Röviden – Volvo XC60 D5
Mi ez? A Volvo prémium középkategóriás szabadidő-autójának második generációja, erős, nyomatékos 235 lóerős dízelmotorral, automata váltóval
Mi tud? Elegáns megjelenésű, csendes és megnyugtató környezetben, kényelmesen és biztonságban utaztatni.
Mibe kerül? Az XC60 a 190 lóerős D4 dízelmotorral a legolcsóbb, a tesztben szereplő D5 R-Design kivitel legalább 15 875 000 forintba kerül
Kinek jó? Akiknek a kényelmes/gazdaságos utazás nem egyenlő azzal, hogy lemondanak a dinamikus autózásról.

Az ízlés makacs dolog, de az új XC60-as kinézetén, minőségén nem valószínű, hogy sokan fognak vitatkozni. A többi gyártótól erősen különböző formai megoldásokkal dolgozó Volvo nagyon ráérzett valamire, amit az S90/V90 párosban és korábban már az XC90-ben is örömmel fitogtatott. A kisebbik szabadidőautó erősen hasonlít az XC90-esre, mégis üdítően más, és ami ennél is fontosabb: szerethető. Nem létezik, hogy az utóbbi idők legnépszerűbb Volvója ezzel a frissítéssel ne tudna még nagyobbat szakítani a közepes méretű SUV-ok piacán. A 235 lóerős, R Design csomagos modellt próbáltuk.

Erős folytatás 1
Erős folytatás 2

Erős folytatás

Erős folytatás

Erős folytatás 23
Erős folytatás 24
Erős folytatás 25
Erős folytatás 26
Erős folytatás 27
Erős folytatás 28
Erős folytatás 29
Erős folytatás 30
Erős folytatás 31
Erős folytatás 32
Erős folytatás 33
Erős folytatás 34
Erős folytatás 35
Erős folytatás 36
Erős folytatás 37
Erős folytatás 38
Erős folytatás 39
Erős folytatás 40
Erős folytatás 41
Erős folytatás 42
Fotó megosztása:

Külső

Márkán belül nem feltétlenül szokatlan dolog egy már meglévő modellhez való hasonlóság, sőt, az egyre erősödő márkaarculatokkal ezt a jövőben is nehéz lesz elkerülni. A Volvo esetében ennek kifejezetten örülhetünk, annyira ráérzett a márka a különc, mégis letitszult és sokaknak tetsző formavilágra. Az XC60-as az elkapott pillantásokat és bámészkodók visszajelzéseit tekintve minden idők egyik legszebb SUV-ja, amivel abszolút egyet tudnunk érteni.

A középkategóriás szabadidő-autó második generációja ugyanarra (SPA – Scalable Product Architecture) a moduláris padlólemezre épül, mint az XC90-es, mégsem kell tartani nagyon nagy hasonlóságtól: az XC60 jóval sportosabbnak, filigránabbnak hat, mint nagyobb testvére. Az eltérő arányokkal rendelkező SUV 469 centiméter hosszú, magassága 166 cm, ez a kifutó modellnél alacsonyabb (bő 5 centivel), és hosszabb formát jelent (+ 4,5 cm).

Tesztautónk jó kiállását részben az R Design csomag adja, aminek a fekete hűtőrácsot, az alu színű tükröket, vagy a sportosabb kipufogó végződéseket is köszönhetjük. A sötétített hátsó ablakok vagy a 21” méretű abroncsok (19”-os jár hozzá) nem a csomag részei, azokért külön kell fizetni (136 és 640 ezer Ft-ot).

Erős folytatás 43

Minőségérzetre első osztályú az XC60 utastere

Erős folytatás 44

Ennyi hely marad egy 190 centis vezető mögött

Belső

Az utastér első pillantásra megint nagyon ismerős a többi Volvo sorozatból, de ez csöppet sem zavaró, mivel ennél hívogatóbb és minőségibbnek ható utasteret nem nagyon képes mostanság más gyártó prezentálni. A 12,3” átmérőjű érintőképernyő uralja a teret és a középkonzolt, de a kormány mögötti műszeregység is digitális. A menürendszer és az irányítás egyezik a már megismertekkel, aki nem jártas benne, annak sajnos továbbra is gondot okoz és időt vesz igénybe a betanulása. Cserébe viszont a központi kijelző olyan gyorsan és simán reagál a mozdulatainkra, amit csak csúcskategóriás tableteknél szoktunk meg, ez megint nagyban növeli a minőségérzetet.

Az ülések nagyon kényelmesek hosszú távon is, de ha mégis elfáradnánk egy jó erős masszázs segíthet újra feltámadni (223 000 Ft). A több mint 9 centivel nőtt tengelytávnak köszönhetően a hátsó sorban sincs gond a helykínálattal, kicsit alacsonyabbak elférnek egy 190 centis sofőr mögött is, a fejtér pedig az csökkentet magasságú karosszéria és a panorámatető ellenére is bőséges. A csomagtér 505 literrel három-négy felnőttnek elegendő lehet egy hosszabb utazáshoz még a csomagtérroló alatt is. A hátsó támlák utasok hiányában síkba dönthetők, akár a csomagtérből is gombnyomásra. Az XC60-as átláthatósága nem rossz, tolatókamerája viszont az egyik legszebb, leghasználhatóbb képet adja, amit eddig láttunk, így a tolatástól ennek birtokában nem kell félni.

Erős folytatás 45

235 LE és 480 Nm jön ki a kétliteres motorból. Szerethető darab

Technika

A D5 jelzésű motor már nem öthengeres egy ideje, hanem négy, kétliteres lökettérfogata pedig meglepően alacsony 235 lóerős teljesítményéhez és 480 newtonméteres nyomatékához képest. Két turbó (az egyik változó geometriájú) segíti a motornak lélegezni, plusz a Volvo egy sajátos rendszere, a Power Plus nevű sűrített levegős turbófelpörgetési technika. Utóbbi lényege, hogy a hirtelen gyorsításkor egy tartályból sűrített levegőt vezetnek a turbó turbinakerekére, így az gyorsabban reagál és eltünteti, vagy legalábbis jelentősen csökkenti a turbólyukat. A végeredmény 220 km/órás maximális sebesség, és 7,2 másodperces 0-100-as gyorsulás. A hajtáslánc további kötelező elemei a D5-ös motor esetén a nyolcfokozatú automata váltó és az összkerékhajtás.

Vezetés

Kinézete és műszaki adatai alapján elég sportosnak tűnik az D5 R Design, és ez nagyjából igaz a vezetési élményre is – legalábbis amíg a Dynamic állásban használjuk az üzemmódkapcsolót. Kifejezetten jelentős és érezhető javulást mutat az XC60 erőnléte ilyenkor a Comfort beállításhoz képest, ami főleg a váltó fokozatválasztásának és kapcsolási sebességének köszönhető – de kevésbé is imbolyog, valamint közvetlenebbé válik a kormányzás. Egy BMW vagy Audi sportosságát talán nem éri el így sem az XC60, de bőven lehet vele olyan dinamikával haladni, amit elvárhat az ember egy SUV-tól – kifejezetten élvezhető.

Az alaphelyzetben aktív Comfort mód ellenben kicsit öreguras, ami a reakcióidőket illeti, ilyenkor lassabban indul meg az autó álló helyzetből vagy egy-egy előzésnél, jobban érezni a jóval két tonna feletti saját tömeget. Jelentős oldaldőléstől vagy imbolygástól ekkor sem kell tartani, és a feláras adaptív légrugózásnak hála ez a mód nagyon kényelmes a hétköznapi vezetéshez. Sajnos, a komfort mégsem tökéletes, aminek egyetlen okát éreztük, a már említett hatalmas felniket és abroncsokat. Autópályán, jó minőségű úton abszolút nincs vele baj, de Budapesten gyorsan találni olyan utat, ahol érezni, hogy a kelleténél nagyobb a rugózatlan tömeg. Azért nem kell nagyon zavaró kopogásra gondolni, de egy kicsit így is megtöri a harmóniát. Az XC60 nagyobb méretei ellenére is otthonosan mozog a városban, viszonylag jól érezhetők a sarkai, és fordulékonysága is kiemelkedő, hiába az összkerékhajtás.

Erős folytatás 46

A felső kapcsolót elforgatva indul vagy áll le a motor

Erős folytatás 47

Mérete és az összkerékhajtás ellenére egész könnyed vele városban is manőverezni

Menet közben asszisztensrendszerek hada próbál segíteni a vezetőnek, amelyekből az egyik leghasznosabb a holttérfigyelő, ami jól működik városon belül és kívül egyaránt. Városi környezetben az ütközésre figyelmeztető jelzés 1-2 alkalommal feleslegesen jelzett – jellemzően elnyújtott kanyaríveken az út szélén álló autók miatt.

Az adaptív tempomat és a sávtartó automatika ellenben hibátlanul szuperál az autópályán, egy Siófok-Budapest távot félálomban is simán meg lehet tenni néhány kormányérintéssel. A rendszer egyébként 140 km/órás sebességig kormányoz magától, felette csak a tempomat rész működik. Autópályán 7,6 literes fogyasztás mértünk 130-140 km/órás tempónál, ezt 1/3 dinamikus belvárosi használattal bővítve 8 liter körüli átlagot fogyasztott a négyhengeres dízel.

Érdemes még kiemelni az XC60 zajcsillapítását is, ami nagyon pihentetővé teszi a hosszabb távok megtételét – autópályán még a méretes abroncsok zúgását is alig hallani, akárcsak a szélzajt.

Erős folytatás 48

Sok a hasonlóság az XC90-essel, de hátulról jól megkülönböztethő a lámpájáról

Költségek

A D5 motorral szerelt XC60 közel egymillióval drágább a kisebb dízelmotornál (D4), amihez az R Design szint további közel egymilliót tesz hozzá (15 875 000 Ft), ellenben utóbbi főleg a megjelenést változtatja. Az bőségesnek mondható alapfelszereltség mellé azért bőven lehet még extrát választani, ilyen például a navigáció (387 ezer), az adaptív tempomat és sávtartó (523 000 Ft), a masszírozós ülés (223 000 Ft), a 360 fokos kamera (339 000), a panorámatető (465 000 Ft), a légrugózás (736 000 Ft), az állóhelyzeti fűtés ( 446 000 Ft), a Bowers & Wilkins hifi (969 000 Ft) vagy akár a 21”-os felnik 640 000 forintért. Nem csoda, hogy a tesztautó ára 23 millió forint felé is becsúszott.

A márka modell  és vetélytársai – Listaár, forint
Audi Q5 Design 2,0 TDI  quattro S tronic (190 LE) 13 917 040 Ft-tól
BMW X3 xDrive 30d (258 LE) 17 000 000 Ft-tól
Jaguar F-Pace 2.0 AWD Auto (240 LE) 16 073 000 Ft-tól
Mercedes GLC 350 d 4Matic (258 LE) 15 123 160 Ft-tól

Értékelés

Kívül-belül remek formában van az új XC60-as, a 235 lóerős D5-ös dízelmotor pedig biztosítja azt a dinamikát, amivel már könnyedén mozog a súlyos SUV. Minőségérzetben a Volvo eléri a prémium konkurenseket, sőt, meg is haladja azokat, sajátosan elegáns és letisztul stílusával nagyon könnyű beleszeretni. A 21”-os kerekek nagyon jól mutatnak, de ha sokat utazunk rossz minőségű utakon akkor érdemes kisebbet választani helyette.

Mellette – Ellene
  • tágas, jó minőségű és csendes utastér
  • kényelmes ülések
  • sok hasznos biztonsági és kényelmi extra
  • masszív felépítésű karosszéria
  • küszöböt védő ajtókialakítás
  • méretekhez képest kis fordulókör
  • kényelmes rugózás
  • biztonságos úttartás
  • korlátozott kilátás hátra
  • drága extrák
  • tanulást igénylő médiarendszer-menü

Szavazás

Hogy tetszik az új Volvo XC60 D5?
555 szavazat - átlag: 8.57 (10-ből)
Hogy tetszik az új Volvo XC60 D5?