Röviden – Volvo V40 Cross Country
Mi ez? Prémium kompakt autó, SUV-s cicomával, a V40 mindent bele verziója
Mit tud? Több teret ad az önkifejezésre, magasabb a sima V40-nél és ebből is csak a T5-höz van 4×4
Mibe kerül? Alapára 6,8 millió Ft, a vérpezsdítő csúcsverzióért kifizethetünk akár 11 milliót
Kinek jó? Akinek  tetszik az Audi allroad-vonal, de mindezt svéd hangulatban élvezné, kisebb méretben
Megmentett a Volvo. Ráéreztek, hogy kenőkéssel fogom nyiszálni az ereimet, ha egy száraz menetpróbán tolják le a torkunkon a V40 vidéki verzióját, a Cross Countryt. Tudták, hogy a méhsejtmintás hűtőrácsot, a matt fekete műanyag díszítőelemeket és a négy centivel emelt futóművet önmagában látva agyunk nem kezd szivárványszerű ömlengésbe.
Méhsejtrácsos műnyagal elemek, átvariált LED világítás teszi felismerhetetővé a CC-t
Méhsejtrácsos műnyagal elemek, átvariált LED világítás teszi felismerhetetővé a CC-t

Fagyos kéj, szöges gumival

Fagyos kéj, szöges gumival

Méhsejtrácsos műnyagal elemek, átvariált LED világítás teszi felismerhetetővé a CC-t
A V40 Cross Country emelt karosszériával, leheletnyi szabadidős kiegészítővel egyedülálló jelenség ma a kompaktok között, összkerékhajtás a legerősebb verzióhoz jár.
Négy centiméterrel ülünk magasabban mint a normál verzióban, ennek megfelelően a futóművet is áthangolták
Fagyos kéj, szöges gumival 69
Ritkán működik a kiemelt karosszéria formailag, de a V40 esetén ez rendben van
A külsőt már 6,85 milliótól elérhető, de ha összkerékhajtást is akarunk akkor az öthengeres benzines turbómotorra kell gyűjteni.
Az ötödik generációs Haldex jól teszi a dolgát, extrém körülmények között, jégen is kiválóan osztotta el a komoly motorerőt a két tengely között
Ebben a környezetben egy duroplastot vedlett Trabant is élmény lett volna, hát még a 254 lóerős V40!
A biztonsági berendezéseket kikerülési manőverrel teszteltük, 70 km/óránál, a féket teljes erőből taposva sem csúszott meg az autó a szöges abroncsokkal
A Cross Country még több választási lehetőséget ad a vásárlóknak, új kéttónusú kárpitokkal bővül a kínálat
A Volvo V40 belső terét eddig sem érhette kifogás, a praktikum azonban még tovább nőtt a CC esetén
Akár ilyen fekete alapon ezüst betéteket villantó hatalmas felniket is rendelhetünk a V40 CC alá
Fagyos kéj, szöges gumival 78
A svéd tél könnyen eltüntetni a rendszámot, és gyakorlatilag az autó egész farát
Felkészült instruktorok irányították a fagyos csúszkálást
Svédországban szinte minden autón kiegészítő lámpasor segíti a látni és látszani elvet
Svédországban szinte minden autón kiegészítő lámpasor segíti a látni és látszani elvet
Ennyit tud a V40 csomagtartója, két személy három-négy napi csomagjainak elég
A V60 hibrid csomagtartójában rejtőzik némi tárolórekesz és a töltőkábel
A V60 három üzemmódját a váltó mellől választhatjuk
A motortérben semmi különlegességre nem bukkantunk, a 215 lóerős dízelmotor elektromos társáról csak a vaskos narancssárga kábelek árulkodnak
Ára várhatóan 18 millió forint körül mozog majd, kérdés, hogy ki akar ennyi pénzért poggyásztér nélküli, takarékoskodást sugalló kombit
Leggyorsabban 3,5 óra alatt tölthető fel a V60
Hibridflotta konnektoron
Fagyos kéj, szöges gumival 90
A V60 hibridhajtása erősen korlátozza a csomagteret
Fagyos kéj, szöges gumival 92
Fagyos kéj, szöges gumival 93
Fagyos kéj, szöges gumival 94
Fagyos kéj, szöges gumival 95
Fagyos kéj, szöges gumival 96
Fagyos kéj, szöges gumival 97
Fagyos kéj, szöges gumival 98
Fagyos kéj, szöges gumival 99
Fagyos kéj, szöges gumival 100
Fagyos kéj, szöges gumival 101
Fagyos kéj, szöges gumival 102
Fagyos kéj, szöges gumival 103
Fagyos kéj, szöges gumival 104
Fagyos kéj, szöges gumival 105
Fagyos kéj, szöges gumival 106
Fagyos kéj, szöges gumival 107
Fagyos kéj, szöges gumival 108
Fagyos kéj, szöges gumival 109
Fagyos kéj, szöges gumival 110
Fagyos kéj, szöges gumival 111
Fagyos kéj, szöges gumival 112
Fagyos kéj, szöges gumival 113
Fagyos kéj, szöges gumival 114
Fagyos kéj, szöges gumival 115
Fagyos kéj, szöges gumival 116
Fagyos kéj, szöges gumival 117
Fagyos kéj, szöges gumival 118
Fagyos kéj, szöges gumival 119
Fagyos kéj, szöges gumival 120
Fagyos kéj, szöges gumival 121
Fagyos kéj, szöges gumival 122
Fagyos kéj, szöges gumival 123
Fagyos kéj, szöges gumival 124
Fagyos kéj, szöges gumival 125
Fagyos kéj, szöges gumival 126
Fagyos kéj, szöges gumival 127
Fagyos kéj, szöges gumival 128
Fotó megosztása:

Négy centiméterrel ülünk magasabban mint a normál verzióban, ennek megfelelően a futóművet is áthangolták

Négy centiméterrel ülünk magasabban mint a normál verzióban, ennek megfelelően a futóművet is áthangolták

Négy centiméterrel ülünk magasabban mint a normál verzióban, ennek megfelelően a futóművet is áthangolták (katt a képre a galériához!)

De ha szöges gumikkal csapathatjuk, kilinccsel előre egy befagyott tó jegén, akkor sokkal könnyebb megtalálni a megfelelő jelzőket. Ráadásul objektív ítélőképességünket a legerősebb verzió tesztlehetőségével torzították, csak a V40 Cross Country T5 AWD kulcsai álltak rendelkezésre. A döntés némileg érthető, hiszen jelenleg csak ehhez elérhető az összkerékhajtás.

Bárhogy is, mikor a 254 lóerős öthengeres T5 turbómotor mind a négy kerék felé küldött 400 Nm nyomatéka karcol nyomot a kallvägeni svéd tél hizlalta jégbe, az több mint inspiráló. A lapjával vett kanyarok esetlen egymásba fűzése kitűnő időtöltés, a DSTC Sportállásba kapcsolt menetstabilizáló rendszer ilyenkor csak messziről figyel, engedi a játékot, sőt nevelő célzattal azt is hagyja, hogy besokallva a hófalba álljunk. 
Fagyos kéj, szöges gumival 130 Kötelező kellék a jeges svéd utakra a szöges téli abroncs

Az ötödik generációs Haldex-kuplunggal szerelt összkerékhajtás és a rövid tengelytáv tökéletes mókatárssá teszi az autót, ebből a szempontból bármelyik izmos konkurensre halálos veszélyt jelent az új Volvo csúcsváltozata.

A DSTC bekapcsolt állapotában más a képlet, ilyenkor előjön a biztonságunkat őrző svéd pedellus. Szinte lehetetlen kihozni a sodrából, ésszerű sebességnél hiába rúgjuk a gázt, rángatjuk a kormányt, a rendszer mindig visszaterel a helyes útra.


A dinamikus DSTC menetstabilizáló rendszer mellett a kanyarstabilitást növelő Corner Traction Control elnevezésű segéd segít nekünk, hogy vérbeli skandináv ralipilótának érezhessük magunkat. Finoman fékezi az ívbelső kereket, játszik a nyomatékkal, addig kutyul-kavar, míg orrtolás nélkül, okosan-ügyesen elfordítja helyettünk az autót.

Egy funkció emlékeztet a terepjárókra, ez a Hill Descent Control. A lejtmenetvezérlőt aktiválva lépésben, 10 km/órás sebességgel ereszkedik le helyettünk az autó meredek lejtőkön, minden képességét bevetve a megcsúszás megelőzésére.

Összegezve az emelt hasmagasság ellenére a V40 Cross Country a lehető legmesszebb áll a terepjárós képességekkel is bíró XC családtól. Inkább egy mindent bele verzió, ahol a rendelhető 19 colos kerekek, az ezüstszínűre fújt küszöb a megjelenést és nem a mocsárból való kijutást szolgálják.

Ebben a környezetben egy duroplastot vedlett Trabant is élmény lett volna, hát még a 254 lóerős V40!

Ebben a környezetben egy duroplastot vedlett Trabant is élmény lett volna, hát még a 254 lóerős V40!

Beülve szintén ez a törekvés érhető tetten, a V40 által sugárzott minőség itt kap még egy adag fűszert. Új, kéttónusú bőrkárpitok bővítik a választási lehetőségeket, a hangulatról pedig szabályozható színű LED-lámpák gondoskodnak. Kéktől a vörösig élhetjük ki művészi hajlamunkat, de hét előre beállított árnyalat is rendelkezésre áll. A szemfényvesztő trükkök mellett akadnak praktikus újítások, a 335 literes csomagtér kétfedelű, alul tároló rekeszek, felül sínrendszer segíti megzabolázni a csomagokat.

Az utastér is bővült modern emberre szabott tárolókkal. A volán melletti rekesz a mobiltelefonunkat várja, de akad itt hűthető kesztyűtartó, sőt az ajtózsebben kialakított jégkaparótartó, ami megakadályozza, hogy idegösszeomlást kapjunk a kis zörgő műanyagdarabtól.

A Volvo V40 belső terét eddig sem érhette kifogás, a praktikum azonban még tovább nőtt a CC esetén

A Volvo V40 belső terét eddig sem érhette kifogás, a praktikum azonban még tovább nőtt a CC esetén

A giccses képeslapokat messze leköröző környezetben megtett pár száz kilométer és a jeges duhajkodás kétségkívül bizonyította, a Volvo V40 CC alkalmas az ökörködésre. Sajnos ez a felhasználói torta hajszálvékony szeletét jelenti, így az autóról, és annak való életben tapasztalható tulajdonságairól hosszabb, hazai tesztünk után nyilatkozunk majd. 

Adatlap

Volvo V40 Cross Country menetpróba

Méhsejtrácsos műnyagal elemek, átvariált LED világítás teszi felismerhetetővé a CC-t
Motor 2497 cm3, Benzin, S5
Teljesítmény 254 LE
Nyomaték 360 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 6,4 sec
Végsebesség 235 km/h
Fogyasztás (vegyes) 8,3 l / 100 km

A rendelhető motorok és extrák listája megegyezik a Volvo V40-hez elérhető kínálattal, a D2 Base alapmodell ára 6 850 000 forintról indul. Az általunk tesztelt csúcsmodell 9,6 millió forintba kerül, Kinetic felszereltséggel. 

Ellenfelet szinte lehetetlen kiállítani a Cross Countryval szemben, a sajtótájékoztatón a BMW X1 vásárlóinak elcsábításáról volt szó, és tulajdonképp ez reális cél.

A kisméretű bajor SUV felhasználói körének pont elég az alapszintű cicoma és a padkára parkoláshoz elegendő emelt karosszéria, ezt pedig hozza a V40 CC, anélkül, hogy bumfordi batárnak látszana. Csak azt kellene megoldani, hogy dízelmotorral is legyen összkerékhajtás.