Változott a küszöb is. Látják?

Változott a küszöb is. Látják?

Változott a küszöb is. Látják?


Az első generáció bemutatkozása óta eltelt kilenc év alatt az eredeti alapgondolat semmit sem változott. A Zafira továbbra is olyan hétszemélyes egyterű, amelyben nem kell a súlyos ülésekkel bajlódni, kiszedegetni őket, majd küszködve visszaállítani az eredeti állapotot. Itt minden a kocsiban marad, nincs kifogás, ha éppen hét embernek kell helyet teremteni.

Csak finoman

A mostani ráncfelvarrás igen óvatosra sikerült, szó sem volt arról, hogy az idősödő páciensből dögös tinit faragjanak. De jobb is így, ami szépen fogy, azt nem kell fejszével átszabni. Persze a sajtótájékoztatón felhívták a figyelmet arra a néhány apróságra, amelyek megváltoztak. Kis segítséggel így már rájöttünk, hogy az első- hátsó lökhárítón reszeltek egy keveset és hangsúlyosabb lett a küszöb. A cél – ki hitte volna – a sportosabb, dinamikusabb forma kialakítása volt. Ezen túl még a hátsó lámpák környékén találni változást, és a felniválaszték is kibővült. Ennyi.

A lényeg jobbra lent

A lényeg jobbra lent

A lényeg jobbra lent


A lényeget nem is itt kint, hanem odabent kell keresni. Persze nem az utastérben, mert ott hasonlóan finom kézzel dolgoztak a szakemberek, így már akár iPOD is csatlakoztatható a fedélzeti hifihez. Szóval a lényeg a motortérben van, ugyanis a tesztautónk orrában 1,7 literes dízelmotor dolgozott, ami a korábbi 1,9-est váltja le.

Összesen három új motorral bővül a választék, amelyek mind kisebbek, könnyebbek, gazdaságosabbak és még erősebbek is, mint az elődök. Új az 1,7-es dízel, – amit rögtön kétféle teljesítménnyel, 110 és 125 lóerővel is lehet választani – valamint az 1,6-os benzines. Ezekkel összesen tízféle – négy dízel, öt benzin és egy gázüzemű – motor közül választhatnak a jövő Zafira vásárlói.

Jó fogású

Jó fogású

Jó fogású


A rövid, nagyobb részben autósztrádán teljesített menetpróbán az 1,7-es motor nem hozott minket tűzbe, ami valahol érthető is. Egy családi autó, amelyben hátul elméletileg akár négy-öt gyermek is visíthat, jobb, ha inkább csendben a háttérbe húzódik. A dízel szép csendesen muzsikál, csak a nagyobb gázadásokra válaszol kelletlen morgással. Aszfaltszaggató teljesítményt ne várjunk tőle, inkább majd tankolásnál mutatja meg a legjobb formáját.

Következik az államközi sajttitok és a kiderülnek a legfontosabb árak, adatok


Svájcban amúgy borzalmas az autópályás lét. A 120-as sebességkorlátozás eleve rossz ómen, de a derék helyiek ezt még ipari mennyiségű kamerával is tetézik. Így nem is csodálkoztunk, hogy szinte mindenki szabályosan ment.

Ha valahol 100-as tábla törte meg az egyhangúságot, ott beleléptek a fékbe, nehogy egy pillanatra is szabálytalanok legyenek. Azért megnyugtató, hogy a kisteherautósok itt is őrültek.

Svájci sajt
Boldogok a sajtkészítők

Boldogok a sajtkészítők

Boldogok a sajtkészítők


Az országról elsősorban a csokoládé, az óra, valamint a sokáig legendás banktitok juthat eszünkbe, pedig sajtok terén is elég erősek. Svájcban 250-nél is többféle sajtot készítenek, így a tesztút félidejében is benéztünk egy üzembe.

Itt, Zürichtől 100 kilométerre készítik a népszerű félkemény Appenzeller sajtot, amelynek kétféle zsírtartalmú változata van, és minden 7 kilogrammos tömb 75 liternyi tejből készül el. Természetesen varázslat nélkül túrót – rossz szóvicc – sem érne az egész, így különleges, fehérborból, füvekből és fűszerekből álló keverék adja – a pontos receptjét állítólag csak két ember ismeri – az itt gyártott sajt különleges ízét, a több hónapig tartó érlelés során. A whiskyhez hasonlóan az Appanzellernél is különböző címkék vannak. Az ezüst a legfiatalabb, majd az arany következik, a legtovább, hét hónapig érlelt sajt pedig fekete csomagolást kap.

Inkább hátra

Sosem rajongtam az Opelek kezelőszerveinek sajátos kuszaságáért, de az opelbolondok kedvéért mondjuk azt, hogy bennem van a hiba. Nehéz megszokni a különféle tekernivalókat, és a kapcsolók csoportosításának logikája is rejtély.
Ugyanakkor jópofa a teherautósan döntött kormány – amelynek a fogása is rendben van – és a magasabb üléspozíció is.

Leghátul

Leghátul

Leghátul


Ha a vezetőülésben nem találunk túl sok élményt, akkor üljünk inkább hátra. A második üléssorral jó ideig eljátszhatunk, lehet tologatni előre hátra, felhajtani, lehajtani, billenteni. Igaz, ehhez az első üléseket is alaposan meg kell mozgatni, különben hamar elakad a mutatvány. A harmadik sor már nem nyújt ennyi élvezetet, de sokat próbált, önfeláldozó sofőrtársam nem kímélte magát és bemászott leghátra is, és nem panaszkodott.

Sőt, az apró finomságok – a biztonsági-övek csatja elrejthető, a könyöktámasz több pozícióban rögzíthető – felett érzett lelkesedését több méteres távolságból nekem is tolmácsolta. Egyedül talán a családi autóhoz mérten szűkmarkúan mért tárolóhelyekkel nem lehetünk megelégedve, de erre is akad feláras megoldás, a panoráma tetőablakok közé épített rekeszekkel. Oda aztán lehet pakolni rogyásig.

Árak és motorválaszték:
Benzimnmotorok
1,6 ECOTEC 115 LE4 881 000 Ft
1,8 ECOTEC 140 LE?
2,2 DIRECT ECOTEC 150 LE?
2,0 turbo ECOTEC 200 LE?
2,0 turbo ECOTEC OPC 240 LE9 045 000 Ft
Dízelmotorok
1,7 CDTI ECOTEC 110 LE5 671 000 Ft
1,7 CDTI ECOTEC 125 LE5 746 000 Ft
1,9 CDTI ECOTEC 120, 150 LE?
Egyéb
1,6 CNG (gázüzemű) 94 Le?