Röviden – Peugeot 2008 GT-Line 1,2 (130 LE)
Mi ez?A Peugeot 2013-ban bemutatott, majd 2016-ban felfrissített apró SUV-ja, 1,2-es turbós, háromhengeres benzinmotorral, szimplán elsőkerék-hajtással
Mit tud?Kompakt kasztniban csupán 1,2-es, de erős motorja van, ízléses a belseje és vezetni is jó
Mibe kerül?2008-ast már 4,870,000 forintos listaártól lehet kapni – mínusz a 100 ezres kedvezmény -, a GT-Line változat pedig 6,3 milliótól kezdődik
Kinek jó?Bárkinek, akinek elég egy pöttöm méretű autó, de annak muszáj SUV-nak látszania

És igen, újra egy picike, szabadidő-autónak látszó tárgyat próbáltunk, ezúttal oroszlánnal az orrán. Az, hogy a kicsike Peugeot 2008-as megjelenése ellenére semmiféle extra terepképességgel nem rendelkezik – leszámítva a 165 milliméteres hasmagasságot és az elektronikus terepprogramokat – nem meglepő. Ebben a kategóriában nincs is erre túl nagy igény, így a Peugeot jelenleg nem is gyárt összkerékhajtású szabadidő-autót. Egyet sem. De akkor milyen pluszt adhat a 2008-as a közeli rokon 208-ashoz képest?

Magasra felkjúszó műaynagrétegtől látszik sokkal szélesebbnek, mint amilyen valójában

Mind lenyit

Külső

Leginkább divatos, szabadidő-autós megjelenésével lehet vonzóbb a Peugeot 2008-as, mint az alapot adó 208-as. A leheletnyivel magasabb építés és a rafinált módon, sötét műanyag elemekkel terepjárósra igazított hangulat csak ráadás. Nálam extra pontot ér még a hátsó ülések fölötti tetőmagasítás, ami a Land Rover Discovery megoldását idézi és a fekete tetőkorlát is. Kasztnija 4159 mm hosszú, 1829 mm széles és 1556 mm magas, tengelytávja 2538 mm. Formája a feljebb említett vidám részleteken kívül nagy trükköket nem tud, mégis kellemes formájú, masszív kis autó a 2008-as.

A műanyag betéteknek köszönhetően sokkal nagyobbnak tűnnek a kerekei is

Belső

Már sorban a sokadik i-Cockpit-os Peugeot kerül hozzám, és a kicsike, alacsonyra épített kormánykerék, a magasan lévő műszerekkel egyre jobban tetszik. Ugyan elsőre idétlen érzés a hasmagasságban lévő kormányt tekergetni, de alig pár nap alatt rá lehet kapni a dolog ízére. Olyannyira, hogy utána már szinte hiányzik is az a fajta tágasságérzés, ami ennek a megoldásnak köszönhető.

Igényes kivitelű, csinos belső

Fekete belsejét határozott piros csíkok, illetve a kormányon, ülések szélein, váltószoknyán végigfutó díszöltések teszik változatossá, az alul lapított kormánytól és a fém pedálsortól, és a jó oldaltartású, szintén csinos ülésektől pedig még sportosság íze is van az utastérnek. Egy marhaság van csak benne, a fém váltógomb. Jó, annak lehet örülni, hogy fém, meg masszív, de a -5 fokos utastérben az első fél órában nagyon kellemetlen a nehezen átmelegedő fémtömböt fogdosni.

Váltózokni került a jeges tapintású váltógombra

Illetve van még egy, a kalaptartó. Ezt csomagtartó-rámolásnál kézzel kell felhajtani, aztán ha elfelejtjük lehajtani, nem látni hátra semmit. Az sem megoldás, ha a hátul ülőt megkérjük, hajtsa le ő, mert csukott csomagtartóajtóval ez nem megy. Marad a kiszállás, saját kezű visszahajtás, anyázás, fogadkozás, hogy eztán majd odafigyelsz. És legközelebb ugyanúgy megszívod.

A világító piros díszkeret fénye kikapcsolható

Csomagtartója kis autóhoz mérten egész jól használható, vannak benne kis gumiszalagos rögzítőpántok, hálós zseb és világítás is, de szatyorkampó, vagy más extra nincs. A 350 literes alapfelállás könnyen tovább bővíthető a háttámlák lehajtásával, amikor sík padlóra lehet halmozni a csomagokat. A háttámlák visszahajtása után viszont a biztonsági övre oda kell figyelni, mert hanyagul visszahajtva az övet azonnal becsípi a mechanizmus.

Piros díszöltés a kormányon

Magasan ülő műszerfala is jól néz ki, a fura csepp alakú keretben ülő műszerek külső ívén kapcsolható piros fénycsík fut körbe, köztük pedig TFT kijelző az extra adatoknak. Kárpitjai puhák, az anyagok, összeszerelés minősége meggyőző. A központi, érintőképernyős kijelző grafikája, menürendszere átlagos, különösebb extra tudás nélkül. Viszont az Android Auto és a telefon párosítás úgy megy vele, mint a karikacsapás.

Pontos, jól használható a hatfokozatú váltó

Elöl tágas, kényelmes, jók az ülései is, de hátul legfeljebb 180 centiig van elég élettér. Hiába a megemelt tető, a belmagasság mégis túl alacsony. Ebben szerepe lehet az amúgy roppant hangulatos üvegtetőnek is, ami világossá, barátságossá teszi a belsőt.

Technika

2008-ast csupán egyféle benzines és szintén egyféle dízelmotorral lehet kapni. Igaz, az 1,2-es, háromhengeres benzinmotor többféle teljesítménnyel is kapható, 82, 110 és 130 lóerős teljesítménnyel, míg az 1,5-ös HDi 100 lóerős. Kapható hozzá az alap hatfokozatú manuális váltón kívül automatikus váltó is, de csak a 110 lovas benzines motorhoz.

Erős és nyomatékos az 1,2-es háromhengeres benzinmotor

Vezetés

130 lóerejével a 2008-as fürge kis jószág, a háromhengeres motor civilizáltan működik, legalábbis bentről. Kintről elég ketyegős, de az ugye nem igazán mérvadó vezetés szempontból. Röhejesen alacsony fordulatszámtól életképes az autó, és autópályás haladásnál sem pörög elmebeteg módon a motor, csendben, békében lehet ott is autózni. A korábbi ötfokozatú váltóktól eltérően a hatos kézi váltó nagyon összeszedett darab, pontosan vált, határozottan jár és a fokozatok kiosztása is jól sikerült.

Terepprogramok, amik csak elektronikus segítséget jelentenek

Futóműve kellemes meglepetés volt, nemcsak városi közlekedés mellett, hanem rozoga, hiányos aszfaltos erdészeti utakon, sárban is. Kanyarban, keresztirányú úthibákon azonban hajlamos elbukdácsolni a feneke. Városban a sok szenzor és a feláras automata parkolórendszer könnyíti a 2008-as tulajának életét, bár a kis kasztni a jó kormányozhatósággal mindenhova könnyen befér. Városban fürge, pörgős, élvezetes dolog vezetni.

Apró, alul lapított kormányt vehet az ölébe a vezető

A karácsonyi, év végi időszakban bő 800 kilométer szaladt az autóba, aminek fele városban, illetve autópályán gyűlt össze, másik fele pedig lakott területen kívül, illetve még egy 25 kilométer ramaty, szinte már földút jellegű rémség is színesítette a képet. Az egész átlaga szinte hajszálpontosan 7 literes fogyasztás lett, szabályos, de messze nem koldustempós autózással.

Szép képű a tolatókamera

Költségek

Peugeot 2008-ast már 4,870,000 forintos listaártól kapni, amiből rögvest 100 ezret le is lehet vonni, ez az egyik kedvezmény. Ha valaki használtautó-beszámítással vesz új 2008-ast, akkor a belépő, 1,2-es motoros, Active felszereltségű autó listaárából 580, illetve a többiéből 400 ezer forintot vonhat le a leendő vevő. Összevonni nem lehet a két kedvezményt, vagy egyik, vagy másik jöhet le az árból.

A GT-Line 6,3 millió forinttól indul – ez az 1,2 literes motor, 130 lóerővel, kézi váltóval -, a következő ugyanez a motor 110 lóerővel, de hatfokozatú automatikus váltóval, 6,480,000 forintért, majd a listát a 100 lóerős 1,5 BlueHDi zárja 6,720,000 forintos árral. A kedvezmények természetesen ezekből az összegekből is levonhatók.

Hátul finom emelést kapott a tető

A Peugeot 2008 GT-Line és vetélytársai – Listaár, forint
Peugeot 2008 1,2 GT-Line  (130 LE)6 300 000
Suzuki Vitara 1.4 GLX 2WD (140 LE)6 200 000
Renault Captur TCE 130 FAP Intens (130 LE)5 449 000
Opel Crossland X 1,2 turbo  Ultimate (130 LE)6 480 000

Értékelés

Mellette – Ellene
  • Kellően tágas
  • Jól variálható belső
  • Igényes, szép belső
  • Furcsa, nehezen kezelhető kézifékkar
  • Béna kalaptartó
  • Kintről zajos motor

Szavazás

Hány pontot adnál a Peugeot apró szabadidő-autójának?

400 szavazat - átlag: 6.44 (10-ből)

Hány pontot adnál a Peugeot apró szabadidő-autójának?