A kabrió olyan, mint a monokiniző nő a strandon. Az ember önkéntelenül is megfordul utána, még akkor is, ha korosabb. Ám eljön az idő, amikor nemcsak a melltartó hiánya tűnik föl, hanem az itt-ott megjelent zsírpárnák és a megereszkedett kötőszövetek eredménye is.

Arccal a Golf felé

Akár csukott, akár nyitott, a forma rendben van

Akár csukott, akár nyitott, a forma rendben van

Akár csukott, akár nyitott, a forma rendben van


Ezek a negatív hatások már jól érzékelhetőek voltak a Volkswagen keménytetős kabrióján, öt év után meg is kapta az elkerülhetetlen kozmetikai kezelést. Az Eos ugyan nem igényelt zsírleszívást, de egy szemhéjkorrekció, arc- és fenékplasztika ráfért.

Éppen csak annyi beavatkozást hajtottak végre rajta, hogy a Volkswagen család fotóját nézegetve senki ne kérdezze meg, vajon ki lehet az apja. De nem is volt szükség többre. A korábban a Passatéra hajazó orrot a Golféhoz tették hasonlatossá, hátul pedig megkapta az egyen-lámpákat és az új lökhárítót.

Ezekkel az egyszerű változtatásokkal teljesen felfrissült az autó, de az alapformán hiba is lett volna módosítani. Talán az Eos a legharmonikusabb külsejű kupé-kabrió a piacon. A többiek farban mind erősebbek a kelleténél, csukott tetővel kissé bután mutatnak. Látszik, hogy ott lapul az okosság, de vizuális szempontból ez nem előnyös.

Szépen kitöltik a kerekek a kerékjáratokat

Szépen kitöltik a kerekek a kerékjáratokat

Változatlanul jó

Nem változtattak a jól bevált tetőn sem. Az öt részből álló, nyitható üvegtetővel kiegészített tetőrendszer 25 másodperc alatt varázsol kabriót a kupéból, vagy teszi újra esővédővé az autót. Az acél szerkezetnek köszönhetően csukott tetővel az Eos karosszériája nagyon merev.
Kabrióként is megőrzi e tulajdonságát, az úthullámokon nem, csak az egymást sűrűn követő úthibákon lehetett érezni, hogy nyitva a tető.

Elrejt mindent a csomagtérben

Elrejt mindent a csomagtérben

Elrejt mindent a csomagtérben


Egyetlen hátrányát érezni annak, ha a menetszéllel szeretnénk borzoltatni a hajunkat. Az amúgy sem hatalmas csomagtér méretét szinte a felére csökkenti az összecsomagolt tető, mindössze 205 liternyi cuccot pakolhatunk az autó hátuljába.

Kiegészíthetjük a rakteret, ha a hátsó ülésre pakolunk, mert hiába négyszemélyes az autó és hiába kínál az átlagosnál nagyobb lábteret a hátulra kényszerített utasoknak, jobb, ha csak ketten használják az Eost.

Elöl nincs ok a panaszra, hiszen mostantól sportülések várják a sofőrt és utasát, akiknek attól sem kell tartaniuk, hogy beszállásnál a szélvédő keretébe ütik a fejüket, hiszen kevésbé nyúlik hátra, mint a konkurenseké. Ennek ellenére nem kell aggódni a biztonság miatt sem, nyitott állapotban is hatékonyan védi a bent ülőket az autó. Borulás esetén a hátsó ülések mögül 0,25 másodperc alatt védőelemek ugranak elő, amelyek 265 milliméteres magasságba emelkedve gátolják meg a sérüléseket.

Ami eddig nem volt

Eos

Eos

Eos


Az Eos drágább lett ugyan, de bővült az alapfelszereltsége. Mostantól nem kell az extralistában keresgélni a következőket: automata klímaberendezés, belső tükör automatikus elsötétítéssel, esőszenzor, fényszórómosó berendezés, első fűthető sportülések, gumiabroncs légnyomás kontrollámpa, könyöktámasz rakodórekesszel, LED hátsó lámpa, multifunkciós kijelző “Plus”, parkolóradar hátul, riasztóberendezés, sebességszabályozó, szélfogó. Ez a magyarázat a nagyjából hatszázezer forintos árnövekedésre.

Egy dízel, egy benzines

Magyarországon csupán két motorral lesz kapható a nyitott Volkswagen. Csak 1,4 literes, 122 lóerős benzines és kétliteres, 140 lóerős dízel kerülhet a motortérbe. Utóbbihoz társítható a duplakuplungos automata váltó (DSG) is, így lesz háromtagú a kínálat. Itthon azonban nem lesz BlueMotion technológiával ellátott motor, még mindig az ár számít.

Szerencsésebb országokban az 1,4-es 160 lóerős kivitelben is kapható, a csúcsot pedig a 210 lóerős kétliteres TSI képviseli. A szlovéniai menetpróba tesztautói között ez utóbbi változat is helyet kapott, vágyakozva tekintettem a mellette lévő üres rubrikára, ami arra várt, hogy a nevem odaírjam. Ehelyett fájó szívvel ugyan, de elsőre egy kézi váltós dízelt választottam.

Volkswagen Eos 2011
1.4 TSI 2.0 CR TDI 2.0 CR TDI DSG
Lökettérfogat 1390 1968 1968
Teljesítmény (kW[LE]) 90[122] 103[140] 103[140]
Maximális nyomaték (Nm) 200 320 320
Menetteljesítmények,
fogyasztás
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 10,9 10,3 10,3
Végsebesség (km/h) 198 207 204
Vegyes fogyasztás (l/100 km) 6,4 5,2 5,7

Csak a szél hangját hallani

A 140 lóerő, ahogyan az a táblázatban is látható, nem csinál versenyautót az Eosból, de azért tisztességesen mozgatja a másfél tonnát. Meglepő volt, mennyire csendesen teszi a dolgát, nyitott és zárt tetőnél is a szélzaj dominált.

100 kilométeres sebességig nyitott tetővel és felhúzott ablakokkal még beszélgetni is nyugodtan lehet. Ennél nagyobb sebességhez azonban nem árt a hátsó szélfogót a helyére szerelni. A zaj ugyan nem lesz kisebb, de a zavaró turbulenciák eltűnnek az utastérből. Ezt hivatott segíteni a szélvédőkeretből felpattintható szélfogó is, ám ez nyolcvanig inkább csak hangos, mint hasznos. Ezt a tempót átlépve viszont szélvédetté teszi a kabint.

Gyári fotókban is gyönyörködhetnek

Volkswagen – Kemény idők jönnek? 6

Feszes, pontos, gazdaságos

Nem tudtuk igazából próbára tenni az autót, hiszen a szlovén utak minőségére nem lehet panasz. Itthon a futómű jobban igénybe lesz véve, a feszes beállítás nem Magyarországra való. Az úthibákat nem lépi át észrevétlenül, de csillapítva szereznek róla tudomást az utasok.
Viszont így nagyon pontosan irányítható az Eos, jó vele kanyarodni, bár a második autónál kicsit könnyűnek éreztem a kormányt.

Sajnos másodjára is egy dízelt sikerült megkaparintani, pedig igazán kíváncsi lettem volna rá, hogy a benzines, nyomatékban szegényebb motor mennyire passzol az autóhoz. A kollégák elmondása alapján csak kicsit volt kelletlenebb gázolajos társánál, igaz, 100 kilóval kisebb tömeget kellett mozgatnia, ráadásul ez a tömeg mind az orrából hiányzott, kezesebben viselkedett a kanyarokban.

Mégis tudott újat mutatni a második autó is, hiszen abban a váltást a DSG váltó intézte. Gyorsan, simán. Sőt még a kézi üzemmódban is rögtön követte az utasításokat. A manuális váltóval sem volt rossz az autó, kellemes volt a kapcsolási érzet, talán a fokozatok közötti távolságok lehetnének rövidebbek.

Összesen háromszáz kilométert tettem meg az autóval, ennek nagyobbik részét autópályán – nem lassan. A városi araszolás kimaradt a programból, a sztráda mellett csak országúton jártam. A kézi váltós változat a fedélzeti számítógép szerint 5,9 literes fogyasztással teljesítette az útvonalat, míg a DSG-s 6,1 litert kért száz kilométerre. Spórolós a dízel Eos.

Az alapáras cukorfehér szín jól áll neki

Az alapáras cukorfehér szín jól áll neki

Kettőből egy?

A tavaly bemutatott új Eos mellé idén elkészült a Golf vászontetős változata is. A két autót gyakorlatilag csak a teteje különbözteti meg. Kitűnő ellenfelei lehetnek egymásnak, de a Golf még az Audi A3 Cabrio vásárlóit is gondolkodóba ejtheti. Ezért még nem született arról döntés, hogy a nyitott Golf kapható lesz-e itthon.

Valószínű azonban, hogy csak a keménytetős kabriót fogják forgalmazni. Az Eos már megtalálható a szalonokban: a benzinest 7,8 millió, a kézi váltós dízelt 8,9 millió forintért lehet elhozni. A DSG-s változatért további félmilliót kell kifizetni.