Aránylag régóta, már 1996 óta létezik a Mercedes-Benz V-osztály, igaz, ezen a néven csak a 2014-ben, bő tíz évvel ezelőtt megérkezett, harmadik generációs változatot hívja a gyártó. A márka hagyományainak mindenben megfelelő, gazdagon felszerelt VIP kisbuszt a három közül a legerősebb dízelmotorral, összkerék-hajtással és a szintén háromféle létező méret közül a közepes hosszúságú karosszériával próbáltuk ki.

























Külső
Nehéz kisbuszból olyan formát faragni, ami egyedi, és egyben izgalmas is. A funkciónak leginkább a kerekes, guruló hasáb felel meg, legfeljebb a lökhárítóval és az autó orrával lehet valamit kezdeni, ha valami egyediséget kell a buszformának adni. Ez történt a V-osztállyal is, a 2024-es ráncfelvarráskor megváltozott az első hűtőrács megjelenése, ami minden felszereltségi szintnél – Style, Avantgarde és Exclusive – egyedi, jól felismerhető új dizájnt jelent.

Háromféle hosszúságban kapható a V-osztály. Ez a középső
Új formájú, sportosabb hangulatú a lökhárító és szintén új a parádésan világító Multibeam LED-fényszóró. Hátul már csak annyi változtatásra maradt erő, hogy ot is LED-esre váltsák a lámpákat. Természetesen friss megjelenésű, és állítólag jobb légellenállású felnikkel is bővült a kínálat, és vannak új színek is a választhatók között.

LED-es lámaptesteket kapott hátra
A V-osztály 3 féle járműhosszúságban érhető el, a kompaktnak nevezett busz hossza 4895 milliméter, a hosszú 5140 mm és van még extrahosszú is, ami 5370 mm-es. A 3200 milliméteres tengelytáv a két kisebb változatnál egyforma, ott csak a csomagtartó mérete változik a növekedéssel. Az extrahosszú kivitel viszont tengelytávban is kap plusz 23 centimétert.


Mindkét oldalon tolóajtón keresztül lehet a hátsó sorokba bejutni, amiből felárért elektromos mozgatású is rendelhető. Ennél a szintnél ez egy drága, de szinte kötelező elem, nehéz elképzelni, hogy a világos bőrülésekbe huppanva egyszer csak durván rádcsapnak egy vagonajtót. Az elektromos ajtó viszont csendben és gyorsan működik.
Belső
Kintről nézve egyáltalán nem gondolná senki, hogy mennyire parádés a Mercedes-Benz V-osztály belseje. Legalábbis ennél a felszereltségi szintnél, – Exclusive – rendesen teleextrázva. Fehér, kényelmes és a hátsó sorban tologatható, kiszedhető bőrfotelből négy darab található az autóban – a két első ülés fix -, mindegyik baromi komfortos, beépített biztonsági övvel, és karfával. Mindkét sorba könnyen be lehet szállni, a tolóajtók is nagyra nyílnak és az előrebillenthető ülések is elég tág nyílást hagynak a művelethez.
Az utastér képei ebben a galériában találhatók:



















































































A vezetőülés környéke teljesen olyan, mint egy személyautóban, a felhasznált príma minőségű, puha és csinos anyagok, a kapcsolók, műszerek is ismerősek lehetnek más Mercedes modellekből. Műszerfala és fedélzeti rendszer kijelzője egyaránt 12,3 hüvelyk méretű, felbontásuk 1920×720 pixel, és egy közös üveglap mögött laknak, természetesen a vezeték nélküli telefontükrözés nem probléma neki.
Értelemszerűen csak a középső kijelző érintésérzékeny, de ha valakinek túl messze van, akkor a középkonzolon lévő touchpadról is vezérelhető. A fedélzeti rendszer az MBUX 2.0 operációs rendszert futtatja, ami többek között intelligens navigációs felhőalapú szolgáltatásokat és alkalmazásokat is kínál.

két darab 12,3 colos kijelző található a horizont alatt
Mindig rácsodálkozom, mennyire jó a kormány mögé, bajuszkapcsoló formájú fokozatválasztó kar, így a V-osztályban is, ahol ezt a feladatot egy vékonyka, de hibátlanul működő kapcsoló látja el. Pillanatok alatt hozzá lehet szokni, és utána más autóba ülve nem érted, miért nem ilyen van minden másban is.
Kormánya finom tapintású bevonatot kapott, és már kapacitív módon figyeli, hogy fogja-e a vezető, így kevesebb a fals riasztás. Az újfajta, szintén a személyautókból átemelt kormánykapcsolók használata viszont egyáltalán nem jó. A simogatós felületek közel nem úgy működnek, ahogy kellene. Nem a kivitelezéssel van baj, hanem az alapötlettel, hogy vezetés közben bizonytalan, visszajelzés nélküli felületen kelljen bármit is beállítani. Pedig a kormányról elérhető funkciók száma szinte végtelen.

Az érintésérzékeny felület a kormányon nem túl bölcs dolog
Elöl USB és vezeték nélküli töltőpontok közül lehet választani, temérdek, nagy befogadóképességű rakodóhelyre lehet elrámolni a kézipoggyászt. Hátul is rendesen ellátták töltőpontokkal az autót, illezve van saját klímavezérlés a tetőben, valamint a két középső ülésnél az elöl lévő ülések háttámlájából kihajtható asztalka is.
A közepes karosszériahossz mellé még használható méretű csomagtartó is jár, ebbe be lehet pakolni a hat utas poggyászát gond nélkül. Literben ez 610 a rövid,
1030 a hosszú és 1410 liter az extra hosszú modellben. Jópofa extra, hogy az elektromosan mozgatható, felfelé nyíló csomagtartóajtó üveges részét külön is lehet nyitni, ha csak apróságokat kell beszórni hátra, vagy valamiért fizikai akadálya van a teljes ajtó felnyitásának.

Külön nyitható a csomagtartóajtó ablaka
Technika
A hazai árlistán egyféle benzinmotor és háromféle dízelmotor található. A benzines 1999 köbcentis, 231 lóerős és 370 Nm leadására képes, 10 literes WLTP szabvány szerinti átlagfogyasztással. Valamivel racionálisabb döntés az egységesen 1950 köbcentis dízelmotoros V-osztály, ebből a 220 d jelenti az alapot, ez 163 lóerős, 380 Nm nyomatékkal, 11,1 másodperces gyorsulással, 7,5-7,1 liter átlagfogyasztással.
A középső szint a 250 d, amely 190 lóerős 440 Nm-nyomatékkal, 9,5 másodperces gyorsulással, 7,7-7,2 literes átlagfogyasztással, a csúcsot pedig a 300 d jelenti, 237 lóerővel, 500 Nm-rel, 7,9 mp-es gyorsulással.

Ez a legerősebb a háromféle, de egyaránt kétliteres dízelmotor közül
Minden belsőégésű motoros V-osztály kilencfokozatú automatikus váltóval érkezik, és alapból a kisbusz hátsó kerekei hajtottak. Felárért persze lehet állandó összkerékhajtást is rendelni bele, és választható légrugó is az autóhoz.
Aki elektromos változatra vágyik, az választhat olyat is, itt 29,5 millió forint a beugróár. Az EQV 90, vagy 60 kWh kapacitású akkumulátorral vásárolható meg, motorja tartósan 95 lóerő leadására képes, csúcsteljesítménye pedig 204 lóerő. A WLTP-szabvány szerint mért energiafelhasználásuk 27,04 – 29,43 kWh/100 km, így egy feltöltéssel 277-365 kilométer tehető meg velük.

Akár a motorteljesítmény is figyelemmel kísérhető vezetés közben
Bekerültek a V-osztályba a Mercedes személyautóiból már ismerős vezetőtámogató rendszerek is, így tábla-felismerés, menetiránnyal szemben való haladásra figyelmeztető jelzés, fáradtságfigyelő, keresztszél-stabilizátor, sávtartó, holttérfigyelő, adaptív távolságifény-vezérlés, kanyarfényszórók, parkolóautomata és 360 fokos képet mutató kamera is kerülhet a megújult kisbuszba.
Vezetés
Általában egy bő negyvenmilliós kisbuszban közel nem az a legfontosabb, hogy milyen a vezetőnek. Ennek ellenére egész klassz a V-osztály kormánya mögött ülni. Könnyű beszállni a személyautónál, de még egy SUV-nál is érezhetően magasabb ülésbe, ahonnan könnyű átlátni a forgalmat. Gyorsan be lehet állítani a megfelelő üléspozíciót, bár a kormány nem túl tág határok között állítható.

Nagy, komfortos, jó tartású ülések az első sorban
A kezelőszervek jó helyen vannak, klassz, hogy a rengeteg kijelző mellett a klímának hagytak saját gombokat is, és meglepő módon a rengeteg funkció között is hamar kiismeri magát a vezető.
A legerősebb dízelmotor csendes, és valószínűtlen dinamikával mozgatja a hatalmas dobozt. A 7,9 másodperces gyorsulás meggyőző, miközben a motor hangja alig hallatszik. Kilencfokozatú automatikus váltója remekül dolgozik együtt a dízelmotorral, különösen komfort beállításban teszi úgy a dolgát, mintha ott sem lenne.
Igazán autópályán, városon kívül van elemében, ahol rendes tempót autózva is csendes az utastér, – eltekintve néhány zörgő berendezési tárgytól – miközben a motor fordulatszámát nagyon alacsonyan tartja a váltó. Teheti is, az 500 Nm nyomaték 1600-as fordulatszámnál már elérhető.

Vékonyka irányváltó a kormány mögött
Kormányzása korrekt, nem kell tőle semmi extrát várni, pontos, könnyed, egyáltalán nem sportos, de hát miért is lenne az? Nagyobb baj, hogy a fék is iszonyú lágy, legalábbis nagyon lassan kezd el dolgozni, aztán hirtelen bedurvul és mindenki bólint egy nagyot az utastérben. Futóműve viszont megint bitang jól eltalált szerkezet, pont olyan, mint amilyen elvárható egy kényelmes, nagy hatótávolságú kisbuszban. Komfortos, nem billeg, de az úthibákat szépen kirugózza. Közben érezni rajta, hogy vasmarokkal fogja az autót.

A pótkeréknek már csak az autó hasa alatt maradt hely
Fedélzeti rendszerei különösebb baj nélkül működtek, a teszthét alatt mindössze egyszer kapott frászt az autó valamitől, de akkor annyira berezelt, hogy a vészfékezés és hangos sipítozás után egy másodpercig dermedten állt, mire összekapta magát és hajlandó volt újra meglódulni. Gyakran elgondolkodom azon, hogy egy ilyen autonóm és indokolatlan vészfékezés után mikor vág majd pofán valaki, hogy miért büntetőfékezek. Nehéz lesz megmagyarázni, hogy nem én voltam. Fogyasztása vegyes használat mellett, 8,1 liter lett a teszthét végén.

A fotózás nem tesz jót az átlagfogyasztásnak
Költségek
Aki Mercedes-Benz V-osztályra vágyik, annak legyen a zsebében legalább 23 050 132 forint vásárlásnál, ugyanis itt kezdődik a modell árlistája, a 163 lóerős, hátsókerék-hajtású, rövid karosszériájú V 220 d-vel. Akinek jobban megfelelnének a hosszabb kivitelek, az plusz méretenként még 370-370 ezer forintot adjon az alapárhoz.
A 190 lóerős V 250d 8 987 forinttól indul, a 231 lóerős V 300 pedig 24 449 913 forinttól, de itt már a közepes méret jelenti az alapot, rövid ezzel a motorral nem választható. A V 300 d beugróára 26 427 913 forint, 239 lóerős motorral. Ebből a változatból, csak gazdag felszereltséggel kapható a legdrágbb változat is, extra hosszú karosszériával, 36 485 042 forintos alapártól. És akkor hol vannak még a további extrák…

Innen is lehet nyitni, csukni a tolóajtókat
Amiből rengeteg van, metálfényre egységesen 617 ezer forintot lehet elkölteni – a standard fényezések alapárasok és a megszokottnál több, négyféle is van belőle – az Airmatic légrugó 960 ezer, a sportfutómű 140, a külön nyitható ablak a csomagtartóajtón 222 ezer, az automata klíma 328 ezer, az összkerékhajtás pedig 1,8 millió forintos extra. Emellett extracsomagból is van kismillió.
A Mercedes-Benz V-osztály és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Mercedes-Benz V 300d 4Matic (237 LE) | 28 179 243 forint |
Volkswagen Multivan T7 Style (150 LE) | 28 567 650 forint |
Lexus LM 350h AWD Luxury (250 LE) | 52 612 000 forint |
Értékelés
A Mercedes-Benz jól felszerelt, hatszemélyes luxuskisbusza pont olyan, amilyennek lennie kell. A V-osztály erős, de takarékos dízelmotorjával hatalmas távokat lehet egy tankolással megtenni, miközben kényelemben, csendben utazhat benne mindenki. A közepes tengelytávval pedig a poggyászokról sem kell lemondani. Emellett a lehetőségekhez képes, csak egy hatalmas téglatestet irányítasz, még vezetni is jó.

Leghátra is könnyű beszállni
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|