Röviden – Ford Mustang GT
Mi ez?1964-ben mutatták be a Ford Mustangot, ez itt a hatodik generáció, zseniális V8-as motorral.
Mit tud?Stílusos kupé, amerikai izomautó és európai sportautó egyben, diszkont áron.
Mibe kerül?270 lóerős, turbós négyhengeres motorral 13,3 millióról indul a Ford Mustang, a kellemesen felszerelt V8-as GT 16,4 millió forint.
Kinek jó?Aki beleszeret a Mustangba, az nem fog csalódni benne.

Narancssárgára festette a naplemente a nyáresti eget, csak néhány habos felhő úszkál, közben diszkréten szól a Paranoid a Black Sabbath-tól, mert már rég hallottam. A Ford Mustang hatodik fokozatban, valami lehetetlenül alacsony sebességgel suhan, gépházteteje felett zsong a forró levegő, a dübörgő V8-as pedig az egész bódét átmasszírozza. Ennél harmonikusabb pillanat ma már nem lesz.

Külső

Évek óta minden áldott nap látom, mégsem tudom megunni a polcomon parkoló 1967-es, arany színű Ford Mustang GT fastbacket. Imádom nézni a hosszan előrenyúló orrát a gépháztető légkilépőivel, a mélyen ülő fényszóróit és az oldalán végigfutó párhuzamos éleket. Szerintem minden idők legszebb Mustangja.

Tökéletes modern átirata a hatodik generáció. Ott a szigorú ragadozótekintet, a vágtató vadló a hűtőrács közepén és a határtalan menőség. Meg az izmos hátsó sárvédő, ami miatt úgy állítottam be a tükröket, hogy mindig látható legyen.

Az autózás mennydörgő diadala 1

4789 mm hosszú, 1916 mm széles, 1382 mm magas a Ford Mustang GT, tengelytávja 2720 mm

Az autózás mennydörgő diadala 2

Szerénytelen méretű kipufogóvégek és hagyományos, hármas osztatú hátsó lámpák

Csinos, öt duplaküllős felnikkel, a krómozott ablakkerettel és ezzel a csodás sötétkékkel pazar az egész. Klassz a hármas osztatú, fehér hátsó lámpa is, de kevés lelkesítőbb van négy ilyen őszintén fémes, rohadt nagy kipufogóvégnél.

Belső

Retrós a Mustang utastere a duplapúpos műszerfallal meg a nagy átmérőjű, vastag és homorú kormánnyal. Ahová csak kéz érhet, ott kék cérnával varrott bőr van vagy puhábbik műanyag. Így kevésbé tűnik fel, hogy más területeken nem ez a helyzet. De nem is érdekes.

Mert alapvetően nagyon jó benne ülni. Az ülések kényelmesek, tartanak és még szellőztethetők is. Mindennek eltalált a pozíciója a kormánytól a váltón át az utolsó kis billenőkapcsolóig.

Az autózás mennydörgő diadala 3

Vaskos kormány, rengeteg gombbal

Az autózás mennydörgő diadala 4

Fűthető és szellőztethető ülések

Hatásosan hűt a kétzónás klíma (3-as fokozaton már orkán erejű a jeges fuvallat) és a Sync 3 nevű érintőképernyős fedélzeti rendszert is egyszerű kezelni. Könnyen barátkozik a telefonnal és van Apple Car Play is.

Remek a virtuális óracsoport, ami lehet hagyományos elrendezésű is, de nekem jobban bejön a régi digitális műszerfalakra emlékeztető, elnyújtott fordulatszámmérős beállítás. Még váltást jelző fények is előbukkannak tiltás közelében.

Technika

90 fokos hengerszögű a Mustang 5038 köbcentis V8-asa. A blokk és a hengerfej is alumínium, a motor láncos vezérlésű, hengersoronként két vezérműtengelyes, 32 szelepes és változó vezérlésű. Igazi modern szívómotor, ami szeret forogni is. Plusz nem valami számokból és betűkből álló katyvaszos neve van, hanem Coyote-nak (prérifarkas) hívják.

450 lóerejét 7000-es fordulaton adja le, de a majdnem 530 Nm nyomaték már 4600-tól megvan. A fordulatszámmérőn 7500-nál kezdődik a piros mező. Annyira amerikai, hogy már a 95-ös benzinnek is felhőtlenül örül. 10 sebességes automata is van hozzá, de a 6 sebességes kézi váltója annyira isteni, hogy eszembe se jutna a másikat választani.

Az autózás mennydörgő diadala 5

Coyote, vagyis prérifarkas az 5 literes, szívó V8 neve

Az autózás mennydörgő diadala 6

Hatdugós Brembo fékek

Zöld Pokolban edzett futóműve elöl MacPherson, hátul pedig végre több lengőkaros független. Az amerikai modelleknek kisebb a külső tükre és kicsit erősebbek is, de itt Európában a Mustang GT alatt alapból bitang mód harapó, hatdugattyús Brembo fékek (elöl 380 mm-es, hátul 330 mm-es tárcsákkal) és önzáró differenciálmű van (Performance Pack 1).

Négy henger, turbó, EcoBoost

1973 szeptemberében, az olajválság küszöbén mutatták be az első négyhengeres Ford Mustangot. Fontos szempont volt, hogy a második generáció már kisebb és takarékosabb, valamint versenyképes legyen az olyan japán vetélytársakkal, mint a Datsun 240Z vagy a Toyota Celica.

2,3 literes, négyhengeres turbómotor viszont az 1978-tól gyártott Fox platformos Mustangba került először, több mint 130 lóerővel. Így négy évtizeddel később ismét van feltöltött négyhengeres a Mustangban. A Focus RS-ből is ismerős Ecoboost motor viszont már 290 lóerőt tud és 440 Nm nyomatéka van.

Vezetés

Amennyiben szomszéd azt is rossz szemmel nézi, ha a vasárnapi rántott húst nem némán klopfoljuk, akkor a Mustang is szálka lesz a szemében. Igaz, a kipufogó Quiet (csendes) módjában még az is programozható, hogy meddig maradjon halk. Tehát ki lehet araszolni az utcából suttogva, de azon a környéken én nem szeretnék élni, ahol nem látják szívesen a Mustangot.

Start gombra olyan, mintha a Led Zeppelin Immigrant song-jára dörrentenék rá, annyira vastagon, súlyosan szól a kipufogó. Minden indítás egy személyes kis rockfesztivál, amit minden reggel széles vigyorral a fejemen vártam. Egészen addig tart a buli, amíg be nem melegszik a motor, utána csak az aláfestő morgás és az átható bizsergés marad. Lassú számok, félig tele sörösüveggel tántorgó közönség.

Az autózás mennydörgő diadala 7

4,6 másodperc alatt van 100-on, ideális esetben

Az autózás mennydörgő diadala 8

Digitális műszeregység, hangsúlyos fordulatszámmérővel

Játszótér mellett vagy buszmegálló közelében kötelező a közszolgálati gázfröccs, máskülönben 2000 alatt elváltogatva, diszkrét dörmögéssel eljár a Mustang. Csak közben merőkanállal eszi ki a benzint a 61 literes tankból, így könnyen összejön a 20 liter körüli átlagfogyasztás. Hosszú távon már 10 alá is be lehet játszani, kanyargós vidéki utakon, GT-nek használva pedig 13,5 l/100 km-s átlagot adhat ki.

Miközben az egész világ elfordít a vezetéstől, a Mustang mer kérni, és nagyon sokat ad cserébe. Visszaváltáskor gázfröccsel, nagy gáznál okosan hangolt menetstabilizálóval dolgozik észrevétlenül kéz alá. Adaptív tempomat meg baleset-megelőző, irritáló pittyegés is van a Mustangban, de a benzinvérűeknek szóló szórakoztató kütyük a legjobbak.

Még a kilövési fordulatszámot is be lehet állítani a rajtprogramon, ami nagyszerű. Ennél is eszelősebb viszont a Line Lock, ami a Track Apps menüben bújik meg. A lényege, hogy fixre fékezi az első kereket, amíg padlóba taposott gázpedállal csinálsz felhőt a hátsó két Michelin Pilot Sport 4S-ből.

Az autózás mennydörgő diadala 9

Line Lock, a funkció, amitől minden Mustang hátsó gumija retteg

Az autózás mennydörgő diadala 10

Mennyei a hatsebességes kézi váltó

Felér egy szolidabb lábnappal a kuplungolás, hozzá ott a határozott úton járó váltó, ami érzetre nagyjából olyan, mint amikor először adja ki a fekvenyomás nagy súllyal. Minden porcikájában igazi nehéz vas érzés.

5000 környékén aztán egyszerre üt be a VTEC, vált a VANOS, ég fel mögötte a híd és rúgja be a pokol kapuját a bosszús prérifarkas. A lustán rotyogó V8-ból fent törvénytelenül üvöltő, pengeéles sportmotor lesz.

Ráborulnak a vezetőre a vaskos, fekete tetőoszlopok, a gépháztető végét nem is látni, az ablak pedig váll felett kezdődik, és a Ford Mustang GT majd’ 1,8 tonnás. Mégis a feszesen fogó futóművével mennyeien kanyarodik, terhel, és Sport módban már megadja azt a játékosságot, aminek a végén a saját hősöd leszel a kedvenc szakaszodon. A végén hanyagul elpöckölni a cigit a píszíség szeme közé, aztán nagyot harapni a dupla medium well húspogácsás hamburgerből, amíg pattogva hűl a gép.

Költségek

Az autózás mennydörgő diadala 11

Vágtató vadló a hűtőrácson

13 275 000 forint az EcoBoost motoros Mustang indulóára. Ez 290 lóerős, hatsebességes kézi váltója van, és úgy néz ki, mint egy Mustang. Majdnem úgy is megy, mint egy Mustang (0-100 km/óra 5,8 mp). De nagyon kínos, amikor megkérnek, hogy adj egy gázfröccsöt.

Mindez megelőzhető, ha a számolást a 14 915 000 forinttól induló GT-vel kezdjük, amiben már ott az 5 literes, V8-as motor. Színeket 160-tól 410 ezerig lehet válogatni, Recaro ülés 580 ezerért kerül bele (ebben nem lehet ülésszellőztetés), 160 ezer a hátsó spoiler, 630 ezer a MagneRide futómű. 410 ezer a B&O hifi a navigációval, közel 190 ezret kérnek a szellőztethető és fűthető ülésekért.

Álmaim narancssárga V8-as Mustangja kicsit több mint 16 millió forintból ki is jönne. Megérne minden huncut fillért, ebben biztos vagyok!

Értékelés

Az autózás mennydörgő diadala 12

Izomból van rajta bőven

Tökös amerikai izomautó és sportos gran turismo a Ford Mustang GT, meg ennél jóval több is. Pontosan olyan, amilyennek az autózást örökké imádni fogjuk.

Mellette – Ellene
 
  • Szívszorítóan csodálatos
  • Nagyszerű V8-as
  • Gyönyörű hangok
  • Feszes futómű
  • Élhető
  • Szórakoztató élményautó
 
  • Mondanám, hogy ijedős a balesetet megelőzni akaró rendszere, de ki lehet kapcsolni és…
  • … sokkal jobban zavar, hogy a Mustang kulcsa nem maradt a zsebemben.
A V8-as Ford Mustang megmenti nekünk a klasszikus autózást, adj hát neki egy 10-est!
980 szavazat - átlag: 9.31 (10-ből)
A V8-as Ford Mustang megmenti nekünk a klasszikus autózást, adj hát neki egy 10-est!