Nem volt hely a Prius-hajtásláncnak

Városban a szakaszok több felét képes megtenni villanymotorjával, ha finoman vezetünk és leáll a benzines

Városban a szakaszok több felét képes megtenni villanymotorjával, ha finoman vezetünk és leáll a benzines

Városban a szakaszok több felét képes megtenni villanymotorjával, ha finoman vezetünk és leáll a benzines


Nemrég értünk haza a benzines-elektromos hajtású Yaris menetpróbájáról, amit a villanyautóban és hibridben is erős Hollandiában tartott a Toyota. 1,5 literes benzines motorja alapján könnyű lenne rávágni, hogy az előző Prius technikáját kapta a Yaris, ám így nem maradt volna meg a többi modell 286 literes csomagtere és teljes térkínálata. És nem tartott volna közel hat évig az autó kifejlesztése sem, amint azt a bemutatón Hasikabe Kijosi, az autó főmérnök-helyettese mondta.

A japán mérnökök szinte bármire képesek, állítólag csináltak víz alatt megkötő betont, de a hibrid hajtáslánc bepasszírozásával még nekik is meggyűlt a bajuk. Mert az 5 ActiveHybriddel, a Lexus LS 600h-val és a többi hibriddel ellentétben nem vehettek el helyet a csomagtérből az akkuknak és a Yaris szűk orra nagyon nem kívánta a benzines motor mellé a bolygóműves erőátvitelt, a teljesítményelektronikát, az invertert és a két villamos gépet. (Az egyik elektromos motor generátorként termeli az áramot, a másik hajtja az autót.)

Csak 30 kilót hízott

A hibridrendszer akkumulátorán kívül a benzintank is a hátsó ülés alatt van

A hibridrendszer akkumulátorán kívül a benzintank is a hátsó ülés alatt van

A hibridrendszer akkumulátorán kívül a benzintank is a hátsó ülés alatt van


Végül a hibrid hajtásrendszer tömegét sikerült levinni 42 kilóval a Prius III-é alá, a rendszer súlya 201 kilogrammra csökkent.

A Yaris HSD (Hybrid Synergy Drive) mindössze 30 kilóval nehezebb egy hasonló felszereltségű dízelnél, ami rendkívül csekély érték. A már említett BMW 5 ActiveHybrid 150 kilót szedett fel az alapjait adó BMW 535i-hez képest.

A hibrid hajtáslánc jóval kevesebb helyet foglal el, mint a Priusé vagy az Aurisé, a Prius II-ből átvett, de 70 százalékban áttervezett vagy új alkatrészekből álló benzines is motor jóval kompaktabb lett.

3,5 liter a gyári átlaga, csupán 79 g/km szén-dioxid emissziójával a világ legjobb szériaautója, a villanyautókat leszámítva

3,5 liter a gyári átlaga, csupán 79 g/km szén-dioxid emissziójával a világ legjobb szériaautója, a villanyautókat leszámítva

61 és 74 lóerő
Franciaországban készül. A Yaris az egyetlen autó a kiskategóriában, amelyből van hibrid, benzines s dízel is

Franciaországban készül. A Yaris az egyetlen autó a kiskategóriában, amelyből van hibrid, benzines s dízel is

Franciaországban készül. A Yaris az egyetlen autó a kiskategóriában, amelyből van hibrid, benzines s dízel is


Bent nem érezni, hogy ez a Yaris hibrid, van benne jó pár ezer munkaóra, hogy fel se tűnjön. A 100 lóerős összteljesítmény okán nincs sport üzemmód, normál vagy Eco üzemben használható az autó és van EV (Electric Vehicle) kapcsoló is a tisztán elektromos üzemre.

Mivel a hajtásrendszer mindig úgy használja a 74 lóerős benzinest és a 61 lóerős villanymotort, ahogy a legkisebb a fogyasztás, felülbírálatával nő a benzinigény, hiába suhanunk épp elektromosan, álló motorral. Ha nem jön hosszú lejtő, akkor ezt az áramot a benzines motorral hajtott generátornak kell visszatöltenie.

145 literrel csökkenti az 5-ös BMW csomagterét a hibridhajtás, a Yarisé viszont teljes egészében megmaradt, 286 literes

145 literrel csökkenti az 5-ös BMW csomagterét a hibridhajtás, a Yarisé viszont teljes egészében megmaradt, 286 literes

145 literrel csökkenti az 5-ös BMW csomagterét a hibridhajtás, a Yarisé viszont teljes egészében megmaradt, 286 literes


Nem is használtuk ezt az üzemmódot, mert a Yarisban amúgy sem kényszerültünk bokagörcsig finomkodni a gázpedállal, hogy elektromosan tartsuk a városi tempót vagy gyorsuljunk 30-ig.

Ahhoz már kell a türelem, ha 50-60-ig akarunk eljutni a négyhengeres halk zúgása nélkül, de leheletfinoman nyomott gázzal az autó hajlandó csak az akkukból szívott árammal gördülni, amit a műszerfalon kigyulladó EV ikon jelez.

Lopakodó

Az emissziómentes üzemben leálló négyhengeres jót tesz a környezetnek, a pénztárcánknak és csendességével a városi zajterhelésnek is. Épp a könnyen és gyakran, akár a megtett távolság több mint felében élvezhető elektromos suhanás miatt volna hasznos az Ampera vagy a Volt diszkrét kürtjéhez hasonló duda, amivel lopakodó-üzemmódban kulturáltan figyelmeztethetnénk a gyalogosokat.

A gonyomásra kikényszerített EV (elektromos) módban összességében nő a benzinigény, mert felülbíráljuk a hajtásrendszert, amely mindig úgy használja a 74 lóerős benzinest és a 61 lóerős villanymotort, ahogy a legkisebb a fogyasztás

A gonyomásra kikényszerített EV (elektromos) módban összességében nő a benzinigény, mert felülbíráljuk a hajtásrendszert, amely mindig úgy használja a 74 lóerős benzinest és a 61 lóerős villanymotort, ahogy a legkisebb a fogyasztás

A narancssárga koszorú a motor-generátoré, tőle jobbra, takarva látható az autót hajtó villanymotor

A narancssárga koszorú a motor-generátoré, tőle jobbra, takarva látható az autót hajtó villanymotor

A narancssárga koszorú a motor-generátoré, tőle jobbra, takarva látható az autót hajtó villanymotor


A japán belpiacra készülő változatban van efféle készség, de még abban sem végleges, mert a Toyotánál tovább keresik azt a faja mesterséges motorhangot, amit idős emberek is jól észlelnek.

Nincs ékszíj

Álló benzinmotorral is működik a klímaberendezés, mert a légkondi kompresszora elektromos, ahogy a vízpumpa is. A Yaris motorja ebben is hasonlít a Priuséra, így nem futnak ellenőrizendő-cserélendő szíjak a blokk elején a segédberendezések hajtására.

Az elektromos vízpumpa további előnye, hogy álló motornál is képes hűteni a blokkot és a hengerfejet, így a melegedést nem kell a benzin-levegő keverék dúsításával, a fogyasztást növelve kompenzálni – mesélte a bemutatón Krajcsovits Sándor, az importőr műszaki szakértője.

5 év vagy 100 000 km a garancia a hibridrendszerre, de valós élettartamát legalább félmillió kilométerre tervezi a Toyota

5 év vagy 100 000 km a garancia a hibridrendszerre, de valós élettartamát legalább félmillió kilométerre tervezi a Toyota

Avg: 4,3 liter
Városi forgalomban kevesebbet fogyaszt, mint országúton, mert kis sebességnél sokszor átveszi a hajtást a villanymotor

Városi forgalomban kevesebbet fogyaszt, mint országúton, mert kis sebességnél sokszor átveszi a hajtást a villanymotor

Városi forgalomban kevesebbet fogyaszt, mint országúton, mert kis sebességnél sokszor átveszi a hajtást a villanymotor


Városban és országúton a hibriddel szerintem sokkal jobb autózni, mint egy dízel Yaris-szal: a benzines-elektromos hajtáslánc kevésbé terheli a környezetet és ha a gázpedál visszaengedésével kihasználjuk a hibridrendszert képességeit, az elektromosan megtett szakaszokon egyáltalán nem éget benzint az autó, így a fogyasztás is káprázatos.

A gyári adatok 3,5 literes átlagról és 3,1 literes városi értékről szólnak, szólnak, de ha ezt a realitás kedvéért a felével megnöveljük, még akkor is be lehet osztani 4,5 liter benzint 100 kilométerre. A zömmel kisvárosokon át vezető menetpróba első napja után 4,6, majd a második napon, hasonló körülmények között 4,3 l/100 km díszlett a műszerfalon.

Autópályán kidomborodnak a hibrid Yaris korlátai, mert a dízel nyomatéka híján tohonyán gyorsul, nagy gázra odalesz a csend a magas fordulatra beálló benzines miatt és egyenletes, 140-es tempónál is hangosabb, mint a hatodikban futó D-4D. Azok a kevesek, akik nem városban, hanem hosszú utakra használják drága kisautójukat, jobban járnak a dízellel.

Váratlanul olcsó

A kétzónás automata légkondival, hét légzsákkal és menetstabilizáló elektronikával felszerelt Yaris HSD alapára 4 595 000 forint, ami váratlanul alacsony összeg, bár nem sok vetélytárshoz hasonlíthatjuk. A Honda Jazz Hybrid – főleg a jen árfolyamának erősödése miatt – a tavaly tavaszi 4,9 millióról 6 249 000 forintra drágult. Négymillió körül kaphatóak a dízel kisautók, de ezek annyival környezetszennyezőbbek, hogy nehéz rájuk konkurensként tekinteni.

Nehéz megmondani, kik veszik majd a Yaris hibridet. A vásárlók átülhetnek a hasonló árú dízel kisautókból, lesznek köztük, akik megunják tankolni Golf-méretű autójukat és kisebbre váltanak, és ott vannak mindazok, akik a közel kétmillió forinttal többe kerülő Auris hibrid helyett döntenek mellette, mert ugyanakkora a csomagterük és négy nem magas ember a Yarisban is jól elfér.

Magyarországon júliustól lesz kapható a hibrid Yaris, tehát idén nyáron nem a GT86 lesz az egyetlen nagy dobás a Toyotától.