Kicsivel több mint egy hét alatt gyönyörű ívet írt le a kapcsolatunk a Ford Kuga konnektorból is tölthető változatával. Az első órákban nehezen tudtam komolyan venni a 2025-ben már röhejesen rövid elektromos hatótáv miatt, és kissé bizonytalannak tűnt az utastér bútorozása is valami távoli zörgéstől. Aztán néhány nap után már világossá vált, hogy miért is tarolhatta le az európai piacot a Ford Kuga konnektorból tölthető hibridje. Amiből szokás szerint ezúttal is egy minden létező extrával kitömött példányt kaptunk kipróbálni. 

Külső

Klasszikus szabadidő-autó formájú az immár hatodik évét taposó, de 2024-ben megújult Kuga, aminek hossza 4645 milliméter, szélessége tükrökkel és tükör nélkül 2177, illetve 1882 mm, magassága 1683 mm,  tengelytávolsága 2711 mm. A tavalyi ráncfelvarráskor az orr alaposan átalakult, merészebb formát kapott, és újak a LED-es fényszórók is, amelyeket ráadásul egy világító LED-csíkkal kötöttek össze.

Ezt, a motorháztető aljának vonalát követő fénycsíkot leszámítva semmi harsány formai elem nem került a Kugára, távol áll tőle minden divatos kiegészítő, de így is jó ránézni. Kellően modern, sportos, de nem vittek túlzásba semmit. Biztonsági játékos. Hátul diffúzorszerű betét, LED-es lámpatestek és két délceg kipufogó zárja a képet. Érdekes még az autó tetején lévő dupla cápauszony antenna, amelyek egyike a rádió- és GPS-vételért, a másik az 5G-kapcsolatért felel.  

Az autó elektromos töltőfedele és tanksapkája egyaránt a bal oldalon van, elektromos árammal elöl, benzinnel hátul lehet feltölteni a Kuga PHEV változatát. Emellett némi önvédelemre is képes a Kuga, ajtónyitáskor műanyag élvédő kerül elő a semmiből és ugrik az ajtó szélére, hogy megvédje a parkolóban a másik autó oldalát a véletlen rányitástól, vagy önmagát egy horzsolástól. Régi ötlet, de ma is csak kevés gyártó használja.

Védelemből jutott a lökhárítók aljára és a küszöbökhöz és a sárvédőívekhez is, elvégre is ez egy szabadidő-autó, amellyel ha nem divatból vásárolták a tulajdonosok, talán az aszfaltozott utat is sűrűbben hagyják el.

Két világ legjava egy autóban 29

4645 milliméter hosszú

Sikerült a töltőcsatlakozóját is úgy megcsinálni, hogy ha sötétben kell a kábellel matatnod az autónál, akkor nem a szemedbe világít egy átkozottul fényes LED ‒ mint megannyi más márkánál ‒, hogy az égvilágon semmit se láss, hanem maga a csatlakozó körüli rész dereng. Bámulatos, hogy volt, aki erre is gondolt. Ráadásul utálatos műanyag kupakja sincs a csatlakozónak, amivel szintén el lehet bíbelődni. Kinyitod a kis ajtót, fogod a töltőkábelt, rádugod az autóra, és kész. Így is lehet. 

Belső

Civilizált, minőségi anyagokból összerakott, a klasszikus értékek szerint tervezett utastérbe jut, aki egy Ford Kugába ül be. Itt még teljesen kerek a kormány, még logikus, jól kezelhető kapcsolókkal lehet a fényszórókat kapcsolni, és igazi gombok, kapcsolók kerültek a kormányra, ajtókra is.

Azért a digitális műszerfal és a fedélzeti rendszer képernyőjére száműzött klímavezérlés csak nem maradhatott ki. Utóbbiért kár, ezt nem olyan jó, biztonságos kezelni vezetés közben, mint egy sima tekerőgombot. A változtatható információtartalmú műszerfalat head-up display egészíti ki, igaz, csak plexilapra vetíti az információkat, nem a szélvédőre, de így hasznos extra. 

Jó a kellemes fogású kormány mögött ülni, a komfortos üléspozíció könnyen megtalálható, és a jó oldaltartású, állítható ülőlaphosszúságú ülések kárpitozása is klasszul sikerült. Az úti holmit, palackokat, poharakat, akármiket könnyű elpakolni az utastérben, nagyok az ajtózsebek, van hely a felhajtható könyöklőben, és a középkonzolon két pohárnak/palacknak is akad többféle méretű, formájú biztonságos üreg. Elektromos eszközöket USB-C és 12 voltos csatlakozón keresztül is lehet tölteni, és van indukciós töltőfelület is, ami remekül jön a vezeték nélküli telefontükrözésre is alkalmas fedélzeti rendszer használatakor. 

Fedélzeti rendszere 13,5 colos, érintésérzékeny kijelzőn vezérelhető, a menürendszer jól, könnyedén használható, pedig rengeteg ponton lehet személyre szabni az autó tulajdonságait. A szokásos táblafelismerő rendszer miatt pontosabban a hatástalanítása miatt – muszáj a vezetőtámogató rendszerek menüjét is megkeresni, ami azért lehetne könnyebben elérhető, ne adj’ isten dedikált gombbal kikapcsolható. Itt a Ford tanulhatna másoktól.

Két világ legjava egy autóban 96

Kellemes tapintású anyagokból áll össze az utastér

Hátsó üléssorában a 190 centis vezető mögött is marad kényelmes négyujjnyi hely a térdek előtt, és a fejtér is épp elég, pedig a panoráma üvegtető értékes centiket rabol el a belmagasságból. A Kuga egész jól bánik a hátsó utasokkal, akiknek saját szellőzőnyílások klímavezérlés viszont nem és ülésfűtés is jutott az USB-C töltőpontok mellé. Csomagtartójának befogadóképességét nehéz pontosan meghatározni, mivel a sínen tologatható második üléssor miatt nagyjából végtelen variáció összehozható.

Alapállásban, a csomagtartórolóig pakolva 412‒553 liter lehet a raktér befogadóképessége, míg a hátsó üléstámlák ledöntésével, plafonig pakolva már akár 1534 literrel gazdálkodhat a sofőr. A csomagtartó padlója kétféle magasságban is rögzíthető, hátul 12 voltos csatlakozó és az elektromosan oldható vonóhorog gombja mellett a hátsó ülések ledöntéséhez használható karoknak is jutott hely. Sőt, a háttámlák ledöntésekor a biztonsági övet külön kis fül vezeti, így ide-oda hajtogatás után nem kell az övet a rácsukott háttámla alól előkaparni. 

Két világ legjava egy autóban 97

Ezt az övet nem csípi be a háttámla

Technika

Az új Kuga ötféle hajtáslánccal vásárolható meg, ami csupán kétféle motorból jön össze. A belépőmodell 1,5 literes, háromhengeres, benzines turbómotorral és 150 lóerős teljesítménnyel áll az árlista alján, hatfokozatú, kézi váltóval, elsőkerék-hajtással. Ugyanez nyolcfokozatú, automatikus váltóval társítva már 186 lóerő teljesítménnyel érhető el. A hibrid és konnektoros hibrid változatok a Toyota-féle 2.5 literes, négyhengeres, Atkinson-ciklusú szívó benzinesre épülnek, ami öntöltő változatban 180 és 183 lóerős változatban is létezik, a valamivel gyengébb az elsőkerék-hajtású változat, az erősebb összkerekes, és mindkettőben Ford-fejlesztésű, fokozatmentes nyomatékváltó dolgozik. Ezekben az elektromos motor állandó mágneses, háromfázisú, folyadékhűtésű szinkronmotornál a fékezéskor visszanyert energiát pedig 1,1 kWh-s lítiumion-akkumulátor tárolja. 

Két világ legjava egy autóban 98

2.5 literes, szívó benzinmotorra épül a PHEV rendszer

Ennél jóval nagyobb, 14,4 kWh-s a PHEV változatban dolgozó, szintén lítiumion-akkumulátor, amivel a való életben úgy 30 kilométer körüli elektromos hatótávra elég. Ami 2025-ben elég szerény eredmény, amikor már a 100 kilométer feletti hatótávú PHEV-ek sem ritkák. Napi ingázáshoz már nem feltétlenül elég ez a 30 km.

Az akkumulátort otthoni konnektorból 2,3 kW-tal 6 óra alatt, nagyobb teljesítményű wallboxról 3,6 kW-tal 3 óra 5 perc alatt lehet 100 százalékra feltölteni. Egyenáramú gyorstöltési lehetőség nincs a Kugában.

Futóműve elöl MacPherson, hátul csatolt hosszlengőkaros, ami az összkerékhajtású Kugában igényesebb, multilink rendszerű. Vezetőtámogató rendszerekkel is jól áll a Kuga, a kötelezőkön felüli rendszerek listája alább, a Költségek fejezetnél olvasható, a Vezetési kényelem csomag tartalmának részletezésénél.  

Két világ legjava egy autóban 99

Vezetés

243 lóerejével a Kuga konnektorról is tölthető változata a legerősebb a kínálatban, amit a gyorsulási adatok is igazolnak, mindössze 7,3 másodpercre van szüksége a 0‒100-as sprinthez. De hiába fürge az autó, ha minden megálláskor egy üzenet jelzi, hogy fékezéskor hány százalékát nyertük vissza a mozgási energiának és raktároztuk el az akkumulátorban – a gyakran megajánlott 100 százalék nyilvánvaló kamu, de legalább lehet neki örülni, hogy milyen tehetségesek vagyunk –, és emellett még egy másik felületen is pontozza az autó a vezetést, ahol már három dolgot is figyel, a lassítást, gyorsítást és a sebességet. Viszont a kijelző csak 99 százalékot tud mutatni, ennél jobb eredmény kijelzésére nem alkalmas. Könnyen rá lehet kattanni a takarékos vezetésre, csak hogy minél nagyobb számot lássunk a kijelzőn. 

Két világ legjava egy autóban 100

Jól eltalált a kormányrásegítés mértéke

Amikor inkább sietni kell, akkor is jó partner a Kuga. Nem kérdez, nem tétovázik, ha menni kell, azonnal odateszi magát. Nem néznéd ki belőle, milyen hamar lódul meg, és ami a legklasszabb, úgy, hogy nyoma sincs benne a hibridekre jellemző idegtépő visításnak. Persze normális közlekedés mellett az igazi a Toyota-eredetű hibrid rendszer, ami csendes, kifinomult, finom, alig érezhető üzemmódváltásokkal. Nem igazán lehet megérezni a rekuperáció és az üzemi fék közti váltást sem. Ha pedig valaki úgy érzi, ő jobban tudná menedzselni, hogy mikor, milyen üzemmódban működjön az autó, azt is megteheti. Az akkumulátorban tárolt elektromos energiát félre lehet tenni későbbre is, de szükség esetén akár a benzinmotorral is feltölthető az aksi. 

Masszív futóműve a 19 colos felnivel és téli abronccsal kényelmes, a legtöbb úthibát simán elkeni az autó alatt, legyen az kisebb kátyú vagy rettenetes minőségű útfelület. A komfortot csupán az utastér hátuljából jövő zörgés zavarja, hogy ez honnan jött, arra nem tudtam rájönni. Nagyon úgy tűnt, hogy ezzel a példánnyal nincs minden rendben, de egyelőre nincs összehasonlítási alap, hogy ez kiderüljön. 

Két világ legjava egy autóban 101

Digitális műszerfal

Méretéhez képest kifejezetten könnyű a Kuga irányítása, az autó fordulóköre 11,4 méter, és a parkolást, szűk helyen manőverezést 360 fokos kamerarendszer segíti. A kormányrásegítés mértéke közepes, a kormányzás pontos, és folyamatosan jön információ az út és a kerekek felől, így egy percig sem unalmas a Kugát vezetni. Vezetőtámogató rendszerei probléma nélkül tették a dolgukat, bár vészfékezni nem kellett neki egyszer sem. A sebességkorlátozó táblák téves értelmezése miatti fals riasztást persze a Kuga is csinálja, de ezt kivétel nélkül eddig mindegyik autó benézte. 

Fogyasztása a gyári adatok szerint 5,4 liter 100 kilométeren, de ez a valóságban bármi lehet, hiszen akinek belefér a napi ingázás a téli körülmények között megtehető 30 kilométerbe, és tudja naponta tölteni, annál szinte nulla is lehet, aki pedig töltés nélkül, csak hibridként használja, ott érezhetően több is lehet a végeredmény. Nálunk 4,9 liter lett az átlagfogyasztás, amiben 2-3 töltésnyi elektromos hatótáv is volt. Az autó hosszú távú átlagfogyasztása a fedélzeti számítógép szerint 5,2 liter. 

Költségek

13 610 000 forinttól indul az aktuális Ford Kuga árlistája, és ennyiért az 1.5 literes EcoBoost motoros változat tulajdonosává válhat valaki. Ez a motor 150 lóerős és hatfokozatú, manuális váltóval érkezik az autó. Érdekes, hogy az 1.5-ös motor nagyobb, 186 lóerős teljesítménnyel és nyolcfokozatú, automatikus váltóval pontosan ugyanennyibe kerül. A következő szintet a 2.5 literes Full Hybrid jelenti 180 lóerővel, automata váltóval, 16 510 000 forintért, és ugyanez összkerékhajtással, 183 lóerővel 17 270 000 forinttól található meg az árlistán. A legdrágább a 2.5 literes Plug-In Hybrid változat 243 lóerővel, automatikus váltóval, ezért 18 970 000 forintot kérnek el a beugró felszereltségi szinten és 20 950 000 forintot a csúcsváltozatért. 

A Kugánál a zöld metálfény az egyetlen, amiért nem kell felárat fizetni, ezenfelül az egyszerűbb színek 140, a metálfényezések 200-300 ezer forintos extra kiadást jelentenek. A fűthető szélvédőt, első-hátsó üléseket és szintén fűthető kormányt tartalmazó Téli csomag 200 ezer forint, a Vezetési kényelem csomag, amely adaptív sebességtartó automatikát, holttérfigyelő, táblafelismerő és automata parkolórendszert is tartalmaz a 360 fokos kamera, a hátrameneti fékasszisztens és az ajtóélvédők mellett. 

Két világ legjava egy autóban 102

A PHEV csak elsőkerekes változatban létezik

A Ford Kuga PHEV és vetélytársai ‒ Listaár, forint
Ford Kuga PHEV FWD (14,4 kWh, 243 LE) 18 970 000
Suzuki Across PHEV eCVT 4WD (18,1 kWh, 182 LE) 25 570 000
Kia Sportage 245 Plug-in Hybrid 4WD (13,8 kWh, 245 LE) 18 349 000
Opel Grandland Plug-in hybrid (17,9 kWh, 195 LE) 16 190 000
Citroen C5 Aircross Plug-in Hybrid – (13,2 kWh, 225 LE) 16 499 000

Értékelés

Kifinomult hajtásláncával, tágas, jól használható és variálható, többnyire jó minőségű anyagokból összerakott utasterével nem véletlen, hogy a PHEV kategóriában ennyire jól szerepelt a Ford Kuga az elmúlt években. A 2024-ben frissített változat pedig még vonzóbb lett kívül, belül. Aki biztosra akar menni, és mindenképpen szabadidő-autóban gondolkodik, és beéri a szerény, 30 kilométer körüli elektromos hatótávval, annak jó választás lehet a Kuga. 

Mellette ‒ Ellene
 
  • Civilizált hibrid rendszer
  • Erős motor
  • Csendes üzem
  • Tágas, jól használható belső
 
  • Szerény elektromos hatótáv
  • Nyöszörgő berendezés

Szavazás

Hány pontot adnál a Ford Kuga PHEV változatának?
átlag
7.21
szavazat
363
Hány pontot adnál a Ford Kuga PHEV változatának?