Röviden – Volvo V40 Cross Country
Mi ez?Prémium kompakt autó, SUV-s cicomával, a V40 mindent bele verziója
Mit tud?Több teret ad az önkifejezésre, magasabb a sima V40-nél és ebből is csak a T5-höz van 4×4
Mibe kerül?Alapára 6,8 millió Ft, a vérpezsdítő csúcsverzióért kifizethetünk akár 11 milliót
Kinek jó? Akinek  tetszik az Audi allroad-vonal, de mindezt svéd hangulatban élvezné, kisebb méretben
Megmentett a Volvo. Ráéreztek, hogy kenőkéssel fogom nyiszálni az ereimet, ha egy száraz menetpróbán tolják le a torkunkon a V40 vidéki verzióját, a Cross Countryt. Tudták, hogy a méhsejtmintás hűtőrácsot, a matt fekete műanyag díszítőelemeket és a négy centivel emelt futóművet önmagában látva agyunk nem kezd szivárványszerű ömlengésbe.
Négy centiméterrel ülünk magasabban mint a normál verzióban, ennek megfelelően a futóművet is áthangolták

Négy centiméterrel ülünk magasabban mint a normál verzióban, ennek megfelelően a futóművet is áthangolták

Négy centiméterrel ülünk magasabban mint a normál verzióban, ennek megfelelően a futóművet is áthangolták (katt a képre a galériához!)

De ha szöges gumikkal csapathatjuk, kilinccsel előre egy befagyott tó jegén, akkor sokkal könnyebb megtalálni a megfelelő jelzőket. Ráadásul objektív ítélőképességünket a legerősebb verzió tesztlehetőségével torzították, csak a V40 Cross Country T5 AWD kulcsai álltak rendelkezésre. A döntés némileg érthető, hiszen jelenleg csak ehhez elérhető az összkerékhajtás.

Bárhogy is, mikor a 254 lóerős öthengeres T5 turbómotor mind a négy kerék felé küldött 400 Nm nyomatéka karcol nyomot a kallvägeni svéd tél hizlalta jégbe, az több mint inspiráló. A lapjával vett kanyarok esetlen egymásba fűzése kitűnő időtöltés, a DSTC Sportállásba kapcsolt menetstabilizáló rendszer ilyenkor csak messziről figyel, engedi a játékot, sőt nevelő célzattal azt is hagyja, hogy besokallva a hófalba álljunk. 
Fagyos kéj, szöges gumival 3 Kötelező kellék a jeges svéd utakra a szöges téli abroncs

Az ötödik generációs Haldex-kuplunggal szerelt összkerékhajtás és a rövid tengelytáv tökéletes mókatárssá teszi az autót, ebből a szempontból bármelyik izmos konkurensre halálos veszélyt jelent az új Volvo csúcsváltozata.

A DSTC bekapcsolt állapotában más a képlet, ilyenkor előjön a biztonságunkat őrző svéd pedellus. Szinte lehetetlen kihozni a sodrából, ésszerű sebességnél hiába rúgjuk a gázt, rángatjuk a kormányt, a rendszer mindig visszaterel a helyes útra.


A dinamikus DSTC menetstabilizáló rendszer mellett a kanyarstabilitást növelő Corner Traction Control elnevezésű segéd segít nekünk, hogy vérbeli skandináv ralipilótának érezhessük magunkat. Finoman fékezi az ívbelső kereket, játszik a nyomatékkal, addig kutyul-kavar, míg orrtolás nélkül, okosan-ügyesen elfordítja helyettünk az autót.

Egy funkció emlékeztet a terepjárókra, ez a Hill Descent Control. A lejtmenetvezérlőt aktiválva lépésben, 10 km/órás sebességgel ereszkedik le helyettünk az autó meredek lejtőkön, minden képességét bevetve a megcsúszás megelőzésére.

Összegezve az emelt hasmagasság ellenére a V40 Cross Country a lehető legmesszebb áll a terepjárós képességekkel is bíró XC családtól. Inkább egy mindent bele verzió, ahol a rendelhető 19 colos kerekek, az ezüstszínűre fújt küszöb a megjelenést és nem a mocsárból való kijutást szolgálják.

Ebben a környezetben egy duroplastot vedlett Trabant is élmény lett volna, hát még a 254 lóerős V40!

Ebben a környezetben egy duroplastot vedlett Trabant is élmény lett volna, hát még a 254 lóerős V40!

Beülve szintén ez a törekvés érhető tetten, a V40 által sugárzott minőség itt kap még egy adag fűszert. Új, kéttónusú bőrkárpitok bővítik a választási lehetőségeket, a hangulatról pedig szabályozható színű LED-lámpák gondoskodnak. Kéktől a vörösig élhetjük ki művészi hajlamunkat, de hét előre beállított árnyalat is rendelkezésre áll. A szemfényvesztő trükkök mellett akadnak praktikus újítások, a 335 literes csomagtér kétfedelű, alul tároló rekeszek, felül sínrendszer segíti megzabolázni a csomagokat.

Az utastér is bővült modern emberre szabott tárolókkal. A volán melletti rekesz a mobiltelefonunkat várja, de akad itt hűthető kesztyűtartó, sőt az ajtózsebben kialakított jégkaparótartó, ami megakadályozza, hogy idegösszeomlást kapjunk a kis zörgő műanyagdarabtól.

A Volvo V40 belső terét eddig sem érhette kifogás, a praktikum azonban még tovább nőtt a CC esetén

A Volvo V40 belső terét eddig sem érhette kifogás, a praktikum azonban még tovább nőtt a CC esetén

A giccses képeslapokat messze leköröző környezetben megtett pár száz kilométer és a jeges duhajkodás kétségkívül bizonyította, a Volvo V40 CC alkalmas az ökörködésre. Sajnos ez a felhasználói torta hajszálvékony szeletét jelenti, így az autóról, és annak való életben tapasztalható tulajdonságairól hosszabb, hazai tesztünk után nyilatkozunk majd. 

Adatlap

Volvo V40 Cross Country menetpróba

Méhsejtrácsos műnyagal elemek, átvariált LED világítás teszi felismerhetetővé a CC-t
Motor2497 cm3, Benzin, S5
Teljesítmény254 LE
Nyomaték360 NM
Gyorsulás (0-100 km/h)6,4 sec
Végsebesség235 km/h
Fogyasztás (vegyes)8,3 l / 100 km

A rendelhető motorok és extrák listája megegyezik a Volvo V40-hez elérhető kínálattal, a D2 Base alapmodell ára 6 850 000 forintról indul. Az általunk tesztelt csúcsmodell 9,6 millió forintba kerül, Kinetic felszereltséggel. 

Ellenfelet szinte lehetetlen kiállítani a Cross Countryval szemben, a sajtótájékoztatón a BMW X1 vásárlóinak elcsábításáról volt szó, és tulajdonképp ez reális cél.

A kisméretű bajor SUV felhasználói körének pont elég az alapszintű cicoma és a padkára parkoláshoz elegendő emelt karosszéria, ezt pedig hozza a V40 CC, anélkül, hogy bumfordi batárnak látszana. Csak azt kellene megoldani, hogy dízelmotorral is legyen összkerékhajtás.