Ismét megújult a világ legnépszerűbb kétüléses nyitott sportautója, a Mazda MX-5. Ha csak – az eddig 1 250 000 darabban elfogyott roadster – legújabb változatára vagy kíváncsi, a következő részt átugorhatod. Ám mivel 35 éves szülinapot ünnepelhet a legendás modell, kicsit visszatekintünk a múltba is, mielőtt rátérünk az újdonságra.
Kis MX-5-történet
1976-ban Bob Hall, a Motor Trend magazin újságírója találkozott Jamamoto Kenicsivel és Arai Gajjal, a Mazda akkori vezetőivel, akik megkérdezték Hallt, hogy milyen autót kellene a Mazdának gyártania a jövőben. Az amerikai, aki a japán autók szakértője volt és folyékonyan beszélt japánul, azt válaszolta, hogy egy olcsó roadstert, mert ezek a korábban brit és olasz márkák által gyártott modellek eltűntek.
Öt évvel később Hall terméktervezési pozícióba került a Mazda USA-nál, és ismét találkozott Jamamotóval, a Mazda Motors elnökével, zöld utat adott Hallnak, hogy továbbvigye az ötletet. Japánban és Kaliforiában is dolgoztak az ötleten, így az orrmotoros elsőkerék-hajtás, a középmotoros hátsókerék-hajtás lehetőségét is megvizsgálták, ám végül a klasszikus, orrmotoros hátsókerék-hajtás nyert.



Egyes részleteit az 1960-as évekbeli Lotus Elan ihlette, az első prototípusokban számos már meglévő Mazda-alkatrészt használtak, a motor 1,4-es volt. 1986-ban született meg a végső döntés, hogy sorozatgyártásba engedik, ezt követően megindult a végső fejlesztés. Az autó és a vezetési tulajdonságok kialakításánál az azóta is hangoztatott japán kifejezésnek, a Jimba Ittai-mnak igyekeztek megfelelni. Ez a ló és lovas egységét, harmóniáját fejezi ki, amely olyan összhangban van, hogy a harcos képes íjjal pontosan célba találni vágta közben is.
A Mazda hirosimai üzemében gyártott, a világ egy részén Miata (az ónémet jutalom szóból ered), máshol MX-5 névvel forgalmazott autó 1989-ben debütált a Chicagói Autókiállításon. A kezdetben 1,6-os motorral, 940 kilós önsúllyal bemutatkozott, vászontetős modell azonnal óriási siker lett. Olyan roadsterek szellemi utódjaként szerepelt, mint az MG B, a Triumph Spitfire és a Fiat Spider. Azóta több mint félmillió MX-5 kelt el Észak-Amerikában.
Az első generációs NA kódnéven ismert modellt 1997-ben követte az azonos alapra épülő, de jelentősen modernizált –bukólámpák nélküli – erősebb motorokat kínáló NB. 2005-ben következett az NC, amely már új padlólemezt, új motorokat vezetett be, amelyek jelentősen nagyobb teljesítményt kínáltak. Nagy változást jelentett, hogy kézzel nyitható vászontető mellett megjelent a motorosan összecsukható fémtetős változat a kínálatban.
2014-ben mutatkozott be a jelenlegi negyedik, azaz ND modellsorozat, amely visszatért az eredeti koncepcióhoz, elődjénél könnyebb felépítést kínálva. Itt a fémtetős variáns már jóval eltérőbb kialakítású, így önálló utónévvel RF-ként forgalmazzák, 2017 óta része a kínálatnak. Ahogy elődei, úgy az ND is folyamatosan fejlődik, így 2024-re egy újabb frissítési csomag érkezett az autóhoz.
Zadar környékén tartotta a felfrissített MX-5 nemzetközi bemutatóját a Mazda, ahova az eredeti tervek szerint minden újságíró repülővel érkezett volna Európából. Ám én felvetettem a hazai importőr képviselőjének, mi lenne, ha autóval mennék. Kedvesen igent mondott, mivel a program idejére már itthonra is megérkezett az új modell. Így néhány nappal tovább ismerkedhettem a megújult MX-5-tel, mintha csak a horvát programon vezettem volna azt.




