Az Alfa Romeo márka százéves az idén. A centenáriumot egy új Golf-kategóriás autóval, szupersportautója nyitott tetejű változatával és egy kicsi, erős, sportos kocsival ünnepli. Ez utóbbit használhattuk egy hétig. És most szépen, témáról témára ballagva elmeséljük, nem-alfásként sikerült-e megérezni bármit az évszázados legenda hangulatából.

Kívül: egy kicsit legenda

Kukacot figyelő madár, felhergelt boxoló - sok mindent bele lehet látni

Kukacot figyelő madár, felhergelt boxoló – sok mindent bele lehet látni

Kukacot figyelő madár, felhergelt boxoló – sok mindent bele lehet látni


A Mito nem objektíven szép autó, de legalább különleges. Rövid, tömpe orrú, magas farú jószág, a spoilerezés is inkább tömöríti optikailag, nem lesz tőle kecsesebb a kocsi. De tagadhatatlanul van neki fellépése.

Megnézik, körülállják a parkolóban, elismerően bólintanak felé a kommunikatívabb autóbuzik. Mert a Mito, akár szép, akár nem, különleges. Nem olvad bele a tömegbe – látszik.

Különösen persze ezzel a fehér-narancs dekorációval. Ami mellesleg száz százalékban fólia. Ki nem találnák, milyen színű valójában ez a Mito a nejlon alatt: aranybarna metál. (Ezért néz ki olyan furán a fehér környezetben a nem hozzá tervezett szürkés felni.)

Belül: nem legenda, de jó

Alfa belső Fiat alkatrészekből

Alfa belső Fiat alkatrészekből

Alfa belső Fiat alkatrészekből


A Mito belsejét lelkesen éltetik mindazok, akiknek egy kis karbonutánzatú műanyaggal, 3+1 gyönyörű, fémbetétes, kígyós pedállal, hat órától induló mutatókkal és pár, ülésbe hímzett Alfa-logóval be lehet adni, hogy több egy közönséges Fiatnál, amit maguk körül látnak. Én viszont a sok csicsa mellett az egyen-Fiat kormányt, egyen-Fiat klímakonzolt, egyen-Fiat kijelzőket is láttam benne.

Viszont ha nem is kisszériás exkluzív csoda ez, mint az igazi régi klasszikus Alfák, azért még egy igen élhető, kellemes kis autó. Szoros, passzos – ilyen kis alapterületen ez nem csoda -, de sokkal nagyobb, mint kívülről gondolnánk.

A Quadrifoglio Verde
Zöld, négylevelű

Zöld, négylevelű

Zöld, négylevelű


1923-ban jelent meg először a szerencsehozó takarmánynövény az Alfa Romeónál. Ugo Sivocci autóversenyző kabalája később számos Alfa versenyautón feltűnt a második világháború előtt.
A ’80-as évek Alfettáin már ezüst és arany színekben is feltűnt a lóhere, inkább kényelmet, felszereltséget, mint vad sportmodellt jelképezve. A négy zöld levél most újra az erős, sportos modell megkülönböztető jegye.

270 liter, rövid, de mély a csomagtartó

270 liter, rövid, de mély a csomagtartó

270 liter, rövid, de mély a csomagtartó


Apa, anya elöl, két gyerek biztonsági ülésbe kötve hátul, csomagok leghátul – mindez senkinek nem jelent megerőltetést. A 181 centis sofőrnek nem kell kompromisszumot kötnie mögötte rúgkapáló kislánya lábaival – kényelmesen elhelyezkedve is simán elférnek benne egymás mögött. A csomagtartó rövid, de meglepően mély, iszonyú mennyiségű teszkósszatyrot befogad. Hátul nyitható ablak nincs, de a klausztrofóbiát mindenki külön pohártartóba helyezett itallal oldhatja.

És a Mitóban még előre is került pohártartó. A 147-ben, 159-ben például ezt a lécet nem sikerült megugrani, pedig az a kocsi megjelenésében inkább emlékeztet a legendás ősökre. Részemről inkább ez a kicsi, fiatos, de használható Alfa. Ha már Alfa.

Motor: nem legenda, de erős, ha akarom

Elektrohidraulikus a szelepműködtetés

Elektrohidraulikus a szelepműködtetés

Elektrohidraulikus a szelepműködtetés


A Mito motorjára különösen büszke a gyártó, büszkék a márka fanatikusai. (Még ha a BMW már lassan egy évtizede gyárt is hasonlót.) A pillangószelep nélküli, fokozatmentesen variálható szelepműködtetésű, MultiAir fantázianevű turbós négyhengeres képes kellemesen keveset fogyasztani és rettenetesen erős is tud lenni. Persze nem egyszerre. De ez a technológia se az Alfa nimbuszát erősíti: tömegmodellekhez kitalált Fiat motor ez, kéremszépen, ha itt erősebb is, mint a Puntóban.

A váltókar előtti DNA kapcsolót N, azaz Normal állásban hagyva, a váltásra figyelmeztető jelzést respektálva, tehát a motort 2000 alatt forgatva hét liter alatt eljár a Mito. De ez embertelen vánszorgás, ráadásul ilyenkor a gázpedál útjának első felén gyakorlatilag nem törtnik semmi. Ilyenkor a Mito nem Alfa.

Tócsa marketingizzadságból
Erős és éhes, vagy takarékos, de lomha legyen?

Erős és éhes, vagy takarékos, de lomha legyen?

Erős és éhes, vagy takarékos, de lomha legyen?


DNA: Dynamic, Normal, All weather. Hogy miért nem Sport, Normal, Snow? Mert az SNS-ből nem jönne ki a DNA, a DNS rövidítés angol megfelelője. Márpedig a DNS manapság hívószó az autós marketingszakmában. Minden márka minden új modellje valamilyen régi, neves ős DNS-ét hordozza magában a sajtóanyagok szerint. A DNS, vagy hát DNA legalább olyan menő dolog, mint korábban a Turbo, a 16v, a DOHC, a GTI, meg ilyesmi volt. Csak ez nem jelent semmit valójában, de hát ilyen látszatvilágban élünk.

A kapcsolót D-be tolva viszont egycsapásra átváltozik a Mito. Azonnal reagál a gázra, húz, mint a barom, ilyenkor már a váltásra sem figyelmeztet. És azonnal többet fogyaszt vagy egy literrel, ha meg sokat pörgetjük a magasabb tartományokban, hát öttel. De megy is rendesen.

Vezetési élmény: nem legenda, de néha hátborzongató

Az Alfa tudja, mitől döglik a légy

Az Alfa tudja, mitől döglik a légy

Az Alfa tudja, mitől döglik a légy


D-be kapcsolva a csudapöcköt a kormányzás is direktebb lesz, az aktív futómű (a mienkben ilyen nem volt, 190 ezer forint felárért rendelhető) keményebb lesz, a menetstabilizáló is többet enged játszani. De ki sosem kapcsolható. Nem is csoda. A könnyű seggű, nehéz orrú Mitónál rosszindulatúbb, alattomosabb autót rég nem vezettem. Erős, gyors, nagyon hatásos a fék, nem kényelmetlen, de dinamikus, stabil a futómű, remek az úttartás (csak a nyomvályúk rántják meg néha csúnyán a széles gumikat). De próbáljuk csak meg egy gyorsan vett kanyarban elvenni a gázt!

A Mito fara ilyenkor azonnal kitör, figyelmeztetés nélkül. Ha netán még rá is fékezünk, kész, vége, game over – illetve csak azért nem, mert ilyenkor a menetstabilizáló megment minket a megpördülés szégyenétől.


Gyári némafilm a nem-QV Mitóról

Ha valami, hát ez a viselkedés nagyon nem emlékeztet a régi Alfa-legendára. Egy rendes kígyós-kardos autó az igazi hardcore rajongók szerint ugye eleve hátsókerekes (márpedig a 75-ös óta ilyen Alfa nincs, csak a 8C, de az inkább műtárgy, mint autó). De ha már fronthajtású, legalább legyen alatta gyors futómű is, olyan, amivel lehet játszani is a kanyarban, nem csak kifordulni.

Tartozni valahová: IGEN!!!

Még ha Fiat-alkatrészekből áll is össze a legkisebb mai Alfa, egyvalamit azért még őriz a legendából. Vannak az alfások, meg van a többi autós. Alfásnak lenni identitás. Tagság egy összetartó, harcos baráti klubban, cinkos összevillantás az utakon.

Alfa-pajzs és kancsi szemek

Alfa-pajzs és kancsi szemek

Alfa-pajzs és kancsi szemek


Nem ismerek más márkát, melynek tulajdonosai mindig, korra, az autó értékére tekintet nélkül villantással köszöntenék egymást. Nem is értem, hogy van energiájuk felfedezni a szembejövő márkatársat száz méterre előre, a másik Alfát az ellenirányú konvojból mindig tévedhetetlenül kiszúrva.

Utólag is elnézést, ha nem mindig villantottam vissza, de hadd hibáztassam ezért is a Mitót: a furán hajlított irányjelző- és reflektor-kapcsoló húzásra kábé 50-50% eséllyel villant, vagy kezd villogni balra.

Ár: szerencsére nem méltó a legendához

Már a legolcsóbb Mito, a 78 lóerős, Olaszországban kezdőjogsisoknak szánt kocsi elég drága: 4,2 millió forint. De ez a cikk nem erről szól, hanem a 170 lóerős QV-ről. Ami 5,6 millió forint alapáron, elég szerény felszereltséggel. És ez meglepő módon már nem is olyan drága. Mindjárt megmagyarázom, de előtte még tovább sokkolok.

5,6 millió forint a Mito csúcsmodell

5,6 millió forint a Mito csúcsmodell

5,6 millió forint a Mito csúcsmodell


A mi tesztautónkban volt még üvegtető (210 000), kétzónás klíma (105 000), Bose hifi (152 500), multikormány (35 000), parkradar (78 500), sportpedál (25 000), Bluetooth és USB-aljzat (79 000), leektromos tükör (42 000), tempomat (52 000). És akkor még nem is említettem az optikai kiegészítőket: csak a piros féknyereg felára 37 000 forint. Csomagban is legalább félmillió ára extra, tehát ez egy bő hatmilliós kocsi.

Nem olcsó, de csak addig nem, amíg meg nem nézzük a konkurenciát. Amit mellesleg elég nehéz kilistázni: a Mito számos kategória határmezsgyéjén egyensúlyoz. No, mindegy, néhány hasonló autó: Mini Cooper S, 175 lóerővel, de lényegesen kevesebb hellyel: 7,12 millió.Citroen DS3, kisebb, gyengébb, 155 lovas: 5,41 millió. Volvo C30, kétliteres, 145 lovas: hatmilliótól indul.

Ízlés dolga

A nyitható üvegtető nagy mutatvány

A nyitható üvegtető nagy mutatvány

A nyitható üvegtető nagy mutatvány


Bár az Alfa Mitónak, különösen ennek a kis méregzsáknak megvannak a maga objektív előnyei, ezt a kocsit úgysem azért veszik majd, mert egész nagy a csomagtartója ahhoz képest, ami. Ezt a kocsit azért veszik majd – kevesen, de lelkesen -, mert Alfa. Meg mert ott van rajta a lóhere.

Az Alfa mindig is szerelem volt, nincs rajta mit magyarázni. Én nem vagyok szerelmes belé – viszont én is szerelmes vagyok másvalakibe, másvalamibe. Így hát akkor is megértem a Dolce Vita Italiana hódolóit, ha én csak egy feltupírozott kis Fiatot látok is a Mitóban.

Mert Alfásnak lenni, ha nem is könnyű manapság, de még ezekben a viharos és fiatos időkben is jó.


Műszaki adatok – Alfa Mito Quadrifoglio Verde
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm)1368
Furat x löket (mm)72 X 84
Hengerek / szelepek számaS4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.)125(170)/5500
Max. nyomaték (Nm/ford.)250/2500
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h)7,5
Végsebesség (km/h)219
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km)8,1
Lakott területen kívül (l/100 km)4,8
Vegyes (l/100 km)6,0
CO2 kibocsátás (g/km) 139
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm)4063/1720/1453
Tengelytáv (mm)2511
Csomagtér (liter)270
Menetkész tömeg (kg)1220
Üzemanyagtank kapacitás (liter)45
Gumiméret215/45 R17
ÁR, KÖLTSÉGEK
Listaár (forint)5 595 000
A szériafelszereltség fontosabb tételeilásd itt
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleményeAz alfások imádják, a laikusoknak tetszik, a nem-alfás autóbuziknak csak egy drága Fiat. Viszont meglepően tágas, gyors, ha kell, takarékos is.
Pontszám (max. 10)  7 pont

Mellette – Ellene
  • Tagság az Alfások klubjába
  • Erős, ha kell
  • Takarékos, ha kell
  • Nézik, szeretik
  • Átverés-érzés: Fiatot vettünk túlárazva
  • Gyors kanyarban gázelvételre öl