Hogy lett?

Nem feltétlenül jó, ha egy márka kínálatában minden autó ugyanúgy néz ki, és csak a méretekben van eltérés. A SEAT-nál nagyjából ez volt a helyzet – idáig. A Leontól fölfelé ráadásul egyre jobban alakultak át nagy családi egyterűvé a modellek, így végkép kihalt a hagyományos négyajtós vérvonal.

Vegyen új Audit SEAT-áron! 1

Ez a családias vonal a Toledóban teljesült ki, ami viszont már annyira ronda lett, hogy nem kellett senkinek. Nem is találta nagyon a helyét, hatalmas kiesést okozva ezzel a SEAT-nak.

Ugyanaz, mégis nagyon más az összkép

Ugyan az, mégis nagyon más az összkép


Átmeneti tűzoltásra jó volt az Altea XL, de mindenképpen kellett egy normális szedán is. És ez lett az Exeo. Az új név a latin “exire” (kiemelkedik) szóból ered.

Azt már persze lehetett hallani, hogy az új SEAT négyajtós az Audi A4-esre épülhet majd, de az a legvadabb gondolatainkban sem merült föl, hogy az autóiparban egyedülálló módon a komplett gyártósor átköltöztetése lesz a megoldás.

Állítólag az Exeót sem feltétlenül tekinthetjük örök megoldásnak, előbb utóbb újra lesz majd saját szedánja is a SEAT-nak. Addig viszont gyorsan kihasználhatjuk a lehetőséget, hogy egy Audiba üljünk, egy SEAT áráért. Mert, még ha SEAT logó is van az autón, ez egy csúcsminőségű prémiumautó.

Nézz körül odabent!


A körülnézéshez tartsd lenyomva az egér bal gombját, nagyításhoz használd a scroll-t, vagy használd a kép alján látható ikonokat. (Gömbpanoráma: Grépály András Zoltán)


Levetett prémiumautók

Egy prémiummárka, az ügyfelek elvárásai és a kevéssé árérzékeny közönség miatt, sosem gyártja párhuzamosan az új és a régi modellt. Egy Audiból sincs Classic, egy Mercedesből nincs Tour. Az is rendkívül ritka, hogy egy prémiumtermék a gyártásból kifutva új életre keljen más márkanéven, mint ahogy az Exeo-nál látható, de mégsem ez az első eset.

SsangYong Chairman

SsangYong Chairman


12 éve az 1995-ben leváltott, W124-es kódú első Mercedes E-osztályból lett SsangYong Chairman (elnök), a két gyár közötti együttműködés jegyében. A Chairman jóval hosszabb a német eredetinél, a formai módosítások is erősebbek, mint az A4-Exeo váltásnál.

A nyújtott tengelytávval is kapható Chairman alapmotorja 2,3 literes, négyhengeres, de egy Elnökinél mégis a hathengeres (kezdetben 3,2 literes, később 3.6-os) az igazi. 2008-ban a SsangYong lecserélte csúcsmodelljét, amely már a mostani S-osztállyal mutat rokoni vonásokat.

Az Audinál sem az Exeo az első lepasszolt koncepció. Anno az Audi 80-ból lett a Passat, az Audi 50-ből pedig a legelső Polo. A különbség annyi, hogy ezek a modellek párhuzamosan voltak jelen a piacon.

Szörényi András

Sokakban felmerülhet, hogy voltak már hasonló turpisságok a történelemben. A legtöbbször azonban közös fejlesztéssel készült modellekig merészkedtek a gyártók. Itt tényleg úgy történt a dolog, hogy kamionokra pakolták (1200 kamion hordta el a cuccot) a gyártósort Ingolstadtban, betáplálták a GPS-be a spanyol SEAT-gyár címét és ott ment minden tovább…

Mi lesz a következő lépés? FIAT logós Alfák? Skoda jelvényes VW?

Milyen?

Az átdolgozás jót tett az összképnek

Az átdolgozás jót tett az összképnek


A szeátosítás annyira jól sikerült, hogy összességében sokkal jobban tetszik az Exeo, mint az A4. Fiatalosabb, vagányabb, izgalmasabb, szebb autó lett.

Az előző A4 egyik legnagyobb gyengesége a hátsó helykínálat volt, ez értelemszerűen nem változott a logócsere nyomán. A lábtér és a fejtér egyaránt hiányozni fog a hátsó sorba beosztott utasoknak.

A minőségre nem lehet panaszunk. Akinek bejön németes, végletekig leegyszerűsített, ellenben jól átlátható dizájn, annak szintén nem lesz problémája odabent. A középkonzolon minden pofonegyszerűen működik, lehetetlen hibázni.

A tesztautóban egy kétliteres, 200 lóerős turbós benzinmotor dübörgött. Nagyon ment, jól pörgött; jobban passzolt volna ugyan hozzá egy DSG-automata, de a hatos kézivel is szépen elkaristol. Az élvezetnek persze ára van, 13,5-öt evett a városban. Egy város-vidék kombinációt nagyjából tízes átlaggal teljesíthetünk.

Egy SEAT Exeo-tulaj tipikus napja – videó

A nagy kérdés: Vajon 1’11”-nél már a záróvonalon fejezi be az előzést???

Cikkszámra azonos alkatrészek

Két teljesen különböző autó, de csak ebből a szögből

Két teljesen különböző autó. Innen…


Kíváncsiak voltunk, vajon különböznek-e az alkatrészárak a modelleknél, ezért felhívtuk a Porsche M5 szervizét. Az alvázszámok alapján pillanatok alatt meg tudták mondani a véletlenszerűen kiválasztott alkatrészek árait. Váratlan eredményt kaptunk: az Audi nem drágább.

A bal első ajtó, a klímavezérlő, illetve az olajszűrő cikkszámra megegyeztek, tehát ugyanannyiba kerülnek. Az első szélvédő viszont nem stimmelt. Az A4-es üvege 82 000 Ft volt, az Exeoé viszont 160 000 Ft.

Tipp: Ha az Exeódon majd cserélni kell az első szélvédőt, vegyél Audi A4-be valót, az olcsóbb! :)

Drága

A 18-as kerekekkel nem volt probléma, jól tűrték az úthibákat

A 18-as kerekek jól tűrték az úthibákat


Persze akadnak buktatók bőven. Itt van mindjárt az ár. 5,9 millió a beugró modell, de ezért a pénzért még csak a szánalmas, 102 lovas, 1,6-os szívó forgalomlassítót kapjuk. Egy épkézláb motorral szerelt változat másfél millió forinttal többe kerül.

Pedig a magyar importőr hosszú ideig alkudozott a gyárral az árról. Ők előre sejtették, hogy ilyen magas áron nehéz lesz eladni a modelleket. Majd meglátjuk…

A motorpalettáról egyébként nagyon hiányzik a család több modelljében már bizonyító 1.4 TSI. Sajnos nincs rá értelmes magyarázat, hogy miért maradt ki a másodvirágzását élő A4-ből. (Mi úgy sejtjük, a hosszmotoros Exeóba nem érte volna meg beszerkeszteni a keresztmotoros autókra kitalált kis turbóst.)

A kétliteres TSI alapára: 8 463 750 Ft

Vegyen új Audit SEAT-áron! 2
A képre kattintva a gyári fotós munkájában gyönyörködhetnek

Nem futja Exeóra?
Használt Audi A4-esek az autókeresőben
Használt SEAT Cordoba modellek az autókeresőben

Biztonság

Az új Exeo töréstesztje egyelőre még várat magára, de addig is elevenítsük fel a 2001-es A4-es megpróbáltatásait, nagy különbség úgysem lesz.

Nem lett ötcsillagos

Nem lett ötcsillagos


Az A4-es négy csillagot szerzett, az ötödik sárga ötszög megszerzését a vezetőoldali légzsák és az övrendszer nem tökéletes összhangja akadályozta meg. A vezető mellkasánál túlságosan magas terhelési értékeket mértek. Emellett a vezető oldali lábtérben sérülésekkel kell számolni a kormányállítás és a gyújtáskapcsoló kialakítása miatt.

Anno az adható legmagasabb pontszámmal értékelték a tesztelők az A4-es oldalütközéses biztonságát. A mérések alapján teljes összhangban működött a fej- és az oldallégzsák. A karosszéria egészéhez hasonlóan nagyon szilárdnak bizonyult a küszöb is.

Az Exeo már alapból hét légzsákkal óvja az utasokat, de akinek ez nem elég, további kettőt rendelhet még a népes társasághoz. Biztonsági övei elöl hátul egyaránt överő-határolóval rendelkeznek, az elsők pedig elektronikus előfeszítőt is kaptak. A megfelelő gyermekülésben utazók biztonságát Isofix csatlakozók fokozzák, és a motorháztető, lökhárító kialakításával az esetleges gyalogosgázolások sérüléseit is igyekeztek a lehető legalacsonyabbra lefaragni. Tovább

Műszaki adatok – SEAT Exeo 2.0 TSI Sport
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm)1984
Furat x löket (mm)82,5 X92,8
Hengerek / szelepek száma4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.)147(200)/5100
Max. nyomaték (Nm/ford.)280/1800
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h)7,3
Végsebesség (km/h)241
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km)10,9
Lakott területen kívül (l/100 km)5,8
Vegyes (l/100 km)7,7
CO2 kibocsátás (g/km) 184
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm)4661/1772/1430
Tengelytáv (mm)2642
Csomagtér (liter)442
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg)1430/560
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (2.0 TSI)8 463 750 Ft
Konkurensek (forint) 0
A szériafelszereltség fontosabb tételeit……itt találni!
ÉRTÉKELÉS
Pontszám (max. 10)8 pont
Mellette – Ellene
  • sportos
  • ez egy igazi prémiumautó
  • elegáns
  • Egy 200 lóerős motor mindig jól jön
  • Audi A4
  • drága
  • SEAT, nem Audi