Röviden – Suzuki Jimny
Mi ez? Nagy tudású apró terepjáró a Suzukitól, már a negyedik generáció szinte változatlan felépítéssel, kedves megjelenéssel, teherautósítva
Mit tud? Tökön-babon keresztül toronyiránt közlekedni
Mibe kerül? 7,5 milliós listaárral, félmilliós árkedvezménnyel 7 millió forintba bruttó áron
Kinek jó? Erdészeknek, hobbi terepjárósoknak, a vadont járóknak, vagy akik a városban akarnak trollkodni

Most akkor lehet, vagy nem? A Suzuki számára nem sült el túl jól az új Jimny, és erről nem az autó és nem is a gyártó tehet. A WLTP miatt 2020-ban már nem kapott Európában típusbizonyítványt, aminek sokan még örültek is. A készleten ragadt autók és a használtként hirdetettek száma nagyjából megduplázódott. 2021-re talált megoldást a Suzuki, igaz, kicsit meg kellett csonkítani hozzá a kisautót, de újra itt van köztünk.

Annyira nem fáj, mint egy Niva, de olyan a Suzuki Jimny 1

Messziről mutogatnak rá és vigyorog miatta gyerektől nyugdíjasig mindenki

Külső

Nézik, megállnak mellette, odajönnek hozzám, kérdeznek róla, mosolyognak rá és a gyerekek mutogatják a másik autóból apunak, hogy nézzen oda, mi jön mellettük. Egy majdnem szabályos kockáról alig hisszük el, hogy ennyire feltűnő jelenség. Mégis öröm a szemnek ez a kis jószág a csiricsáré crossoverek között. Ekkora őszinteséggel kevés autó büszkélkedhet.

Annyira nem fáj, mint egy Niva, de olyan a Suzuki Jimny 2

3645 milliméter hosszú 1645 széles, 1720 magas és 2250 milliméter a tengelytávja

Olyan, mint a régi Samurai. Szögletes, egyszerű, funkcionális. A homokszínű fényezés miatt is kitűnik a forgalomból, meg azzal, hogy hátára kapta a pótkerekét. Egy klasszikus kis terepjáró nagyon piciben, legszívesebben zsebre vágná az ember ahelyett, hogy ott hagyja a parkolóban. Külsőre semmi nem változott rajta, hiszen nem modellfrissítésen esett át, így újdonságot ne keressünk.

Mókásak az arányai, mert az ajtók hosszúak, a szélvédő nagyon elöl van és a kormány mögött ülve is végig látjuk a szögletes motorháztetőt. Eközben, ha a rács engedné, akkor elérnénk az autó leghátsó pontját is kézzel. Nagyon pici helyre bepasszírozható, könnyű elképzelni, hogy Japánban a nem szélesített karosszériásat tényleg sokan használják városi autóként. Egyébként itthon is vannak olyan vásárlók, akik csak azért vették meg, mert kellett egy cuki pici városi szaladgálós autó.

Belső

Itt történt a nagy varázslat, mert a két hátsó ülést száműzték a Jimnyből és teherautónak minősítették. Kicsit sajnáljuk, hogy ehhez ez kellett, mert ha úgy volt, hátra azért be lehetett ülni. Nyilván nem kényelmesen, csak mint egy hétszemélyes autóban a harmadik sorban.

Annyira nem fáj, mint egy Niva, de olyan a Suzuki Jimny 3

Dizájnban elég jó az utastér azzal együtt, hogy nagyon egyszerű. Nem fájdalmas itt ülni és utazni sem

Ezzel együtt persze nőtt a csomagtér, 863 literre, ami azok számára, akiknek valóban munkára kell a Jimny, óriási érték lesz. A kárpitozott csomagtér padló persze nem a legideálisabb a koszos holmi szállítására, de ez könnyen kicserélhető. Kapott egy rácsot is az ülések mögé, hogy a cuccok ne vágják tarkón az elöl ülőket, ez viszont akadályozza az üléseket a beállításban. Ha valaki magasabb 175 centinél, már nem tudja kellőképpen hátra tolni az ülést. Még jó, hogy a rácsot ki lehet szerelni.

Elöl minden tekintetben maradt az eredeti. Egyszerű anyagok, műanyag kormány, monokróm kijelzős rádió pár hangszóróval és a külsőhöz passzoló gépies formaterv. Négyzetes keretbe építették a körműszereket, pont olyan, mintha egy repülő műszerfalát néznénk.

Annyira nem fáj, mint egy Niva, de olyan a Suzuki Jimny 4

863 liter, cserébe csak kétüléses, a szőnyeg nem éppen teherautóhoz illő

Hosszú fém bot tetején figyel a műanyag váltógomb, az ülések között kis kar mutatja, hogy ő felel az összkerékhajtásért. Itt minden a funkcióról szól, de közben a szemnek is egészen kedves. A kabin szűk, keskeny és alacsony, könyöklőről ne is álmodjunk, kényelemről meg helyről sem, itt nincs pazarlás, a Jimny a használatról szól,

Technika

Tisztességes alvázas terepjáróból nagyon kevés van, ha a pickupokat nem számoljuk. De a Jimny közéjük tartozik. A létraváz felépítése pedig nagyon hasonló az elődéhez, még a futómű bekötési pontjai is szinte pontosan ugyanott vannak. Tekercsrugós, elöl-hátul merevhidas felfüggesztésű, Panhard rúddal erősítve a hátsó tengelyt.

Két-két hosszanti merevítő csatolja a tengelyeket az alvázhoz is, ezek belső vége egészen az alváz közepe felé néznek. Ezek miatt lehet a középső terepszög 28 fokos, a rövid túlnyúlások miatt pedig az első 37, a hátsó pedig 49 fokos, a hasmagasság pedig 210 milliméter.

Annyira nem fáj, mint egy Niva, de olyan a Suzuki Jimny 5

1,5-ös szívómotor 102 lóerővel és kettős befecskendezéssel

Kormányzása hidraulikus rásegítésű és nagy változás az elődhöz képest, hogy a kormánymű is kapott lengéscsillapítót. Ezzel küszöbölték ki a merev tengely okozta remegéseket és behatásokat a kormányon, így közúton simább a futás, terepen pedig nem rántja ki a kezünkből a volánt.

Összkerékhajtása kapcsolható, nem elektronikusan, hanem mechanikus karral a két ülés között. Alapvetően hátsókerékhajtású és egyik tengely sem kap zárható differenciálművet, mégis ügyesebben mozog terepen, mint elődje. Mert már a Jimny-nél is szerepel az elektronikus rásegítés, menetstabilizálóval tudja imitálni a záródó differenciálművet. Vagyis fékezgeti az elpörgő kerekeket, hogy a másik, több nyomatékot kapjon. Okos, de a fékek így jobban kopnak, mint korábban.

Annyira nem fáj, mint egy Niva, de olyan a Suzuki Jimny 6

A kormánymű külön lengéscsillapítót kapott, csavarrugós a felfüggesztés

Motorja 1,5 literes szívó négyhengeres közvetlen és szívósori befecskendezéssel, na meg az örök élet meg egy nap ígéretével. 102 lóerővel és 130 Nm nyomatékkal nem váltja meg a világot, de pontosan arra elég, hogy akár felezővel képes legyen a meredek emelkedőket is megmászni. Váltója ötfokozatú kézi, amin komoly mennyiségű vas kapcsolási érzetét kapjuk és munkagéphez hűen nem épp pontos megvezetést.

Vezetés

Annyira kedves és mókás dolognak tűnik egy ilyen Jimny, hogy az ember már az élmény miatt is vezetni akarja. Pedig ez pont azért olyan, amilyen, mert munkára és terepre tervezték. Utóbbiban persze ott a játékfaktor is elég nagy mennyiségben, így amennyire pici autó, annyira sokoldalú is lehet.

Nagyokat bólint fékezéskor és elinduláskor, akkorákat dől fordulókban, mint egy vitorláshajó és a kormányzáshoz is legalább annyi közünk van. Egy Jimny-t vezetni nem a pihentető élményről szól, rá kell készülni a kanyarodásokra, megállásokra, elindulásokra, mert itt minden egy kicsit komótosan történik. A motor pörgős, de a 102 lótól nem szabad túl sokat várni, a Jimny nem gyors és a maximális sebessége is 145 km/h. Ennyi bőven elég is ilyen úttartásnál.

Annyira nem fáj, mint egy Niva, de olyan a Suzuki Jimny 7

Kell korrigálni a kormánnyal menet közben elég sokat, de ez a rövid tengelytáv és a technika hatása

Ott van az úton, szépen egyenesen fut, de aprókat azért kell korrigálni a kormányon. Rugózása terepjárósan merev, így az úthibákat nem viseli jól, a mindennapokban ez okozhat kellemetlenséget. A váltó és valószínűleg az osztómű hangja is erős, a motoré nem kevésbé, de ez itt mind a funkcionalitás miatt annyira nem releváns. Csak ha bárki azon gondolkozik, hogy ilyennel szeretne járni, nem árt észben tartani.

Terepen nagyon ügyesen mozog, a rövid tengelytáv és pici karosszéria még a legszűkebb helyeken is lehetővé tesz akár egy megfordulást is. Vígan nyargal végig a legszűkebb csapásokon és biztosan kaptat föl sziklásabb úton is. A motor ereje miatt szükség van a felezőre komolyabb terepen, de meredekebb emelkedőn is úgy szalad fel, mintha az a legtermészetesebb dolog lenne. Ahol pedig az előzővel, akár terepgumikkal többszöri próbálkozásra tudtunk csak felmenni, ott az elektronika miatt ezzel elsőre sikerülni fog.

Annyira nem fáj, mint egy Niva, de olyan a Suzuki Jimny 8

210 milliméteres hasmagasságával elég sok helyen elmozog, nincs igazán sérülékeny alkatrésze sem

Terepgumikat érdemes rá venni, ha tervezhető a komolyabb használat. A Duna-Ipoly Nemzeti Parkos Jimny-ket is A/T-s gumikkal használják, ezek még közúton is tudnak pont elég tapadást adni, terepen és sárban viszont össze sem hasonlítható az utcai gumikkal.

Hatodik fokozat híján, országúton és főleg autópályán sokat forog a motor és az autó légellenállása sem valami jó. Így a fogyasztása sem épp alacsony, de 8 liter alatt tartható. Könnyű vele közlekedni, parkoláskor is csak a több mint kettőt forduló volán lehet fárasztó, amúgy a szűk fordulókör miatt egyszerű vele a manőverezés. A rázkódások, hanghatások és a mozgása miatt nagyon hasonlít egy Lada Nivára a Jimnyvel való közlekedés, csak nem fáj annyira, ami egy elég jó pont.

Annyira nem fáj, mint egy Niva, de olyan a Suzuki Jimny 9

Mezőgazdászoknak, akiknek tényleg munkára kell, tökéletes lesz az új haszonjármű kivitel

Költségek

7,5 millió forintos listaárral szerepel a Jimny, amiből félmilliót lendületből elenged a Suzuki. Ez az egyetlen felszereltség létezik most két üléssel, kézi váltóval, annyi különbséggel a korábbi szintekhez képest, hogy most nem felszereltség, hanem felár függő a kéttónusú fényezés. 150 000 forint, ha metál, vagy gyöngyház fényezést kérünk és 220 000 plusz, ha kéttónusút.

Benne van a lejtmenetvezérlő, a lejtőn elindulást segítő, aktív sávtartó és tempomat is, de vészfékasszisztens is kerül bele ütközésre való figyelmeztetéssel. Hajtása mindenképp kapcsolható összkerék és csak az 1,5-ös szívómotor van hozzá.

A márka modell  és vetélytársai – Listaár, forint
Suzuki Jimny (102 LE) 7 500 000
Jeep Wrangler (270 LE) 15 530 000

Értékelés

Könnyű kis terepjáró nagyon vidám megjelenéssel és remek terepképességekkel. Hasonlót nem is találunk most a piacon, a Jimny több mint egy crossover, csak a nagyobbakhoz hasonlítható, mint például a Jeep Wrangler. Olyan több arcú munkagép, amit ha meglát az ember a városi forgalomban, mosolyra készteti. Tudja, amit kell, miközben nagyon vidám, kellemes jelenség. Jó, hogy még van ilyen.

Mellette – Ellene
 
  • Terepképességek
  • Összeszerelés
  • Manőverezhetőség
 
  • Csak kétüléses
  • Hangosan sír a váltó, osztómű, difi
  • 145 km/h-s végsebesség

Szavazás

 

Neked mennyire tetszik a Jimny retro fazonja?
896 szavazat - átlag: 8.53 (10-ből)
Neked mennyire tetszik a Jimny retro fazonja?