Röviden – BMW X1 |
Mi ez? |
Elsőkerék-hajtású X1-es BMW |
Mit tud? |
Kilúgozott tartalommal is BMW-s életérzést kínál |
Mibe kerül? |
9,6 millió forinttól indul az árlista |
Kinek jó? |
Annak, aki vágyik egy BMW szabadidő-autóra, de nem tud mit kezdeni az összkerék-hajtással vagy nincs rá szüksége |
Adatlap
BMW X1 18d sDrive
Semmi modern varázslat, egyszerű izzószál világít a lámpában
Motor |
1995 cm3, Dízel, S4 |
Teljesítmény |
150 LE |
Nyomaték |
330 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) |
9,2 sec |
Végsebesség |
205 km/h |
Fogyasztás (vegyes) |
4,1 l / 100 km |
Ízlelgessük egy kicsit a dolgot: ez egy elsőkerék-hajtású X1-es BMW. És nem is rossz. Nyilván ezért a kijelentésért a hardcore BMW-sek örömmel felkoncolnának, de sajnos ez van. A BMW is kénytelen volt behódolni a vásárlói szokásoknak, ha a vevők a szimplán elsőkerekes szabadidő-autókat viszik, akkor olyat kell nekik adni és máris cseng a kassza. Nem olyan bonyolult ez.
Régen minden jobb volt, az autók vasból és üvegből készültek, nem voltak valóságshow-k, és a BMW modellmegnevezéseit is lehetett követni, akár egészen kevés logikával is. Tudtuk, mit jelent az első számjegy, mit a második kettő, vagy hogy mire utal az X karakter.
Na, egy ideje ezzel már nem megyünk semmire, a motorméretre nehezen következtethetünk a két utolsó számból. Aztán az X is elvesztette a többletjelentését, mikor a szimplán hátsókerekes modelleken is feltűnt, az sDrive felirat kíséretében. De eddig legalább a hátsó kerekeket hajtotta a motor, most meg az elsőket. Mindegy, ne is próbáljuk meg megérteni.
Külső
Az új, az elsőkerék-hajtású
2-es Active Tourerével megegyező padlólemezre épülő, de elődjénél magasabb és szélesebb, viszont kurtább autónak határozottan jót tett a drasztikus átalakítás. A második generációs X1-es már tényleg illik az X-es sorba – értelemszerűen az
X3-as alá -, nem pedig egy szerencsétlen formájú öszvérként rontja az utcaképet, tényleg olyan, amilyennek egy
BMW-nek lennie kell. Modern, masszív, kívánatos.
Belső
Bár a tesztautó aránylag puritán felszereltségű, hiába markolássza az ember a kilincset, itt bizony nyomkodni kell a kulcsot is, ha be akarunk jutni, az üléseket kézzel kell beállítani, nincs bőrülés, okos tempomat és a fényszórókban is hagyományos izzószál világít. Egyedül a head up display és a drága automatikus váltó lóg ki a sorból, de az importőr szerint kézi váltóval esélytelen lenne eladni az autót, miután túlélte a tesztidőszakot. Így hiába is vágyunk kézi váltós BMW-re, jó eséllyel nem lesz ilyen a tesztparkban. Pedig most adta volna magát.

190 centivel elöl-hátul kényelmes az X1-es belseje
Belül az ismerős BMW-s belvilág várja a vezetőt, a klasszikus, két kerek műszeres műszerfal, a lapos klímavezérlővel, a váltó előtt a korong alakú mindenes gombbal, illetve a fokozatválasztó karral. Semmi váratlan, nagyjából minden BMW így néz ki belülről. Illetve nem is, ilyen vékony kormányú BMW-ben emberemlékezet óta nem ültem.
Helykínálata 190 centivel teljesen emberi, mindkét üléssorban elfértem benne, a szövetborítású ülés kényelmes, remekül tart, az ülőlapja állítható hosszúságú és még fűthető is. Én egy fillérrel nem adnék több pénzt a bőrkárpitos ülésért, de nem vagyunk egyformák, van akinek kell a bőr illata is a prémium érzéshez. Gombjai, kapcsolói hibátlanok, ebbe nehéz is lenne belekötni. A kisebb-nagyobb vackoknak ezernyi rekesz, doboz, üreg, hálós zseb található a kocsiban, teljesen élhető a belseje.
Hátsó üléstámlái 3 darabban hajthatók le, így a két szélső utas közé még valami csomagtartóból előrenyúló hosszú izét is be lehet tenni. Alapállásban 505 literes a kétemeletes csomagtartó, de a háttámlákat előrebillentve 1550 literesre növelhető. A csomagtartó mindent tud, amit egy bevásárláskor tudnia kell, van benne mély verem, gumis rögzítőheveder, hálós ficak, nagyobb tárgyaknak pedig rakományrögzítő fülek, illetve hűtőtáskának, miazmásnak 12 voltos csatlakozó is.

Összeszedett, tisztességes munka
Milyen vezetni?
A kétliteres, négyhengeres dízelmotor teljesítménye 150 lóerő, csúcsnyomatéka 330 Nm, a 0-100-as gyorsulásra 9,2 mp-re van szüksége, csúcssebessége 205 km/óra. Menet közben néha-néha villan csak be, hogy csupán az első tengely kerekei rángatják az autót, és mivel a szabadidő-autók nagy többsége egyre inkább ilyen, annyira nem drámai a helyzet. Legfeljebb ahhoz kell hozzászokni, hogy most már BMW-emblémás autóval is tudunk elöl kaparni.
Normális, hétköznapi használat mellett – ha nem kell a behavazott budai lankákra felkaptatni vele télvíz idején – teljesen jó így is vele az élet, és a legelvetemültebb BMW-snek sem fog leszáradni egyik létfontosságú szerve sem, ha megérint egy ilyen autót. Igaz, nyilván nem is ők fogják megvenni, vagy ha mégis, akkor nem maguknak, hanem legfeljebb a feleségüknek. Mert nagynak tűnik, kényelmes, cifra és jó, könnyű vezetni a magas, jól átlátható kasztni miatt. Menet közben roppant kényelmes az X1-es, puhán, lágyan siklik át a csapnivaló útszakaszokon is, cserébe legfeljebb annyira sportos, mint Schmuck Andor az ünnepek után.

Sík, nagy felület
Mennyit fogyaszt?
Az egyszerűbb hajtáslánc, és a mérethez képest keskenynek tűnő – 205/60 – gumik a takarékos motorral együtt egész baráti fogyasztást hoztak össze. A tesztidőszak alatt, jellemzően városban használva 7,5 literes átlagfogyasztást mértünk és a fedélzeti számítógép is elég jól megsaccolta a végeredményt, alig egy tized litert tévedett a 7,4-es adattal. Nem tűnik rossznak.
Mennyibe kerül?
Az elsőkerekes X1-es beugró ára 9,6 millió forint, a 150 lóerős, kétliteres dízelmotorral. Ha ugyanezt összkerék-hajtással szeretnénk, 800 ezer forinttal kellene többet fizetni érte. A Steptronic automatikus váltó 700 ezer, a LED-es fényszórók 420 ezer, a kulcs nélküli ajtónyitás 130 ezer forintba kerülnek. Érdekes, hogy fényűző extrának látszó a head up display viszont alapáron jár az autóhoz.

Akár egy X3-as, csak leheletnyivel kisebb
Mellette – Ellene |
- Klassz forma
- Magas üléspozíció
- Kényelmes futómű
- Baráti fogyasztás
|
- Drága extrák
- Egyáltalán nem sportos
|