Röviden – Opel Insignia GSi 2018
Mi ez?Az Opel középkategóriás modelljének csúcskivitele, az OPC gyengébb, de ügyesebb utóda
Mit tud?Könnyebb és tágasabb elődjénél, fedélzeti elektronikája mindent tud, ami ma tudható
Mennyibe kerül?11,71 millió forintról indul az árlista a 260 lovas 2,0-s benzines turbóval, a szintén kétliteres és 4×4-es, 210 lóerős dízel 12,21 millió Ft
Kinek szól?Jó ár/érték arányával, divatos formájával, használhatóan sportos beállításával mindenkinek, aki szeret az átlagosnál dinamikusabban autózni

Visszatér a GSi! Aki a nyolcvanas évek közepén már túl volt pelenkás korszakán, az most biztosan örömmel fogadja a hírt, ez a három betű egyet jelentett ugyanis a legsportosabb, legáhítottabb csúcsmodellekkel akkoriban az Opelnél. A Kadett és a Manta kapta meg elsőként a VW GTI ellen kitalált jelzést 1984-ben, de legtöbben közülünk valószínűleg a kétliteres, 150 lóerős, 16 szelepes motorra emlékszünk, ami a Kadett után az Astrában (’91-től) híresült el.

A GSi-kultusz a kétezres években hagyott alább, amit az Opel újabb három betűvel, az OPC-vel igyekezett kiváltani, egészen mostanáig. Az utolsó igazi GSi modell a Corsa C volt 2003-tól, igaz, a következő generációban is használták még a jelölést (2012-ig), de ott már nem a csúcsmodellt, csak egy sportos felszereltséget jelentett.

A GSi igazi visszatérése mindenképpen örömteli hír, de nem véletlen, és bizonyos szempontból visszalépésnek is tekinthető, mert egyet jelent az OPC elsorvasztásával, és a kevésbé erős, de környezetvédelmi normákat jobban szem előtt tartó, kisebb csúcsteljesítményű modellek bevezetésével. Az új Opel Insignia GSi benzines változatban 260 lóerős, ami a 325 lóerős OPC után kicsit elszomorító. Szerencsére, jó néhány dolog lapul az Insignia tarsolyában, amivel ügyesen kompenzál.

A légbeömlők környékéről ismerhető fel a GSi

Mind lenyit

Külső

Nem külső jegyekben keresendők ezek a változások, de tegyük hozzá, hogy az Insigia az egyik legszebb arányokkal rendelkező autó a kategóriában. A négyajtós kupéra hajazó ötajtós Grand Sport verzió széles, lapos, kecses és kellően erőteljes benyomást jelt. A GSi méretei nagyon közel vannak a normál változathoz, hossza 4910 mm, szélessége 1871 mm, magassága az ültetés miatt 1 centivel kisebb, 1445 mm.

Az olyan igényes részletmegoldásokat, mint a cápauszony-antenna, a krómgombos kilincsek vagy az ablak körül futó krómkeret, néhány további apró finomsággal egészíti ki a GSi. Elölről a levegőbeömlők körüli krómszínű (kérhető feketében is) borítás, oldalról a küszöbök és a 20 colos felnik (extra), hátulról pedig a csomagtartó élére biggyesztett légterelő jelenti a különbséget, amelyektől még dinamikusabb a forma, anélkül, hogy egy túlgyúrt izompacsirtának látszana ezen kiegészítőktől.

Az 1683 kg-ot nyomó Insignia GSi a Nürburgringen gyorsabban körebeér, mint a 325 lóerős OPC

Négydugyattyús Brembo fék 345 mm-es tárcsán, 20 colos Pilot Sport 4 S abroncsok

Belső

A második generációs Opel Insignia legnagyobb előnye egyértelműen a tágasabb utastér, ami a GSi-re ugyanúgy jellemző, mint gyengébb motorral szerelt társaira. A csúcsmodell itt sem rukkol elő forradalmi megoldásokkal, viszonylag kevés és jól bevált elemmel operál: alul lapított kormánykerék, alumínium pedálsor, fekete tetőkárpit, GSi logók fokozzák a sportos érzést.

A bemutató alapján az Opel az új AGR-minősítést kapott, saját fejlesztésű, fejtámlával egybeépített Opel Performance első üléseire a legbüszkébb, ami fűthető, szellőztethető, és még masszíroz is. Elsőre ugyan nem tűnt túl tágasnak az ülés, de a négyórás tesztút alatt végig nagyon kényelmes volt, ráadásul kellően mélyre is engedhető, ami a sportosság fokozásának egyik legjobb módszere. Az új kagylóülések az Insignia súlycsökkentéséhez is hozzájárulnak, 26 kilogrammot nyom darabja. Ez a szám úgy beszédes leginkább, ha az OPC Corsa mindenféle kényelmi elektronika nélkül is 28 kilós sportüléseivel hasonlítjuk össze.

Nagyon kényelmesek az AGR sportülések

A lecsapott aljú kormány is a GSi sajátja

A műszerfal, illetve a kapcsolók kidolgozása igényes, a középkonzol képernyője szép nagy, és a műszeregység középső kijelzője sem mutat rosszul az analóg műszerek között.

Amennyiben megrendeljük a head-up display-t, a minőségérzetünk megint nagyot ugrik: az Insignia közvetlenül a szélvédőre vetít, mint a prémium márkák, nem az olcsósított plexiüveges megoldást alkalmazták. A GSi keményített futóműve a menetzajokon nem érződik igazán, kellemesen nyugodt és masszív érzetet biztosít így az utastér. Az ötajtós modell és a kombi (igen, van olyan GSI is) csomagtere nem változott, előbbié 490 literes, utóbbi 560 literes alaphelyzetben.

Technika

A GSi logót a 260 lóerős benzines mellett a 210 lóerős biturbó dízelmotor is megkaphatja, mindkettőhöz alapáron jár az ismert 4X4-es hajtás és FlexRide adaptív futómű, valamint a nyolcfokozatú automata váltó is a kormány mögötti váltófülekkel (kézi váltó nincs).

Egyik motor sem újdonság: a kétliteres, 260 lóerős benzines nyomatéka 400 Nm, a hasonló méretű, 210 lóerős dízelé 480 Nm. A GSi gyorsulása nulláról százra 7,2, illetve 7,9 másodperc – egyik sem éppen sportautós érték. A dízel végsebessége 232, a benzinesé 250 km/óra. A megállásról elöl négydugattyús Brembo fékek gondoskodnak 345 milliméteres tárcsával.

Az Opel Insignia GSi technikája, sajnos nem sokban tér el az eddigiekben megszokottól, a szerencse pedig az, hogy arra nincs is szükség az élvezetes és biztonságos autózáshoz. Vezetést támogató rendszereivel a GSi is a technika élvonalát képviseli: széria a legújabb generációs, 32 szegmenses IntelliLux LED mátrixvilágítás, az ütközésre való figyelmeztetés, a gyalogosfelismerés és az aktív sávtartó rendszer. Van 360 fokos parkolókamera, követőradaros tempomat, táblafelismerő, az OnStar asszisztencia rendszerrel pedig akár szállást is foglalhatunk egy magyarul beszélő operátor segítségével.

Hátulról a kipufogó, a lökhárító és a szárny árulkodik

 

Széria a nyolcfokozatú automata

A három állásban (Standard, Tour, Sport) állítható FlexRide futómű mellett azért van még némi plusz változtatás odalent: új lengéscsillapítói és tíz milliméterrel megkurtított rugói sportosabb úttartást és kisebb karosszériadőlést tesznek lehetővé, a 20 colos Michelin Pilot Sport 4 S abroncsok tapadása pedig az egyik legjobb, amit mostanában árulnak a gumigyártók. Az okos összkerékhajtás hátul képes a torque vectoringra, vagyis szituációtól függően mindig a megfelelő oldalra osztja a nyomatékot, ezzel segítve a fordulást. A GSi különlegessége a Competetive menetstabilizáló mód is, amit az ESP gomb egymás utáni megnyomásával csalhatunk elő. Ezzel kiiktatjuk a kipörgésgátlót és nagyobb oldalgyorsulást enged a rendszer. Hogy mire elég ez a valóságban?

Vezetés

Mindkét motorral kipróbáltuk az Opel Insignia GSi-t, de a 260 lóerős benzinesből jóval több jutott nekünk a Marseille környéki bemutatón, mint a dízelből. Előbbi az a változat, amit a 325 lóerős OPC-vel kellene összehasonlítanunk. Erős hátrány a 65 lóerő mínusz, ami jelentősen meglátszik a gyorsuláson, hiába az elismerésre méltó 160 kilogrammos fogyás: a korábbi hat másodperc helyett most 7,2 másodpercig tart a sprint százig. Ennek nyilván nem örülünk, de ha túllépünk rajta, akkor egy minden szempontból meglepően sportos autót találunk a GSi-köntös alatt.

Indulás után azonnal érezni, hogy ez az autó sokkal könnyedebb és közvetlenebb, mint az OPC volt. Az automata váltó a legtöbb helyzetben gyorsan reagál, a kormányzás sokkal közvetlenebb, és sokkal jobb az üléspozíció is. A GSi-vel kis tempóval is élmény az autózás, de a nagyobb sebesség mellett jön ki az igazi különbség.

Az OPC tohonya, orrtolós viselkedése a múlté, a GSi méretét meghazudtolóan könnyen kanyarodik, végig semlegesen, és az igényes abroncsoknak hála jelentős oldalgyorsulást is kibír közben. Vizes úton, kikapcsolt menetstabilázóval még a hátsóját is képes megindítani, a vezetési élmény ezzel kiemelkedően jó. Menetteljesítménye kevésbé, így a viszonylag puha felfüggesztés és a visszafogott, de kellemesen sportos hangja nagyon jól illik a karakteréhez, ami igazi GT-hangulatot nyújt. Nem mellesleg kisebb teljesítménye ellenére 12 másodperccel gyorsabb a Nürburgingen, mint az OPC, ami értékelhető eredmény.

A 210 lóerős dízelmotorral érzésre nem vagyunk sokkal lassabbak a közúton, aminek a 80 newtonméterrel nagyobb nyomaték a magyarázata. Az enyhén visítós motorhang helyett itt az alaposan leszigetelt, és kicsit mélyen búgó dízelnek örülhetünk, kerepelésnek nyoma sem volt – nulla fok körüli hőmérsékletben sem.

A nyolcfokozatú automata mindkét változatban kiválóan teszi a dolgát (Sport beállításban) a legtöbb helyzetben, olykor lehetne gyorsabb, de az összbenyomás abszolút pozitív. A végeredmény kiváló összhang, kiemelkedő élmény és minőségérzet, amit az igazi prémiummárkák szoktak csak nyújtani. Az Insignia simán megállja a helyét ebben a közegben is, még akkor is, ha nem ez a legfürgébb darab köztük.

A látvány mögött.

Jól pakolható a 490 literes csomagtér

Költségek

A GSi Grand Sport 11 710 000 Ft a 260 lóerős benzinmotorral, a 210 lóerős dízel 12 210 000, a kombi (Sports Tourer) felára 200 000 Ft. Méretét, felszereltségét, erejét figyelembe véve jó ár/érték arányt képvisel a GSi széria összkerékhajtásával és automata váltójával.

Az alapáras Opel Insignia és néhány konkurens modell belépő ára – listaár, forint
Opel Insignia GSI  (260 LE)11 710 000
Skoda Superb SportLine 2.0 TSI 4×4 DSG (280 LE)12 284 290
Fort Mondeo 2.0 SCTi Ecoboost ST-Line (240 LE)11 270 000
KIA Stinger 2.0 T-GDI 8AT RWD GT Line (255 LE)14 190 000
VW Passat Highline BMT 2.0 TSI DSG (220 LE)11 297 500
Audi A4 Design 2,0 TFSI  quattro S-tronic (252 LE)13 431 100
BMW 330i xDrive (252 LE)13 247 000

Értékelés

Mellette – Ellene
  • Remek csúcsmodell
  • Csendes utastér
  • Magabiztosan működő önvezető funkció
  • Érezhető különbség a vezetési módok között
  • Versenyképes ár
  • Kevésbé jól átlátható
  • Nincs kézi váltó
  • Kevés fejtér a hátsó sorban

Hogy tetszik az új Insignia GSI, hány pontot adsz neki?

396 szavazat - átlag: 8 (10-ből)

Hogy tetszik az új Insignia GSI, hány pontot adsz neki?