Röviden – Škoda Superb Combi 2015 | |
---|---|
Mi ez? | Kapitális méretű, középkategóriás kombi az újkori Superb harmadik generációjából. |
Mit tud? | Majdnem ugyanazt, amit a Passat, plusz ott a 660-1950 literes csomagtartó, a sok ügyes ötlet és az egész estét betöltő lábtér. |
Mibe kerül? | Szeptemberben érkezik, de már rendelhető. 324 000 forinttal kerül többe a lépcsőshátúnál. |
Kiknek jó? | Azoknak, akik egy autótól várják el a főúri kényelmet, a legmenőbb telefonintegrálást és vezetőtámogató rendszereket. |
Jól megy mostanában a Škodának. Tavaly 13 százalékot ugrottak az értékesítések, és mivel a közös technika kifejlesztésének költségeit nagyrészt benyeli a Volkswagen, a profittermelés is kiemelkedő. A Škoda dönti a pénzt a közös kasszába, a nyereség elérte az árbevétel hét százalékét, míg a Volkswagen ennek alig harmadával működik jelenleg, 2,5 százalékon.
A konszern vezetése módosított a termékstratégián, hogy a Csehországban gyártott modellek egy kicsit egyszerűbbek legyenek, mint magasabbra pozicionált német megfelelőik. Aki jól ismeri az új Passatot, érezhette ezt a Škoda Superb Combiban is, de az új csúcsmodell kombiváltozata, extrákkal gazdagon megtömve, így is lenyűgöző.
Design: közel az Audikhoz
Mi Style kivitelű autókat vezettünk, ami a Laurin & Klement alatti szint, a második legjobb felszereltség. Ezekről az autókról sugárzott a minőség, az oldalélek precizitása, az ékszernek ható első és hátsó lámpák inkább Audinak, mint Škodának mutatták az autót.

Ékszerként hatnak a hátsó lámpák. Elöl nincs adaptív LED-es fényszóró, az a Passat privilégiuma maradt
Belső tér: ügyes részletek
Hagyományos eleme a superbes folklórnak az esernyő, amiből most már kettő van, a hátsó helyett az első ajtókban. Ha rendesen összetekerjük, könnyen kijön a helyéről, nem úgy, mint a videón.
Az első generáció emlékezetes ötlete volt a kibillenthető középrészű háttámla az első utasülésen, hogy a hátul utazó kinyújthassa a lábát az első ülésre. Az MQB készletből átvett ülésváz ezt nem tette lehetővé, ellenben a háttámla belső oldalán elhelyezett ülésállító kapcsolókkal hátulról mozgatható az anyósülés, ha még több helyre vágynék a miniszter úr. Kézi ülésállítással a háttámla előrehajtható, amivel 3,1 méteres tárgyakat szállíthatunk, ha az asszony beszabadulna az IKEA-ba.
Amit szabad Jupiternek – Superb vs. Passat
|
Nem titok, a Superben dolgozóknak nagyon meg kellett küzdeniük azért, hogy autójuk ennyire közel lehessen a Passathoz. Van azonban pár részletmegoldás, amiben a közös műszaki alapok ellenére a Volkswagen középkategóriás modellje nyújt többet.
Ott például könnyűfém segédváz tartja az első futóművet, itt ez az alkatrész nehezebb és olcsóbb acél. A cseh középkategóriás modellben nem láttunk meghosszabbítható ülőlapot az egyébként abszolút kényelmes első ülésekhez, és az ülések lehajtása után zavaró lépcső marad a csomagtartó közepén, a Variantban viszont sík a padló és van helye a kalaptartónak alul.
|
A primátust biztosítja a Highline-hoz rendelhető digitális műszerfal, a 31,2 cm átmérőjű Active Information Display. Ez azonban még a modellfrissítés előtt elérhető lesz a Superbben a tervek szerint, valamivel olcsóbban annál a 149 500 forintnál, amibe a Volkswagenhez kerül. (A kötelezően együtt rendelendő nagy kijelzős rádió miatt a felár összességében 800 000 Ft.)
A Škoda adaptív távolságtartó tempomatja 160-ig szabályozta nagyon finoman a sebességet és a követési távolságot, a VW-hez rendelhető nagyobb sebességre alkalmas, emelt hatótávolságú radarfej is. (A 210 km/óráig érő, fejlettebb ACC talán a Superbhez is elérhető bizonyos országok számára, ez nem derült ki egyértelműen a bemutatón.) A Superb Combihoz nincs továbbá LED-es fényszóró, diódák kioltása helyett a távfényasszisztens mechanikus lapocska takarja ki őket a reflektor kévéjéből, hogy ne vakítsa el őket a fényszóró. Így fejből ennyi, de biztosan vannak még hasonló részletek. Ahogy a régi rómaiak mondták: “Quod licet Iovi, non licet bovi”: amit szabad Jupiternek, nem szabad a kis ökörnek.
Rengeteg új vagy máshol már látott jó részletmegoldás van az autóban. Például a pohártartó alján lévő öt gumipöttyel megoldották, hogy egy kézzel nyitható legyen a félliteres vizesüveg. A galériában lévő képről és videóból a lényeg kivehető, elnézést a gyenge hangért. 1,5 literes flaskáknak mind a négy ajtóban van hely, ugyanitt egy kis rekeszben tárolhatjuk a fényvisszaverő mellényeket.
Elektromos működtetéssel a lökhárító alatti láblengetésre nyílik a csomagtartó, zárásához elég röviden meghúzni a fedelet, ha a nyomógombot nehezebb volna használni. Táblagépet vagy mobiltelefont fogathatunk a fejtámlára szerelt konzolra, ami a gyermekek lekötésével kisimítja az idegeket hosszú úton.
Mindent tud az okostelefonnal
Telefonintegrálásban az autó mindent tud, a Car Play funkcióval androidos és Apple okostelefonok sok funkcióját használhatjuk a középső kijelzőt nyomkodva, van ezenkívül MirrorLink képernyőtükrözés is.

Táblagépet vagy telefont is megtart a praktikus konzol. Tablettartó a középső tárolódobozhot is létezik
Milyen vezetni?
Kétféle motorral vezettük az autót, a 150 lóerős 2,0 TDI-vel és a szintén 150 lóerős 1,4 TSI-vel. Előbbi DSG-s volt és elöl hajtott, utóbbi kézi váltós és összkerékhajtású, mert a Superbben a kis benzineshez is elérhető a 4×4.

SK 481 az ötajtós limuzin, SK 482 a Superb Combi gyári kódja. A 4 a projekt neve, a középső szám a generációt jelöli, ami a B8-as Passat miatt 8, utána a karosszériaváltozat jele. Az SK pedig a Škoda. Ugyanez a mostani Octaviánál SK 371 és SK 372 a Golf VII nyomán
Sokkal kifinomultabban működik a négyhengeres turbós benzines. Az 1,4 TSI rezzenéstelen járása nem lepett meg, az azonban igen, hogy 340 helyett 250 Nm nyomatéka ellenére hasonlóan gyorsult autópályán. A hosszabb országúti, takarékosan megtett szakasz révén a számítógép szerint 6,6 litert fogyasztott, ami elég ígéretes egy benzines, négykerék-hajtású óriáskombitól.

A kényelem volt az egyik fő fejlesztési szempont. Nehezen mondanánk ennél jobb utazóautót, a tank 66 literesre nőtt
Mivel mindkét autóban benne volt a DCC nevű adaptív lengéscsillapítás-szabályozás, az alapfutómű hangolásáról nem tudok mit mondani. A ráfordítás és az igény, amivel a felfüggesztést hangolják, igen magas. Az önsúly növekedését 20-30 kilós lépésekben követi a hangolás, amit pótkereket rendelve már el is értünk.
Összesen vagy 8-10 rugószett és lengéscsillapító van az autóhoz, hogy az összes Superb lehetőleg ugyanolyannak érződjék vezetés közben. A sportfutóművel 8, a rossz út csomagos emelt felfüggesztéssel 9, normál futóművel 10 súlylépcső létezik – mesélte a bemutatón a futóműfejlesztés vezetője.

Hátul is állítható a háromzónás légkondicionálás. Az első utasülést mozgathatjuk hátulról is, de elektromos állítással nem rendelhető ledönthető üléstámla
Ára már van, autók szeptemberben
Nem mennénk bele a flottavásárlóknak kialakított különféle kedvezményekbe, a listaárból magánvevők 900 ezer forintot vonhatnak le a Škoda Superb Combi megrendelésekor – tudtuk meg Németh Jánostól. Az importőr értékesítési vezetője bizakodó: ha a több mint 7300, erősen márkahű Superb-tulajnak csak 10 százaléka cserél autót évente, az eleve ígéretes.
Az első autók ősszel futnak be, várhatóan szeptemberben, de nem csodálkoznánk, ha a lépcsőshátúból vakon megrendelt 40 ügyfélautót a Combi tovább növelné. Érezhető, hogy az azonos bázis ellenére komolyabb autó az Octaviánál. Bár a Škoda csúcsmodellje nem lehetett a kategória legjobbja, továbbra is jó válasz a legtöbb kérdésre, ami egy autóval kapcsolatban felmerülhet.