Röviden – BMW X4 25d
Mi ez?Kupés tetővonalú szabadidő-autó, erős négyhengeres dízelmotorral, frissen frissítve
Mit tud?Erős és gyors autó, igen visszafogott étvággyal és az emblémának megfelelően borsos árral
Mibe kerül?14,5 millió a legolcsóbb X4 (20i), 16,6 a 25d alapára, a tesztautó több mint 25 millió forint
Kinek jó?Tipikus BMW-vásárlók divatos autója lehet akár 3-as, akár 5-ös helyett, de akár bele lehet szeretni a formába nem-BMW-s előélettel is

A képeken egy bő 25 milliós autó látható. Ez soknak tűnhet, ha azt nézzük, hogy van még pár számjegy az X betű mellett felfelé a márka katalógusában (hamarosan még egy X7 is lesz az X5 és X6 felett). Ugyanakkor nagy tengelytávolságával, erős motorjaival az X4 nemcsak egy 3-as szedánnak vagy kombinak, hanem akár egy 5-ösnek is alternatívája lehet ebben a megkergült világban, ahol azok a legsikeresebb autók, amelyek egyszerre látszanak sportos, terepre is alkalmas, valamint családi járműnek.

Méretek: 4752x1938x1621 mm

Tengelytáv: 2864 mm

Az eredetileg a 2015-ös modellévre készült X4 kupé-szabadidő-autót idén új generáció váltja, a CLAR-platformos, új X3-alapú modell. A kocsit a 25d jelzésű négyhengeres dízelmotorral és – sajnos – M-Sport tuningcsomaggal teszteltük.

Mind lenyit

Külső

Az X4 korán jött váltása az alapformát változatlanul hagyta, de a dizájnerek ilyen rövid időtávon belül jött váltáshoz képest szokatlanul átfogóan formálták át a kocsi számos apró részletét. A szürke autó az új, a piros a régi. Íme, a megújult pofa és far:

A Mercedes GLE-n kívül nem láttam még ennyire jól sikerült, egy ilyen eleve abszurd kategóriában ennyire egységes formanyelvű, hatásos, de nem tolakodóan harsány kupé-szabadidő-autót. Az X6-nál sokkal elegánsabb és légiesebb, a Jaguar E-Pace-nél sokkal markánsabb, a Porsche Macannál is látványosabb az X4. Lehet, hogy csak képzelgés, de az autó profiljában már-már Rolls-Royce-stílusjegyeket vélek felfedezni. A Cullinan persze sokkal tankabb és hegyomlásabb, nem arra gondolok, hanem hogy ha hirtelen keletkezne egy Wraith-alapokra húzott kupécrossover, az valami hasonló lenne. Csak nagyobb.

Ha valami rém valószínűtlen élethelyzetben normális autó helyett ezek közül a fura öszvérek közül kéne választanom, habozás nélkül az új X4-et vinném. De csak akkor, ha másmilyen ülést rendelhetnék bele, mint amivel a tesztautót kaptuk.

Részleteiben más, összhatásában tök egyforma az összes mai X-BMW

Belső

A vezetőülés tömése nagyon kemény, a kárpitelemek illesztései-varrásai kiugranak a síkból. A felfújható oldalpárnák jó tartást adnak, ebben nincs hiba, de a párna, a háttámla iszonyú kényelmetlen, hosszú távon pedig, akárhogy állítgattam, még a derekamat is megfájdította. Úgy tippelem, olyan 70 kiló lehet a határ, amíg még kényelmes az X4 motoros sportülése (én ennél jóval súlyosabb vagyok), aki ennél nehezebb és ilyen kocsit szeretne, mindenképp próbálja ki, milyen székkel esik neki a legjobban az ülés. Az ülés mellett a túl vaskos, normál kézzel nem átérhető karimájú sportkormány is remek érv amellett, hogy NE rendelje meg a kétmilliós M-csomagot senki az X4-hez. Szerencsére ez nem is kötelező.

Az autó bordó bőrkárpitja amúgy nagyon tetszett, a sok szörnyű, természetellenes narancsszín, kék és élénkbarna bőrkárpit után ez kifejezetten elegáns és jólesően sportos a valóságban is, nem csak a képeken. És tényleg olyan jól passzol a bordómetál fényezéshez, mint a fotókon látszik:

A sportülés szép és biztos nagyon tudományos, de kényelmetlen

Az X4 is felzárkózott fedélzeti elektronikában a legkorszerűbb BMW-khez

A műszerfalon semmi meglepő nincs, pont olyan az egész, mint az összes többi, méretben hasonló mai BMW-ben. A modellváltással az X4-be is megérkezett az érintőképernyős központi kijelző, a virtuális műszeregység, a minden információt megmutató Head-Up Display, sőt: még a Display Key is. Az érintőképernyős slusszkulcs nagyon gyorsan merül, ha használjuk, és gyakran ellenőrizzük rajta a zárak helyzetét meg a tank töltöttségét, vagy programozzuk rajta az előklimatizálást – mert ezt is lehet. De sebaj, hisz a váltókar előtti induktív töltőn a kulcs is feltölthető menet közben, kábeldugdosás nélkül. Az új X4-hez már rendelhető a menüből változtatható színű háttérvilágítás és az illatpatronos légfrissítés is.

Ami a legmegdöbbentőbb az X4-ben, az a tágas utastér. Az új platformon 2,8 méternél is nagyobb tengelytávolságon a hátsó üléssort is sikerült úgy kialakítani a kupétető alatt, hogy fejtérben 180-190 centiig, lábtérben még bőven efelett sem kell kényelmetlenséget vállalni a szépség, vagy legalábbis a divat miatt. Komfortban is minden rendben van, immár hátra is rendelhető ülésfűtés például.

A csomagtér is hatalmas, fél köbméter feletti a befogadóképessége. Az ötödik ajtót motor nyitja, alárúgásra is, természetesen, a megemelt padlólapot elegánsan kitámasztja egy gázteleszkóp. A hátsó ülés támlái kis karok meghúzására billennek – ha igazán kekec akarok lenni, akkor itt azért felemelhetem a mutatóujjam: 22 millióért akár vissza is állíthatná őket egy-egy motor, de ilyen opció persze nincs.

Csomagtér: 525-1430 l

Gázteleszkóp emeli a padlólapot, alatta sok kis rekesz a KRESZ-cuccoknak

Technika

A négyhengeres, kettős megfúvású turbóval lélegeztetett, 16 szelepes dízelmotor 231 lóerőt és 500 Nm-t produkál 25d jelzéssel az X4-ben. A motorhoz nyolcfokozatú automata váltó kapcsolódik, az erő teljesen automatikus vezérlésű, enyhén hátsókerekes viselkedésre hangolt összkerékhajtáson át jut el a kerekekhez. Az M-tuningos tesztautóban változó karakterisztikájú lengéscsillapítás támogatta a sportos és komfortos üzemmódot egyaránt, mindig igény szerint.

A vezetéstámogató rendszerek körében a kategóriában mindent tud a faceliftes X4, ami tudható. Sávtartó, követőradar, automatikus ütközéselkerülő fékezések, körkamerás parkolássegítő, full automata, a szembejövő vagy utolért járművet körbevilágító csudareflektor: amit az iparág tud, az X4-hez meg lehet venni.

Látszik, hogy a BMW-nél az elektronikus korszakban is figyelnek a klasszikus vezetési élményre

Vezetés

7,1 literes fogyasztás mellett, a bő 18 mázsára fittyet hányva hihetetlen agilitással vitte az X4-et a négyhengeres dízel. A sportcsomaggal a kanyarstabilitás is elképesztő, kár, hogy a magas üléspozíció miatt az ember nehezen hiszi el, hogy a kocsi tényleg be tud fordulni ott és annyival, ahol épp befordul. A menetkomfort persze épp ellenkezőleg alakult a sok M betű miatt, de ebben a legfőbb ludas a 21-es kerék és a defekttűrő gumiszett.

A kormányzás nagyon precíz, bár a visszajelzéseket tompítja az elektromos szervó. A fékrendszer kiváló (nem is széria: a spéci fék is az M-csomag része volt a tesztautón), a fékerő jól adagolható. A menetstabilizáló elektronika programozása a nagyon megbízható futóműnek megfelelő: amíg nincs tényleg baj, meg se mukkan az ESP, csak csendben lapul a háttérben és figyel. Valamint, ahogy ez egy BMW-nél megszokott, a rendszer teljesen kikapcsolható.

A motorhang persze olyan, amilyen, de legalább kevés van a dízeles kerregésből; a jól szigetelt utastérben négyezres fordulatig nem bántó a zaj. A Harman-Kardon hifi csodásan szól, elöl is, hátul is. Kilátni a kocsiból hátra gyakorlatilag nem lehet (nincs is hátsó ablaktörlő, mert minek); erre viszont van mentsége a kocsinak. Ami a parkolókamera képén nem látszik, azt úgyse vennénk észre szabad szemmel sem.

A hátsó lábtér az X6 értelmét kérdőjelezi meg

A klimatizálással, hasonlóan több nagyobb BMW-hez, volt egy kis gondom az elején: ha sütött a nap, vagy bazi meleg volt bent, vagy lefagyasztotta a homlokom a klíma. Aztán rájöttem, hogy ha teljesen felcsapom a négy középső szellőzőrostélyt és AUTO-ra kapcsolok mindent, a rendszer működni kezd, ilyenkor huzatmentesen, oszlatva keveri be a hideg levegőt a kabinba a BMW, és hamar komfortossá válnak a viszonyok.

A Stop-Start rendszer jó ritmusérzékkel segít csökkenteni a fogyasztást. Amikor menni kellett, mindig ment az autó, sose volt gond az indulással, ha zöldre váltott a lámpa. Összességében az M-pakettes kényelmetlenségeket leszámítva csak egy dolog volt, ami miatt időnként szidtam szegény PXV-438-at. Rükvercbe kapcsolva nagyon lassan kapcsol át a váltó, az aprólékos manőverezéshez türelem és idő kell.

1830 kiló üresen az X4 25d

Költségek

A legolcsóbb X4 a tizennégy és fél milliós 20i, már alapkivitelben összekerékhajtással és automatával. A 25d listaára 16,6 millió forint. A BMW hivatalos hazai konfigurátorában a modellt M-Sport csomaggal, 21-es felnivel, metálfénnyel, tetőablakkal, sok elektronikus extrával ellátva egy icurkapicurkát megugrik a listaár: csaknem 26 millió lesz a vége.

Az X4 tágas utastere, de X3-as alapjai miatt eléggé billeg a kategóriák mezsgyéjén. Ahogy egy X6-ossal is össze lehet mérni, a Mercinél sem egyértelmű, hogy a GLC vagy GLE Coupé a legtermészetesebb vetélytársa. Egy hét X4-ezés után ráadásul úgy szálltam ki belőle, hogy igazából egyik se, hanem jellegében még leginkább a Jaguar E-Pace-re és a Volvo XC60-ra emlékeztetett az élmény. Akárhogy is, íme néhány katalógusár, csak hogy lássuk, hol is áll az X4 a piacon:

A márka modell- és vetélytársai – Listaár, forint
Jaguar E-Pace D240 AWD (240 LE)16 699 000
Mercedes GLC 250d Coupé (204 LE)15 241 270
Volvo XC60 D6 Momentum (235 LE)14 995 000
BMW X4 25d xDrive (231 LE)16 585 000

Értékelés

Az a helyzet, hogy egy X4 a hétköznapokban semmivel nem kevesebb, mint egy X6. Az új modellel megérkezett ugyanaz a félelemkeltő, állatias agresszió is a modellhez, ami miatt az X6-ost úgy szereti, aki szereti (ráadásul a faceliftes X6 feneke viszont pont ellágyult az ottani frissítés során). Ugyanakkor a kisebb testet könnyebb manőverezni, no meg persze azonos motorral lényegesebben agilisebb a kisebb, bár így is súlyos test.

Alig valamivel fogyasztott hét liter felett a kocsi

Kupés formája és extravagáns megjelenése dacára nagyon is élhető belterű, tágas, családias jellegű autó. A 25d motorral fürge és takarékos, talán ez a legjózanabb választás az X4-hez. Az M-csomag viszont ehhez a motorhoz nem való, olyan túlzó és kényelmetlen sportossággal ruházza fel a kocsit, amire semmi szüksége nincs neki sem, a vezetőjének sem. Egy kupé-SUV sosem a racionalitásról szól, de az X4 mesterien hozza össze a lehető legkevesebb hátrányt a praktikus szabadidő-autók és a sportos ferdehátúak divat diktálta, elmebeteg, de üzletileg nagyon sikeres párosításából.

A technika a korszerű mai BMW-ké, így egyszerre élvezhető az autóban a korszerű elektronika összes áldása és átka a klasszikus vezetési élménnyel. A minőségérzet kitűnő, az ergonómia a legjobbak között van a prémiummezőnyben, az ár pedig mindennek megfelelően igencsak magas.

Mellette – Ellene
  • Látványos megjelenés
  • Erős és takarékos négyhengeres dízel
  • Intenzív vezetési élmény, ha akarjuk
  • Korszerű fedélzeti elektronika
  • Tágas, praktikus utastér
  • Kényelmetlen sportülés, túl vastag kormány (M csomag)
  • Magas vételár, drága extrák
  • A márkaimidzs kellemetlen velejárói

Szavazás

Hány pontot ér a tízből az X4 25d?

355 szavazat - átlag: 6.2 (10-ből)

Hány pontot ér a tízből az X4 25d?