Magas vérnyomás, szívritmusavar, stressz – életem olyan szakaszában talált meg a luxusbusz, amikor ezzel a három dologgal küzdöttem, szóval nem is jöhetett volna jobbkor. A Lexus LM maga a nyugalomterápia, a recept nélkül kapható stresszoldó, a pszichológus masszázsfotele és anyád nyugtató ölelése egyben. Azt hiszed, viccelek? Spoiler: Nem, nincs ehhez fogható!

Külső

Mindig is gyengéim voltak a többszemélyes kisbuszok, amit mi sem bizonyít jobban, mint hogy a családi (és egyben egyetlen) autónk egy 2018-as Mercedes-Benz V-osztály, és nem igazán cserélném el egy SUV-ért vagy egy normál személyautóért. A Lexus LM-re is felkaptam a fejem, amikor bemutatták, de a formát igencsak ízlelgetni kellett, hiszen egész radikális, európai szemnek szokatlan a dizájn.

Oldalról nagyon jól néz ki, de szemből és hátulról már inkább barokkos túlzás. De hát Goya a győztes Hannibálról készült festményére sem mondja senki, hogy csúnya. Az LM-ben is ott a művészet, a dizájnerek kezét nem kötötte meg a Toyota – hála az égnek –, kellenek az ilyen járművek az utakra (ahogy a Bangle-féle Ötös BMW vagy az UFO Civic, de még a Tesla Cybertruckot ide sorolhatjuk), különben nagyon sivár és unalmas lenne a közlekedés.

A nyugalom megvásárolható, azt is megmondjuk, mennyiért 167

Az első ajtókat véletlenül sem kell csapkodni: elég behajtani őket finoman, a zárást pedig megoldják helyettünk a szervomotorok. Az oldalsó tolóajtók teljesen elektromosan nyílnak és záródnak, ahogy a hátsó csomagtérajtó is, amelynek a gombjai az LM oldalán kaptak helyet, a lámpák felett. Nehogy már hátrébb kelljen lépni, amíg feltárul a csomagtartó…

A nyugalom megvásárolható, azt is megmondjuk, mennyiért 168

A 19 colos krómfelnik igen különlegesek, ugyanis speciális rezonátorral vannak ellátva, hogy kioltsák a gumiabroncsok felől érkező zajok és rezgések nagy részét, hogy az utasoknak ne kelljen a gördülési zaj miatt bosszankodniuk egy esetleges online meeting alkalmával, amit az autóban abszolválnak.

A formához végül még egy apróság, de felhasználói szempontból érdekes lehet: ha ilyen autót veszel, a mosásnál számolj kétszer annyi pénzzel, mint tervezted, ugyanis a kiszögelések, élek, ívek, vájatok és maga a hűtőmaszk, olyan habcsapdák, hogy az öblítésre több pénzt spricceltem el a fotózás előtt, mint magára a mosásra. Nevetségesnek tűnhet egy bő 60 milliós autónál ilyenről beszélni, de minden bizonnyal nem csak szállodák és állami szervezetek lesznek a vásárlók között – főleg a hétszemélyes kivitelnél –, és biztos előfordul majd, hogy beállnak egy mosóba és maguk intézik a dolgot.

A nyugalom megvásárolható, azt is megmondjuk, mennyiért 169

A Lexus busza 5,12 méter hosszú, 1,89 méter széles és 1,9 méter magas. Tengelytávolsága 3 méter, amelyre mondhatnánk, hogy egy ilyen ligában játszó luxusterméknél nem túl sok, de akkor nyissuk ki az ajtót és kukkantsunk be: a tesztautó a négyszemélyes, privát repülőket megszégyenítő utastérrel szerelt változat volt. Nyilván a hétszemélyes verziónál nincs ekkora helykínálat az utasoknak.

Belső

Az LM koncepciójának kidolgozásába a Lexus magánrepülőgép-gyártókat és nagyon tehetős, potenciális vásárlókat is bevont. Kiderült, hogy ezen a szinten a vásárlók a luxus legmagasabb színvonalát abban látják, ha olyan környezetben lehetnek, amelyben teljesen kipihentnek érezhetik magukat, mind fizikailag, mind szellemileg. Ez a szempont fontosabb számukra, mint a fejlett technológiák és funkciók elérhetősége.

Egy hét és több ezer kilométer után pedig bizton állítom, hogy a japán gyártónak sikerült ezt megugrania az LM-mel.

A nyugalom megvásárolható, azt is megmondjuk, mennyiért 170

Lehet rajta mosolyogni, de a tesztautóval töltött egy-egy nap után (és vezetés közben is) a szívritmuszavarom sokat enyhült, a vérnyomásom kisimult, és a stressz, mint olyan, szinte feledésbe merült. Nagyon drága orvosság az LM, de hatásos, efelől nincs kétségem, autóban én ilyet még nem éreztem. A teszt előtt és után is kardiológiai vizsgálaton voltam, és az orvosom az EKG elemzése után rákérdezett, hogy nyaralni voltam-e, vagy megszűnt valamilyen stresszfaktor az életemben? 

A hátsó részben ülve úgy érzi magát az ember, hogy otthon van, megérkezett, az autó tökéletesen gondoskodik rólunk, akár pihenni, akár dolgozni szeretnének útközben. Az ülések alátámasztása és a kényeleme pont olyan, amit bő 60 millióért vár az ember. A rendszer pontosan szabályozza a hőmérsékletet, hogy ne legyenek túl hideg vagy túl meleg áramlatok, figyeli a levegő minőségét és a világítást, valamint egyszerű hozzáférést biztosít a kapcsolódási lehetőségekhez és a szórakozórendszerhez, amelynek a csúcsa a 48 colos HD monitor és a kimondottan erre az autóra szabott, 23 hangszórós Mark Levinson 3D Surround Sound audiorendszer.

A nyugalom megvásárolható, azt is megmondjuk, mennyiért 171

Kerekeken guruló koncertteremben ülünk, a VIP-páholyban. A hangok kristálytisztán és árnyaltan töltik meg a teret, mintha a zenekar ott lenne velünk az autóban, legyen az akusztikus rockkoncert, egy hegedű finom rezdülése vagy a DJ-szett dübörgő mélysége. A hangzás olyan élethű, mintha a hanghullámok kézzel formálták volna a levegőt körülöttünk. Ez nem egyszerű zenehallgatás, hanem utazás a hangok világába, ahol a zene nem csak hallható, hanem szinte tapintható.

A Rear Climate Concierge rendszer a klímaberendezés, az üléshelyzet, az árnyékolók, valamint a világítás összehangolt vezérlését teszi lehetővé. És a Lexus most először szerelt felületfűtést a hátsó kartámaszba – ezzel kapcsolatban annyit üzennék, hogy pár perc alatt olyan forróvá válik a kartámasz, hogy senki nem akarja ezen pihentetni a kezét, szóval nem árthat egy szoftverfrissítés a funkcióhoz.

Az utastér hőmérsékletének optimalizálását infravörös szenzorok is segítik, ezek az utasok négy testtájának – arc, mellkas, comb és lábszár – hőmérsékletét, illetve az őket körülvevő felületek – ablaküvegek, borítópanelek, tetőlemez – hőfokát kielemezve határozzák meg a befújt levegő hőfokának, mennyiségének és eloszlásának a paramétereit.

A nyugalom megvásárolható, azt is megmondjuk, mennyiért 172

A központi monitor (ami tulajdonképpen egy tévé) három üzemmóddal rendelkezik: teljes képernyős, mozi, valamint külön bal és jobb oldali képernyőkre osztható, amelyek egymástól független tartalmakat tudnak megjeleníteni (egyedi bal/jobb oldali fejhallgatóval kiegészítve). Vezeték nélkül közvetlenül telefonunkról vetíthetünk ki tartalmat, vagy két HDMI-porton keresztül csatlakozhatunk a képernyőhöz.

Mi rákötöttünk egy játékkonzolt:

 

A középső válaszfal felső része átlátszó üvegből készült, amelyet le-fel lehet húzni, teljesen hangszigetelt és gombnyomásra tejüveggé változik, így a nagyon fontos üzleti ügyfelek privát beszélgetései teljes titokban maradhatnak a sofőrtől. A tetőbe, az ajtó oldalsó paneljeibe és a lábtérbe is ambient világítás került, amely 14 színárnyalatot tud megjeleníteni és öt különböző hangulati téma köré vannak csoportosítva: gyógyító, lazító, felpezsdítő, fókuszáló és felvidító.

A külső dizájnnal ellentétben az utastér vizuális zaját minimálisra csökkentették, ezért mindenhol egyszerű formákat, túlzásoktól mentes színkombinációkat találunk. A hűtőt, a táskatartót, a palacktárolót mind elrejtették, a munkavégzéshez szükséges, bőrrel borított íróasztalkát a könyöklőből lehet kihajtani. Nem túl nagy, de egy kisebb méretű laptopnak vagy jegyzettömbnek elégséges.

A hátsó üvegfelületeket teljesen be lehet árnyékolni motoros redőnyök segítségével, ami bezártságérzetet és rosszullétet okozhat, különösen amikor egy képernyőt nézünk, vagy olvasunk menet közben. Ennek kiküszöbölése érdekében akkora ablakokat terveztek az LM-be, amelyet csak elbírt a forma, hogy az utasok mindig érzékeljék, hogyan és hol mozog a jármű.

A tévé alatt kapott helyet a minibár, a két masszázsfunkciós fotel között pedig a két darab tablet, amellyel a különböző funkciókat kezelhetjük: világítás, ülések, klíma, szórakoztatóelektronika és a hasonló finomságok. Kicsit bonyolult a menüje, és az egyes funkciók helye sem adja magát mindig, de hamar belejön az ember, ha sokat nyomkodja. Az viszont csalódás, hogy ezek a mini tabletek többször is megadták magukat, lefagytak, vagy nem kapcsoltak be, és újra kellett indítani az autót ahhoz, hogy helyreálljon a rend. 

A nyugalom megvásárolható, azt is megmondjuk, mennyiért 173

A csend magától értetődő a felső kategóriákban, a Lexus LM esetében azonban nem a teljes hangtalanságra, hanem a zajok frekvenciától függően eltérő mértékű csillapítására törekedtek. A motor zaját és vibrációit, a szél süvítését, az út felől érkező dübörgést ezért tömítésekkel, szigetelő- és rezgéselnyelő anyagokkal tompították. A természeti és emberi környezetből érkező hangokat pedig állítólag szelektíven szűri az autó, ami természetes, pihentető utazási körülményeket teremt, de ezt mondjuk nem tapasztaltam, vagyis különösképpen nem figyeltem fel rá, hogy mondjuk egy park mellett elhaladva a madárcsicsergés beszűrődik-e. Szimplán csendes volt az utastér, nagyon csendes.

A vezető is igazán prémiumkörülmények között érezheti magát: finoman csiszolt fabetétek, bőr, elegáns fémek, kényelmes ülés és nesztelen suhanás jellemzi a sofőr élményeit. A sofőr pedig akár le is tilthatja a hátul utazók összes funkcióját és elölről irányíthat. Ez mikor jön jól? Ha mondjuk hátul két gyermek utazik, akik megpróbálják egyszerre megnyomni az összes létező gombot és maximum hangerőn üvöltetni Bogyót és Babócát.

A nyugalom megvásárolható, azt is megmondjuk, mennyiért 174

A négyüléses változat egyébként teljesen alkalmatlan családi autónak – nem is erre találták ki –, hiszen a középen elhelyezett elválasztófal megakadályozza, hogy hozzáférj a gyerekekhez. Aki szülő, tudja, hogy valamiért mindig hátra kell fordulni (mármint az anyósülésből), éhesek, szomjasak, kiesett a cumi, leesett a nyunyóka, folyik az orr, épp készülnek megölni egymást stb… ebben az autóban ezekhez a műveletekhez félre kell húzódni és ki kell szállni, majd hátramenni a kicsikhez.

A nyugalom megvásárolható, azt is megmondjuk, mennyiért 175

A csomagtér mérete mindössze 752 liter, és ebben a verzióban az üléseket nemigen lehet hajtogatni vagy dönteni, hogy nagyobb rakteret kapjunk.

Technika

Európában csak a 350h hibrid modell érhető el (egyébként van még belőle 500h), így egyértelműen a tesztautó is ilyen volt. A 2,5-es szívó benzinmotor két villanymotorral van kiegészítve, szóval összkerékhajtásról beszélünk, amely  a nyomaték nyolcvan százalékát is képes a hátsó tengelyre küldeni. Az LM 350h maximális teljesítménye 250 lóerő, csúcsnyomatéka 239 Nm. Álló helyzetből 8,7 másodperc alatt éri el a 100-as tempót, végsebessége 190 km/óra.

Az ilyen mikrobuszok általában haszonjárműalvázra épülnek, a Lexus a személyautókhoz fejlesztett, megerősített platformját használja az LM-hez. Ezzel alacsonyabb súlypontot és nagyobb merevséget értek el, az ajtókat viszont alumíniumból készítették, így 18,5 kilót spóroltak. Erre szükség is volt, mert a sok merevítéssel és eszméletlen mennyiségű szigeteléssel az autó súlya 2,2 tonna.

A nyugalom megvásárolható, azt is megmondjuk, mennyiért 176

A gépháztető nem kapott teleszkópokat, simán egy kihajtható pálcával kell megállítani a fedelet, de úgy vélem, ezt a kényelmi funkciót is a súlycsökkentés oltárán áldozták fel.

Számos biztonsági és vezetéstámogató rendszer segítheti a sofőrt, amelyek képesek aktívan beleszólni a kormányzásba, a fékezésbe és a hajtásba, hogy elkerüljenek egy balesetet. Ha pedig a sofőr mondjuk rosszul lenne, az LM képes önállóan megállni és segítséget hívni. De került bele még:

  • vészhelyzeti kormányasszisztens,
  • adaptív sebességtartó automatika,
  • éberségfigyelő,
  • sávváltást támogató asszisztens
  • és első keresztirányú forgalomfigyelő is.

A nyugalom megvásárolható, azt is megmondjuk, mennyiért 177

Felfüggesztése elöl MacPherson, hátul kettős keresztlengőkaros megoldás, amelyek mellé adaptív lengéscsillapítás társul, de a fékrendszer és a hajtás is besegít a kényelembe. Mozgásszabályozó rendszer akadályozza meg a karosszéria fékezés közbeni billenését és dőlését a fékerő elosztásának és a nyomatékleadás módosításával, megállásokkor is kisimítja a bódé bemozdulását. Így nem fordulhat elő, hogy a hátul utazóknak kilöttyen a konyakjuk, amikor megérkeznek a klub bejárata elé.

Vezetés

A Lexus LM vezetése inkább a kényelmet és a nyugalmat helyezi előtérbe. A hibrid hajtásláncnak elegendő a teljesítménye, de a dinamikát ne ebben az autóban keresd. A busz siklik az aszfalton, mint csónak a vízen, és úgy is billeg, szóval nem kell erőltetni a sportos vezetési stílust; de az autó nem is akarja kihozni ezt a vezetőből. Sőt, amikor a benzinmotor működésbe lép, kicsit az az érzésem támadt mindig, hogy belepofátlankodik a relaxációba. Ha valamihez, akkor ehhez az autóhoz nagyon passzolna egy teljesen elektromos hajtás.

A futómű hangolása a kényelemre összpontosít, hatékonyan csillapítva az úthibákat és biztosítva a sima utazást. Van benne külön mód, amely a hátsó utasok maximális kényelmére hangolja a futómű beállításait. A fokozatmentes váltó észrevétlenül, zökkenőmentesen teszi a dolgát.

A nyugalom megvásárolható, azt is megmondjuk, mennyiért 178

A kezelőszervek, műszerek, kijelzők olyan jól vannak elhelyezve, hogy vezetőként csak kis szem- és kézmozdulatokra van szükségünk, így a figyelem mindig az úton marad. A fékezésre figyelni kell, mert a villamos rásegítésnek köszönhetően kissé nyúlós, meg kell szokni.

Költségek

A Lexus LM 350h Supreme alapára 62 521 000 Ft, amelyben szinte minden benne van az extralistáról. A 23 hangszórós Mark Levinson audiorendszertől kezdve a 48 colos tévén át egészen a vezeték nélküli telefontöltőkig, sőt a távvezérlés is része ennek a csomagnak.

 A telefonos applikáció segítségével az autó számos funkcióját irányíthatjuk: ki sem kell mennünk, már indulhat is a hűtés vagy a fűtés, nyithatjuk-zárhatjuk az ajtókat, egyesével, de akár az ablakokat is irányíthatjuk. Sőt értesítést küld, ha eltávolodtunk az autótól és valamit nyitva hagytunk, vagy épp valaki kinyitotta a tudtunk nélkül. Az applikáció részletesen elemzi minden egyes utazásunkat, amivel optimalizálhatjuk az autózás költségeit.

A nyugalom megvásárolható, azt is megmondjuk, mennyiért 179

A márka modell- és vetélytársai – listaár, forint
LEXUS LM 350h AWD Supreme (250 LE) 62 521 000
Mercedes-Benz V300d 4Matic Exclusive (237 LE) 38 101 372

Értékelés

A Lexus LM egyértelműen új standardot állít a luxusegyterűek piacán, legalábbis a gyári szegmensben, és megtestesíti mindazt, amit a modern mobilitás élményében kereshetünk: páratlan kényelem, kifinomult technológia és pazar kidolgozás. Nem a sportos vezetési élmény az erőssége – hiszen ez az autó inkább az utasoknak szól, mint a sofőröknek –, de a nyugodt, kényelmes haladás és a hibátlan futóműhangolás gondoskodik arról, hogy minden utazás stresszmentes legyen.

Ár-érték arányban pedig mind a 62 millió forintot megéri. Aki vásárol egy ilyet, az nem nagyon fog csalódni, és belekötni sem nagyon lehet. Arról nem is beszélve, hogy jelenleg egyetlen autógyártó sem kínál hasonló felszereltségű modellt Európában. Vannak cégek, amelyek magángéppé alakítanak szinte bármilyen kisbuszt vagy SUV-t, de az már teljesen más történet.

Mellette – Ellene
 
  • Kényelem
  • Nyugodt vezetés és utazás
  • Alapáron rengeteg extra
  • Páratlan a szegmensben
  • Pazar hangrendszer
  • Csendes
 
  • Drága?
Hogy tetszik a Lexus LM?
átlag
7.88
szavazat
1126
Hogy tetszik a Lexus LM?