Röviden – Jaguar XF | |
---|---|
Mi ez? |
Alapjaiban új, felső középkategóriás prémium limuzin, háromnegyedrészt alumínium karosszériával. |
Mit tud? | Luxuskörülmények között, kényelemben szállítani az utasait, de egyúttal a versenypályán is helytáll. |
Mikor jön? | Októbertől értékesítik, a pesti mellett a még épülő budai szalonban is. A legolcsóbb változat bruttó ára 11 434 000 forint. |
Kinek jó? | Azoknak, akik a német konkurenciával azonos szintű autót szeretnének és ki mernek lépni az Audi-BMW-Mercedes-Benz háromszögből. |
Külföldi próbaútjaink során ritkán esik meg velünk, hogy kapcsolatba kerülnénk a helyi lakossággal. Egyszerűen erre nem jut sem idő, sem alkalom. Vagy ha mégis, az leginkább abban merül ki, hogy amikor az autó fotózása miatt megpróbálunk megközelíteni egy helyet, akkor valahonnan a föld alól elő kerül egy helyi közeg, vagy egy botos bácsi, hogy heves karmozdulatok kíséretében elzavarjon minket onnan.

Nemcsak szép a forma, áramvonalas is. Az alaktényező 0,29-ről 0,26-ra csökkent. A két külön kipufogó a V6-os motorokhoz jár
Izgalom a tetőfokon
Abban azonban mindenképpen igazat lehet adni a helyi úriembereknek, hogy az új Jaguar XF valóban szép autó. Formája talán a legizgalmasabb a nagy német trió, az Audi A6, a BMW 5-ös sorozat és a Mercedes E-osztály által uralt kategóriában. Ez akkor is igaz, ha az új formatervet nem is olyan könnyű megkülönböztetni a régitől. Annyira nem, hogy egyesek talán azt is megkockáztatnák, hogy csak egy modellfrissítésről van szó, nem pedig egy teljesen új modellről.

Elegáns és minden részletében jó minőségű a márka hagyományait őrző megjelenésű utastér. Talán csak az Audik minősége jobb
Légsúly
Az üres karosszéria tömege így alig 282 kg, azaz csak kevéssel több, mint a VW Golfé, vagy az új Opel Astráé – csakhogy az XF a maga közel ötméteres hosszával két kategóriával nagyobb modell! A teljes autót nézve a megtakarítás 190 kg, amennyiben a kétliteres dízelmotoros változatot vesszük alapul. Mindezt úgy érték el, hogy a karosszéria merevsége 28 százalékot javult, ami szintén jót tesz vezethetőségnek.

Metszetben a karosszéria. Háromnegyed részben alumíniumból készül, így tömege akkora, mint egy két kategóriával kisebb típusé. A futómű, sőt, a segédkeret anyaga is alumínium. Acélból az ajtók, a karosszéria hátsó részének az alja, és a B oszlopok megerősítése készül. Az 50-50 százalékot közelítő tömegelosztás miatt az akkumulátor is hátra került
Csomagtartónyitás gombnyomásra
Nem változott ellenben a csomagtartó mérete, ami nem baj, hiszen az 540 liter elegendően sok, ráadásul a bővítés is megoldott a hátsó ülés támláinak 40-20-40 százalékos előredönthetőségével. Kihasználhatóságát azonban némileg korlátozza, hogy alul nem sík a padló és a nyílás sem túl nagy, illetve a fedél alatt is találunk betüremkedéseket, például az AdBlue tartály feltöltéséhez. Hölgyvásárlók azonban biztos nagyra értékelik majd, hogy motoros nyitás és zárás is rendelhető az XF-hez csomagterének fedeléhez.

Négyféleképpen konfigurálható az LCD műszeregység. Ha akarjuk, teljes nagyságában a navigációt mutatja
Mint egy vadászgép
A technológia terén tett nagyobb előrelépést mutatja, hogy head-up display is rendelhető (amint az a BMW-kben már megszokott), ráadásul a komolyabb modellekben a kép színes, és a lézeres megjelenítésnek tulajdoníthatóan rendkívül éles is. De például ülésből is van olyan, amelynek az oldaltartása is testhez igazítható, amint azt a Mercedes vezette be korábban.

Nagyon hasonlít az Opel Insigniák ortopédiai ülésére hasonlítanak az első ülések. Kényelmesek, jól is tartanak, és van belőlük olyan kivitel, amin minden állítható, például az oldaltámaszok távolsága is
Alig eszik
Aki viszont a fogyasztásra hajt, azok számára ennek a motornak a 163 lóerős kivitele a legjobb választás, hiszen különösen kézi sebességváltóval nagyon takarékosan működik. Legalábbis ezt állítja a sajtóanyag, hivatkozva a 104 g/km-es szén-dioxid kibocsátásra, ami cirka 4 l/100 km-es fogyasztásnak felel meg. Ám a próbált 180 lóerős, automata váltós modell sem sokkal iszákosabb (4,3 l/100 km), de nagyon kényelmes, és mert nem kell állandóan a váltó után kapkodni, nyugodtan matathatunk a médiarendszer menüjében.
Aki viszont úgy akar autózni, ahogy az XF a formájával sugallja, és ahogy a márkáról korábban kialakult kép él a köztudatban, az a háromliteres V6-os motorok közül válassza valamelyiket. A kompresszoros benzines a próbált kivitelében 380 lóerőt teljesít, rezgésmentesen jár, lelkesen pörög nagy fordulaton, ahol húz is tisztességesen. A hozzá társított szintén nyolcfokozatú és szintén német ZF gyártmányú automatát (ami különben puhán és gyorsan kapcsol) kanyargós úton érdemes kézi üzemmódba átkapcsolni, mert még a váltó sport fokozatában és az üzemmódkapcsoló kockás zászló állásában sem mindig oda vált, ahová mi tennénk.
Ugyanaz. Vagy mégsem?
Ugyanez a motor-váltó együttes kapható (lesz) összkerékhajtással együtt is. A rendszer többlemezes tengelykapcsolóját ugyanúgy egy elektromotor nyitja-zárja, mint a BMW x-Drive-ot, sőt kinézetre is olyan a szerkezet (egy metszeten megtekinthettük), mint a bajorok ZF-től vásárolt egysége. A márkától kirendelt mérnök azonban inkább a motorokban volt jártas, így sejtésemet nem tudta megerősíteni, de ez talán nem is lényeges.

Ez a nagyobb érintőképernyős központi kijelző. DualView megoldású, vagyis miközben a vezető navigál, a mellette ülő nyugodtan nézhet filmet rajta. A sportosan vezetők a G erőket, vagy a fékezés-gázadás mértékét mutató képet is hívhatnak rá
Ajaj!
Talán mondani sem kell, hogy az ínyenceknek szánt háromliteres, V6-os benzinmotornak (0-100 km/h: 5,4 s, max.seb.: 250 km/h) mi a gyenge pontja. Természetesen a fogyasztása, ami papíron átlagban 8,6 l/100 km, valójában nyilván jóval 10 liter felett járhat.

Minden igényt kielégít a háromliteres, V6-os dízelmotor. Erőteljes, szép a hangja, és nem fogyaszt sokat
Álompár
Ugyanakkor a V6-os dízel a pörgetést is szereti, ezért a sportos vezetők igényeit is kiszolgálja. Ráadásul az automata váltó (ZF, 8 fokozat) is kiválóan működik vele együtt lendületes stílus mellett is – csak ne felejtsük el a váltópogácsát lenyomás után sportba fordítani és a kockás zászlóval jelzett sport üzemmódot kapcsolni! Ekkor persze nem a fogyasztás lesz a fő szempont, ami papíron átlagban 5,5 l/100 km (autópályán, 130 km/h-nál ennél kevesebbet mutatott a fedélzeti számítógép), hanem a menetteljesítmények nagysága, amit 6,2 másodperces gyorsulási idővel és 250 km/órára korlátozott végsebességgel lehet számszerűsíteni.

Motorindításkor emelkedik ki a konzol síkjából az automataváltó fokozatválasztó hengere. Mögötte a start-stop rendszer, az üzemmódválasztó és a menetstabilizáló rendszer gombjai. Az üzemmódválasztásnál külön koncentrációt igényelt, hogy a kiválasztáshoz ne a piktogramot nyomjuk, hanem a nyilakkal léptessünk rá. Igaz, így csak két gomb kellett négy helyett…
Teljes fegyvertár
Ami egyébként az elektronikus rendszereket illeti, azokból van bőséggel. Táblafelismerő rendszer, távolságtartó tempomat, városban a dugóban araszolást elősegítő rendszer (Ha az előttünk haladó autó lassít, akkor fékez, ha gyorsít, akkor növeli a sebességet. Csakhogy mindezt araszoló tempóban, ami a kis követési távolság miatt nehezebb), tolatáskor a keresztirányú forgalomra figyelmeztető rendszer, körkörös kamerarendszer, automatikusan beparkoló rendszer, sávtartó rendszer – hogy csak a fontosabbakat említsük.

Versenypályán is bizonyította remek úttartását az XF. Nagyon jó vezetni, összemérhető a BMW 5-ösével!
A Jaguar XF 2.0 D 163 LE (11 434 000 Ft) vetélytársai | |
---|---|
Audi A6 2.0 TDI Ultra Limousine (150 LE) |
11 713 590 Ft |
BMW 518d (150 LE) |
11 155 000 Ft |
Infiniti Q70 2.2d aut. (170 LE) | 12 490 950 Ft |
Mercedes E 220 BlueTEC (170 LE) | 12 981 520 Ft |
A nagyobb motoros változatok, különösen a V6-osok ennél lényegesen többe kerülnek majd (áruk közlése októberben, az árusítás kezdetével várható), így nem is olyan valóságtól elrugaszkodott a tesztúton kapott ajánlat, hiszen az autó ára valóban összemérhető egy kisebb házéval. De a házzal biztosan nem autóztunk volna olyan jót, az tuti!
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|