Röviden – Fiat 500 1,2 Lounge, 2016-os modell | |
---|---|
Mi ez? | Háromajtós városi autó, a 2007-ben újrateremtett és tavaly megújított FIAT 500 a belépőmotorral és sok extrával. |
Mit tud? | Stílusos, imádnivaló és a kilátást leszámítva ideális városi autó. |
Mibe kerül? | 3 270 500 Ft a 69 lovas alapmodell listaára. A tesztelt 1,2 Lounge 3,7, a 95 lóerős dízel 4,7 millió forintba kerül. |
Kinek jó? | Nőknek feltétlenül, férfiaknak akkor, ha van bennük elég belső biztonság egy ennyire csajos autóhoz. |
Számomra aztán nincs jobb szakma az autós újságírásnál, néha mégis fusizásra adom a fejem, egészen más területen: elszegődöm futárnak egy virágküldő szolgálathoz (Szirom.hu) az év virágszempontból legkiemelkedőbb napjain. Intenzív és nagyon érdekes meló, a legutóbb használt FIAT 500 példáján el is mondom, mi vonz benne.
Kicsit új, nagyon aranyos
De először az autóról. Kevés nehezebb feladat van, mint egy retroautót megújítani. Ez még a formatervezésben ősidőktől fogva erős olaszoknál is így van, ezért a FIAT beérte tavaly egy modellfrissítéssel a 2007 óta gyártott 500-on.


Tökéletlen és imádnivaló
Bármilyen apró is az 500-as, kilátni elég nehéz belőle. Az első tetőoszlopok dorongvastagságúak, a belső tükör tokozása sokat kitakar és a vaskos harmadik oszlop miatt tolatni sem olyan gyerekjáték, mint egy Pandával, amely a nagyon megbízhatóan működő technikát továbbadta a nők kedvencének.

Ritkaság a kisautók között a digitális műszeregység. Szép a képe, jó a kontraszt. Itt játékból bekapcsoltam a kormányszervó City-állását, amivel habkönnyű a kormány
Okos a UConnect
Akinek mindent be kell írnia navigációba, ne menjen futárnak. A TomTom 2.5D (dimenziós) navi arra jó, de arra nagyon, hogy a nagyjából ismerős részeken megsúgja, melyik oldalra esik a Verhovina utcában a 4-es szám vagy merre egyirányú a Káldy Gyula utca. Az 500-ban az ötcolos UConnect rendszer Bluetooth-kihangosítással és USB-csatlakozással széria a Lounge kivitelben, a teljes Európa-térképes navigáció felára 100 000 Ft. Minden fillért megér, mert az egész rendszer könnyen programozható, jól használható, a telefon csatlakoztatása is simán megy. Az autóhoz elérhetők internetes szolgáltatások is, például online rádiók a TuneIn vagy hírek a Reuters alkalmazásával. Van továbbá Twitter-, Facebook-funkció is, vezetési stílusunkat pedig az eco:Drive segítségével vehetjük takarékosabbra.

Alaposan ellenőrizni kell indulás előtt, minden csokorhoz a címzettnek szánt levélke tartozik-e. A fehér papírok az azonosítók, amikkel nem csúfítjuk el a csokrot, a kocsiban maradnak
Kivándorlók csokrai
Aki nap mint nap ezt csinálja, biztos jobban ismeri a várost, de a legmeredekebb utcákba én a II/A kerületben futottam bele. A legjobban a Dél-Budán, a XXII. kerületben a New York-i stílusú utcaneveken lepődtem meg a címek között: XV. utca, VIII. utca. Nekem, aki Angyalföldön és a II. kerületben éltem, nagy felfedezés volt Soroksár megannyi falusias, megkapó utcája, 10-15 percre a belvárostól.

Ez itt a bázis. A nem egyszer 20-30 ezer forintba kerülő virágkölteményeket nagyon óvatosan kell szállítani
69 lóerővel is megcsillan a tűz
A 69 lóerős motort akkor lehet csak vinnyogtatni, ha az összes csokor és kosár már a meghatott címzettnél pihen, amíg virág van a fedélzeten, tilos szögletesen sietni, binárisan adagolni a féket és a gázt. Kiürült csomagtartóval a belépőmodellből is kicsiholható az olaszautós tűz, ami inkább hangulati elem, semmint tényleges száguldás, de a 12,9 másodperces százra gyorsulás és a 160 km/órás végsebesség bőven jó ettől a motortól. 3000-es fordulatszámon 102 Nm nyomatékával a négyhengeres egyenletesen húz és felpörgetve érezhetően akar menni, ez benne a szép.

Ideális városi autónak a szívó négyhengeres. Lentről húz, jól bírja a rövid utakat és papíron nem kiugróan, de élőben igen takarékos
Nincs jatt, nincs csajozás
Többen megkérdezték, mennyi borravalót kapok a címzettektől. A futárkodásnak ez a része nem jattolós műfaj, mivel itt a címzett és a futár között a legritkább esetben van pénzmozgás. A másik visszatérő kérdés, hogy lehet-e csajozni ezzel? Filmalkotásokban néha kötényben várja a kikapós háziasszony a kantáros nadrágban beállító dugulás-elhárítót, de az élet más. Nem adekvát feltételezés, hogy egy szállítómunkás abban a 30 másodpercben, amíg a címzett aláírja az átvételi elismervényt, megpróbálná leárnyékolni a virágkölteményt küldő gavallért.

Két dísztárcsás lemezfelni mellé van 11 fajta könnyűfém kerék és 13 féle dekoráció. Fényezésből 14 szín közül választhatunk, de 250 000 forintos opcióként ott a fekete-piros és a fekete-sárga bicolor is. A tesztelt modell alapára 3 720 500 Ft
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|
Kommentek