A kínai BYD (Build Your Dreams – Építsd az álmaidat!) egy mamutvállalat, amelyet 1995-ben alapítottak akkumulátor gyártóként. Most már azonban komplett járműveket – köztük személyautókat, teherautókat, furgonokat és buszokat – is gyárt.  A konszernnek idehaza is van érdekeltsége, Komáromban működik a vállalat európai busz összeszerelő üzeme.

A buszaikat a magyarok már ismerik, hiszen itthon több példány is fut belőlük, de mi a helyzet a furgonjaikkal? Hazai körülmények között tettük próbára a BYD ETP3-ast.

Külső

A BYD ETP3-as minifurgon globális termék, méretéből adódóan a világ bármely pontján „elfér” a nagyvárosi forgalomban. A modell 4460 mm hosszú, 1720 mm széles és 1875 mm magas. A két tengely közötti távolság pedig 2,725 mm. Tulajdonképpen személyautó méretű és ennek megfelelő abroncsokon gurul, hiszen 195/60R 16C abroncsokkal szerelik. (Érdekesség, hogy egyes külföldi újságírók szerint a modell ugyanarra a B-platformra épül, mint a Nissan NV200-as, de az angol nyelvű brosúrában a BYD sajátjaként hivatkozik az ETP3-as e-platformjára.)

Kiderítettük, gagyi-e egy kínai elektromos furgon 1
Kiderítettük, gagyi-e egy kínai elektromos furgon 2

Kiderítettük, gagyi-e egy kínai elektromos furgon

Kiderítettük, gagyi-e egy kínai elektromos furgon 21
Kiderítettük, gagyi-e egy kínai elektromos furgon 22
Kiderítettük, gagyi-e egy kínai elektromos furgon 23
Kiderítettük, gagyi-e egy kínai elektromos furgon 24
Kiderítettük, gagyi-e egy kínai elektromos furgon 25
Kiderítettük, gagyi-e egy kínai elektromos furgon 26
Kiderítettük, gagyi-e egy kínai elektromos furgon 27
Kiderítettük, gagyi-e egy kínai elektromos furgon 28
Kiderítettük, gagyi-e egy kínai elektromos furgon 29
Kiderítettük, gagyi-e egy kínai elektromos furgon 30
Kiderítettük, gagyi-e egy kínai elektromos furgon 31
Kiderítettük, gagyi-e egy kínai elektromos furgon 32
Kiderítettük, gagyi-e egy kínai elektromos furgon 33
Kiderítettük, gagyi-e egy kínai elektromos furgon 34
Kiderítettük, gagyi-e egy kínai elektromos furgon 35
Kiderítettük, gagyi-e egy kínai elektromos furgon 36
Kiderítettük, gagyi-e egy kínai elektromos furgon 37
Kiderítettük, gagyi-e egy kínai elektromos furgon 38
Fotó megosztása:

Létezik belőle személyszállító kivitel is, ugyanezekkel a paraméterekkel, amely akár hétszemélyes változatban is legördülhet a gyártósorról. Igaz, a harmadik üléssorban lévő üléspadot össze lehet hajtani, de üzletszerű áruszállításra az általunk kipróbált kétüléses változat ideálisabb. A személyszállítós kivitel azonban nem kapható idehaza.  A modell pehelysúlyú, hiszen 2420 kilogrammos össztömeggel rendelkezik. Mivel saját tömege 1640 kilogramm, ezért 780 kilogrammnyi terhet lehet vele szállítani, vagyis nem csak a kínai szerencsesütik szállítására lehet használni.

A formaterve nem friss, a személyszállító változata eredetileg 2014-ben mutatkozott be a pekingi autószalonon. Az még egy hibrid hajtású variáns volt, de egy évvel később Sanghajban leleplezték a tisztán elektromos változatot is. A Thaiföldön készülő minifurgon formaterve már legalább 8 éves, de ennek ellenére nem lóg ki a haszonjárművek piacán. Barátságos kinézetű áruszállítót tisztelhetünk az ETP3-asban, ami a csepp alakú lámpáival az ázsiai lányok mandula szemét juttatja az ember eszébe.

Kiderítettük, gagyi-e egy kínai elektromos furgon 39

A hátsó ajtó csak felfelé nyíló lehet.

Belső

Nyilván a „kínai” szó előcsalogathatja a sztereotípiákat, de az igazság az, hogy egészen jól kitalálták a belsejét. Utastere ergonomikus és igényes. 187 centiméter magas emberként volt bennem némi félsz a helykínálatot illetően, de miután beültem, ez hamar eloszlott. A vezetőülésben nemcsak elegendő váll- és lábtér állt rendelkezésre, és körülbelül egy arasznyi távolság maradt még a hajam és a tetőkárpit között.

A helykínálat mellett a minőségre sem lehet panasz az utastérben. Az üléseket műbőrrel vonták be és a vezetőülést karfával is ellátták, az ajtókon lévő könyöklőkön azért elfért volna egy kis szövetkárpit. A műszerfal, valamint az ajtók borításaként szürke műanyagot használtak, ezek egyhangúságát ezüstszínű műszerfal- és ajtóbetétekkel törték meg. Az ajtónyitó kallantyúk pedig krómhatású bevonatot kaptak. Így optikai szempontból a műszerfal és annak környezete tetszetős.

Kiderítettük, gagyi-e egy kínai elektromos furgon 40

Tágas, komfortos és igényes utastere van.

Az ETP3-as műszerfalán könnyű kiigazodni. A kormány mögött található műszeregység egy sebességmérőt, valamint egy energiafelhasználás mutatót rejt. A kettő között pedig egy színes kijelzős fedélzeti komputer van, amely a rendelkezésre álló hatótáv mellett az átlagfogyasztást, valamint az akkumulátorok töltöttségét is megmutatja. Mindamellett a “váltó” aktuális fokozatát is láthatjuk rajta. A váltókar érdekessége, hogy a P esetében a jármű automatikusan aktiválja az elektronikus kéziféket.

A műszerfal középső részén található egy kisebb színes kijelző is, ami az infotainment rendszer kezelésére szolgál. Ez egy kicsit oldschool menüvel rendelkezik, tulajdonképpen csak rádiót lehet rajta használni, de adott esetben akár az okostelefonok is csatlakoztathatók hozzá. A tolatókamera képe is ezen a kijelzőn jelenik meg, de egyébként nagy segítség, hogy a válaszfalon és a hátfalon is van üveg.

A furgon utastere praktikusra sikerült: a műszerfal két oldalán, közvetlenül az ajtók mellett 1-1 nagyobb pohártartót helyeztek el, de a két ülés között is akad egy. Pakolni főleg az ajtózsebekbe, vagy a kesztyűtartóba lehet, de azért rendelkezésre áll egy nyitott fakk a váltó alatti részen.A tervezők a mai kor igényeinek megfelelően egy okostelefontartó rekeszt is kialakítottak a két ülés ülés közötti burkolatban. A hideg téli napokon pedig ugyancsak ezen a burkolaton kell keresni az ülésfűtés aktiváló gombját is. USB-csatlakozóból sincs hiány, így aki tölteni szeretné a telefonját, az probléma nélkül megteheti.

Kiderítettük, gagyi-e egy kínai elektromos furgon 41

Stílusos kis kijelző az infotainment rendszer kezelésére.

A 3,5 köbméteres térfogattal rendelkező raktéren látszik, hogy igazából a személyszállító változatot alakították át áruszállítóvá, hiszen a plafonon még szövet tetőkárpit van, az oldallemezeket pedig műanyag burkolatok védik. A padlóra csúszásmentesített, kopásgátlóval ellátott, rozsdamentes acélburkolat került.

Technika

A jármű hajtásáról egy állandó mágneses AC szinkronmotor gondoskodik, amely 100 kW-os (136 lóerős) csúcsteljesítményt és 180 Nm-es maximális forgatónyomatékot kínál. A villanymotor 44,9 kWh kapacitású lítium-vasfoszát (LiFePO4) akkumulátorcsomagról kapja az áramot, amit a raktér padlója alá építettek be. Emiatt egy icipicit meg is van emelve az egész kasztni. Elől McPherson felfüggesztés, hátul pedig laprugók biztosítják a megfelelő rugózást.

Az ETP3-as akkumulátora 40 kW teljesítményű egyenáramú töltővel, valamint 6,6 kW teljesítményű váltakozó áramúval egyaránt tölthető.  A lassú töltés 5,5 órát vesz igénybe, de a DC-töltéssel maximum 0,5 óra alatt megvan vele az ember. A töltés elindításakor a fedélzeti komputer angol nyelven kiírja, hogy pontosan mennyi időt vesz igénybe a teljes töltés, illetve az akkumulátor csomag aktuális töltöttségét is kijelzi, de csak százalékosan, tehát nem hatótávval.Ami azért nem ideális. Otthoni töltővel is lehet tölteni, de azt külön kell megvásárolni hozzá.

Kiderítettük, gagyi-e egy kínai elektromos furgon 42

Ez lapul a motorháztető alatt.

A furgon esetében 275 kilométeres hatótávval számolhat az ember ideális esetben. Bár az ETP3-as regeneratív fékrendszerrel szerelt, a visszatöltés nem túlságosan erős, egypedálosan nem igazán lehet vezetni. A korábban említett tolatókamera mellett négyszenzoros parkolóradar, valamint automatikus fényszóró támogatja a sofőr munkáját. Kényelmes megoldásnak mondható továbbá, hogy kulcs nélküli indítással látták el, azaz nem kell a slusszkulcsot forgatni a kormányoszlopban.

Kiderítettük, gagyi-e egy kínai elektromos furgon 43

A váltókar könnyen kezelhető.

Vezetés

A BYD ETP3-ast már a néhány napos teszt legelején olyan terepen próbáltam ki, ahol e-furgont még nem annyira látni. A járművet ugyanis Kisigmándon, a magyar forgalmazó, az Eurotrade telephelyén vettem át, ahonnan egyenesen Budapestre vezetett az utam az M1-es autópályán keresztül. A furgon vezetéséhez kicsit át kell állni fejben. Mivel a sebességét lekorlátozták 100 km/órára, ezért pályán úgy kell vele menni, hogy csak akkor lehet kielőzni a kamionokat, vagy a buszokat, ha éppen nem jön senki a belsőben. Máskülönben feltartaná az ember a belső sávban haladókat.

Autópályán a lejtőkről érdemes inkább üresben legurulni, mert ha kis mértékben is, de a rekuperáció lassítja az ETP3-ast. Azt pedig értelemszerűen a kamionosok sem veszik jó néven, ha valaki 70 km/órás sebességgel halad előttük. A regeneratív fékrendszer erőssége egyébként állítható, az egypedálos vezetéshez “hard”-re kell állítani.

Mivel elektromos rásegítésű szervokormánya van, ezért a sztrádán nem túlérzékeny a kormányzása. Az alacsony súlypont pedig kiváló stabilitás érzetet ad a kormány mögött ülőnek. Nagy sebességnél is csendes és menet közben egyáltalán nem zörögnek a burkolatok, vagy egyéb más alkatrészek benne. Mindössze az ilyenkor megjelenő szélzajjal kell számolni, mert a gumiabroncsok sem süvítenek.

Kiderítettük, gagyi-e egy kínai elektromos furgon 44

Oldalra is könnyen ki lehet látni belőle a nagy ablakoknak köszönhetően.

Az ETP3-as előnyei azonban városban jönnek ki a leginkább. A kis méretéből és a viszonylag nagy tengelytávnak köszönhetően kicsi, alig 5,75 méter fordulási sugárral rendelkezik. Városi tempónál kellően direkt és precíz a kormányzása, kis ívben nagyon jól lehet vele kanyarodni. Nagy méretű visszapillantói tökéletesen tüntetik el a holttereket. Parkolni nagyon könnyen lehet vele, igaz, az előrefelé beállásnál nagyobb odafigyelést igényel, mert a vezetőülésből nem látja az ember az orrát, így azt sem, nem fog-e hozzáérni valamihez.

Az ETP3-as furgon városban kellően dinamikusan vezethető, a villanyhajtás kifejezetten fürgévé és rugalmassá teszi. Kerékkipörgésről persze szó nincs, de azért ki lehet vele lőni egy lámpaváltásnál. A fedélzeti komputer szerint 18 kWh-ot használ fel 100 kilométeren átlagosan. 

Kiderítettük, gagyi-e egy kínai elektromos furgon 45

Áramvonalas formája van.

Költségek

A forgalmazó az általunk kipróbált változatot 34 900 euróért, vagyis átszámítva közel 14 millió forintért kínálja, ÁFA nélkül. Létezik belőle ablakos verzió is, ami kétezer euróval, vagyis kb. 800 ezer forinttal olcsóbb.

Ha az üzemanyagköltséget nézzük, akkor elmondható, hogy a január 2-ától érvényes új Mobiliti árazás szerint 8500 – 18 750 forintba kerülhet a teljes töltése, maximum 22 kW-os AC-töltéssel számolva. Vagyis 4,3 és 9,5 liternyi gázolaj árát kéri el száz kilométerenként.

A Mol Plugee aktuális árai szerint viszont eseti felhasználóként 7950 forintot, regisztrált vásárlóként pedig 7450 forintot kell fizetni a töltésért 11-43 kW teljesítményű AC-töltés esetén. (A Mol applikációja ugyanakkor 30 percenként 1 forintot is felszámol, így az összegekhez érdemes hozzáadni még néhány forintot kerekítés gyanánt). Otthoni töltésről nem beszélhetünk az ETP3-as esetében, mivel ilyen töltő egyszerűen nincs hozzá.

Bár egyre több városban megszűnik a zöld rendszámos gépjárművek, köztük az elektromos furgonok ingyenes parkolása, ettől függetlenül azért ezt a lehetőséget még mindig az e-járművek előnyei közé sorolhatjuk. A teljes birtoklási költség tekintetében pedig fontos megemlíteni, hogy az elektromos furgonoknál nem kell költeni olajcserére, emellett gépjárműadót, cégautóadót és vagyonszerzési illetéket sem kell fizetni rá.

A konkurenseket elnézve a Nissan E-NV200 gyártásának megszűnésével nincs igazi versenytársa ebben a szegmensben, ha csak nem a Cenntro Logistar, amely ugyancsak kínai és amely szintén 200-300 kilométert tud megtenni egy feltöltéssel. A 3,5 össztömegű furgonok között természetesen már több vetélytársat találhatunk, de ez nem az a dimenzió, amiben a BYD ETP3 rajtvonalhoz áll a vásárlók kegyeiért.

A BYD ETP3  és vetélytársai – Listaár, forint (ÁFA nélkül)
BYD ETP3 (100 kW – 50,3 kWh – 275 km hatótáv) 13 979 212
Cenntro Logistar Van 200 (60 kW – 41,86 kWh – 2-300 km hatótáv) 11 800 000
Peugeot ePartner (100 kW – 50 kWh – 190 – 275 km hatótáv) 13 035 000
Renault Kangoo Van E-Tech (90 kW – 45 kWh – 300 km hatótáv) 13 600 000
Kiderítettük, gagyi-e egy kínai elektromos furgon 46

Sajnos nem lehet az otthoni konnektorba dugni.

Értékelés

Mindent összevetve a BYD ETP3-as egy reális alternatíva lehet azok számára, akik le szeretnék cserélni a dízelfurgonokat elektromosra. Egyik legfontosabb előnye maga a mérete, hiszen könnyedén el lehet vele boldogulni a szűk belvárosi utcákon, mindamellett az autópályán is megállja a helyét, még akkor is, ha nem lehet vele 130 km/órás sebességgel repeszteni. Utastere és a raktere megfelel a szegmens színvonalának, de a karfás, bőr vezetőülés sokat dob rajta. Aki gagyi összeszerelésre számítana a BYD kapcsán, az biztosan csalódni fog.Ráadásul hatótáv parával sem kell igazán számolni, mert akár 500 kilométert is mehetünk vele egy nap egy közbenső gyorstöltés beiktatásával. Ez pedig jóval több annál, mint amit a városi áruszállító furgonok megtesznek egy nap. Igaz, a töltőoszlopos töltés drágulása miatt inkább a telephelyi töltés teheti igazán gazdaságossá.

Mellette – Ellene
 
  • Tágas fülke
  • Ergonomikus vezetőtér
  • Légkondi és az ülésfűtés az alapfelszereltség része
  • Igényes utastér
  • Praktikus tárolórekeszek
 
  • Este kissé szemcsés a tolatókamera képe
  • Kezdetleges infotainment rendszer
  • Angol nyelvű menü

Szavazás

Hogy tetszik a BYD ETP3 elektromos furgon?
átlag
6.22
szavazat
265
Hogy tetszik a BYD ETP3 elektromos furgon?