A Peugeot modellpalettáján van egy kaméleon testvérpár. A 30085008-as kettős ugyanis mindig olyan színben és formában tűnik fel, ami épp tükrözi a kor trendjét. A duó ugyanis még  egyterűként került piacra 2008-2009-ben, ám ahogy múltak az évek, szép lassan átalakultak szabadidő-autóvá.

Ma már mindkettő a harmadik generációt tapossa, és ezek a friss, Stellantis építőkészletből összerakott autók minden eddiginél közelebb állnak egymáshoz. A hajtáslánc, a megjelenés, a beltér szinte teljesen azonos egészen a hátsó tengelyig. 

A lényeges változások itt érhetők tetten: az 5008-as 25 centivel hosszabb karosszériájának és 16 centivel hosszabb tengelytávolságának köszönhetően alkalmas rá, hogy egy harmadik üléssornak is helyet adjon. Így alapvetően 7 üléses kialakítású, vagy gigantikus csomagteret kínál 5 üléssel. Legfrissebb tesztünkben a nagycsaládosokra szabott 7 személyes kivitelt próbáltuk a kínálat belépőszintjét képviselő hibrid hajtáslánccal, 145 lóerővel.

Külső

A Peugeot 5008 közepes méretű SUV, amely cseppet sem kis darab: hossza 4791 milliméter, szélessége tükrök nélkül 1934 mm, magassága 1694 mm, tengelytávja 2901 mm. Ezzel épp egy hajszállal nagyobb, mint az Opel Grandland, ami technikai alapjait tekintve azonos konstrukcióra épül.

A formaterv filozófiája abszolút felismerhető, és markánsan modern. A Peugeot új egységes arculatának stílusjegyei az 5008-ason is rendre teret kaptak, immár három LED-csíkból állnak az oroszlánokat idéző nappali menetfények, a „karmolásnyomok”. 

10 fotó

A hűtőrács sem rács többé, hanem egy ötletesen megvalósított dekoráció, ami túlmutat a mostanában terjedő gyerekkádra emlékeztető, sima, semmilyen frontrészeken. Talán a Tesla hozta be ezt a stílust, ami a villanyautóknál tarolt, majd egyre teret nyert, de szerencsére a Peugeot nem ült fel erre a trendre. Az általuk kialakított frontrész így izgalmas és látványos, a színre fújt 3D-s elemek egyre sűrűsödve olvadnak bele a lökhárítóba, középre pedig a klasszikus, de új oroszlános logó került, feltűnően nagy méretben. 

A franciák annyira büszkék erre az új logóra, hogy az A oszlop tövére is biggyesztettek egyet.   

Maga a sziluett klasszikus dobozos terepjárós forma, amit sikerült érdekes részletekkel megtölteni, oldalról a felnik rajzolata tűnik fel, egész ötletes kialakítású darabok vannak az autóhoz 19-20 col méretben. Leheletnyi finomságokkal dobták fel a szögletes testet, a tetővonalon hátrafelé szélesedő dekorcsík fut végig, ami ráfolyik a C oszlopra. Vékonyabb, mint a valódi oszlop, ami feketén húzza meg magát az ablakok mögött, így légiesebb az összhatás.

14 millióig nincs feltűnőbb autó a magyar nagycsaládoknak 6

Hátul is vannak érdekes megoldások

Elegáns megoldás az ablakok peremén eltüntetett szigetelés, a gumicsíkot a lemez alá süllyesztették, így még letisztultabb az oldalnézet. Természetesen a far sem mentes a tobzódó geometriai formáktól, élek, szögek indulnak és érnek össze, a lámpák nem simulnak bele a karosszéria vonalába, hanem egyfajta külön 3D-s „szoborként” formálták meg azokat.

Ezekkel a megoldásokkal kétségkívül egyedi a Peugeot 5008 ebben a szegmensben, ilyen trükköket még magasabb kategóriákban sem minden gyártó süt el. 

14 millióig nincs feltűnőbb autó a magyar nagycsaládoknak 7

Látványosak a nappali menetfények

Belső

A Peugeot rendhagyó műszerfala, a szokásosnál alacsonyabbra helyezett kis kormányra és magasabbra emelt műszerekre építő i-Cockpit új szintet ért el a legfrissebb generációval. A 3008‒5008-páros által használt elrendezés kevésbé kaotikus, mint az elődöknél. Ennek a belsőnek tényleg jót tett, hogy csökkentették a nyomógombok számát.

Központi szerepet kap a látványos 21 colos, hajlított kijelző, amin minden funkciót megkapunk, amit általában két külön képernyőn szoktak megjeleníteni a gyártók. Nem zavarja úgy a kilátást, mint a nagy, táblagép méretű megoldások, és mintha csak lebegne a kárpittal borított „pulton”.

Erre nem lehet panasz, a kép kristálytiszta és éles, jó kontraszttal, szép grafikai megoldásokkal. Igaz, utóbbinál talán túl sok a stílus, a dizájnos számok leolvashatósága nem a legjobb.

13 fotó

A menürendszer teljesen testre szabható, és nagy újítás a tíz funkció megjelenítésére alkalmas harmadik érintőképernyő, ami a klasszikus gombsort hivatott kiváltani. Erre a mobiloknál megszokott oldalkezelési módszerekkel tudunk saját szájíz szerint behúzni funkciókat, beállításokat. Például a kedvenc hőmérsékletértékünket is ide tudjuk fixálni, (amit ha más elállít) egyetlen gombnyomással tudunk aktiválni.

Ha már minden „telepítve van”, akkor egyszerű a kezelés, de addig van egy tanulási görbe, és sok megoldás alkalmazása agyalást igényel.

Maga a kivitelezés otthonos és kellemes, a meleg tapintású szövetek széles körű alkalmazása, a visszafogott hangulatvilágítás emeli a minőségérzetet. Az ajtóborítás is vaskos, ide is jutott a puha anyagokból. Vezetőként szorosan körülvesz az autó, magas a középkonzol, a kis méretű, de vastag kormányt kicsit ölbe kell engedni, hogy lássuk a kijelzőt. 

Ezt meg lehet élni a kényelem jeleként, de ugyanakkor érthető, ha valakinek ez már túl sok, és szellősebb teret akar. Mivel tényleg egyedi a beltér, egy hosszabb próbaút mindenképp javallott az ismerkedéshez. Első ülései hozzák a francia hagyományt, inkább kényelmesek, mint sportosak, vastagon párnázott, széles kialakítású darabok, az ülőlapon kihúzható combtámasszal.

Praktikus rekeszek bőven akadnak a lendületesen ívelő műszerfalon, a középkonzol csak erről szól, mivel a menetválasztó kapcsoló a kormány mellé költözött. Így itt van egy gigantikus könyöklőbe rejtett tároló, két pohártartó, gumírozott felületű fészek a mobilnak vezeték nélküli töltéssel, és egy utas felé néző fedeles fiók. 

14 millióig nincs feltűnőbb autó a magyar nagycsaládoknak 13

Ülései kiemelkedően kényelmesek

Ezen a részen vannak a tényleg hirtelen elérést igénylő dolgok, a hangerő és az elakadásjelző gombja. Töltésre még a szokásos megoldásokat kapjuk: két USB-C aljzat az első sornak, hátul szintén van két USB-töltőpont, 12 voltos szivargyújtó-csatlakozóval kiegészítve. 

A második sor sínen mozgatható, így variálható teret kapunk, ráadásul a 40:20:40 arányban dönthető és állítható dőlésszögű támlák is praktikusak. Így két utassal is elférnek hosszabb rakományok, lapra szerelt bútorok, sílécek.

Az ülések kényelmesek, jól formázottak, de három emberrel már a két szélen problémás lehet a fejtér a vaskos kárpitozás miatt. Jó az ülőlapok dőlésszöge, tartják a combot, és az utasok lábfeje befér az első ülések alá, így hórihorgas termettel is kényelmes az 5008-as második sora. Ide juthat még külön érintőfelület a klímának, két kis méretű tárolóháló az első ülések támláján. 

A harmadik sor egyértelműen szükségmegoldás, ide már Isofix-csatlakozás sem jutott, felnőtteknek szűkös, de a sínes mozgatással kompenzálható a második sor rovására, így mindenki csak kicsit szenved. Amúgy ezek is jól formázott ülések, használható fejtámlával, inkább a kiegészítők terén adhatna többet a Peugeot 5008, csak egy 12 voltos csatlakozó jutott ide, és két pohártartószerű mélyedés oldalanként. 

14 millióig nincs feltűnőbb autó a magyar nagycsaládoknak 14

Tíz külön funkciót lehet erre a képernyőre varázsolni

Nagy előnye az 5008-asnak, hogy minden hajtáslánccal egyforma tágas csomagteret kapunk: hétüléses felállásban 259 literes, ha ötülésesként használja valaki, akkor 748 liter áll rendelkezésre, ha pedig hátul mindent síkba dönt, akkor 1815 liternyi teret pakolhat tele. 

Technika

A legújabb Peugeot 5008 a Stellantis cégcsoport STLA Medium nevű platformját kapta meg. Ez a padlólemez rendkívül rugalmas: ugyanarra az alapra épül a hibrid, a plug-in hibrid és a tisztán elektromos változat is. Széles a teljesítménykínálat. A padlólemez 2,90 m-es tengelytávot enged, ami magyarázza a hatalmas belső teret, és úgy tervezték, hogy az elektromos verziókban akár 93 kWh-s akkupakkot is elrejtsenek benne.

Hibrid változatban azonban a technika jóval könnyebb és egyszerűbb: a Hybrid 145 e-DSC6 hajtáslánc a már ismert 1,2 literes, háromhengeres turbómotor továbbfejlesztett verzióját kombinálja 48 voltos villamos rendszerrel.

A Szentgotthárdon is gyártott 1,2-es, háromhengeres benzines szerencsére már nem olajban futó szíjas vezérlésű széria, amely a szétmálló szíj darabkáival eltömíti az olajzás járatait. Az alaposan átdolgozott motor láncos vezérlésű, a PureTech nevet pedig már nem is használja a Peugeot, nehogy az emberek összekeverjék a korábbi motorral.

14 millióig nincs feltűnőbb autó a magyar nagycsaládoknak 15

A rendszerteljesítmény 145 lóerő, de lehetne egy erősebb opció

A benzines egység önmagában 1199 cm³-es, 136 lóerős és 230 Nm nyomatékú blokk, amit a 6 fokozatú, dupla kuplungos sebességváltóba integrált villanymotor segít. Ennek teljesítménye 21 lóerő és 51 Nm maximális nyomaték leadására képes. Rendszerteljesítményük 145 lóerő. A villamos rendszerek energiaforrása egy mindössze 0,9 kWh bruttó kapacitású lítiumion-akkumulátor. A Peugeot által már full hibridként címkézett rendszer lényege, hogy indításkor, gyorsításkor besegít a benzinmotornak a villanymotor – például elinduláskor tisztán elektromosan képes néhány száz métert megtenni az autó –, míg lassításkor regeneratív fékezéssel tölti az akkumulátort. A gyári adatok szerint ez a hibrid rendszer kb. 15%-kal csökkenti a fogyasztást.

A futómű elöl független MacPherson rugóstagokból, hátul pedig csatolt lengőkaros felfüggesztésből áll.

A hajtáslánc természetesen elsőkerék-hajtású, ahogy a testvérmodell 3008 esetén is. Nincs már a kínálatban dízelmotor, vagy összkerékhajtás a hibridhez. A konnektorról is tölthető hibrid (PHEV) változat 1598 köbcentis, négyhengeres benzinmotorra épül, 300 Nm csúcsnyomatékkal és 195 lóerős rendszerteljesítménnyel, hétfokozatú, automata sebességváltó tartozik mellé.

14 millióig nincs feltűnőbb autó a magyar nagycsaládoknak 16

Akár LED-mátrix fényszórókkal is kérhető

Háromféle motorváltozattal készül az elektromos E-5008, mindegyik esetben állandó mágneses szinkronmotorral. A kétkerék-hajtású változatok 157 kW (213 LE, 343 Nm) vagy 170 kW (231 LE, 343 Nm) teljesítményt nyújtanak (utóbbit csak 2026-tól forgalmazzák nálunk). A kétmotoros, négykerék-hajtású változat összesen 240 kW (326 LE) teljesítményű, amely elöl 157 kW (213 LE, 343 Nm), míg hátul 83 kW (113 LE, 166 Nm hátul) teljesítményből adódik össze.

Vezetés

A volán mögé ülve azonnal érződik a Peugeot egyedi filozófiája, aminek legmarkánsabb jegye maga a kormány. A kis méret már évtizedes hagyomány, de ebben a tesztautóban szereplő megoldás még izgalmasabb, immár szögletes, alul-felül erősen lapított darab, oldalt viszont a kéz formájához igazodó, vastag kialakítással. Kezelőgombjai egy érintőfelület alá kerültek, amit valamiért pont itt csillogó, lakkozott felülettel láttak el. Pedig ugye ezt matatjuk a legtöbbször, így tényleg ocsmány tud lenni pár pillanat alatt. Matt felület itt praktikusabb lett volna. Ugyanakkor a használat a megoldás hátrányai ellenére egész tűrhető. 

Itthon két felszereltségi szinttel érhető el az autó, de mindkettő érdemben segíti a vezetést. Allure felszereltségnél a parkolást segítő tolatóradar és kamera ad támpontot a manőverezéshez, ez már alapáron jár, de az igazi nehézfegyverzet a négykamerás, 360 fokos képet adó rendszer, ami tényleg jól tud jönni, ha mondjuk egy falat, oszlopot kell megközelíteni. Ez a GT szint esetén jár a Drive Assist csomag részeként, ami az Allure szinten 560 ezer forintba kerül. 

Ebben tényleg hasznos kiegészítők vannak még, a fűthető kormány, a 180 km/óráig aktív adaptív tempomat is ezzel a csomaggal érhető el. Ennek a dugókövető funkciója jön jól városban, amivel állóra fékez magától az autó, tolatáskor pedig a keresztirányú forgalmat is figyeli. 

14 millióig nincs feltűnőbb autó a magyar nagycsaládoknak 17

Fényes műanyag felület a kormányon? Ez vele a baj, csúnyán koszolódik

Rugózása egyértelműen a kényelmes tartományba esik, puhán lép át a repedéseken, síneken, fekvőrendőrökön. Cserébe érezhetően nagyobb a karosszéria oldaldőlése, mint a konszerntárs és alapvetően hasonló konstrukciójú Opel Grandland esetén. A Peugeot-nál beáldoztak némi kanyarsebességet, ami érthető: ez mégis egy hétszemélyes családi csapatszállító, nem számít, hogy a Mátrában el lehet-e fordulni a hajtűkanyarban sikító gumik és orrtolás nélkül. 

A hajtáslánc amúgy sem vérmes darab, a 48 voltos rendszer nem túl combos elektromos oldala csak enyhén teszi oda magát. Előnye, hogy kisimítja a váltásokat és eltünteti a dupla kuplungos tengelykapcsolóra jellemző megugró indulásokat, de azért nincs meg az a jó erőteljes villanymotoros húzás, amit egy erősebb villanymotorral szerelt full hibrid Toyotánál, Renault-nál tapasztalhatunk. 

Belépőszint, és ahhoz képest élhető, csak benzinesből már nincs tér, nincs más opció, amit választhatnánk, aki nagyobb teljesítményt szeretne, annak nagyot kell lépnie felfelé árban is, a PHEV, elektromos irányba. 

Tehát nem tüzes darab: 11,3 másodpercig tart a százas sprint, ami az 1,8 tonnás tömeget figyelembe véve reális érték, de nem túl gyors. A dinamizmust a palettán a konnektoros hibrid képviseli, ami 8,3 másodperc alatt tudja le a 0‒100-at, a papíron erősebb, de sokkal nehezebb elektromos kivitelek is lassabbak ennél (9,6-9,8 s). Előzéseknél, autópályára történő besorolásnál főleg több utassal, csomagokkal jól jönne némi tartalék.

14 millióig nincs feltűnőbb autó a magyar nagycsaládoknak 18

A Peugeot különleges vezetőhelyét szokni kell

Autópályán domborodik ki a kényelmesre hangolt futómű előnye, a sima aszfalton hangtalanul suhan az 5008-as, a kisebb úthibák, az M0-s illesztőhézagjai nem rázzák a karosszériát, terheléstől mentesen pedig a motor is csendes, a szélzaj pedig szintén alacsony mértékű.

Országúton a visszafogott teljesítmény és a puhább futómű a relaxált túrákra sarkallja a sofőrt, a szuperkönnyű és kissé izgága kormányzással egyetemben. Ez tipikusan ugyanaz a több Stellantis-termékben visszatérő darab, ami vajmi kevés visszajelzést ad az útról, és a precizitás sem kenyere, főleg, ha egy Mazda CX-80 vagy Ford Kuga az összehasonlítási alap.

Igaz, vannak vezetési üzemmódok, az Eco, Normal, Sport szenthármasság, amiből a Sport csak a gázreakcióra, a kormányszervó rásegítésére és a váltások ütemezésére van hatással. Mivel a hibridnél a gázelvétel javarészt erősebb lassulással jár, amikor visszatölt a rendszer, és a fékpedál lenyomásakor is ezzel a módszerrel lassít az autó a rendszer által meghatározott mértékig. Ezért kissé fura a pedálérzet, de a lassulás biztonságos és kiszámítható. 

14 millióig nincs feltűnőbb autó a magyar nagycsaládoknak 19

Még hét üléssel is marad használható csomagtér

A csomagolás tehát űrhajókat idéz, a felszereltség lehet merőben gazdag, de a vezetés a pőre családi batárok hangulatát hozza, visszafogott teljesítménnyel, andalgásra hangolt futóművel és csendes, kényelmes beltérrel. Fogyasztása a 48 voltos rendszer támogató varázslata ellenére is a 7,2-7,4 l/100 kilométer tartományban maradt. 

Költségek

A hazai piacon két felszereltségi szinttel érhető el a modell. Az Allure az alapkivitel, ami már bőven nem fapados. A Hybrid 145 hajtással listaáron 14,48 millió forint. A gazdagabb GT kivitel ugyanezzel a hajtáslánccal 16,2 millió Ft listaáron.

Ebben már benne van gyakorlatilag minden fontos extra: adaptív LED mátrix fényszórók, adaptív tempomat aktív sávtartóval. A plug-in hibrid változat már sokkal drágább mulatság: Allure szinten 19,23 millió Ft-tól indul, GT kivitelben pedig 21,08 millió Ft akciósan. A tisztán elektromos e-5008 pedig a legdrágább: a 210 lóerős, 73 kWh-s verzió Allure kivitelben 20,3 millió Ft, GT-ként 21,85 millió Ft, míg a nagyobb akkus 230 lóerős változat 23,7 millió (Allure) és 25,6 millió Ft (GT).

 

A Peugeot 5008 Hybrid 145 vetélytársai – Listaár, forint
Nissan X-Trail 1,5 VC-T Mild-Hybrid Acenta (163 LE) 16 990 000
Škoda Kodiaq 1,5 TSI mHEV ACT DSG (150 LE) 16 914 960
Ssangyong Rexton G4 2,2 e-XDI Club (202 LE dízel) 17 099 000
Volkswagen Tayron 1,5 eTSI DSG Life (150 LE) 17 452 170
Peugeot 5008 Hybrid 145 (145 LE) 14 480 000

 

14 millióig nincs feltűnőbb autó a magyar nagycsaládoknak 20

A régi-új embléma kiemelt szerepet kap

Értékelés

A Peugeot legnagyobb SUV-ja, az új generációs 5008 mindent belead, és megmutatja, hogy lehet a családi egyterűek hangulatát ötvözni a divatos szabadidő-autós irányvonallal. Külsőre feltűnően modern és karakteres, belül tágas, hét személyre is alkalmas utasteret kapunk, tele innovatív megoldásokkal és prémiumhangulattal: a 21 colos panorámakijelző és az i-Cockpit tényleg páratlan a kategóriában. Alapos tervezéssel, némi extravaganciával és sok-sok technológiai újdonsággal csábítja a nagycsaládosokat, ezzel a hajtáslánccal pedig az ára is versenyképes marad a kategóriában. 

Mellette ‒ Ellene
 
  • Extravagáns forma
  • Még extrább beltér
  • Kényelmes futómű
  • Tágas utastér
  • Francia stílus
 
  • Visszafogott teljesítmény
  • Nem túl izgalmas vezetni
  • Fogyasztása elmarad egy full hibrid mögött
  • A fedélzeti rendszert tanulni kell
Hány pontot érdemel a Peugeot 5008?
átlag
6.97
szavazat
380
Hány pontot érdemel a Peugeot 5008?