Röviden – Peugeot 508 SW 2019
Mi ez?Az 508 második, rövidebb és alacsonyabb generációjának kombiverziója, az aszfaltterepjárók alternatívája, két benzines és három dízelmotorral, az 1,5 HDi-t kivéve alapfelszerelésként nyolcfokozatú automatikus váltóval.
Mit tud?142 centijével kategóriájának leglaposabb autója, elegáns és egyedi megoldásokkal.
Mibe kerül?9 340 000 és 14 000 000 Ft között mozog a listaár a négyféle felszereltség és az öt motor függvényében. Erre még bőven lehet extrákat rendelni, például éjjellátó berendezést.
Kinek jó?Azoknak, akiket nem fertőzött meg az SUV-láz, elengedik a használati érték kimaxolását, és egy sikkes, de egész praktikus autót szeretnének, amihez jó odamenni reggelente és amit jó vezetni is.

Évekig az SUV-k előretörését láttuk Európában, több márka már feladta a középkategóriát, esetleg tengerentúli modellel helyettesíti európai fejlesztésű típusát. A Peugeot viszont az 5008 sikere ellenére is kihozta a kombit az 508-ból, amely a közeljövőben érkezik Magyarországra.

Talán az eddigi egész pályás letámadást követően lazulhat a szorítás a hagyományos autókategóriák képviselőin. Az autógyártókat szorongatják a flottafogyasztási előírások és ne adjuk fel a reményt, hogy a vásárlók egyre nagyobb része gondolkodik el azon, akarja-e jobban szennyezni a környezetet a magasabb, nehezebb, szélesebb gumijától is többet fogyasztó Capturben a Clio helyett, Sportage-ban a Proceed helyett vagy az A4 Avant ellenében igent mondva a Q5-re. A Peugeot azonban nem bízta a környezettudatosságra az 508 SW sorsát, az autó sikkes és sok mindent tud.

Külső

Elődjénél közel hat centivel alacsonyabb és hárommal rövidebb az új középkategóriás kombi. 4790 milliméterével a kombi négy centivel hosszabb az ötajtós fastbacknél. Tengelytávjuk egyformán 2793 mm, az SW 1420 mm-es magassága 17 mm-rel nagyobb, tetővonal emelése jót tett a fejtérnek.

Elődjénél közel hat centivel alacsonyabb és hárommal rövidebb, az 508 limuzinnál négy centivel hosszabb és 1,7-tel maggasabb. Képek: Csordás Gábor, Autó és Stílus

142 centiméterével az 508 SW kategóriájának leglaposabb autója. Az Opel Insignia Sports Tourer elég nyúlánk autó, de nyolc centivel magasabb nála. Az 508 dizájnjában az alacsonyság az egyik alapelem, megvalósításában segítenek a keret nélküli oldalablakok is. Körbevasalt üvegekkel nagyjából 25 mm-rel magasabban kellene húzódnia a tetővonalnak, hogy ugyanekkora lehessen az ajtónyílás.

Karosszériáján nincs fölös ciráda, az autó mentes az öncélú domborításoktól, kamu szellőzőnyílásoktól, a felületeket dinamizálni igyekvő rátétektől, amiktől aztán gyorsan megráncosodna. Az 508 SW feszes, jó arányú autó, formaterve időtálló lehet.

Első menetfény-agyarai irányjelzéskor színt és funkciót változtatva borostyánsárgán villannak. De nem árt tudni, hogy a lökhárító szélébe átnyúló szemfogak csak GT Line és GT kivitelben járnak az autóhoz. A szériában halogén-fényszórós Active és Allure esetében csak a 420 ezer forintos adaptív LED-fényszórót megrendelve váltják ki a krómbetéteket a lökhárítóban. A motorházfedélre ragasztott típusjelzés az 504 kupét idézi meg, míg a csomagtérajtón, a lakkfekete keretben lévő Peugeot felirat optikailag tovább szélesíti az autót.

Belső

Egészségesen mélyre engedhető az ülés, amire a 142 centis magasság miatt szükség is van. Az apró kormány kezesebbnek mutatja az autót és a műszerekre itt is inkább a volán felett, mint a kormánykeréken át lehet rálátni. Minőségérzetben a kombi is sokat mutat, a középkonzoli hét billenőkapcsoló elegáns.

Pont annyival húzódik magasabban a tetőív, hogy a kombiban ne legyen túl szűk a fejtér a második üléssorban, ami az ötajtós lépcsőshátúban probléma. Gyári adatok szerint a lépcsőshátú 508-nál négy centivel nagyobb itt a fejtér, amiben a 27 fokos dőlésszögben rögzített háttámlának is szerepe lehet, mert a két modell magasságkülönbsége jóval csekélyebb. Itt szellősebben érzik magukat az utasok és a kombi hátsó szélvédőjén át a kilátás is jobb, mint a fastbackben. Apró finomság az érintéssel kapcsolható olvasólámpa, elöl-hátul LED-ekkel.

Már nem kapható a zebrano-fával burkolt csomagterű First Edition. Az elődben 560 literes volt a csoamgtér, itt 530. A 308 SW-é mindkettőnél nagyobb alapesetben

530-1780 literes a csomagtartó, az ötajtós limuziné 482. Ezekkel az értékekkel a Peugeot 508 SW közel sem a térhasznosítás csodája, a rövidebb 308 kombi nagyobb csomagteret kínál alaphelyzetben és az elődmodell is többet adott a maga 560 literjével. De jó fél köbméter biztosan nem kevés, a csomagtérfedél felszereltségtől függően motorosan nyílik, így láblendítéssel is nyitható.

Minden felszereltségben széria a négy króm rögzítőfül a csomagtérben, GT-hez csomagrendező készlet is jár, a többihez feláras. Sajnos a First Edition zebrano-fából kialakított csomagtérpadlója csak képen lehet velünk, ezeket az autókat már elkapkodták. A Focal-audiorendszer 10 hangszórója közül az ajtókban lévő magashang-sugárzók elegáns, csiszolt fémrács mögül szólalnak meg.

Eddig talán itt sikerült a legszebbre a Peugeot-k közül az i-Cockpit az apró kormánnyal. Ergonómiában azért vannak buktatói,például  a hőmérséklet-állítás az érintőképernyőn

Technika

Mulhouse-ban (e: mülúz), tradicionális elzászi üzemében gyártja a Peugeot az új 508 kombit. Alapját az EMP2 padlólemez adja, amelynek különféle verzióira az Opel Combótól a Toyota Proace-en át a 308-on és a Citroën C4 Space Toureren keresztül annyiféle autó épül.

Mivel kézi váltó csak a 130 lóerős dízelhez van és egyedül ehhez feláras a nyolcfokozatú, Aisin-automatika, releváns felszerelés a torlódási asszisztens. A távolságtartó adaptív tempomat mellékfunkciójával három másodpercnél rövidebb megálláskor a 2019-es Peugeot 508 kombi magától tovább araszol a sorral, hosszabb szünetkor a gázpedált vagy a tempomat karját megpöccintve indul el. A parkolórobot a kormányzás mellett a fékezést és a gázadást is megoldja ki- és beálláskor

Több más vezetőtámogató megoldás (kamerás fáradásfelismerés, táblafelismerő) mellett természetesen van holttérfigyelés. Az aktív vészfékezőrendszer akadály- és gyalogosfelismeréssel 5-140 km/óra között működik, 65 km/óra felett dolgozik a sávban tartó rendszer, amely korrigál is a kormánnyal, így kikapcsolható.

Meglepően jó a 130 lóerős, 300 Nm nyomatékú 1,5 Blue HDi gyorsulása százra. Kézi váltóval 9,9 mp, a végsebesség is szép, 210 km/óra a belépőmodellben, amelyben egyedüliként nem széria a nyolcfokozatú automatikus váltó

460 000 forintért rendelhető az éjjellátó berendezés. Az infravörös kamera hatótávolsága meghaladja a távolsági fényszórókét, körülbelül 200 méter. Képe állandóra is kitehető a műszeregységre, de ez életszerűtlen, mert elvonná a figyelmet a vezetéstől és szükségtelen is, mert az állatokat és az embereket automatikusan kiemeli és figyelmezteti jelenlétükre a vezetőt. Ahogy Mocsai Zoltán, az importőr termékmenedzsere fogalmazott, hasznos opció az egymillió részeg és kivilágítatlan kerékpáros országában.

Mivel az autó önsúlya 1430-1540 kg közötti, a 130 lóerős, 300 Nm nyomatékú 1,5 HDi sem tűnik elveszettnek benne, kézi váltóval 9,9, automatával 10,1 másodperces 100-ra gyorsulása és 210/200 km/órás végsebessége alapján. A 150 lóerős, 370 Nm nyomatékú Mondeo 2,0 TDCi tud 9,7-et és 215 km/órát manuális váltóval.

Minden más motorváltozat automata váltós, köztük az itthon legnépszerűbb, 163 lóerős, 400 Nm nyomatékú 2,0 Blue HDi 160. Okosan döntenek a magyar vásárlók, mert a szintén 16 szelepes, de 177 lóerős dízel forgatónyomatéka nem nagyobb és menetteljesítményei is csak marginálisan jobbak a 8,5 helyett 8,4 másodperces százas gyorsulással vagy a 226 helyett 231 km/órás végsebességgel.

A szériában halogén-fényszórós Active és Allure esetében csak a 420 ezer forintos adaptív LED-fényszórót megrendelve váltják ki a krómbetéteket a lökhárító szélébe átnyúló szemfogak, csak a GT LIne és a GT kap alapáron adaptív LED-es fényszórókat

Kétféle benzines motor van, mindkettő 1598 köbcentis, közvetlen befecskendezéses és a dízelekhez hasonlóan részecskeszűrős. Valójában 181 lóerős a 133 kW teljesítményű, 250 Nm nyomatékú 1,6 PureTech 180, a 300 Nm csúcsnyomatékot leadó, 225-ös verzió kilowattról átszámítva is 225 lóerős. Sajnos az autó nem rendelhető négykerék-hajtással, ami az Insigniában, a Mazda6-ban, a Mondeóban, a Passatban vagy a Superbben bővíti a választékot.

Egyelőre erre a hibridváltozat sem megoldás, mert a Peugeot 508 kombiban a konnektorról tölthető akkumulátoros hibrid is az első kerekeit hajtja. A 80 kW (109 LE) teljesítményű villanymotor az automatikus sebességváltóba integrálva hajthatja önállóan vagy a benzinessel tandemben az autót, a nyomatéktöbblet a belső égésű motoroshoz képest 60 Nm nyomaték. A PHEV 508 akkukapacitása 11,8 kilowattóra, a teljes lemerülésről a reális teletöltési idő otthoni konnektorról mintegy 7-9 óra, fali töltővel két órán belüli, közterületi töltőoszlopról még gyorsabb.

Nyitrai gyáregységében a PSA nemrég megkezdte a nagyfeszültségű akkumulátorok gyártását, azt nem tudjuk, hogy az 508 hibrid is ezekből kap-e. Talán az akkumulátoroknak a hátsó ülések alatt fenntartott hely az oka annak, hogy az az ülőlapok nem hajthatók előre és az üléstámlák ledöntésekor ferde felület keletkezik.

Kényelmes a támladöntés. Talán az akkumulátoroknak a hátsó ülések alatt fenntartott hely miatt nem hajthatók fel az ülőlapok és keletkezik ferde felület az üléstámlák ledöntésekor

Vezetés

Emlékeim szerint a Lexus egy fejlesztési vezetője nyilatkozta, hogy a nem terepjáróknak jobban vezethető autóknak kell lenniük az SUV-áradatnál, különben a vásárlókat mi motiválná egy szedán, kombi vagy kompakt autó megvásárlására. A rövid országúti tesztkörön, ami Esztergomból indulva belefért a napba, kiderült, hogy ezt a Peugeot is tudja.

A Peugeot 508 kombi megőrizte az ötajtós limuzin erényeit, a vegyes minőségű aszfalton lazán száguldott a jó mozgású, a volán mögül könnyű léptűnek érződő kombi. A kormány adhatna több útérzetet, ami talán a kis volánból következő rövid erőkarból és erős rásegítésigényből fakad.

Viszont a 4,8 méteres autótól a járdák között mérve 10,4 méteres fordulókör említésre méltóan jó, fotózás közben mindig kiderül, mennyire fordulékony egy kocsi. Az elöl hajtó autók között élettelinek tűnt az 508 SW, az majd a teszten, sokat autózva kiderül, hogy ez a benyomás mennyire megalapozott.

Nem növesztett szalonnaövet a dereka köré: 1430-1540 kg közötti az önsúlya. Az első MacPherson futóműhöz független, többlengőkaros hátsó kerékfelfüggesztés társul, az 508 kombiként is jól mozog

Azt csak közvetlen összehasonlítás alapján és esős időben tudnánk megmondani, hogy a lépcsőshátúénál kevésbé elválasztott csomagtér miatt ebben is erősebb-e a hátsó kerekek gördülési zaja. Akusztikailag nem volt feltűnő, ahogy a hátsó kerékfelfüggesztés működött.

Költségek

Idővel a középkategóriában Magyarországon is megnőtt a kombiarány, az itthon eladott 508-as Peugeot-k fele lehet SW az importőr várakozásai szerint. Az autó csak július elejétől lesz kint a hálózatban, de már rendelhető.

9 340 000 forintról indul az 508 SW, ennyi az Active felszereltségű 1,5 Blue HDi listaára. Active, Allure, GT Line és GT felszereltség van, az autók listaára a 177 lóerős dízellel 13 800 000, a 225 lóerős, 248 km/órás végsebességű benzinessel 14 000 000 forintig emelkedik GT szinten. A 2020 elején érkező hibridváltozat áráról nincs információnk.

9 340 000 és 14 000 000 Ft között szórnak a listaárak. A dízelmotorok 130, 163 vagy 177 lóerősek, a benzinesek teljesítménye 181 vagy 225 lóerő. Nincs mezítlábas alapverzió

Mezítlábas verzió nincs az 508 kombiból, alapfelszerelés a digitális műszeregység és a 10 hüvelyk (25,4 cm) képátlójú, kapacitív érintőképernyő a műszerfalon. Temérdek extra van a nyolc légpárnával ötféle masszázsprogramot adó, ergonomikus vezetőüléstől kezdve az éjjellátó berendezésig.

Értékelés

Van nagyobb, van kényelmesebb, van gazdagabb motorválasztékú és erősebb arculatú kombi is a középkategóriában a Peugeot 508 SW-nél. De izgalmas formatervével, igényes belső terével és jó vezethetőségével ügyesen mozdul abba az irányba, ami a Mazdának már sikert hozott. Semleges nézőként öröm az érkezése: olyan autóval gazdagodott a középkategória, amely az utcaképnek is jót tesz.

Mellette – Ellene
  • Egyedi formaterv keret nélküli ablakokkal
  • Több fejtér, mint a lépcsőshátúban
  • Csekély önsúly
  • Igényes belső tér, szép kialakítású csomagtartó
  • Sokféle vezetőtámogató rendszer
  • Jó vezethetőség és  kényelem
  • Nem rendelhető összkerékhajtással
  • Csomagtere kisebb, mint a 308-é vagy az elődé
  • Halogén fényszóró az alsó két felszereltséggel
Hogy tetszik kombiként az 508-as Peugeot?
692 szavazat - átlag: 7.56 (10-ből)
Hogy tetszik kombiként az 508-as Peugeot?