Röviden – Cupra Tavascan
Mi ez? A VW-konszern elektromos, MEB padlólemezére épített, kupé jellegű SUV 286 vagy akár 340 lóerővel, hátsó- vagy összkerékhajtással. 
Mit tud? Konszerntestvéreinél sportosabb formát, dinamikusabb menettulajdonságokat nyújtani – mindezt magasabb áron.  
Mibe kerül? A teszt időpontjában nem ismert a Tavascan ára.
Kinek jó? Azoknak, akik egy hagyományos villanyautónál stílusosabbra, izgalmasabbra vágynak.

 

A Cupra gyári főhadiszállása a Barcelona melletti Martorellben található, ahol 2020-ban már én is láthattam a Tavascan koncepcióautót. A tavalyi statikus bemutató után pedig eljött az idő az autó kipróbálására is, amelyre a spanyol gyárhoz közeli, hegyes-völgyes vidéken került sor. Ez a helyszín mindig jó választás egy sportos modell esetében, és a szintén teljesen elektromos Born modell után már tudható, hogy egy villanyautó vezetését is képes élvezetessé tenni a Cupra. Hova érkezik pontosan és mire képes pontosan az új Tavascan modell?

Külső

A VW-konszern által használt MEB padlólemez viszonylag szűk lehetőséget nyújt a változtatásokra egy-egy márkának, így a Tavascan méretében, és főleg technikájában sok hasonlóságot mutat az azonos alapokon nyugvó Volkswagen ID5, Škoda Enyaq és Audi e-tron Q4 modellekkel.  

Kívülről 4644/2108/1597 mm a karosszéria mérete, tengelytávja 2766 mm, ezek közel azonosak a Q4 e-tron Sportback adataival, bár a Cupra hosszabb annál néhány centivel. Házon belül nincs messze az időközben jelentős sikereket elért, de még belső égésű motorral szerelt első igazi Cupra modell, a Formentor sem, annál 20 centivel hosszabb, 9-cel magasabb és ugyanennyivel hosszabb a tengelytávja az új modellnek.

A konszerntestvérek közül a Cupra erősebb érzelmek generálásával szeretne kitűnni, ami lefordítva jóval sportosabb és egyedibb formatervet jelent a megszokottnál. Ránézésre modern, sportos jegyei elöl-hátul jól felismerhetővé teszik, annak ellenére, hogy maga a modellnév csak hátul a lámpatest oldalra kanyarodó részében jelenik meg, ahogyan a Born esetében is. 

Idegen űrhajó négy keréken 53

Hátsó- és összkerékhajtással is választható a Tavascan

A Cupra logót ugyan nehéz eltéveszteni, a modellnév viszont előbb-utóbb rejtély lesz a folyamatosan bővülő modellválaszték mellett az átlagember számára. Egy kis titokzatosság persze nem árthat senkinek…

Oldalnézetből a formát egy bukósisak ihlette, a feketére fényezett A oszloppal együtt az oldalablakok egy olyan panoráma-szélvédő benyomását keltik, mint amilyet a CUPRA Tavascan XE versenyautón is látni. Elölnézetből a motorháztető különleges, fordított nyílásai, a többi modellről már ismerős, háromszög motívummal rendelkező, a szemből érkezőket kitakaró, mátrix-LED-fényszóró, valamint a bronzszínű CUPRA logóról válik felismerhetővé a Tavascan. 

A dizájn nemcsak látványos, de fontos szerepet játszik a kedvező, 0,26-os légellenállási tényező elérésében is. A Cupra jól érzi a sportos alufelni formáit is, amelyek kialakításuk révén mérhetően javítják a légáramlást. Ami a méreteket illeti: 19 colos a legkisebb felni, de felszereltségtől függően 20 vagy 21 col is választható, ami jót tesz a megjelenésnek – a fenntartási költségekkel ellentétben.

Hátulról a keresztben végigfutó lámpatest, az abban elhelyezett Cupra logó, valamint a háromszög motívumok lesznek előbb-utóbb ismerősek, és a Tavascan felirat is itt helyezkedik el apróbetűvel a lámpatest oldalsó részében.

Idegen űrhajó négy keréken 54

Merész, szokatlan, de élőben nagyon jól mutat az utastér

Belső

A Tavascan utasterében sikerült még maradandóbbat alkotni. A középkonzol tetején egy lebegő középkonzolszerű művészi szobrászalkotás teszi izgalmassá a teret, ami a Cupra szerint egy gerincoszlopot szimbolizál. A középre benyúló nyúlvány szépen végigfut a műszerfalon keresztben, és jól harmonizál az ajtóborítások éleivel. A műszerfal első látásra meglepően szokatlan, tényleg egy űrhajót idéz, de nem emberit, hanem egy olyat, amivel a filmekben a csúnya, gonosz idegenek támadják meg a Földet.

A borítás nagy része műanyag, de a minőségérzet rendben van, nem nyikorog sem a műszerfal, sem az ajtó, hiába markolásszuk, dögönyözzük. A középkonzol lebegő része alatt két USB-C csatlakozó és egy jól működő vezeték nélküli telefontöltő bújik meg, hátrafelé pedig két pohártartó és egy mély rekesz következik a könyöklőben, ami a prémiummárkára jellemzően két részben nyílik felfelé oldalirányban.

Idegen űrhajó négy keréken 55

Hatalmas, 15″-os kijelző trónol a középkonzolon

A két ülés közé beívelő részen csak az elakadásjelző kapott helyett, ami az egyetlen fizikai gomb a környéken. A további funkciók a műszerfal jelentős részét elfoglaló 15 colos képernyőn keresztül irányíthatók. A menüben való navigálás igényel némi megszokást, de az átlagosnál jóval nagyobb kijelzőméret mindenképpen a segítségünkre lesz. További könnyítés, hogy a kijelző alsó részén állandó jelleggel kaptak helyet a leggyakrabban használt funkciók, így a klíma, az ablak- vagy ülésfűtés funkciók előhívásáért nem kell a menüben kotorászni.

Aki a gombokat eddig hiányolta, annak elég a kormánykerékre pillantani, és máris megnyugodhat: húsz különböző funkcióbillentyűt zsúfoltak rá. A Cupra nem Tesla, így a kormány mögé is került egy apró kijelző, ott főként a sebességre, a töltöttség/hatótávra jellemző adatokat jeleníti meg a Tavascan.

Idegen űrhajó négy keréken 56

Tágas, 540 literes a csomagtér

Az utastér legvonzóbb elemei közé tartoznak a sportülések, amelyekből több is választható, de már az alapverzióban található darabok is nagyobb oldaltartással készülnek az általában megszokottnál.

A megvilágítás szintén fontos szerepet kapott, az első ajtókon és a műszerfalon diszkréten futó LED-csíkok nemcsak a hangulatot fokozzák, de kommunikálnak is az utasokkal, például a gyári navigációt használva jelzik a haladási irányt. A hátsó sor már kevésbé izgalmas hely a Tavascanban, de a helykínálat kellemes, 190 centivel is elférek magam mögött. Ennél is hátrébb egy elektromosan nyitható/zárható csomagtérajtó zárja el a bőséges 540 literes térfogatot a külvilágtól, de ezt tovább bővíthetjük a 60:40 arányban dönthető háttámlák által. 

Technika

Technikájában a Tavascan nagyban támaszkodik a konszern elektromos modulrendszerenék, a MEB-nek (Modularer E-Antriebs Baukesten) sajátosságaira. A vízhűtésű, nettó 77 kWh-s akkumulátorcsomagot egy alumínium védőkeret veszi körül, amely az autó vázstruktúrájának része, és ezzel rendkívüli merevséget biztosít.

Mi az összkerékhajtású Tavascan VZ névre hallgató csúcsmodellt próbáltuk, hátul 210, elöl 80 kW-os villanymotorral, amelynek eredője 250 kW (340 LE) teljesítmény és 545 Nm-es nyomaték. Ezzel 5,5 másodperc alatt gyorsul az autó nulláról százra, végsebességét 180 km/h-ban limitálták.

Idegen űrhajó négy keréken 57

Hátul hajtósként 286, összkerekesként 340 lóerő jut, az 545 Nm nyomaték megegyezik

Lesz kizárólag hátul hajtó változat is Tavascan Endurance néven, ott a 210 kW-os (286 LE) villanymotorral 6,8 másodperig tart a 0–100-as sprint. Végsebessége megegyezik az erősebbik változatéval, viszont a WLTP szerinti maximális hatótáv ott 568 km, míg a VZ-nél 522 km. Ezen értékek az opcióként rendelhető hőszivattyús fűtéssel értendők.

Az akkumulátort otthon a max. 11 kW-os fali töltővel 8 óra alatt tölthetjük fel, a maximum 135 kW-os DC töltőkkel pedig kb. 28 percig tart 10%-ról 80%-ra tölteni a Tavascant egy villámtöltőnél időzve. A hatótávot természetesen a rekuperációval fokozhatjuk, ami a váltó B fokozatában a legerősebb, míg D állásban a kormány mögötti fülekkel állítható 3 különböző állásban annak erőssége. 

Idegen űrhajó négy keréken 58

Az összkerékhajtás VZ modell orra is jól tele van, nincs pakolási lehetőség

Elöl MacPherson-rendszerű, hátul több lengőkaros futómű csillapítja az úthibákat adaptív szabályozással, így a sportos viselkedés nem megy a kényelem rovására. A dinamikus élményeket hajszoló vezetőknek jó hír a 49:51 arányú első-hátsó súlyeloszlás, valamint, hogy sport módban akár teljesen kikapcsolható a menetstabilizáló.

Az élmények mellett fontos persze a biztonsági asszisztensek jelenléte is, ezekből sincs hiány. Az adaptív tempomat, a sávtartó, a táblafelismerő rendszer mellett a Tavascan képes sávot váltani az autópályán, vagy bemanőverezni helyettünk egy korábban betanult, akár 50 méter messze lévő parkolóhelyre. Az utazást vagy a várakozást egy új, 12 hangszórós Sennheiser hifi teszi még nagyobb élménnyé, összesen 425 wattos teljesítménnyel.

Vezetés

A Tavascan VZ csúcsmodell nem könnyű, de közel 2,3 tonnás saját tömege ellenére is kellemes menetdinamikát biztosít. Az 5,5 másodperces gyorsulás villanyautós közegben persze már nem kiemelkedő manapság, de a konszernen belül ez a legfürgébb verzió, és ami ennél is lényegesebb, bőven elegendő erővel rendelkezik minden hétköznapi szituációban.

Az üléspozíció első próbára is meggyőző, az ülések alapos tartást nyújtanak a comboknál és a hátaknál is, a kormány kellően tág tartományban állítható. SUV-okra jellemző magas üléspozíciót ne várjunk, sőt a viszonylag szűkre szabott első szélvédővel kicsit nehezen látszik az autó orra, egy kicsit jobban kell nyújtózkodni az ülésből, ha radar nélkül parkolnánk – de erre nem lesz szükség a 360 fokos kamerák jelenlétében. 

Idegen űrhajó négy keréken 59

Sportos: 5,5 másodperc alatt gyorsul a VZ kivitel, de adaptív futóművel kellemesen rugózik

A Cupra rugózása inkább kellemes, nem túl feszes, nem rázós, a sportosság itt mértékkel értendő, nem megy a kényelem rovására. Ettől függetlenül lehet vele fürgén is kanyarodni, de a spanyol szerpentineken a tökéletes minőségű aszfalton sem volt nehéz csikorgásra bírni az abroncsokat, amit enyhe oldaldőlés kísér csak. Az adaptív rugózás egyértelműen nagy előny, és remélhetően a hazai utakon is képes majd helytállni.  

A kormányzás kellően közvetlen még a szűkebb, élesebb kanyarokban is, ilyenkor fel sem tűnik, hogy az összkerékhajtással 11,5 méterre nőtt az egyébként 10,2 méteres fordulókör (hátsókerék-hajtással). A rekuperáció és a valódi fékek közötti átmenet gyakorlatilag nem érezhető, bár a fékpedál elég puha, és viszonylag hosszú úton jár, mielőtt valóban lassítani kezd az autó. A padlólemez sajátossága, hogy hátul dobféket szereltek az autóra a VW, Audi vagy Škoda modellekhez hasonlóan, illetve az is, hogy nem képes annyira lassulni generátor üzemmódban, hogy az elegendő legyen az utóbbi időben divatos egypedálos vezetéshez.

Idegen űrhajó négy keréken 60

Itt fénylik a Tavascan felirat

A középkonzolon lévő nagy felbontású kijelzőn rengeteg adat látható menet közben, de azt nem kell feltétlenül kémlelnünk, mert a szélvédőre vetítő head-up display kijelző a navigáció utasításait is képes megjeleníteni, feltéve, hogy a gyári navi fut, nem a telefonunkról navigálunk az Apple Carplay vagy Android Auto segítségével, ami vezeték nélkül is működik. A kijelzőn felül egy menüsorból kell kiválasztani az éppen keresett főmenüt, alatta pedig applikációszerűen ikonokat érintve juthatunk el a kívánt funkciókig. 

 

Vezettük az elektromos méregzsákot: Cupra Born VZ

Egy-egy kör erejéig kipróbálhattuk a Cupra Born VZ kivitelt, ami a tavalyi évben 45 ezer darabszámban értékesített Born sportmodellje. Itt nem túlzás a sport szó használata, az új villanymotor teljesítménye 40 százalékkal, nyomatéka 75 százalékkal nőtt az alapkivitelhez képest. 231 helyett 326 LE (240 kW) a csúcsteljesítmény, 310 helyett 545 Nm a maximális forgatónyomaték. A gyorsulás több mint 1 másodperccel javult százig (5,6 s), a végsebesség pedig 200-ra emelkedett 160-ról. Feszesebbre hangolták a futóművet, közvetlenebbre a kormányzást, sőt az akkumulátor kapacitása is 79 kWh-ra nőtt a korábbi 77-ről. Kapott új felniket, új színt, belül pedig egy alacsonyabb sportülést, ami remekül tart. És milyen vezetni?

A Born VZ nem a leggyorsabb, de biztosan a legsportosabb villanyautó jelenleg. A vezetési élmény a régi idők sportautóit idézi: könnyedén és szépen mozog, öröm vele kanyarodni, autók között cikázni, felelőtlenül viselkedni. És eközben az a masszív érzés a legjobb, ami talán a BMW-s élményekhez áll legközelebb. A menetstabilizáló nem kapcsolható ki teljesen, de nem kell búslakodni, van Sport mód: ezzel hegynek felfelé is sikerült olyan farcsóválásra bírni a Born VZ-t, ahonnan csak komoly ellenkormányzással jött egyenesbe az autó. Abszolút meggyőző a kis méregzsák.

Költségek

A Tavascan modellnek még néhány hétig nem ismert a hazai ára, de ez gyorsan változni fog, és nyáron már érkeznek az első modellek is. A német árak nagyjából 21 millió forinttól indulnak a VZ verzió esetén. A konszernen belüli modellek árait az alábbi táblázat tartalmazza:

A márka modell  és vetélytársai – Listaár, forint
Audi Q4 SB e-tron 55 quattro Business (250 kW) 22 862 540
Škoda Enyaq Coupé RS (250 kW) 29 851 350
Hyundai Ioniq 5 Prime (239 kW) 18 799 000
Jaguar I-PACE (294 kW) 35 890 000

Értékelés

A Tavascan modell merész és sportos formáival kiemelkedik a konszern azonos alapjaira épülő testvérmodellek közül, nem csak formavilágával, menetdinamikájával is izgalmasabbat nyújt azoknál. Ez a modell mindenkinek ínyére lesz, aki szeret vezetni, de a sportmodellekre jellemző kellemetlen tulajdonságok nélkül, ami nem is illene túlzottam ebbe a kategóriába. Aki ennél vadabbra vágyik, annak a valamivel kompaktabb Born VZ modell lesz az ideális választás. A Tavascan érkezése nyáron, a Born VZ modellé ősszel várható.

Mellette – Ellene
 
  • Sportos, dinamikus forma
  • Különleges belső dizájn
  • Adaptív futómű
  • Sportos vezetési élmény
  • Jó minőségérzet
 
  • Szűkös első szélvédő
  • Drága alapár
  • Hosszú úton járó fékpedál
  • Elölről nehezen irányítható a hátsó ablakemelő

Szavazás

Hogy tetszik a Cupra sportos, elektromos SUV-ja?
átlag
6.61
szavazat
242
Hogy tetszik a Cupra sportos, elektromos SUV-ja?