Röviden – Jeep Renegade Trailhawk
Mi ez?Kompakt méretű szabadidő-autó olaszországi gyártásból, legendás névvel, komoly terepjáró képességgel
Mit tud?Terepen kívül hétköznapi használatra is alkalmas, az átlagnál stílusosabb megjelenéssel
Mibe kerül?Az alapmodell 5,6 millió forint, a tesztelt Trailhawk csúcskivitel 11 millió felett lehet extrákkal
Kinek jó?Azoknak, akik unják a plázaterepjárókat, és akik kimerészkednének igazi terepre is

Lépten-nyomon a kocka formájú Suzuki Jimny modell jön szembe mostanában az autós újságokban és a közösségei médiában, amit kitörő lelkesedéssel fogadunk legtöbben, mintha nem is volna hasonlóan szerethető forma a piacon. Na jó, a Jeep Renegade megosztóbb talán, de egy hasonlóan ínycsiklandozó stílusú SUV – egy használhatóbb méretkategóriából (4,2 a 3,4 méteres hosszhoz képest), jóval nagyobb kényelemmel, és használata szinte semmilyen kompromisszumot nem kíván a hétköznapok során. Sokkal drágább lenne? Szinte egyezik az alapáruk, feltéve, hogy nem a tesztben szereplő Trailhawk csúcsmodellre fáj a fogunk.

Ilyen terepre még nem kell piszkálni a terepválasztó gombot sem

Külső

A Jeep modellkínálatában a Wrangleren kívül csak a Renegade az, amely a háborús Willys Jeep formáját hordozza, tehát a két kerek lámpát és a függőleges hűtőrácsot. Ennek kifejezetten lehet örülni, mert alapvetően dögösen néz ki, és merőben eltér attól, amit a kompakt kategóriában szereplő egyéb szabadidő-autók képviselnek. A tesztautó citromsárga színe mondjuk erre önmagában elegendő, de a Jeepnek még ez is jól áll, ha nem vagyunk túlságosan introvertáltak.

A Renegade külsején szembeötlő annak robusztussága is, a fekete színű műanyag betétek és a tisztességes hasmagasság már sejtetik, hogy ezzel az autóval nem csak fekvőrendőröket lehet leküzdeni. Első és hátsó lökhárítója a Jeep szerint kategóriaelső, 30 és 34 fokos terepszöget biztosít.

Belső

Egy Jeep esetén nem feltétlenül fantáziálunk jól összerakott utastérről, de nem csak emiatt meglepő fordulat, ami odabent fogadja a vezetőt és utasait. Egy dolog, hogy a Renegade belseje a márka múltjához képest meglepően kifinomult, az viszont kifejezetten kellemes csalódás, hogy az összhatás még saját méretkategóriájában is különösen jónak számít.

Kifejezetten jó a minőségérzet, menet közben sem hallani nyiszogást

Feláras a 8,4 colos kijelző, de okos funkciókkal rendelkezik

A középső, Apple CarPlay- és Android Auto-kompatibilis, 8,4 colos érintőképernyő kellemes képet ad, kezelése gyors és egyszerű, akárcsak az alatta elhelyezkedő klímavezérlő panelnek. A bőrkormány fogása kiváló, a rajta lévő gombok jelentése egyértelmű, azt pedig kifejezetten jól kitalálták, hogy a hangerőt és a zeneszámok közötti váltást nem itt, hanem a kormány hátulján elhelyezett gombokkal irányíthatjuk, amelyek remekül kézre esnek.

Az utasülésen is van mit szorongatni, ha úgy alakul a helyzet, igazi terepjáróhoz hűen a műszerfalban egy kapaszkodó segíthet az ide-oda hánykolódó testünk megfékezésében. A felhasznált anyagok minőségében ránézésre nincs sok kivetnivaló az olykor kemény műanyagok ellenére sem, a minőségérzet meglepően jó. Nem csak álló helyzetben, menet közben is. Nincs nyiszogás, nincs zörgés, masszívan egyben van a Jeep Renegade belülről.

A helykínálat az első sorban hibátlan, és élhető a 351 literes csomagtér is. Az utastér hátsó sorában nem ennyire rózsás a helyzet, 185 cm magas vezető mögött már nagyon szűkös a lábtér egy hasonló méretű utas számára.

Technika

A Renegade az év végi modellfrissítéssel kapott ugyan új motorokat, de a Trailhawkban található kétliteres Multijet II turbódízel nem tartozik azok közé, azt csak átdolgozták némileg. A 170 lóerős négyhengeres tisztább üzeméről AdBlue adalék gondoskodik, így megfelel az Euro 6D szabványnak. Maximális 350 newtonméteres nyomatékát 1750-es fordulattól adja le, amelynek kiaknázásában  kilencfokozatú automata váltó segédkezik.

Ehhez a motor/váltó pároshoz jár egyedül a Jeep Active Drive Low összkerékhajtási rendszer, amely egy kúszófokozattal és egy Rock, azaz szikla beállítással tud többet, mint a többi összkerékhajtás. Utóbbiak esetében a homokos, a sáros vagy a havas terepre optimalizált fokozatok választhatók és van egy automatikus beállítás is, amely kénye-kedve szerint variálja a hajtást, a négyről olykor észrevétlenül elsőkerék-hajtásra is vált, ha azt elegendőnek ítéli.

170 LE és 350 Nm, ennyit tud a kétliteres Fiat motor

Kilencfokozatú az automata váltó, de elég komótosan kapcsol

A Jeep kompakt terepjárója ebben a kivitelben asszisztensrendszerekben sem szenved hiányt, van sávtartó asszisztens, parkoló asszisztens, adaptív tempomat és jelzőtábla-felismerő, de a holttérfigyelő  vagy az ütközés-előrejelző rendszer is tud rendesen zajt csapni. A figyelmeztető jelzések elég harsányra sikeredtek, fele ilyen hangerővel is meghallanánk azokat.

A médiarendszerről már volt szó, ami tényleg nagyon szépen kommunikál a mobiltelefonokkal, de ennél többet is tud: van zene stream szolgáltatás, valós idejű Tom Tom Live navigáció, és egy Jeep Skills névre hallgató alkalmazás, ami a kemény terepen való használathoz nyújt értékelhető információkat.

Az autó is akarja, hogy terepre vigyük!

Vezetés

A Jeep Renegade Trailhawk tényleg megállja a helyét kemény terepen is, de valószínűleg erre kevés vásárló esetében kap bizonyítási lehetőséget. Mi azért elvittük dagonyázni, újra megéltük gyermekkori vágyainkat, és átgázoltunk néhány térdig érő pocsolyán. Ezt Auto beállításban is könnyedén vette a Jeep, bár ilyenkor kicsit jobban belassult, mint amikor a sárra optimalizált beállítást választottuk, amely a kipörgésgátlót is vezérli, kikapcsolja.

196 km/h a vége, de 150-ig megy rendesen

Vajon, hol lehet a rendszám?

Innen köszöntjük ismeretlen jótevőnket, aki a sártengerben elhagyott rendszámtáblánkat elhelyezte egy közeli villanyoszlopra, és így megtalálhattuk másnap, miután egy kis lábbal sárban tapicskolás után nem leltük azt a dagonyában.

A terepképességek helyett gyakrabban lesz szükség a Renegade aszfalton nyújtott teljesítményére, amivel egy szemernyi probléma sincs. Itt nem kell befeszülő hajtáslánctól tartani, a Renegade kényelmesen suhan az aszfalton, meglepően csendesen jó darabig, a szélzaj csak 120 körül erősödik fel benne. Gyorsítóképessége 150 körül esik vissza drasztikusan, pedig innen még van tovább a 196 km/órás végsebességig, bár azt a tapasztaltak alapján egy örökkévalóság lehet elérni.

A kilencfokozatú automata hallomásra modern darabnak tűnik, kapcsolási sebességre már kevésbé. Teszi szépen a dolgát, de meglehetősen komótosan kapcsolgat. Indulásnál is van némi késedelem, de az összhatás egyébként abszolút szerethető az átlagosnál hangosabban kerregő dízelmotorral együtt is.

A Trailhawk csúcsmodell alapára majdnem 10 millió forint

A vezetőülésből látott motorháztetővel a Renegade-nek remek a hangulata, és terepképességéhez képest személyautós viselkedése abszolút meglepő, még ha nem is éppen sorok közötti cikázásra való. Alulkormányzottsága nagy tempónál elég jelentős, sportos vezetésnél pedig szépen kioldalaz akár egy sávot is, de ebből normál használat mellett semmi sem fog feltűnni. A Jeep Renegade tökéletes társ lehet a hétköznapi közlekedésben, amely feszes futóműve ellenére sem ráz vagy zörög, méreténél nagyobb és kulturáltabb autó benyomását kelti menet közben.

Költségek

A Jeep Renegade 5,6 millió forintos alapára kifejezetten jól hangzik a 120 lóerős, egyliteres benzinmotorral, aminek inkább a duplájához közelít a Trailhawk kivitel 9 970 000 forintos induló ára. Extrákra még ennél a kivitelnél is lehet azért költeni, az ülésfűtés például csak egy közel 200 ezer forintos csomaggal együtt jár, de a tolatókamera, a holttérfigyelő és a parkolóasszisztens is további 240 ezer együtt. A menő, nagy képernyős médiarendszer, Beats hifivel 570 ezer forint.

Magas fogyasztástól nem kell igazán tartani, mivel a Jeep nem csábít száguldásra. Sok városi és kevesebb országúti résszel mi 8,5 literes fogyasztást mértünk átlagosan.

Értékelés

A Jeep Renegade minden szempontból különleges autó, a szó jó értelmében. Feltűnő, dögös külseje mellett masszívan összeszerelt, igényes és modern utastere is felülmúlta várakozásainkat, kiváló terepjáró képessége pedig a hab a tortán. Amennyiben nem szeretünk beolvadni a városi környezetbe, esetleg néha terepezni is szeretnénk, akkor a Renegade tökéletes választásnak tűnik.

Mellette – Ellene
  • Egyedi, stílusos külső és belső
  • Masszív összeszerelés
  • Sok vezetői asszisztens
  • Komoly terepjáró képesség
  • Könnyű kezelhetőség
  • Drága Trailhawk kivitel
  • Hangos dízelmotor
  • Lomha automata váltó
  • Szűkös hátsó lábtér
Hány pontot ér egy pláza terepjárónak álcázott sártúró?
365 szavazat - átlag: 7.16 (10-ből)
Hány pontot ér egy pláza terepjárónak álcázott sártúró?