Röviden – Opel Mokka X 1.6 CDTI 4×4
Mi ez? A manapság oly’ trendi szabadidő-autók egyik legnépszerűbbje Európában, dízellel, összkerékhajtással, sok extrával
Mit tud? Normális helykínálat, takarékos, de nem hibátlan működés
Mibe kerül? 5,1 millióról indul a Mokka X, a képeken látható tesztautó azonban már 9,1 millió forint
Kinek jó? Egyre többen és többen gondolják, hogy számukra egy SUV a tökéletes választás – na, nekik (négy átlagos méretű felnőttig) pont jó lehet

Úgy fenékbe rúgták szegény Karl-Thomas Neumannt, hogy még mindig repül valahol a Rüsselsheim-Párizs-Detroit háromszögben. Pedig az Opel (volt) ceo-ja rakta össze a vergődő óriás elmúlt évtizedének legprogresszívebb tervét. Nincs pénz a belső égésű motorok és az elektromos hajtásláncok egyidejű fejlesztésének finanszírozására? Akkor legyünk mi az első nagy múltú járműgyártó kerek e világon, amely átáll száz százalékban a villanyautókra!

Más is e felé lépeget – Neumann ugrott volna előre, ám pofára esett. Miközben a fényes/elektromos/zöld jövőt tervezgette, hülyét csináltak belőle a tőle is nagyobb arcok. A GM vezetése eladta az Opelt a PSA-nak, a projekt dossziéját pedig Carlos Tavares becsúsztatta íróasztala fiókjába.

Most éppen nem tudni, mi lesz az Opellel. Pont akkor gáncsoltatott (?) el a szimpatikus terv, amikor piacra dobta a márka a ma létező egyik legjobb ár/érték arányú villanyautót. Az első lépés után.

Sőt, hazafelé kanyarodva a nagy nemzetközi kavarás terepéről, az a helyzet szerencsétlen magyar vevőkkel, hogy jelenleg az Ampera-e (teszt hamarosan a Vezessen) itthon elérhetetlen. Nincs, be sem árazták. Csak a márka turbós-torkos benzineseiből meg a kerregő dízeleiből választhat, aki Opelt venne. Ezek persze divatosak és népszerűek, fogynak tisztességesen, az egyik legnagyobb sláger például Európa-szerte, így idehaza is a Mokka X.

Világmegváltás helyett 1
Világmegváltás helyett 2

Világmegváltás helyett

Világmegváltás helyett

Világmegváltás helyett 22
Világmegváltás helyett 23
Világmegváltás helyett 24
Világmegváltás helyett 25
Világmegváltás helyett 26
Világmegváltás helyett 27
Világmegváltás helyett 28
Világmegváltás helyett 29
Világmegváltás helyett 30
Világmegváltás helyett 31
Világmegváltás helyett 32
Világmegváltás helyett 33
Világmegváltás helyett 34
Világmegváltás helyett 35
Világmegváltás helyett 36
Világmegváltás helyett 37
Világmegváltás helyett 38
Világmegváltás helyett 39
Világmegváltás helyett 40
Fotó megosztása:

Külső

A 2013-ban bemutatott (Amerikában egyelőre Buick Encore néven futó) kis szabadidő-autó 2016 őszén kapott faceliftet. Mérete csak papíron változott, hiszen a 4275 mm-es hossza öttel kevesebb az eredetinél, a 2555 mm-es tengelytáv persze fix, az 1658 mm-es magasság apró növekményt jelent – összességében maradt a masszív, tömzsi megjelenés. Változatlanul kedvelem, ígéretesen kilóg a Suzuki Vitarától a Mazda CX-3-ig tartó mezőnyből, ami mutatvány, hiszen ez a csapat a cirkuszkerítésnél is cifrább.

Három esztendő után kötelező lépésként átrajzolgatták a dizájnerek a hűtőrács és a fényszóró párosát, a korábbi xenon helyett most már LED-es kérhető, nem is akármilyen. A lámpának tengernyi funkciója van, amelyeket a kocsi automatikusan vezérel a helyzetnek megfelelően: országúti világítás, kanyar-, illetve bekanyarodási fény, beparkolási világítás stb.

Világmegváltás helyett 41

Nem sokat változott. Abból itt a legtöbbet

Belső

Nem ér annyit, mint az eurómilliós végkielégítés, de dicsérjük meg Neumann urat, hogy belül engedte lázadni a formatervezőket. Gyakorlatilag teljesen új a műszerfal, harmonikusabb, és kevesebb gombbal is sokkal-sokkal-sokkal kezelhetőbb a korábbinál. Továbbra is két nagyobb és két kisebb órából áll a műszeregység, de már nem külön csövekből kukucskálnak kifelé az információk. A TFT érintőképernyő lehet 7 vagy 8 colos, az utas előtt beáldozták a csinosabb forma kedvéért a felső kesztyűtartót, de szabadidő-autóhoz méltóan számos a tároló. Csak épp’ nem túl méretesek.

Világmegváltás helyett 42

Minden idők legszebb Mokka-belsője

A hetyke bajuszáról és negédes szinkronhangjáról ismert színészünknek külön ajánlom a Mokka X-ben is immár elérhető OnStart. A jobban felszerelt Opelek gazdáinak egy ideig ingyenes mézesmadzag, később fizetős szolgáltatáscsomag okostelóval összekapcsolva nyomkövetőként is működik, azaz a világ legnagyobb hipermarketes kültéri parkolójában is odavezet minket a kocsinkhoz.

Akár menet közben is élő telefonkapcsolatba kerülhetünk az angol Lutonban ülő, és magyarul beszélő ügyintézővel az OnStar segítségével, aki szinte bármiben tud segíteni. Mondjuk a legközelebbi márkaszerviz, autómosó, vagy külföldön akár szálloda megtalálásában, ám azt nem tudja megmondani, hogy az Opel-szervizek közül melyikben szerelnek a legkedvezőbb rezsióradíjjal. Akkor is bejelentkezhet az ijedős opeles, ha 130-as sztrádázás közben kivillan a műszerfal megannyi színes kijelzője közül valami piros kis izé a fordulatszámmérő környékén, és kérdezhet: tessék mondani, akkor most megálljak az autópálya közepén, vagy mehetek tovább az első parkolóig?

Világmegváltás helyett 43

Jellemző fotó: sok a tároló, de általában nem túl nagyok

Formára, anyagra, színre szinte tökéletesek az ülések, ebben régóta az Opel az egyik legjobb, és 180 centis elöl ülőkre állított fotelek mögött a hátsó padon utazók számára is van elég hely. Két felnőtt és két gyerek számára élhető teret ad a Mokka. Egyenes falú csomagtartójának 365 literje a kategória első harmadát jelenti.

Motor

Az új motorszéria 2015-ös premierjéig sokan ütötték szegény Opelt, de fejlesztettek ezerrel, hiszen a villanyos hajtásláncot a GM reszelte a tengerentúlon, Európában jutott pénz erre. Jelenleg három benzines, két dízel és egy LPG-s közül lehet választani a Mokka X-hez 115 lóerőtől 152-ig. Dicséretesen széles kínálat.

Tesztautónkban a legígéretesebbnek tűnő, 136 lovas 1,6-os dízel dolgozik. Igazi német darab, az Opel olaszországi motorfejlesztő központjában alkották meg a Fiattól átcsábított szakik, és az autó egészéhez hasonlóan Spanyolországban szerelik.

Világmegváltás helyett 44

Mindössze 1,1 literrel lett magasabb az átlagfogyasztásom a gyári adatnál – ritka kis különbség. A hangját leszámítva nincs sok gond vele

Egy 350 ezer forintért mért adaptív összkerékhajtás is dolgozik az autóban, ha kell. Az elektromágneses, lamellás tengelykapcsoló fokozatmentesen osztja el a nyomatékot az első és a hátsó tengely között. Normál tapadási viszonyok közepette, azaz 99 százalékban az első kerekekhez jut a nyomaték 100 százaléka, ám ha azok kipörögnének, akkor juttat nyomatékot a hátsó tengelyre, maximum 50 százalékban. A visszagurulás-gátló már mindennapos ajándék.

Vezetés

Ha jól rémlik, valahol elhangzott, hogy „suttogó”-nak nevezik az Opelnél az új dízelt. Gyaníthatóan összekeverem valamivel, mert ez bizony hangosan beszél kifelé a házából, igazi dízel kerregést hallunk. Természetesen nem nyomja el Puzsér hangját a rádióból, de akit idegesít, induláskor a kedvence helyett hallgasson metált, vagy tekerje körbe néhány négyzetméternyi hangszigetelővel.

Bemelegedés után nagyobb sebességnél már nem zavaró a hangja, a teszthét alatt 80 százalékban sztrádán közlekedtem, nekem így rendben volt. A méretes turbólyuk után átlagosan tolja a kis dízel 320 Nm-e az 1350 kilós kasztnit, ötödikbe visszakapcsolás után 120-nál is lehet vele előzni. Itt inkább már némi menetzajt hallunk.

Világmegváltás helyett 45

Nem extrém, ezért kevésbé fáradt el a formája, mint egynémely konkurensének

Kissé karcos a váltó, a kormány sem ad túl sok visszajelzést, és a 19-es felniken futó (és per 45-ös gumikon) kis szabadidő-autó elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros futóműve nem nyeli el az úthibákat. Aki ennyi kisebb-nagyobb tökéletlenség felsorolása után azt hiszi, nem lett barátom a jármű, az téved. Egyik bakija sem bántó, mindegyik ellenére a Mokka X kedvelhető autó, és ezt komolyan mondom. Barátságunkat a sztrádázáskor mért 5,2 literes átlagfogyasztása tovább erősítette, és Budapest belvárosában is elment 8 liter alatt. Azt a dumát most hagyjuk, hogy mindenkinek mindene elmegy ott ennyiből, mert nem megy el.

Költségek

Egyhatos szívó benzinessel és a hozzá kapcsolt ötfokozatú váltóval a fapados Mokka listaára 5,1 millió forintról indul. A 4×4-es hajtással a 136 lóerős dízel Innovation felszereltséggel 7,6 millióról, ám a képeken látható tesztautó a szép bőrrel, tetőablakkal, fűthető kormánnyal és egyéb extrákkal már 9 millió forint fölé kúszik. Itt kanyarodom vissza ahhoz, hogy miért kezdtem e cikket az Ampera-e-vel: ha levesszük a nagyjából 11 millió forint körüli árából az állami támogatás másfél millióját, máris azonos árkategóriában vannak. Ráadásul a villanyos méretesebb helyet ad a családnak.

Lehetséges vetélytársak – Induló listaár, forint
Opel Mokka X 1.6 CDTI 4×4 Innovation 7 660 000
Suzuki Vitara GLX 1.6 4WD dízel 7 903 775
Mazda CX-3 CD105 4WD MT 7 385 000
Nissan Juke 1,5 dci Tekna 6 129 000

A mindenkit agyonverő Vitarát leszámítva persze a konkurensek sem olcsóbbak, sőt. Ma 8-10 millióba kerül egy jól felszerelt kis SUV, és pont. A GM-es villanyautó ennyi mondatban szerepeltetésével csupán azt szeretném érzékeltetni, hogy közel ugyanennyi pénzért már létezik füstmentes alternatíva. Az Ampera-e elmegy 400 kilométert, mi már használtuk, sajnos egyelőre nem árulják itthon.

A nagy kérdés, hogy milyen jövőt hoz a PSA-uralom az Opelnél. Kerregő dízeleket? Komoly hatótávos villanyosokat? Párhuzamosan e kettőt?

U.i.: Aki esetleg aggódna Karl-Thomasért: lehet, hogy Wolfsburgban pottyan le. Állítólag nevelőegyesülete, az FC VW igazolja le, nem is akármelyik posztra. Pletykálnak róla, hogy az Opel éléről ejtett menedzser az Audi főfőnöke lehet.

Mellette – Ellene
  • Négy év után sem fáradó forma
  • Kellemes és praktikus belső
  • Szerény fogyasztás
  • A kategória átlagánál nagyobb csomagtartó
  • Kissé zajos motor
  • Kényelmetlen futómű
Értékeld!
6146 szavazat - átlag: 7.23 (10-ből)
Értékeld!