Nem túl agresszív, de dögös

Nem túl agresszív, de dögös

Nem túl agresszív, de dögös


Sportos kinézetű, de legfeljebb közepes motorizáltságú Ibiza járt már nálunk. Azt kedveltük. Ezúttal a kisebb, háromajtós kivitellel próbáltunk összebarátkozni.

Tessék?

Viccesen SportCoupénak nevezi a SEAT az Ibiza háromajtós, kicsit felcicomázott változatát. Hogy kinek jutott ez az eszébe, nem tudjuk, de nagyjából annyi köze van a valósághoz, mint a Wartburg 353 hátulján olvasható büszke De Luxe feliratnak. Sportkupéról nekünk valami teljesen más jut az eszünkbe, de ez most legyen a mi bajunk, és ne akadjunk fenn a keresztapa ballépésén – hiszen élnek emberek Anasztáz és Leokádia névvel is – hanem nézzük a lényeget!

Ütős

Ide is jutott törés

Ide is jutott törés

Ide is jutott törés


A forma szerintem telitalálat, a karosszérián végigfutó törések, élek – még az üzemanyagbetöltő-nyílás fedele is kapott egyet – valóban dinamikussá teszik az autót. Szépen illik a képbe a szélesített hátsó, és jól állnak neki a méretes alufelnik is, bár hátul, a keréktárcsa lyukai mögül kikandikáló aprócska fékdobok hamar leleplezik a kocsit.

Biztonság
Az EuroNCAP tesztjein 34 pontos eredménnyel, jelesre vizsgázott az Ibiza. Remekül tették a dolgukat az első légzsákok, az utasokat helyettesítő tesztbábuknak nem esett bajuk. A dinamikus teszteken maximális pontszámot kapott a gyermekek védelmére is, amit csupán a nem teljesen egyértelmű jelzések rontottak le néhány ponttal. A végeredmény így is igen jó, négy csillagos.

Kérem, húzódjanak össze!

Hondás kormány

Hondás kormány

Hondás kormány


Háromajtós létére az Ibiza odabent nem vészesen szűk. Elöl – nem meglepő – jóval nagyobb a kényelem, mint a hátsó sorban. Csomagtartója a papír szerint a korábbihoz képest 25 litert gyarapodott, most elméletben éppen 284 darab dobozos tej férne bele.

Műszerfala ízléses, a szép fényben derengő analóg műszerek vastag cső mélyéről világítanak az arcunkba, csak a vízhőmérséklet mutatója bújt el valahová. A Honda Civic mintájára faragott kormány jó fogású, kissé ugyan könnyedén fordul – úgy látszik, az ötfokozatú manuális váltóval együtt ez is elkerülte a sportfelelős mérnökök figyelmét. Belül jó világ várja a sofőrt, neki nem lesz szűkös a rendelkezésére álló tér, az ülések jók, az utastér anyagai meg egészen minőségi hatást keltenek.


Mászóka

A saját ajtó híján nehézkes hátramászás felett érzett undort a SEAT igyekszik ügyes üléskezelő mechanikával ellensúlyozni. Sikerrel. Még nem nagyon volt dolgom olyan háromajtós kocsival, amennyibe ennyire könnyen lehetett beszerelni a gyermekülést. A varázslat a jobb első ülésben rejlik, amely képes tökéletesen rásimulni a kesztyűtartóra és a beszállás, gyermekrakodás után visszatalál a korábbi helyére is.

Az viszont nem tetszett, hogy este hátul teljes a sötétség. Egy apró lámpa sokat javíthatna az amúgy is komor színekben pompázó utastér hangulatán, használhatóságán.

Ide kicsit kevés

Jó az anyaga, jó a fogása

Jó az anyaga, jó a fogása

Jó az anyaga, jó a fogása


Az elöl munkálkodó 1,4 literes benzines motor legjobb pillanataiban 86 lóerőnyi teljesítménnyel szolgál. Ezt egy átlagos kisautóban nem mondanám kevésnek, de az Ibiza sportos, dögös körítése mellé megérdemelne valami izmosabbat. Városban még nem kínzó a sok lóerő hiánya, de autópályán, előzésnél alaposan meg kell taposni a gázpedált. Négy emberrel, csomagokkal meg már kisebb művészet vele a 130-as tempó átlépése. Ennél egyelőre csak egy erősebb van a katalógusban, az 1,6 literes, amely 105 lóerőt teljesít.

De nézzünk valamit, aminek örülhetünk: a motor annak ellenére nem hangos, hogy az  izzócserés cikkünknél kiderült, a motortérben semmiféle textil nem szívja magába a motorból kiszivárgó zajokat.

Pattogós

Nem javítanak a komforton a méretes kerekek

Nem javítanak a komforton a méretes kerekek

Nem javítanak a komforton a méretes kerekek


A sportos fizimiska mellé a futóművet is megpiszkálták. Az alacsonyabb hasmagasság és a keményebb rugózás végeredménye az lett, hogy minden létező úthibáról informálja az utasokat a kocsi. Ismerős, többször bejárt utakon haladva is érhetnek új élmények, értesülhetünk az eddig észrevétlen gödrökről, lyukakról. A sokcollos, széles kerekek sem javítanak a menetkényelmen. Az Ibiza bizony ráz, pattog, így nem éppen azért fogjuk szeretni, mert könnyű benne elaltatni a kisdedet.

A tesztelt cifra Ibizát leginkább azoknak ajánljuk, akik mindig is többet akartak mutatni, mint amijük van. Esetleg olyanoknak, akik megelégszenek azzal is, ha csak dögösen néz ki a kocsijuk és dinamikusan vezetni vagy nem szeretnek, vagy nem tudnak.

Már csak az egész számok halmaza van hátra. Katt!


Műszaki adatok -SEAT Ibiza 1,4 SportCoupé
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm)1390
Furat x löket (mm)76,5 X 75,6
Hengerek / szelepek száma4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.)63(85)/5000
Max. nyomaték (Nm/ford.)132/3800
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h)11,8
Végsebesség (km/h)177
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km)8,2
Lakott területen kívül (l/100 km)5,1
Vegyes (l/100 km)6,2
CO2 kibocsátás (g/km) 149
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm)4034/1693/1428
Tengelytáv (mm)2469
Csomagtér (liter)284/615
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg)1000/501
Üzemanyagtank kapacitás (liter)45
Gumiméret215/45 R16
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint)3 244 000
A szériafelszereltség fontosabb tételeiElektromos ablakok, tükrök, fedélzeti számítógép, tempomat
ÉRTÉKELÉS
Pontszám (max. 10)  7,25 pont

Mellette – Ellene
  • remek forma
  • szép belső
  • ügyesen hajtogatható ülés
  • csendes motor
  • kényelmetlen, kemény futómű
  • erősebb motorral lenne az igazi