Röviden – Mazda3
Mi ez? A legszexibb kompakt idén
Mit tud? Skyactive, Skyactive… – de úgyis a dizájn miatt veszik meg
Mibe kerül? Vagy 2 hónap múlva lesz ár
Kinek jó? Aki unja a Golfot, Astrát, Focust

Apró termetű versenyző a világpiacon a Mazda, alig 2 százalékos, Magyarországon még a 1,5-et is alulról szagolja. Ez a kis ember azonban a tehetsége mellett rendkívüli ambícióval bír, törekvései mostanában elismerésre méltó eredményeket szülnek. Májusban például az európai újautó regisztráció 5,9 százalékkal csökkent 2012 azonos időszakához képest (leültek? ez már az 1993-as szint!), míg a Mazda eközben 29,8 százalékkal növekedett, ami kiválóan sikerült két autójának köszönhető: a CX-5-ös és a 6-os a márkánál szokatlan vehemenciával hasít a saját kategóriájában.

A szemet gyönyörködtető 6-os nálunk annyira megy, hogy a D-szegmens 5 legjobban fogyó modellje közé ugrott februári premierje után. Igaz, ehhez Magyarországon elégséges 164 darab autó.

Mindkét kocsinál magasabb csúcsra tör itthon, Európában és az egész világon az új 3-as, amibe az angliai világpremieren ültem be. Már a repülőre szállás előtt azt mutatták az apró jelek, hogy a Mazda nagyon teker. Melbourne-től Szentpéterváron át Londonig szokatlan módon több kontinensen egyazon időpontban mutatták be gyermeküket az újságíróknak. Az is ritka, hogy a most szerdai statikus bemutatóra a jövő héten rászerveztek egy olyan rendezvényt, ahol már vezetni is lehet a kocsit. (Ott leszünk, keressétek a tesztet nálunk!)

Szárnyal a Mazda az európai piac zuhanása közben - pedig az igazán gyilkos termékét most prezentálta. Világpremier, testközelből az új 3-as.
Szárnyal a Mazda az európai piac zuhanása közben - pedig az igazán gyilkos termékét most prezentálta. Világpremier, testközelből az új 3-as.

A kis ember nagy botja

A kis ember nagy botja

Szárnyal a Mazda az európai piac zuhanása közben - pedig az igazán gyilkos termékét most prezentálta. Világpremier, testközelből az új 3-as.
Félfejű űjságírók jöttek mindenhonnan, az autóra rászabadult tömeg miatt alig lehetett rendesen körbefotózni a kocsit...
...pedig baromira jól mutat minden részlete
4,46 méter hosszú, 1,45 magas és tükrök nélkül 1,79 széles, a súlya 1190 és 1330 kg közötti. Vevőinek 79 százalékát a dizájn varázsolja el
Mélyre húzták a hűtőrácsot, ami szebb a 6-osénál is
Az európai újautó-eladások mintegy 25 százalékát (évente kb. 3 millió autót) jelent az alsó-középkategória. Létfontosságú mindenkinek
Talán sosem látott szeletet harap ki ez a száj a tortából
Kondo itt, Kondo ott
2,7 méterre nyúlt a tengelytáv, viszont csökkentek az első-, hátsó túlnyúlások
Nem éppen párhuzamos az él és az övvonal
Elöl kimondottan szellős a tér...
...hátul viszont hiába a hely, szűkösnek tűnik a korlátozott kilátás miatt
Van még új a nap alatt
A kis ember nagy botja 40
Jó sok itten a vonal, közben észre sem veszi az ember, hogy meglehetősen szélesre nyílik a csomagtartó ajtaja
Idézet következik: Az új Mazda3-mal egy időben mutatkozik be a Mazda új egységes beltéri koncepciója. Az átgondolt Zoom-Zoom elrendezéssel a vezető és utasai olyan, különlegesen kialakított területeket kaptak, amelyek stresszmentes utazást és megnyugtató, pihentető környezetet biztosítanak
Választható fekete bőrkárpitozás piros öltésekkel, vagy törtfehér bőrrel és fehér, szürke vagy piros cérnával kombinálva. Ha szövet, akkor csak fekete
Amikor egymást akadályozzák a munkában a kollégák. Ahogy hallottam, szinte minden nemzet gyermekének bejött az új 3-as
Nem lehetett felnyitni a motorháztetőt, így az ajtót fotóztuk
Ahol mindjárt találtunk vagy ötféle matéria
Annyi aktív biztonsági kütyüt raktak bele - vagy éppen rendelhető -, hogy itt fel sem tudjuk sorolni (lásd a cikkben)
A világ leggyorsabbjának mondja saját start-stop rendszerét a Mazda
Hatfokozatú kézi és automata lesz, állítólag ezek súlyán is faragtak
Merci-beszállító? A 3-asban mutatkozik be a márka úgynevezett konnektivitási koncepciója
Fotó megosztása:

4,46 méter hosszú, 1,45 magas és tükrök nélkül 1,79 széles, a súlya 1190 és 1330 kg közötti. Vevőinek 79 százalékát a dizájn varázsolja el

4,46 méter hosszú, 1,45 magas és tükrök nélkül 1,79 széles, a súlya 1190 és 1330 kg közötti. Vevőinek 79 százalékát a dizájn varázsolja el

Márpedig ha valóban jónak tűnik a kocsi, akkor ezen a héten végigsöpör a világ autós lapjain ezernyi kisebb-nagyobb cikkben, hogy ne ez aztán tényleg baromira pofásra sikerült, meg ugyanezt megírják újabb ezernyi cikkben egy héttel később is. Ugyanakkor ha gagyi a kocsi, duplán buknak. De nem az, sőt!

Ha nem derül ki valami csúnyaság a jövő heti menetpróbán, mondjuk, hogy védett japán bálnák vére hajtja a legújabb Skyactive-technikát, akkor kockázat nélkül kijelenthető: a CX-5-ös és a 6-os mellé érkező új 3-assal talán olyan erős lesz a Mazda kínálata, mint még soha.

Kodo

Koji Tabata szan vezető dizájner volt annyira bölcs, hogy nem szúrta el a 6-os karosszériájában kiteljesedő formanyelvet, amit a cégnyelv Kodo-nak hív. Szinte egy az egyben átrakták a kompaktjukra, csak az arányok változtak némileg, de attól még karakteresebb lett a 3-as. A szögletes hűtőrács alját például szinte a földig húzták, így a rendszám is belekerült. A tekintetvonzó krómcsík ugyanúgy a lámpa tövéből indul, valamivel talán még jobban bele is nyúlik a 6-osénál hátrébb húzott üvegbe. Összességében a 3-as orra még a sikereit nagyrészt a dizájnjának köszönhető 6-osénál is izgalmasabb.

Az európai újautó-eladások mintegy 25 százalékát (évente kb. 3 millió autót) jelent az alsó-középkategória. Létfontosságú mindenkinek

Az európai újautó-eladások mintegy 25 százalékát (évente kb. 3 millió autót) jelent az alsó-középkategória. Létfontosságú mindenkinek

Szerencsére megmaradt az első kerekek feletti markáns ív, a hátsók felett pedig szintén azt fedezzük fel, hogy a kisebb kocsinál ezt a törést is csipetnyit bátrabban húzták meg. A 4,46 méter hosszú, 1,45 magas és tükrök nélkül 1,79 széles (tengelytáv: 2,7 méter) kasztni arányai vagányabbak a kategóriában megszokottnál, a hosszú motorháztető mellett rövid a hátsó (valójában az ügyes forma miatt csak rövidnek tűnik). Eközben papíron 340 literről 350-re nőtt a csomagtartó mérete, és szélesre nyílik az ajtaja.

Meg kell mondjam, a legnagyobb félelmem nem is az volt, hogy unalmas lesz kívülről a 3-as, hanem, hogy örökli a bratyó dögunalmas műszerfalát. A 6-osnál már-már zavaró a külső és a belső dizájn közötti kontraszt, de Koji Tabata szanhoz eljutottak kritikák. Ha nem is forradalmi, sőt, igazából eredeti ötletet nélkülöző az új belső, legalább nem 2004-ben érzi magát az ember. A fotókon látszik, hogy szuperkönnyen befogadható a műszerfal, formai trükkök hiányában nem kell agyonmagyarázni.

A képeinken látható tömegnyomor miatt alig lehetett rendesen körbefotózni a kocsit, arra végképp nem volt lehetőség, hogy az ember saját magára állítsa a sofőrülést, majd hátra üljön és megnézze, mekkora a lábtér. Mégis, az első benyomások alapján bőven elégségesnek tűnik a hely elöl is, hátul is, ami elöl nem csak a műszerfal dizájnja miatt változott jelentősen. Az A-oszlop 10 centivel hátrébb került, így előre jobb kilátni, hátrafelé viszont úgy tűnik, hogy rosszabb.

2,7 méterre nyúlt a tengelytáv, viszont csökkentek az első-, hátsó túlnyúlások

2,7 méterre nyúlt a tengelytáv, viszont csökkentek az első-, hátsó túlnyúlások

Mélyebben ül a kormány, a kezelőszervek és az anyagok első blikkre rendben vannak, a piros cérnával varrt fekete-fehér bőr pedig kimondottan szép, remélem, nem csak a csúcsváltozatnak lesz sajátja. A Mazdánál újratervezték az üléseket, amelyek a gyári közlés szerint merevebbek a korábbiaknál, és az is céges infó, hogy kategóriaelső elöl a váltér.  Valóban szellős az első ülések környékén a hely, hátul viszont már csak a hirtelen magasodó övvonal miatt sem érez ilyet az ember.

Jinba Ittai

Ami valami olyasmit jelent, hogy a ló és lovas egysége, állítólag ez vezette a tervezőket a tökéletesen a sofőrhöz idomuló technika kialakításakor. Ennek része – a Peugeot-kban amúgy utált – felhajló lapocskás head-up displaytől a középkonzolra szerelt tárcsán át a némileg módosított pedálelhelyezésig számos újdonság. Premier a 3-asban a márka úgynevezett konnektivitási koncepciója, amely számos online szolgáltatást kínál, amik a kategóriában már nem számítanak újdonságnak, és hogy mennyire használhatók, arról majd csak a kipróbálásuk után lehet érdemben nyilatkozni.

Idézet következik: Az új Mazda3-mal egy időben mutatkozik be a Mazda új egységes beltéri koncepciója. Az átgondolt Zoom-Zoom elrendezéssel a vezető és utasai olyan, különlegesen kialakított területeket kaptak, amelyek stresszmentes utazást és megnyugtató, pihentető környezetet biztosítanak

Idézet következik: Az új Mazda3-mal egy időben mutatkozik be a Mazda új egységes beltéri koncepciója. Az átgondolt Zoom-Zoom elrendezéssel a vezető és utasai olyan, különlegesen kialakított területeket kaptak, amelyek stresszmentes utazást és megnyugtató, pihentető környezetet biztosítanak

Nyilván a tengernyi biztonsági rendszerre is igaz ez, de legalább vannak ilyenek. A teljesség igénye nélkül.
 -Akadály felismerés (FOW) – folyamatosan figyeli a jármű előtt 15-200 km/óra sebességgel haladókat; hang- és fényjelzéssel figyelmeztet, amennyiben túl közel kerülne a másik autóhoz
 -Intelligens féktámogatás (SBS) – előkészíti a fékeket, amennyiben a FOW riasztást ad, illetve automatikusan lassít, ha elkerülhetetlen ráfutásos ütközést észlel. Ennek városi változata (SCBS) 4-30 km/óra között vészfékez magától
 -Radaros sebességtartó automata (MRCC) – a gáz és a fék vezérlésével biztonságos követési távolságot tart 200-as tempóig
 -Távolság-felismerő rendszer (DRSS) – kiszámítja és megjeleníti a kocsi és az előtte haladó jármű közötti távolságot, illetve azt, hogy hány másodperc múlva érjük utol az autót. 30-200 km/óra között aktív

A hajtásláncok szóbeli ismertetésekor 17-ig számoltam a “Skyactiv” kifejezés említését, aztán abbahagytam. A lényeg, hogy a világ leggyorsabbjának nevezett start-stop rendszer, hatfokozatú kézi valamint automata váltó és a rendelhető fékenergia-visszanyerő mellé 1,5-ös és 2.0-ás benzinmotorok (100-165 lóerő), valamint a 2,2-es dízel (150 lóerő) közül lehet választani. Futóműben papíron nem ígérnek túl sokat, elöl MacPherson, hátul több lengőkaros a felfüggesztés, amiből bármi kisülhet.

Jó sok itten a vonal, közben észre sem veszi az ember, hogy meglehetősen szélesre nyílik a csomagtartó ajtaja

Jó sok itten a vonal, közben észre sem veszi az ember, hogy meglehetősen szélesre nyílik a csomagtartó ajtaja

Állítólag a váltók és a motorok is könnyebbek a kategóriában használtak átlagánál, de erre vonatkozóan egyelőre nincsenek publikus adatok, talán nem is lesznek soha. Publikus ugyanakkor, hogy a kocsik súlya 1190 és 1330 kiló között lesz, ami elég jó.

Megemlítem még a motorokról, megérdemlik a nevesincs alkotóik, hogy a 14:1 sűrítési viszony a világ legmagasabb értéke sorozatgyártású benzinmotornál, míg a dízelnél a világrekordot jelentő legalacsonyabb érték ugyanaz a szám. Tudják, Skyactiv, 18. Az önreklám helye ez, másodszor említem, hogy a jövő héten ki is próbáljuk remélhetőleg minél több motorral az új 3-ast.

Ár még nincs, a nyár vége felé viszont már érdemes lesz felkeresni a legszimpatikusabb Mazda szalont, annak, aki rendelni szeretne egyet. De addig még úgyis írunk sokat erről az elsőre megnyerő kocsiról, ami egy, a világpiacon kicsinek számító gyártó esetén nagyon komoly autónak tűnik. Az tuti, hogy növeli majd a hiroshimai cég piaci részesedését.

A Mazda hamarosan már három kategóriában futtat gyilkoskezű versenyzőt.