Röviden -Kia pro_cee’d GT
Mi ez?A leggyorsabb Kia, 1,6 literes motorral, kitűnő minőségben
Mit tud?Sebességben  a konkurensektől lemaradni, mégis lenyűgözni
Mibe kerül?Legalább 6,29 millió forintba
Kinek jó? Aki szeret néha gyorsan menni, de kinőtt az állandó száguldozásból

Figyelem, gonosz találós kérdés következik: milyen sportos háromajtós kompakt autót vegyen az ember, ha szeretni kitűnni a tömegből? Naná, hogy Kia pro_cee’d-et! A második generációs háromajtósra ugyanis olyannyira nem kapott rá egyelőre a közönség, hogy szinte nincs is belőle az országban. Tegyük hozzá: teljesen indokolatlanul. 

Talán sokan csak egy igazán sportos motorra vártak, amit a pro_cee’d GT-re ígért a gyártó. Most eljött, itt van, ki is próbáltunk a héten Ausztria és Németország között félúton.

Igazi GT, nem pedig teljesítményhajhász

Kínos magyarázkodásnak is tűnhetne, de inkább logikus és megfontolt döntés, hogy a Kia nem akar konkurálni az olyan kétliteres turbómotorokkal felszerelt kompakt csúcsmodellekkel, mint a Golf GTI, Astra OPC, Focus ST vagy a Mégane RS. Utóbbiak mind jóval erősebbek, ráadásul jelentősen nagyobb múlttal és tapasztalattal bírnak a sportmodellek gyártásában. 

Az eltérés már a motortérben látszik, ugyanis a Kia az eggyel kisebb méretkategóriában jellemző 1,6 literes hengerűrtartalmat választotta, amely a saját fejlesztésű, közvetlen befecskendezésű benzinmotor feltöltött változata, biztató számadatokkal. 204 lóerő 6000/percnél, 265 newtonméteres nyomaték 1750-4500 fordulatszám tartományban. Az eredmény pedig egy tökéletesen harmonikus Grand Turismo, amely máshogy jó, mint a többiek. De mitől?

Agresszívan mutat a hagyományostól eltérő nappalifény


Piszok jól néz ki

Például ettől. A Kia formaterveivel eddig sem volt baj, és ennek újabb remek példája a pro_cee’d GT. A vezető formatervező, Peter Schreyer keze munkáját dicséri a forma, amely az olykor kifejezetten agresszív és túlfűtött részletek ellenére is sportosan elegáns tud maradni. Egy igazi ízléses darab.  

A hagyományos cee’dhez képest a lökhárítók, a lámpák és a hűtőmaszk is új, de az általuk csak jégkockának hívott nappali menetfény a legfeltűnőbb darab az autó orrán. A szokás LED-sor helyett két sorban 2-2 kockában LED-eket helyeztek el, amelyek egész agresszívan mutatnak, és Szörényi András kolléga szavaival élve, erős belsősáv-tisztító faktorral bír miatta a GT. Hátul ehhez hasonlóan mutatnak a lökhárítóba épített függőleges fényvisszaverők, amiket más autón talán gagyinak mondanánk, de a GT-nek kifejezetten jól állnak.

Az ülések jók, bár egy picit engedtük volna még lejjebb

A belsőn ugyanúgy látszik, hogy kitett magáért a Kia. Kapunk szép és jó oldaltartású Recaro-kagylóülést piros varrással, utóbbi a kormányon, a váltószoknyán is visszaköszön. Az anyagok mindenhol rendben vannak, abszolút elsőosztályú minőséget sugároz az utastér. Jó a kormány fogása, klassz a belevarrt logó, sőt, változtatható róla a műszerfali kijelző is. A hagyományos kilométeróra skálát gombnyomásra egy másik képernyő váltja fel, amely a sebességet digitálisan, számokkal írja ki, és megjelenik mellette az aktuális nyomaték és turbónyomás állásról is némi tájékoztató adat. Pofásan mutat, még ha egyáltalán nincs is gyakorlati haszna.

Megjárta a poklot is

Ugyan nem versenyzésre készült a GT, a Kia szerint 160 ezer kilométert tettek meg 150 km/órás átlagsebességgel, és megjárta a Nordschleifét is, ahol 480 kört karikáztak összesen, mire a teljes finomhangolás elkészült. Az ottani 8:45-ös köridő méretéhez és motorerejéhez képest nem rossz érték, bár a GT valóban nem csábít folyamatos száguldásra. Mindenesetre, ha véletlenül arra járunk, valamiben biztosan miénk lesz az elsőbbség: egyetlen hasonlóan gyors autóra sincs 7 év garancia.

204 lóerős az 1,6 literes turbó, 260 Newtonméterrel. Szépen muzsikál

A GT érzésre sem igazi sportautó, inkább egy felülmotorizált, elegáns kupé, ami ha kell siet, ha nem kell, akkor kényelmesen elvisz minket a célig. A 7,7 másodpercig tartó 0-100-as sprint bőven elegendő, akárcsak a 230 km/órás végsebesség, amit könnyedén meg is közelítettünk a korlátozásmentes német autópályán. A futómű a 18″-os abroncsokon is jól csillapítja az úthibákat, abszolút hétköznapi használatra tervezett az alapkivitelnél némileg feszesebb hangolással. Érzésre a kormányzás is sokat javult, de több visszajelzés még bőven elférne rajta. Mindenesetre a gyengébb kivitelekhez képest sokkal jobb az érzés, feltehetően a kisebb rásegítésnek hála.
Konkurensek listaára
Ford Focus ST ST2 (250 LE) 8 570 000 Ft
Mazda3 MPS (260 LE)  8 486 800 Ft
Opel Astra OPC (280 LE)8 150 000 Ft
Renault Mégane RS (265 LE) 8 190 000 Ft
VW Golf GTI (220 LE)8 723 210 Ft

Az 1,6 literes turbó érzésre jól húz, bár hátba vágó gyorsulás azért nincs, inkább csak tisztességesen megy.  Közepesen érzékenyen reagál a gázpedálra a motor, nagyon sokáig viszont nem érdemes húzatni – hacsak éppen nem vagyunk versenyben – mert felül már kezd elfogyni az ereje.  A motorhoz kapcsolt hatsebességes kézi váltó is teszi a dolgát, markoltunk már sportosabbat és sokkal puhábbat egyaránt. Hangra is sportosabb valamivel GT, hallani rajta, hogy nem egy átlagos kompakt.

230 km/h a végsebessége, százig 7,7 másodperc türelmet kér

Ötajtós is van belőle

A pro_cee’d GT mellett ötajtósban is készül az 1,6-os turbó cee’d GT néven. Ez nagyjából ugyanezt tudja, mint a háromajtós testvére, de a 4 centivel magasabb tetővonal miatt jobban elférni benne a hátsó sorban, amely az egyik legtágasabb a kategóriában. Árban nincs különbség közöttük: minkét kivitel 6 279 000 forinttól indul, amely egy alap kivitel. A xenonos, érintőképernyős MID kivitelért 400 ezer többet kell fizetni, míg az 500 darabos 1st Edition ennél még 1,2 millióval kerül többet.

A konkurensekhez képest nincs rossz árban a Kia, bár teljesítmény nyilván nem veheti fel velük a versenyt. A pro_cee’d GT viszont egyértelműen tisztességes iparos munka, amellyel a Kia bizonyítani szeretne, és ez egyértelműen látszik a minőségén. Ha nem a tizedek számítanak a versenypályán, hanem egy erős kompaktra van épp szükség, a GT jó vételnek tűnik.

Mellette – Ellene
  • Látványos formaterv
  • Minőségi összeszerelés
  • Tágas hátsó sor
  • Kényelmes, de feszes futómű
  • Csúcsmodellhez képes gyenge motor
  • Kevés visszajelzést nyújtó szervokormány
  • Stop-start rendszer hiánya
  • Mechanikus vagy elektronikus diffizár hiánya

Bejön a Kia pro_cee'd GT?

324 szavazat - átlag: 8.1 (10-ből)

Bejön a Kia pro_cee'd GT?