Nem kell bele sok extra

Nemcsak esernyőre csukható babakocsi fér el a csomagtérben

Nemcsak esernyőre csukható babakocsi fér el a csomagtérben


Időnként hitvitába bonyolódunk arról a kérdésről, hogy egy gyengébb színvonalú autó sok extrával jobb-e, mint egy rendes kocsi szinte kopasz kivitelben? Többet ér-e az elektromos napfénytető a tisztességes futóműnél, a tolatóradar és az automata klíma az ergonomikus ülésnél és így tovább.

Többen, köztük én is, inkább egy kopasz, de ESP-s és rendesen megcsinált autóban kurblizom az ablakot, mintsem egy billegő vacakban, pocsék váltóval hűtsön a légkondi.

Hová bújt a Yeti?
Állítólag egy autóból legalább ezer darabot el kell adni ahhoz, hogy feltűnjön az utcaképben. Nálunk mindenesetre ez a harmadik tesztautó, de még soha nem jött szembe egyetlen Yeti sem, pedig hét hónapja piacon van. Lekértük hát a JATO Dynamicstól az idei forgalomba-helyezési adatokat, hogy csak mi nem látjuk a Yetit, vagy tényleg ilyen kevés van belőle. Néhány tucat fogyott belőle, de a szabadidő-autók között a Skoda szereplése nem kirívóan gyenge, Tiguanból vagy a kifutó Tucsonból és a Sportage-ből sem kelt el több. A Qashqai sikere egyértelmű, a nők által favorizált kompakt SUV kategóriát messze vezeti. Összehasonlításképp a Skoda Fabiából 225, Octaviából 825 kapott rendszámot itthon január 1-től április 30-ig.
TípusIdei darabszám
Honda CR-V 74 db
Hyundai Tucson+ix35  13+30 db
Kia Sportage34 db
Nissan Qashqai 266 db
Skoda Yeti 49 db

A hazánkban 2010. január 1-től 2010. április végéig forgalomba helyezett darabszám. Forrás: JATO Dynamics

Butított kivitel

Csak elöl van hangszóró

Csak elöl van hangszóró


Az Active alapfelszereltségű Skoda Yetiben nem drámai a helyzet, de a kényelmi extrák közül tényleg csak az van benne, ami nélkül 2010-ben pofátlanság volna 4,6 millióért árulni egy ekkora autót. Végre egy őszinte autó, amely nincs csurig extrázva, mint a legtöbb tesztautó!

A VW-konszern szorgos alapmodell-butítói kihagyták a belépőmodellből a fém kilincset és a kilincs hátoldalára ragasztott puha gumidarabot is, amely figyelmességtől Földes Attilával mindketten ellágyultunk a korábbi tesztekben.

Yeti: egy Skoda a családnak 1

Gyári képek a galériában

Ha erősen sietünk, akkor sem fogyaszt 8 liter felett

Ha erősen sietünk, akkor sem fogyaszt 8 liter felett


Ezt könnyen feldolgoztuk, a szegényházi kivitel egyetlen hátránya, hogy a hátsó ajtókban nincs hangszóró a sokat ígérő rácsok mögött. Ez akkor rossz, ha elöl nem szeretnénk tizenhetedszer is meghallgatni a Kalákát, ilyenkor jó volna a faderrel hátracsavarni a zenét a gyermekeknek.

Mire elég 1197 köbcenti?

A Yetinek nincs szüksége költséges extracsomagokra, hogy meggyőző legyen, még motorból sem kell feljebb lépni a legolcsóbbtól, mert az 1,2 TSI a Golf után jóval nagyobb testtel is meggyőző volt.

Jól törik a Yeti
A cseh kompakt SUV a frontális és az oldalirányú ütközéseken is szinte hibátlanul szerepelt, csak a szigorú, oszlopos teszten kapott a kelleténél nagyobb terhelést a bábu mellkasa. A Yeti kiválóan teljesített az eddig tesztelt autók túlnyomó többségénél gyenge eredményt hozó ostorcsapásos sérülés megakadályozásában, a fejtámla jó minősítést kapott. A felnőttutas-biztonságra összesítve 92 százalékot kapott az autó, részletek a törésteszt-rovatban.
Škoda Yeti
Felnőttutas-biztonság92%
Gyermekutas-biztonság78%
Gyalogosvédelem46%
Biztonsági segédeszközök71%
Összeredmény* * * * *

Nincs vége a cikknek, lapozzanak merészen!


Elinduláskor kell neki egy kis fordulat, különben rajtaütésszerűen lefullad, de az 1500-tól megérkező 175 newtonméterrel fürgén húz. Hegyre fel halványabb az erő, de az Alföldön nem vágynánk drágább motorra. A puhán járó váltóval mindig akad egy a hat fokozatból, amiben él a finoman járó motor.

Nézz körül odabent!


A körülnézéshez tartsd lenyomva az egér bal gombját, nagyításhoz használd a scrollt vagy a kép alján látható ikonokat. (Gömbpanoráma: Grépály András Zoltán)

Kényelmes, tágas és praktikus a szögletes autó

Kényelmes, tágas és praktikus a szögletes autó


Sok bajunk volt viszont az apró külső tükrökkel, nehéz őket úgy beállítani, hogy érjenek valamit. Városban a vastag első tetőoszlop is zavart.

Nem vagyunk befalazva

Máskülönben a szögletes Yeti üdítő kivétel a mai autók között, mert nincs a nyakunkig felhúzva az övvonal, mint például az ix35-ben, így a nagy ablakokon a gyermekek jól kilátnak hátul. A dobozforma miatt parkolni is könnyű.

Kicsi, turbós, benzines
A VW-konszern ezerkettes négyhengerese hengerenként kétszelepes, itt nem a szelepszám, hanem a feltöltés a lényeg. A turbó maximum 0,9 bar nyomással tölti a hengereket, a töltőlevegő köztes hűtésen megy keresztül, a fogyasztást közvetlen befecskendezés mérsékeli.

A nagy nyomással befecskendezett benzin hűti az égésteret, ezért a feltöltés ellenére 10,0:1-re emelhető a kompresszióviszony, ami jót tesz a fogyasztásnak és az erőnlétnek. A lánchajtású vezérműtengely révén nem kell pár év múlva szép summáért vezérműszíjat meg feszítőgörgőket cseréltetni, és a lánc nem hajlamos elszakadni sem.

Csendes és takarékos

Ügyes a tologatható és több részletben kivehető hátsó ülés

Ügyes a tologatható és több részletben kivehető hátsó ülés


Kényelmes futóműve, jó ülései, alacsony zajszintje és tágassága miatt a Yetivel gond nélkül utazhatunk sok száz kilométert.

Jó rugózási komfortjához és magasságához képest a Skoda SUV úttartása is tisztességes, pont úgy viselkedik; mint egy eltalált kompakt autó.

A TSI Yeti kevés benzinnel beéri. 160-nal száguldva – persze német autópályán – csupán 8 liter fogyott, a rossz légellenállás dacára.

Alternatívák
Listaár, forint
Kia Soul 1,6 LX (128 LE) 4 049 000
Nissan Qashqai 1,6 Visia (114 LE) 4 990 000
Skoda Octavia Clever 1,2 TSI (105 LE) 4 393 500
Skoda Yeti 1,2 TSI Active (105 LE) 4 598 500

Nagy kérdés, miért vegyünk Yetit Octavia helyett

Nagy kérdés, miért vegyünk Yetit Octavia helyett


Városban 7,6 litert mértünk, országúton, ha nem siet a család, 6-6,5 liter simán elég. Érdemes követni a váltásra figyelmeztető nyilakat, időben szól, ha jó lesz kapcsolni, de nem utasít minden pillanatban.

Miért ne Octaviát?

Az idei fórumtalálkozón többen is felvetették, mennyivel jobb vétel ugyanezzel a motorral a tágasabb, jobban felszerelt és takarékosabb Octavia Clever 4,4 millió forintért. Észérveik előtt kapitulálnom kellett, de hátrányai ellenére jobban vágyom a vagány és eredeti Yetire, mint a praktikusabb, de ezerszám futó Octaviára.

Műszaki adatok -Skoda Yeti 1,2 TSI Active
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm)1197
Furat x löket (mm)71,0 X 75,6
Hengerek / szelepek számaS4/8
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.)77(105)/5000
Max. nyomaték (Nm/ford.)175/1500-3500
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h)11,8
Végsebesség (km/h)175
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km)7,9
Lakott területen kívül (l/100 km)5,9
Vegyes (l/100 km)6,6
CO2 kibocsátás (g/km) 154
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm)4223/1793/1691
Tengelytáv (mm)2578
Csomagtér (liter)405-510/1580-1760
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg)1345/545
Üzemanyagtank kapacitás (liter)60
Gumiméret215/60 R16
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint)4 598 500
A szériafelszereltség fontosabb tételeiLásd itt!
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleményeHetyke árat szabott a Skoda a Yetinek, de sokat kapunk cserébe: egy rövid, de tágas, takarékos, kulturált és vidám családi autót.
Pontszám (max. 10) 8,25 pont

Mellette – Ellene
  • Jól áttekinthető dobozforma
  • Csekély fogyasztású motor
  • Élvezhető menetteljesítmények
  • Tágas, variálható belső tér
  • Kényelmes, stabil futómű
  • Jó biztonsági felszereltség
  • Kis tükrök, vastag A-oszlop
  • Közepes vételár
  • Hiányzó hátsó hangszórók