A bevezető ellenére senki ne számolgasson átlagfogyasztást, az 1,6-os Renault-dízel képes volt 100 százalékos különbséggel fogyasztani nagyon eltérő körülmények között Budapest belvárosától az Alpok hegyein át a Balkánig. Sok érdekes szám mellett persze a fogyasztási adatokat is eláruljuk, amikor Európa autóvásárlóinak egyik kedvencétől búcsúzunk háromnegyed év után.

De lépjünk egy picit vissza az időben. Újraolvasva az első generációs Qashqai bemutatójáról szóló 2006-os cikkeket, két dolgon minimum kiakadt akkoriban az újságírók zöme. 1, Hogy lehet ilyen hülye, kimondhatatlan nevet adni egy kocsinak? 2, Egyáltalán, mi a túró ez? Se nem kompakt, se nem terepjáró, se nem egyterű. A Nissan azt válaszolta: picit mindegyik, reméljük, éppen ezért lesz majd sikeres. Aztán hozzátették, tulajdonképpen új kategóriát alkottak, úgy hívják, hogy crossover.

A formára semmilyen, belül kemény műanyagokkal borított autó aztán szupersiker lett. A 2013-ban bemutatott második generáció pedig sokkal komolyabb: pofásabb, tágasabb, jobb minőségű, és okosabb.

5

Jó előjelekkel indult, az Euro NCAP töréstesztjén 2014-ben az összes hasonló kategóriájú autónál több pontot szerzett

Nagyon más lett, mint elődje, de simán tovább vitte annak piaci sikereit, aminek érzékeltetésére néhány adat.
– 24 órában gyártja a Nissan sunderlandi üzeme, évente nagyjából 300 ezret raknak össze
– Ezzel a márka messze legsikeresebb modellje, a Nissan európai értékesítésének 42 százalékát adja
– Kongótól Katarig ma összesen 132 országban árulják
– 2017-ben átlépi a 3 milliót a világszerte eladott Qashqai-ok száma.

7

Az Egyesült Királyság autógyártásának történetében – ami azért vaskos könyv – egyetlen személyautóból sem gyártottak ilyen rövid idő alatt kétmillió darabot

Tavaly decemberben magunknak konfiguráltunk egy példányt tele klassz extrákkal, aztán márciusban kaptuk kézhez a kocsit. Az nem volt kérdés, hogy a remek 1,6-os Renault-dízellel akarjuk (130 lóerő, 320 Nm), került bele kapcsolható összkerékhajtás, nem nyitható, de hatalmas panorámatető, hasított bőr és velúr egyvelege üléskárpit, elöl fűthető ülések, és 360 fokos kamerarendszer, sok minden más mellett.

radarok

A tükrök házában, az ütközőben, és a rendszám alján duplázódnak a bejelölt érzékelők

4,37 méter hosszú, 1,8 széles és 1,59 magas, ezzel hosszában és széltében nőtt valamelyest a kategóriateremtő elődjéhez képest (4 és 2 centit), de túl kövérre nem hizlalhatták a főleg városba szánt autót. Így még könnyű vele parkolni.

17

A szélein lyuggatott hasított bőr, középen velúr, fűthető, és tök egyszerűnek tűnik, de kényelmes. Csak ez az ülés mozgatható motorosan, és a profitnövelés azon is érződik, hogy csak a sofőr ablaka mozog egy gombnyomásra

12

Saját részre nem vennénk ilyen világos bőrt, de meglepő módon ebben a velúr kevésbé koszolódott össze, mint a tavasszal visszaadott X-Trail-ben a hasított bőr. Azon meglátszódott a kék farmer szövetfestéke. A 2,64 méteres tengelytáv négy átlagos méretű felnőttnek normális lábteret ad, és a gyerek lába sem éri el az anyósülés háttámláját

Előszeretettel teszi oda crossoverét a Nissan olyan kompaktok mellé, mint a Golf, a Focus, vagy az Astra, vagyis azon kocsik mellé, amelyek egy évtizede megkérdőjelezhetetlenül uralták az ún. megfizethető családi autók piacát. Ezektől magasabban ül a sofőr a Qashqaiban, nagyobb a térérzete, és tágasabb a csomagtartója – nem véletlenül rabol vevőket a kompaktoktól.

14

Az alaphelyzetben 430 liter több a Golf/Astra/Focus és társaik méreténél. A padló panelje függőleges pozícióba is állítható, így megtámasztja a szétcsúszásra hajlamos zacskókat, és az is ötletes, hogy a kalaptartó pont befér alá, ha el akarjuk rejteni. A padló alsó felületének műanyag borítását pedig akkor érdemes felfelé fordítva használni, ha koszos dolgokat szállítunk, legyen az a horgászós gumicsizma, vagy a sáros kerekű gyerekbringa

Atti620x414

De három barlangász (visszafelé öt) összes cuccát, kötelét, sisakját, egyebét is be tudtuk préselni a Divaca-i kirándulás előtt. 1100 kilométer oda-vissza, gyakorlatilag végig sztrádán. Teljes terhelés mellett, mert ez már az, 130-ra állítva a tempomatot, csendesen és takarékosan kifelé 5,6 liter evett, hazafelé még jobban megpakolva, sietősebben autózva 6,3-as fogyasztást mértünk. Az alagutak és hidak környékén lévő sebességkorlátozásokat az autó fedélzeti rendszere biztonsággal felismerte, így ha bizonytalan volt, hogy most éppen mennyivel is lehet autózni, elég volt a műszerfalra nézni

ATTI2620x414

A frakkot otthon felejtették a barlangászok, a munkaruhától így védtük a szinte fehér bőrt

Az autópályás fogyasztástól valamivel jobbat, és sokkal rosszabbat is mértünk a háromnegyed év alatt. Az M2-esen például havonta egyszer-kétszer autóztunk, egy idő után 3 emberrel az utastérben már arra törekedtünk, hogy a budapesti induláskor lenullázott fogyasztásmérő 60 kilométerrel később, a Börzsönybe érve 4,5 liter legyen. Ez volt az alja ezen az úton, ezen a távon, takarékosan közlekedve.

András-omis

Horvátországban többször, több helyen járt az autó több kollégánkkal. Itt Omis mellett sütkérezik

Norti1

Itt szintén pihen, útban a nemzetközi GTI-találkozóra, a Wörthi-tó partjára. 130-as tempónál 2500-at forog az 1,6-os dízel

Kétség kívül Budapesten mozgott leginkább, azon belül is a belvárosban. A zsúfolt forgalomban a lehetőségekhez mérten lendületesen közlekedve 8,5-9 litert is megevett, de a kivezető utakon hétvégenként 50-70 között andalogva simán elment 5-6 literrel.

b3,1

Minden városlakó autójába kell ilyen, pont. A 360 fokos kamerarendszernek köszönhetően szűk helyre is könnyű vele parkolni, a Budapesten egyre terjedő halszálkás parkolásnál senki nem tud olyannyira párhuzamosan a vonalak közé parkolni, mint a Qashqai vezetője

Fogyasztásról evidens módon minden tesztben olvasni, de ritkán fordul elő, hogy féktávot is mérünk. Kivittük a Nissant Tökölre, ahol öt-öt-öt alkalommal gyorsítottunk százra három különböző guminyomással, majd satuféket nyomtunk. Először megnéztük a gyárilag előírt elöl 2,3, hátul 2,1 bar nyomással, majd ezeknél 0,5 barral többel, és 0,5 barral leeresztve is.

1

Segítségünkre volt Gere Tamás okleveles autógépész, akinek szakterülete a GPS-alapú mérés. A fékezés időtartamát, és abból következően a féktávot a QStarz LT-Q6000S CX típusú műszerrel rögzítettük

9

Itt éppen azt írja, hogy 100 km/órás tempóról ennél a fékezésnél 2,586 másodperc alatt állt meg a Qashqai, és ez a fékezés 0,014 ezredmásodperccel volt jobb az előzőnél. Azért fékeztünk öt-öt alkalommal minden guminyomással, hogy az átlagok pontosabb képet adjanak

A Dunlop Sport Maxx RT 225/45/19-ös abroncsait túlfújva, majd satufékezve 37 méter 12 centi lett az átlagos féktáv, majdnem 90 centivel több lett a gyári nyomásos fékezéshez képest. 0,5 bar nyomással laposabb gumikkal az átlagos féktáv 36 méter 92 centi lett, azaz közel 70 centivel később állt meg az autó a normál nyomásos fékezések átlagánál.

Mindez persze már nem a Qashqai sajátja, minden egyes autónál fokozottan ügyelni kell a helyes nyomásra, hiszen a féktáv mellett a fogyasztásra és a jármű stabilitására is hatással van. Végül egy fotó a Fradi-Újpest májusi kupadöntőjének idejéről, csak egy egészen másik meccsről.

Norti2

Megyei rangadó Szabolcsban, Tiszalök vs. valami környékbeli csapat, és nem volt bunyó. „Nem emlékszem az eredményre, az biztos, hogy kikaptunk”

Kapcsolódó címkék: Nissan Qashqai tartós teszt