Negyedik helyen
A T szárában lévő pont jelzi a teljesítményt. Fekete az átlagos, piros az erős, zöld a gázüzemű motorok esetében

A T szárában lévő pont jelzi a teljesítményt. Fekete az átlagos, piros az erős, zöld a gázüzemű motorok esetében

A T szárában lévő pont utal a teljesítményre Fekete az átlagos, piros az erős, zöld a gázüzemű motorok esetében


Swift, Fiesta, Corsa, Grande Punto: a hazai kisautó-értékesítési rangsorban idén eddig ez a sorrend alakult ki. Ez azt jelenti, hogy a Yarist, a Fabiát és az összes francia konkurenst megelőzte a kifutó modell, amelyet óriási akciókban tolt az importőr.

Most a Grande Punto átadja helyét a Punto Evónak. Erről a névről automatikusan a Mitsubishi Lancer Evókra gondol minden autórajongó, de egyrészt az autópiac nem belőlük él, másrészt a név itt is ugyanarra utal: a fejlődésre.

Virágok a spórolásért

A hibridek bebizonyították, hogy a virtuális virágokkal, zöld levelekkel jutalmazott emberek hajlandóak takarékosan vezetni, ezért a Microsofttal közösen fejlesztett Blue & Me rendszer elemeként letölthető lesz egy eco:)rive nevű szoftver (középen az a valami egy jókedvű D betű akar lenni). Hazaérve a program kiértékeli a vezetési stílust, gazdaságossági indexet állít fel, kiírja, mennyi szén-dioxidtól mentettük meg a légkört takarékosabban vezetve és virágot is oszt.
Rengeteg motor kapható hozzá

Rengeteg motor kapható hozzá

Rengeteg motor kapható hozzá


A sokaknak maseratis, némelyeknek ijedt tengerimalacos orr eltűnt, az új lámpákkal, hűtőráccsal és lökhárítókkal a FIAT alaposan megváltozott.

Az egyediség érdekében hatféle matrica választható hozzá, a jövedelmező egyéniesítés keretében a dekoráció kiegészíthető különféle slusszkulcsborításokkal, amit a FIAT 500 vitt sikere.

Sportos és klasszikus vonulat

Kétféle modellcsoport jön létre az átdolgozással, az egyik a Comfort Line, a másik a Sport Line. Előbbi a fényes krómbajuszról ismerhető meg a hűtőnyílás fölött, utóbbin mattabb, diszkrétebb ez a felület.

Nem lett jobb sem a váltó, sem a futómű

Nem lett jobb sem a váltó, sem a futómű

Nem lett jobb sem a váltó, sem a futómű


A Sport Line-irányzathoz tartozó Puntók műszerfalán hat órától indul a skála, mint a sportmotorokon, a Comfort Line esetében hagyományosan, nyolc órától. Két motort próbáltunk ki a sajtóbemutatón. Az egyik az 1,25 literes dízel 90 lóerős verziója, amiből az Euro 5 átállással 2011 januárjától nálunk is a 95 lóerős, részecskeszűrős lesz kapható, addig az olcsóbb Euro 4-es jön, koromcsapda nélkül. Az apró dízel az életképes tartományban vehemensen gyorsít, jóval energikusabb, mint a 75 lóerős alapváltozat, amely 150 000 forinttal olcsóbb.

A váltóval mintha semmit nem csináltak volna, a kapcsolási érzet olyan, mintha különböző keménységűre dermedt rágógumikból állna az egész. A próbaúton a futóművön sem éreztünk előrelépést, se hús, se hal, mint a Clióé, ennél vannak sokkal jobbak is a kiskategóriában, nemcsak a Fordnál.

Folytatjuk a cikket a túloldalon, lapozzanak bátran!


Belül sokkal szebb

Például a VW Polóé, amely a minőségérzetről szólva többször is szóba került. A Punto Evo utastere az átdolgozással lényegesen nívósabb lett, szebbek a felületek, barátságosabb tapintású anyagokkal találkozunk, egy kategóriával feljebb is megállná a helyét. Főleg az utastér előtti műszerfalrészen világító, rejtett hangulatfény ív elegáns.

Sokat javult az anyagminőség

Sokat javult az anyagminőség

Sokat javult az anyagminőség


Érdekes a gyári extraként rendelhető navigációsrendszer a TomTomtól. Már a Renault megoldása is tetszett, a FIAT-nál a készülék kivehető az autóból, így biciklizés vagy séta közben is használható.

A szép színes berendezés sok okos szolgáltatással bír, felára 80 ezer forint, ami alig magasabb egy hordozható készülék áránál. Amennyiben az üzemanyagszint leapad, a navikészülék magától felajánlja a közeli benzinkutakat. Jó hír, hogy az USB-csatlakozó kiköltözött a kesztyűtartóból a váltókarhoz, a pohártartó mellett jobban használható.

Alapár: 3 250 000 forintból engednek sokat

2,6 millió forint az akciós alapár

2,6 millió forint az akciós alapár

2,6 millió forint az akciós alapár


A Punto Evo listaára 3 250 000 Ft a 65 lóerős 1,2 literes motorral, de ettől nem kell megijedni. Azonnal 400-700 ezer forint közötti kedvezményt ad rájuk a hálózat, így az ötajtós 1,4-es benzines is elvihető hárommillió forint alatt.

Ez a motor egész jó benyomást tett ránk a rövid próbakörön. Halkan járt, ami nyomatéka van, azt szép egyenletesen adta le, harmonikus motornak tűnt a 77 lóerős, hengerenként kétszelepes benzines. Hasonló hengerűrtartalomból a MultiAir verzió 105 lóerőt hoz majd ki, turbóval 135-öt.

MultiAir: jót ígér

MultiAirt Alfában láttunk először, a Mitóban. Földes kolléga a bemutató után meg is írta helyettem, hogy “Az, 1,4 literes – a legkisebb kivételével – turbófeltöltős MultiAir motorok elektrohidraulikus szelepvezérlésé lehetővé teszi a levegő-üzemanyag keverék szabályozását a pillangószelep elhagyása mellett.

A megoldásnak köszönhetően az új motorok tíz százalékkal erősebbek  – a nyomaték tizenöt százalékkal nagyobb – , mint a hagyományos szívórendszerrel szerelt változatok. Emellett fogyasztásuk és szén-dioxid-kibocsátásuk tíz, nitrogén-oxid-emissziójuk negyven-hatvan százalékkal lett alacsonyabb.” A megoldás tehát a szívószelep nyitásának mélységével is tudja szabályozni az égéstérbe kerülő benzin-levegő keveréket, ezért nem kell a motort fojtó pillangó-, más néven fojtószelep, ami növelné a fogyasztást. A fejlődés következő lépcsője lehet a kipufogószelepek változó vezérlése, majd a közvetlen befecskendezés.


MultiAir: januártól új motorok

Dízelmotorral sem drága a Punto Evo, mármint akcióban

Dízelmotorral sem drága a Punto Evo, mármint akcióban

Dízelmotorral sem drága a Punto Evo akcióban


Sajnos a hazai bemutatón az új Multiair-motorokkal csak a kivetítőn találkoztunk. Ezen motorváltozatok gyártása ugyanis most kezdődik, januárra érnek Magyarországra a változó szívószelep-vezérlésű autók.

A multiaires Puntókban a motort üresjáratban várakozva leállító stop-start automatika és a takarékos használatra figyelmeztető sebességváltás-jelző is lesz a műszerfalon. Motorleállító rendszer az automata váltós Punto Evókhoz is lesz, ezekben a fékről lelépve röffen be a motor, a kézi váltósokban a kuplungpedál kinyomásakor. Ez a technika tovább csökkenti a szén-dioxid-emissziót, amiben a kisautókban utazó FIAT eddig is a legjobb volt.