Röviden – DS 7 Crossback Pure Tech 225 EAT8
Mi ez?A DS a PSA 2014 óta létező luxusmárkája, ez pedig annak kompakt szabadidő-autója, amit 2017-ben mutattak be. Itt most erős benzinmotorral
Mit tud?Mindent tud, amit egy francia autótól elvárhatunk. Kényelmes, szép, és tele van furcsa dolgokkal, amikért vagy rajongunk, vagy a hajunkat tépjük tőle
Mibe kerül?A DS 7 árlistája 8 990 000 forinttól indul, az árlista másik végén pedig a 180 lovas dízelmotoros kivitel áll, nyolcfokozatú automata váltóval, 12 540 000 forintért
Kinek jó?Akik a PSA modelljein nőttek fel, de mára már tele vannak pénzzel, és mégis márkahűek maradnának

A Citroën 2014-ben döntött úgy, hogy a DS-ből önálló, prémium márkát teremt. Mi most a kompakt szabadidő-autó kategóriában induló DS 7-et próbáltuk, mint az első, igazán DS-nek született modellt. 1,6-os, 225 lóerős benzinmotorral, nyolcfokozatú automatikus váltóval, kitömve minden jóval.

Masszív fekete száj, csillogó, pörgö-forgó lámpatest

Mind lenyit

Külső

Kezdjük azzal, hogy a DS 7 karosszériája nem igazán izgalmas. Kissé pufók, gömbölyded valami, ami a jelenleg megszokott éles vonalak helyett barátságos domborulatokat mutat mindenhol. Szemből óriási, feketére rúzsozott száj és szintén fekete alapon ülő vékony szemek néznek ránk, kicsit lejjebb pedig a LED-es nappali fény vékonyka csíkja kanyarog.

Oldalról némi fekete műanyag teszi karcsúbbá, finoman adagolt króm pedig elegánsabbá a 4573 milliméter hosszú, tükrök nélkül 1906 mm széles és 1625 mm magas autót.

2738 milliméteres tengelytávjával kényelmes, tágas belsőt sejtet a DS 7 profilból

Fenekén diffúzorbetét és dupla kipufogó zárja a látványt. Felkapcsolt lámpákkal már sokkal látványosabb az egész, pláne, ha a fényszórók az autó nyitásakor előadott táncát is végignézzük. A lámpatestben található kisebb lámpák ilyenkor elfordulnak függőleges tengelyük körül, és lilásan derengenek, mielőtt bekapcsolnának. Ráadásként az irányjelző is futófényszerű, a hátsó lámpának meg egész valószínűtlen mintája van.

Baromi látványos, bár a fényszóró nem a legokosabb, ugyan fordul, kanyarban bevilágít rendesen, az automata meg kapcsolgatja a reflektort is, de például arra már nem képes, hogy a többi közlekedőt kimaszkolja, vagyis felkapcsolt távolsági fénnyel se vakítsa el. Ennek ellenére sötétben remekül világít . Van viszont éjjellátó rendszer az autóban, amely a sötétben sétáló gyalogosokat is észreveszi, és a műszerfalon meg is mutatja, hol vannak.

Varázslatos lámpatest, extra fényjátékkal

Belső

A fénytechnikára alapozott külső után az autó belseje is nagyon más, mint amit megszokhattunk. Amit csak lehetett, azt igyekeztek egy kicsit – vagy nagyon – átalakítani, ha nem lehetett, akkor legalább máshova tenni, mint ahol keresnénk. Például az ablakemelők kapcsolóit a vezetőoldali ajtóról középre tették.

Pihepuha bőr borít mindent

Biztos van rá magyarázat, hogy ez miért jó, de nekem egy hétig tartott, míg megszoktam, hogy hol kell leereszteni az ablakot, hogy lehúzzam a kártyám a sorompónál. Utána már semmi baj nem volt, vele, sőt, még talán jobban kézre esett. Vagy csak ezt akartam hinni.

De nem ez a lényeg. A DS 7 belseje remek hely, masszív bunker hangulata van a finom, ebben az autóban sötétszürke hasított bőrtől – ami lehet fekete is, de a fura felülete miatt bámulatosan változtatja a színét – amibe bebugyolálták szinte az egész belsőt. És még színes díszvarrások is kerültek rá. Hogy ne legyen annyira egyhangú, a középkonzol kijelzője és az alatta lévő simogatós gombsor viszont fénylik, mint Salamon töke.

Kormánya tele van gombokkal, sőt, még mögötte is van pár, a megszokott PSA-s egységen, ami az adaptív tempomatot vezérli. A középső kijelző alatt lévő hangerőszabályzó is egész eredeti, nem tekergetni, hanem görgetni lehet. A tőle jobbra-balra húzódó szenzoros kapcsolósor nem a legszerencsésebb, vezetés közben zavaró, ha nincs határozott fizikai visszajelzés arról, hogy megnyomtunk egy gombot. A sor végén lévő vészvillogó az egyedüli, ami igazi kapcsoló, érezhető működéssel.

Ez nagyon egyen-PSA-s. Viszont attól függetlenül jól működik

Az automata váltó fokozatválasztója mellett találhatóak az ablakemelők és még pár egyéb kapcsoló, mind-mind sokszögekből kirakott felülettel, ami még ismétlődik a hangszórók borításán is, a műszerfal tetején pedig egy szemérmes óra található, amely minden motorleállítás után zümmögve bebújik a kárpit mögé. Érthető, hogy ennyire szégyenlős, mert rútabb, mint a patás ördög a kalendáriumban.

A fura óra. Használaton kívül elbújik

Helykínálata elöl-hátul is pazar, az ülések komfortosak, állítható deréktámasszal, memóriával, fűtéssel, kihúzható ülőlap-hosszabbítóval, minden jóval. Hátra jutott a pazar lábtér mellé a varázslatból is, ott az ajtón lévő gombokkal az 1/3 – 2/3 arányban osztott ülések háttámlájának dőlésszögét lehet változtatni 23 és 32 fokos dőlésszög között fokozatmentesen.

Hátul rendes helyre került az ablakemelő, mellette a háttámla dőlésszögének állítógombja

Ezek után kissé csalódás a gigászi, 555 literes, de szükség esetén 1750 literesre bővíthető csomagtartó, amelyben csak a duplafenekű kialakítás és a síkba hajthatóság az extra okosság.  Jó, van mindkét oldalon pislákoló világítás és 12 voltos aljzat is, de semmi rafinált rekeszrendszer vagy csomagrögzítő sín, szatyorkampó, akármi nem került az autóba. Jó hír, hogy az üreg alján azért ott lapít a pótkerék. Csomagtérajtaja elektromosan nyílik-csukódik, amit a kocsi kulcsáról és vezetőülésből gombbal is lehet vezérelni. Egész tempósan mozog, de nem nyílik túl magasra, 185 centi felett már sanszos, hogy ha nem figyel oda valaki, annak könnyen oda lehet a skalpja.

Síkba rendezhető a csomagtartó

Technika

A DS7 Crossback motorválasztéka a 130 lóerős, hatfokozatú kézi váltós PureTech benzinmotorral kezdődik, és ugyanekkora teljesítménnyel van BlueHDi dízel is, szintén hatfokozatú kézi váltóval, de utóbbihoz már nyolcfokozatú automatikus váltót is lehet rendelni.

Csendes, erős, és nem is vészesen iszákos a 225 lóerős benzinmotor

A következő teljesítményszint a 180 lovas benzines, illetve ugyanilyen erős dízel, szintén nyolcfokozatú automatával. A sort a 225 lóerős benzines zárja, naná, hogy nyolcas automata váltóval. Ez szerepelt az általunk tesztelt járműben is. Év végére – 2019 – ígérik, hogy befut a DS7-ből a hibrid hajtású változat is, amely tisztán elektromos üzemben, nulla károsanyag-kibocsátás mellett 60 km-t képes majd megtenni.

Többféle műszerfal grafika is választható

Vezetés

DS 7-et vezetni roppant pihentető dolog. A városban, dugóban lassú araszolást is remekül kezelő távolságtartó tempomat iszonyú jó dolog, ami a szintén példásan működő sávtartóval együtt szinte önvezető élményt ad. A sávtartó nem a megszokott, felfestések közötti ide-oda pattogós típus, hanem valóban civilizált darab. Igaz, néha még akkor is méltatlankodva jelzi, hogy a vezető tartsa a kezét a kormányon, amikor nem kéne. Ha sokáig úgy érzi, hogy nem figyelünk rá, akkor heves csipogás után duzzogva magunkra hagy a vezetéssel.

Az alsó sort menet közben nem jó nyomkodni, csak a vészvillogó kapott igazi, érezhető kapcsolót

A 225 lóerős benzinmotor csendes, finom darab, és takarékos módba kapcsolva is  lehet vele közlekedni, nem lomha, vagy gyenge. Aki sportosabb módra váltana, megteheti, ilyenkor feszesebbé válik az autó és jóval idegesebb a nyolcfokozatú, alapállásban finoman, észrevétlenül dolgozó váltó is.

Jól átlátható a kasztni, parkolásnál pedig a tolatókamera képét a PSA furcsa, a valóságot két kamera képéből menet közben összelegózó rendszer egészíti ki. Érdekes ez a spórolós megoldás, mert például a Dacia Dusterbe is jutott négy darab kamera ugyanerre a célra.

A DS-emblémába bújt a kamera

Városban, vacak úton a futómű kényelmes, nem üt fájdalmasat még nagyobb kátyúkba esve sem, viszont a kanyarodás közben eléje kerülő bordákon hajlamos a feneke ijesztően elpattogni keresztbe. Ami még váratlan, hogy nagyon jól fordul, hiába látszik nehezen irányítható behemótnak.

A teszthéten szűk 1000 kilométer megtétele után 9,1 literes átlagfogyasztás lett a végeredmény, amibe kb. 400 km autópálya, 300 km ilyen-olyan út és szintén nagyjából 300 km-es városi szakasz fért bele, esetenként dugóban araszolással.

Görgetőgomb a hangerőszabályzó

Költségek

DS 7-est legolcsóbban már 8 990 000 forinttól lehet kapni, ez a 130 lóerős PureTech-motoros, Elagance felszereltségű modell ára, kézi váltóval. A tesztautó a sportosabb, Performance Line vonalat képviseli, amely 9 840 000 forinttól indul, az előbb már említett motorral, váltóval. Ennél kicsit többe kerül a tesztautó erős benzinmotoros, nyolcfokozatú automatikus váltóval feldobott változata – 12 060 000 forint – a hozzáadott extrákkal pedig egészen 16 700 000 forintig dagadhat az árcédulán lévő számsor.

Kényelmes hátul is

A bő 4,5 milliónyi extra többek között a tartalmazza a RBM órát, az éjjellátót, ami az út szélén csámborgó gyalogosokra is figyelmeztet, a tudományos LED-es fényszórót,  Focal Electra hifit, a hátsó ülésről is vezérelhető automata klímát, sötétített hátsó ablakokat, hangulatvilágítást, tolatókamerát és még egy halom egyéb extrát.

A DS 7 Crossback erős benzinmotorral és konkurensei – Listaár, forint

A DS 7 Crossback és konkurensei – Listaár, forint
Volvo XC60 T4 R-Design aut. (190 LE)15 370 000
Lexus NX 300 Elegance 2WD (238 LE)13 790 000
DS 7 Crossback PureTech 225 Automatic Perforamnce Line (225 LE)12 060 000

Értékelés

A DS 7 egy izgalmas belsejű, remekül vezethető, komfortos járgány, ami azért itt-ott hozza az idétlen francia megoldásokat és a haszontalan, de baromi látványos, imádni való hülyeségeket is. Nagyon szerethető darab, tud pár okos dolgot, de hogy mennyire lesz itthon népszerű, az rejtély. Mindenesetre aki valóban különleges autóra vágyik, az legalább nézze meg közelről, mielőtt vesz valami dögunalmas modellt.

Mellette – Ellene
  • Fejedelmi helykínálat
  • Mókás fényjáték
  • Minőségi, izgalmas utastér
  • Jó menetkomfort
  • Nem túl izgalmas forma
  • Néhány kezelőszerv logikátlan kialakítása
  • Butácska csomagtartó

Szavazás

Hány pontot adnál a nagy, benzinmotoros DS7-nek?

498 szavazat - átlag: 7.52 (10-ből)

Hány pontot adnál a nagy, benzinmotoros DS7-nek?