Fejlett GPS rendszer, lézer szkenner és négy kamera adja a tesztben szereplő járművek érzékszerveit.

Két elektromos kisbusszal vágnak neki, és egyiket sem vezeti majd sofőr, legalábbis a tervek szerint. Két mérnök azért minden pillanatban résen illetve az autókban lesznek, hogy galiba esetén rácsapjanak a leállítás nagy piros gombjára. Az egyik kisbusz mindig vezető szerepben pásztázza majd az utat, a másik csak az előtte járót követi, látótávolságból a kamerák segítségével, a látótérből kikerülve pedig GPS adatokra támaszkodva.


Természetesen a fejlesztők is bevallják, még nem lehetséges 100%-ban emberi segítség nélkül navigálni, de pont ezért teszik meg ezt a hatalmas utat, hogy a 100 Terabyte gyűjtött adatot kielemezve tökéletesítsék a rendszert. Hosszú három hónapos kaland áll előttük, köszönhetően annak, hogy az elektromos autók végsebessége 50-60 km/h és a töltési idő is tetemes, nyolc órát kell konnektor mellett tölteni. A projekt kiemelt támogatást élvez, 2.3 millió Euró támogatást kaptak az Európai Kutatási Tanácstól, valamint a Piaggio is tevékenyen részt vesz, ők biztosítják a két Porter minibuszt is a  Vislab csapatának.

A cél még nem a vezetés szabadságát tőlünk elrabló HAL 2000 megalkotása, amivel tökéletes kontroll alatt tarthatják a közlekedőket. Az irány jó, csak nem szabad olyan hibákat elkövetni mint a Volvo sajtóbemutatóján, ami nem tesz jót a számítógép vezérelte rendszerekbe vetett bizalomnak.


Gondoljunk csak bele, hány baleset történik a volán mögött elalvó kamionsofőrök miatt?
Többek között ezen is segíthet a Vislab rendszere, valamint a mezőgazdaság is hasznát veheti az éjjel-nappal önmaguktól szántó traktoroknak. Úgy gondolom ez a helyes út, nem kell több mécses az utak mellé, és ebben csak az emberi tényező kiküszöbölése segíthet, aki meg élvezni akarja a saját irányítás adta szabadságot, még mindig akad majd elég versenypálya, ahol nyugodtan szabadjára eresztheti a száguldás iránti vágyát.

forrás: Popsci.com