Röviden – Kia Stinger | |
---|---|
Mi ez? | Középkategóriás négyajtós kupé, olyan (bár kicsit nagyobb), mint az Audi A5 Sportback, a BMW 4-es Gran Coupé, vagy a Volkswagen Arteon. |
Mit tud? | Autópályán kényelmesen és gyorsan szállítani utasait, országúton ugyanezt, plusz vezetési élményt nyújtani a sofőrjének. |
Mibe kerül? | Magyarországi árát novemberi bevezetésekor állapítják meg. Belépőára Németországban (kétliteres benzinmotorral) 44 000 euró, azaz körülbelül 13 millió forint. Várakozásaink szerint itthon is nagyjából ennyibe kerül majd. |
Kinek jó? | Azoknak, akik egyedi megjelenésű, stílusos, jól felszerelt, jól vezethető és komoly menetteljesítményekre képes autót szeretnének. |
Amikor megérkeztek az első hírek a Kia Stingerről, sokan egyszerűen nem akartak hinni a fülüknek. Micsoda? Közel négyszáz lóerős, hátsókerék-hajtású sportlimuzin a Kiától? Ez nem lehet igaz! Nem erről az oldalukról ismerjük a koreai gyártókat! Legtöbbünkben olyan kép él a Hyundairól és Kiáról, hogy praktikus és megbízható ötajtósokat, kombikat, egyterűeket és szabadidő-autókat gyártanak, de az izgalom, a sportosság nem az ő asztaluk. Akkor sem, ha a Hyundainak volt egy Genesis Coupéja, majd 2011-ben bemutatta a Velostert, az egyik oldalán egy, a másik oldalán kétajtós kupét. De hát egy fecske (no, jó: kettő…) nem csinál nyarat!





Senki nem várt pálfordulatot akkor sem, amikor a Kia a 2011-es Los Angeles-i Autókiállításon a nagyérdemű elé tárta GT nevű tanulmányát. A helyszínválasztás amúgy nem véletlen. A tengerentúlon ugyanis kicsit más a koreai konszern felhozatala, ezért ott valószínűleg nem okozott akkora megrázkódtatást, hogy a GT tanulmány Stinger néven egyszer csak valóban megvalósult. Odaát ugyanis a nálunk ismert Optima felett még két nagy limuzint kínál a Kia, a Cadenzát és a K900-ast. Előbbi kicsivel kisebb, utóbbi kicsivel nagyobb öt méternél, és mindkettő alapvetően hátsókerék-hajtású (de összkerékhajtásrt is kínálnak hozzájuk), csakúgy, mint a Hyundai két nagyautója, a Genesis G80-as és G90-es.
Műszaki szempontból a Stinger ezekkel őriz rokonságot. A padlólemez, a motorok egy része és a hajtáslánc is tőlük származik. A technika így tehát adott, de a Stinger akkor sem egy közönséges limuzin! Valóban nem, ezért a GT tanulmány házon belüli híveinek állítólag hosszasan kellett győzködnie a konszern vezérkarát, hogy álmukat mégiscsak átültethessék az aszfaltra. Nyomós érv volt azonban a kezükben, hogy a tanulmányt a sajtó és a kiállítás látogatói is felettébb lelkesen fogadták.
Ilyen 19-es könnyűfém felni jár a V6-os benzinmotorhoz. Nekem tetszik, mint ahogy az is, ahogy az elöl 350, hátul 340 mm átmérőjű, elöl négy-, hátul kétdugattyús Brembo fékrendszer teszi a dolgát
Csakhogy eközben történt még valami. A Hyundai-Kia konszernhez szerződött valaki, akinek az alkalmazása figyelemreméltó változásokat jelzett előre (főleg így, utólag okoskodva). Az illetőt Albert Biermann-nak hívják, korábban a BMW M-es autóinak fejlesztésében vett részt, majd a komplett M részleg vezetését rábízták. Mígnem vette a kalapját és meg sem állt Szöulig… És a Stingeren meglátszik, hogy ott van!